ramazan
ramazan

این بیماران از اندام خود راضی نیستند!

این بیماران از اندام خود راضی نیستند!
 
یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی معتقد است: بی‌اشتهایی عصبی در دوران جوانی و نوجوانی شیوع بیشتری دارد و افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند تصویری از یک هنرپیشه یا خواننده مشهور را برای خود ترسیم می‌کنند و بسیار علاقمندند تا از نظر ابعاد بدنی به او شبیه شوند.

مریم شیرمستی بی‌اشتهایی عصبی را یک بیماری روانی دانست که در دروان جوانی و نوجوانی شیوع بیشتری دارد و معمولا ناشی از تصور ذهنی اشتباه افراد از بدنشان است که دوست دارند لاغرتر باشند، به همین دلیل از نظر روحی شرایطی برای خود ایجاد می کنند که کمتر از نیاز بدن به سمت غذا بروند.

وی افزود: این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که شرایط جسمی فرد وخیم می‌شود و با کمبود ویتامین‌ها و در نهایت سوء تغذیه مواجه خواهد شد.

به گفته این کارشناس تغذیه، افرادی که از بی‌اشتهایی عصبی رنج می‌برند در نهایت دچار ریزش مو، مشکلات دستگاه گوارش و کبد می شوند.
شیرمستی خاطرنشان کرد: بیشتر افرادی که به این بیماری روحی مبتلا هستند از بیماری خود بی‌اطلاعند و معمولا والدین و اطرافیان متوجه بی‌اشتهایی آنها خواهند شد.

وی در خصوص راهکارهای درمان بی اشتهایی عصبی یادآوری کرد: در مرحله اول باید با مراجعه به کارشناس تغذیه ذهنیت فرد را تغییر داد و پس از آن کم کم با مواد غذایی سبک خصوصا میوه و آب میوه طبیعی برای جبران کمبود وزن فرد اقدام کرد.

این کارشناس تغذیه اظهار داشت: باید به افرادی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها را تجویز و به علاوه با غذاهای نیمه جامد رژیم آنها را اصلاح کرد تا بتوانند روال عادی تغذیه را آغاز و غذاهای معمول را مصرف کنند.
شیرمستی در خصوص پیامدهای درمان نشدن بی اشتهایی عصبی، خاطرنشان کرد: گاهی افراد با کاهش شدید کلسیم و قند خون مواجه می شوند و حتی ممکن است دچار غش و یا تشنج شوند. وی گفت: در این صورت فرد باید به بیمارستان مراجعه کند و با استفاده از انواع سرم های غذایی و همچنین مشاوره روانشناسی برای بهبود وی اقدام شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان