ramazan
ramazan

این گونه یک بمب انرژی باشید!

این گونه یک بمب انرژی باشید!
موادغذایی بر میزان انرژی و خلق و خوی ما تأثیرات متفاوتی برجای میگذارند. آگاهی به اینكه در هر دوره و زمانی چه موادی را در سبد غذایی خود قرار دهیم كمك خواهد كرد كه با آسودگی خاطر و در شرایط بهتری فرد بتواند از آن مرحله عبور كند. برای مثال تأكید می‌شود كه مصرف سیب در طول روز افراد را از افسردگی دور نگه میدارد.

به گزارش نازوب محققان تحقیقات وسیعی را انجام داده‌اند تا ارتباط میان آنچه كه می‌خوریم را با آنچه كه احساس می‌كنیم دریابند. شواهد یافت شده نشان می‌دهد با تغییر رژیم غذایی سوخت و ساز بدن تغییر كرده و به لحاظ شیمیایی در مغز تغییراتی به وجود می‌آید كه این تغییرات بر سطح انرژی و خلق و خوی افراد تأثیر خواهد گذاشت.

نقطه شروع
غذاها تأمین كننده كالری بدن هستند و با خوردن غذا، كالری موجود در بدن افزایش پیدا می‌كند. برای داشتن روحیه بهتر، بهترین غذاها گروهی هستند كه كمك به حفظ قند خون و ثابت نگه داشتن قند خون می‌كنند چون به این وسیله مواد شیمیایی مغز را ثابت نگه می‌دارند. این ثبات باعث می‌شود تا فرد یادگیری بهتری داشته باشد.

كربوهیدرات‌ها
كربوهیدرات‌ها را منبع تقویت انرژی و خلق و خو باید معرفی كرد. آنها بهترین منبع برای سوخت و ساز بدن به شمار رفته و به علاوه باعث بالا رفتن سطح سروتونین در بدن می‌شود و فرد احساس بهتری خواهد داشت. خوردن مواد شیرین چون به صورت ناگهانی قند خون را بالا می‌برد، فرد را دچار تغییرات ناگهانی كرده و پس از مدت كوتاهی خستگی بر او غلبه خواهد كرد. در عوض در این انتخاب باید از غلات سبوس‌دار استفاده شود زیرا آنها آهسته جذب شده و در حفظ قند خون و پایدار ماندن سطح انرژی فعالانه‌تر و طولانی‌تر عمل خواهند كرد.

دانه‌های روغنی
بادام و فندق دو منبع سرشار از پروتئین و منیزیم به شمار می‌روند. نقش كلیدی پروتئین و منیزیم را نباید در تبدیل قند به انرژی از یاد برد. وقتی میزان منیزیم موجود در بدن پائین است فرد احساس می‌كند كه انرژی‌اش تخلیه شده است. غلات سبوس‌دار و ماهی دو منبع خوب منیزیم به شمار می‌روند.

یك ریز مغذی دیگر
سلنیوم موجود در گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات و غلات سبوس‌دار نیز به عنوان یك تقویت كننده خلق و خو به شمار می‌آید.

گوشت بدون چربی
گوشت بدون چربی و مرغ بدون پوست حاوی اسید آمینه تیروزین است. این اسیدآمینه موجب هوشیاری و تمركز می‌شود. گوشت موجب افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین در مغز می‌شود و بی‌خوابی و افسردگی را كاهش می‌دهد.

ماهی آزاد
ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است كه از فرد در برابر افسردگی محافظت می‌كند، از سوی دیگر موجب سلامت قلب می‌شود. دانه‌های روغنی و سبزیجات با برگ تیره دو منبع بسیار خوب برای این اسید چرب به حساب می‌آیند.

سبزیجات
فولات ریزمغذی دیگری است كه خطر ابتلا به افسردگی را كاهش می‌دهد. بیشتر می‌توان این ریزمغذی را در سبزیجات برگ تیره مثل اسفناج و كاهو، حبوبات، دانه‌های روغنی و مركبات یافت.

فیبر
فیبر كمك می‌كند تا فرد سطح انرژی‌اش را در طول روز ثابت نگه دارد. بسیاری از مردم در طول روز فیبر كافی دریافت نمی‌كنند. برای رفع این مشكل از میوه‌جات، سبزیجات و غلات سبوس‌دار باید استفاده كرد.

آب
آب از خسته‌شدن جلوگیری می‌كند. مطالعات نشان می‌دهد كه كم‌آبی خفیف بر سوخت و ساز بدن و سطح انرژی فرد تأثیر دارد. به همین علت فرد باید در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی مصرف كند.

گزینه‌های جدید
سیب، كرفس، بلغور جو دوسر و ماكارونی گزینه‌های تازه‌ای هستند كه در تحقیقات متخصصان به عنوان مواد مؤثری برای افزایش انرژی و بهبود خلق و خو شناخته شده‌اند.

قهوه
كافئین در بالابردن سوخت و ساز و بهبود تمركز و انرژی نقش بسیار مؤثری دارد. مصرف قهوه در كوتاه مدت موجب هوشیاری و تمركز بهتر می‌شود.

چای
مطالعات نشان می‌دهد كه مصرف چای هوشیاری، زمان واكنش و حافظه را بهبود می‌بخشد. نوشیدن یك لیوان چای در مواقعی كه فرد در استرس قراردارد به او كمك می‌كند تا بهتر بتواند با استرس مقابله كند.

شكلات تیره
مصرف كمی از شكلات تیره بر حفظ خلق و خو و انرژی فرد مؤثر است. به همین علت توصیه شده است كه افراد به شكل روزانه كمی از آن را مصرف كنند.

صبحانه
صبحانه را گنج طلایی انرژی بالا می‌دانند. تحقیقات نشان داده افرادی كه هر روز صبح، صبحانه می‌خورند از خلق و خوی بهتری برخوردار هستند. صبحانه‌ای مؤثرتر است كه از فیبر، كربوهیدرات، چربی‌های خوب و پروتئین تشكیل شده باشد.

وعده‌های غذایی مكرر
یكی دیگر از راه‌های مؤثر برای حفظ انرژی و بهبود خلق و خو خوردن وعده‌های غذایی كوچك و میان وعده است به طوری كه هر فرد هر سه تا چهار ساعت یك بار ازاین وعده‌های كوچك باید استفاده كند. قرار دادن كره بادام زمینی و غلات، استفاده از گوشت بوقلمون، سالاد، شیر و… در این میان وعده‌ها مفید است.

مكمل‌های انرژی
چای سبز را به عنوان یك مكمل انرژی باید معرفی كرد. افرادی كه از چای سبز به شكل روزانه بهره می‌برند. انرژی بیشتری دارند.

ورزش
علاوه بر رژیم غذایی تمرینات ورزشی راه دیگری برای تقویت انرژی و خلق و خو به شمار می‌رود. انجام پیاده‌روی به شكل 15 دقیقه در طول روز موجب فعالتر شدن فرد می‌شود. مطالعات نشان داده است كه تمرینات ورزشی به شكل منظم به فرد كمك می‌كند كه با افسردگی و تغییرات دیگر بدنی‌اش راحت‌تر مقابله كند و سطح انرژی خود را بالا نگه دارد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان