ramazan
ramazan

خواص و مضرات چیپس میگو

خواص و مضرات چیپس میگو
آیا تا به حال چیپس میگو خورده‌اید؟ همان محصول ترد نارنجی رنگی که در برخی قنادی‌های مدرن یا آجیل‌فروشی‌ها درون ظروفی بزرگ در میان انواع و اقسام خشکبار جلوه‌نمایی می‌کند.
اگر این محصول را میل کرده‌اید، طعم آن چگونه بوده است؟ فکر می‌کنید در آن از گوشت میگو استفاده شده است یا فقط ظاهری ترد و فریبنده و طعم متفاوتی دارد؟
 
در بسیاری از کشورهای آسیایی به خصوص عرب زبان، درصدی گوشت میگو به همراه افزودنی‌هایی، فرآوری و ترد می‌شود و آن را مانند انواع اسنک‌ها به عنوان یک میان‌وعده تنقلی استفاده می‌کنند.
جالب آن که این محصول چند سالی است با قیمتی گران و ظاهری جذاب و طعم‌های متنوع به کشور ما هم راه یافته و طرفداران خاص خود را دارد. بد نیست بدانید اغلب این محصولات از کشورهای خارجی صادر شده و بخشی از آن نیز در داخل کشور تولید می‌شود البته باید مراقب آن بخش از محصولات که به صورت غیربهداشتی در کارگاه‌های زیرپله‌ای از سوی افراد غیرمتخصص تهیه و عرضه می‌شود، باشیم.
 
چیپس میگو ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد
1 – چیپس میگو بر خلاف ادعای عرضه‌کنندگان آن، اگر هم حاوی مقدار ناچیزی میگو باشد مواد مغذی آن طی فرآوری، دستخوش تغییراتی شده و نمی‌تواند جایگزین میگوی سالم و تازه باشد.
 
2 – این چیپس به دلیل نمک زیاد و مواد افزودنی مختلف برای بسیاری از افراد به ویژه کودکان و مبتلایان به پرفشاری خون محدودیت مصرف دارد.
3 – خوب است بدانید قسمت اعظم این محصول از مواد حجم دهنده غیرگوشتی تشکیل شده و به دلیل آن که انواعی از آن مانند چیپس سیب‌زمینی برای برشته و ترد شدن در روغن غوطه‌ور می‌شود، تنقلی چرب بوده و به دلیل کالری بالا بسیار چاق‌کننده است.
4 – از سوی دیگر مواد کربوهیدراتی افزوده شده به این محصول طی فرآیند سرخ شدن به شدت حرارت دیده و احتمال ایجاد ماده سرطان‌زای «آکریلامید» در آن وجود دارد. این ماده به مرور زمان می‌تواند کبد را دچار نارسایی و اختلال کند.
 
احتمال غیرمجاز بودن مواد رنگی!
مواد رنگی افزوده شده به چیپس میگو مانند انواع پفک‌ها، سنتزی و شیمیایی بوده و به دلیل آن که اغلب محصولات وارداتی آن تحت نظارت وزارت بهداشت ایران نیست و انواعی که داخل کشور تهیه می‌شود، فاقد مجوز بهداشت است، احتمال غیرمجاز بودن مواد رنگی آن زیاد بوده و می‌تواند موجب حساسیت، مسمومیت خونی، اختلالات رفتاری و عوارض عصبی شود.
 
هشدار؛ خطر فساد چیپس میگو بالاست
این محصول اگر حاوی درصد کمی میگو باشد فساد پذیری بالایی دارد و نگهداری آن در مکان‌های گرم و مرطوب مانند قنادی‌های بزرگی که قسمت شیرینی‌پزی آن فعال است، زمینه رشد انواع میکروب‌های مسمومیت‌زا را فراهم کرده و تهدیدکننده سلامت مصرف‌کننده است.
 
خوب است بدانید در صنعت، چیپس و پفک در بسته‌بندی‌های غیرقابل نفوذ در شرایط بهداشتی با گازهای فاقد اکسیژن بسته‌بندی می‌شود و این خود عاملی برای افزایش ماندگاری محصول است، اما چیپس میگو که در ظروف غیربهداشتی روباز به صورت فله‌ای در مجاورت نور، رطوبت و هوای آلوده عرضه می‌شود و روغن آن به مدت طولانی در معرض اکسیژن هوا قرار دارد، علاوه بر افت مواد مغذی و کاهش کیفیت، به دلیل اکسید شدن، طعم تند و مزه نامطلوبی به خود گرفته و در نهایت فاسد می‌شود بنابراین تا زمانی که از تاریخ مصرف، بسته‌بندی بهداشتی و مجوز بهداشت چیپس میگو مطلع نشده‌اید، از خرید آن اجتناب کنید.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان