سیدمحمد خاتمی می‌آید یا نمی‌آید

مجموعه : اخبار
سیدمحمد خاتمی می‌آید یا نمی‌آید

روزنامه آرمان نوشت: خاتمی اکنون نزدیک‌ترین گزینه در میان اصلاح‌طلبان برای معرفی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 است. با این که تا زمان انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری فرصت زیادی باقی است اما اکنون از گوشه و کنار اردوگاه اصلاحات شنیده می‌شود که اکثریت اعضای این اردوگاه نظر به حضور خاتمی در انتخابات دارند و بعید است در این انتخابات بخواهند همانند انتخابات‌های 84 و 88 با معرفی چند کاندیدا در صحنه رقابت حضور یابند.

 خاتمی چگونه آمد؟

 سیدمحمد خاتمی تا پیش از سال76 در میان نسل جوان آن دوران چهره‌‌ای ناشناخته بود و اگرچه در سال‌های ابتدای انقلاب وزیر ارشاد بود، اما به سن و سال جوانان سال76 قد نمی‌داد تا او را بشناسند و در زمانی هم که پذیرفت کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، مدیریت کتابخانه ملی را عهده‌دار بود که افراد در این سمت معمولا در عرصه سیاسی حضور پررنگی نخواهند داشت. به هر حال در سال76 اصلاح‌طلبان که آن دوره به نیروهای خط امامی و چپ معروف بودند، می‌خواستند تا بار دیگر قدرت را که پس از رحلت امام راحل به جناح رقیب سپرده بودند، پس گرفته و خود حاکمیت اجرایی کشور را به دست گیرند. بر این اساس به سراغ چهره‌ای رفتند تا در مقابل ناطق نوری به رقابت بپردازد و ویژگی‌هایی مانند روحانی بودن، سطح تحصیلات بالا و کنار بودن از حاشیه را دارا باشد. در این میان سیدمحمد خاتمی مورد تایید اردوگاه اصلاح‌طلبی قرار گرفت و تمام گروه‌های این جناح بر سر حمایت از او به توافق رسیدند که نتیجه آن هم 22میلیون رای برای پیروزی اصلاح‌طلبان بود. حال این موضوع مطرح است که در صورت حضور خاتمی در عرصه انتخابات باید منتظر چه واکنش‌هایی باشیم؟

 ایرادهای اصلاحات به خاتمی

 اصلاح‌طلبان البته ضعف‌هایی هم در عملکرد و رفتار خاتمی می‌بینند و به او منتقل می‌کنند. یکی از این موارد رودربایستی خاتمی است که برخی آن را ناشی از حجب و حیای بالای او می‌دانند بدین گونه که هیچگاه در برابر تصمیمی که مخالف نظر اوست مخالفت نمی‌کند اما در نهایت آنچه نظر خودش است را به صورت فردی انجام می‌دهد و از دیگران می‌خواهد به آنچه نتیجه جمع‌بندی است عمل کنند. موضوع دیگری که مورد نقد اصلاح‌طلبان قرار دارد، عدم پاسخ صریح و شفاف خاتمی به موضوعات مهمی است که اصلاح‌طلبان درگیر آن هستند و اظهارات دوپهلوی خاتمی که البته مطمئنا برای جلوگیری از اختلاف در اردوگاه اصلاحات است، که سبب نارضایتی برخی اعضا می‌شود.

 در نهایت…

 هنوز خاتمی به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام نکرده است و آنچه به بیرون درز پیدا کرده جمع‌بندی برای دعوت از اوست لذا اکنون نمی‌توان بیش از این در مورد باید و نبایدهای حضور خاتمی در انتخابات نگاشت چه بسا او چندی دیگر خبر بدهد که وارد عرصه می‌شود و با اعلام آمادگی کاندیدایی دیگر استعفا دهد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان