مراحل گام به گام آموزش پرورش زنبور عسل

مراحل گام به گام آموزش پرورش زنبور عسل

آبتدا شناخت بیشتری به جانور زنبور داشته باشید/ شناخت زنبور یا زنبور چیست؟ سپس به آموزش کامل پرورش زنبور و نگهداری از آن می پردازیم.

 

زنبور عسل چیست:

زنبور عسل ممکن است به رنگهای سیاه ، قهوه ای ، زرد ، طلائی و دورنگ (ترکیبی از رنگهای زرد و طلائی) باشد که رنگ های خاکستری و زرد آن ، نژادهای بسیار مهم را تشکیل می دهند که به زنبور کارنیولا و قفقازی موسومند.

و نژاد زردرنگ آنها به ایتالیایی نام برده شده اند. ملکه نیش دارد ولی نمیزند. تخم های ملکه که نطفه ندارند و زنبور نر و آنها که نطفه دارند کارگر یا ملکه می شود

از این رو اگر ملکه در مدت ۴ یا ۶ هفته ای که فحل است جفتگیری نکرد تمام فرزندانش زنبور نر می شود و این کندو بی ارزش است.

 

 

هر زنبور نر دویست سلول نر برای بارور کردن ملکه آماده می سازد. ملکه در سن ۱۵-۱۷ روزگی – زنبورهای کارگر در سن ۲۱ روزگی – زنبورهای نر در سن ۲۴ تا ۲۶ روزگی بالغ و کامل می شوند.

کسی که مجبور است دست به کندو بزند باید قبل از رسیدن به کندو دست خود را با صابون بشوید تا زنبوران را آلوده و مبتلا نسازد.

همین طور ابزاری که به کندو میخورد باید همیشه ضدعفونی باشد. کسی که با زنبور به خشونت رفتار کند او را نیش می زند. زنبور بدون جهت نیش نمی زند باید با او خوشرفتاری کرد و اگر زنبوران عادت به نیش زدن پیدا کردند نیش زن خواهند شد.

كندو
خصوصیات یك كندو ازورود زنبورهای مهاجم جلوگیری كند. مقاوم در برابر اثرات مخرب نور خورشید و باران باشد. مانع از نفوذ موریانه ها گردد. اغلب كندوها چوبی هستند و رایج ترین آنها به نامهای مدرن یا ملی هستند.

قسمتهای مختلف یك كندو از پائین به با لا تخته تحتانی – طبقه – پنجره ملكه – قابها و زیرسازی آنها – صفحه جدا كننده – سرپوش

 

مراحل گام به گام آموزش پرورش زنبور عسل

 

ابزارآلات زنبورداری
لباس كار زنبورداری – یك جفت پوتین یا چكمه خوب – یك جفت دستكش – توری جهت پوشاندن صورت – دودی یا دودكن – كاردك زنبورداری – كلاه – برسی یا شاه پر- قفس ملكه – بچه گیر – یك قوطی كبریت

دودی یا Smoker زنبوران عسل تندخو به سادگی به زنبوردار اجازه خارج كردن عسل از كندو را نخواهند داد. برای تخفیف دادن حملات آنها و یا اداره كردن زنبوران زمانی كه كندو مورد بازدید قرار می گیرد از وسیله ای بنام دودی یا دود كن استفاده میشود.

 

برخی از دودكن ها از قلع و برخی از مس یا استیل ضد زنگ ساخته شده اند ویك دودكن باید دمنده قوی (ماق) و مخزن آتش مناسب داشته باشد.

بسته های مقوای نازك ،گونی كنف خشك و بخصوص پوسیده ،تكه های پارچه یا لباس پشمی كهنه ،چوب پوسیده و پهن گاو بهترین سوختها برای دودكن به حساب می آیند.

چند نكته راجع به زنبورداری

1-رنگ كندوها را اغلب به علت تشخیص بهتر آنها و انعكاس حرارت و جلوگیری از نفوذ گرما به داخل كندو سفید انتخاب می كنند.

2- فضای مورد نیاز برای فعالیت هر زنبور در كندو حدود 8 میلی متر می باشد.

3- زنبورها از رنگهای سیاه و قهوه ای خوششان نمی آید و در هنگام كار از بكار بردن وسایل این رنگی باید خودداری كرد.

آناتومی وانواع زنبور عسل زنبور عسل موجودی است كه به صورت اجتماعی زندگی می كند و به دو صورت نر و ماده می باشد كه ماده ها شامل ملكه و زنبور كارگر می باشند.

 

قسمتهای مختلف بدن یك زنبور سر:

(چشمها- شاخك ها- ضمائم دهانی- مغز و غدد گوناگون ) سینه : ( بالها و پاها به آن اتصال دارند و مركز حركتی بدن زنبور است )

شكم: ( دستگاه گوارش – تنفس و گردش خون – نیش یا زوائد تولید مثلی است)

چشمها: دوعدد چشم مركب با چندین عدسی در دو طرف سر و سه چشم بسیار ساده كوچك بر روی فرق سر دستگاه گوارش شامل فك و خرطوم است .

 

كار فك یا ماندیبول mandible گزش، جویدن ، مكش و عمل لیسیدن آلت چنگ زدن به منظور: جمع آوری گرده – موم كاری – تمیز كردن كندو – جنگیدن – برداشت كردن و چیدن – كار با بره موم و تثبیت آن – پرستاری نوزادان

 

انواع زنبور:
هر كلنی شامل ملكه ، چند زنبور نر ، هزاران كارگر و نوزاد (تخم- لارو و شفیره می باشد.)
ملكه:
زنبور ملكه بزرگتر از زنبور كارگر و طویل تر از زنبور نر است و تنها یكبار جهت جفتگیری از كندو خارج می شود.وظیفه عمده ملكه تخم گذاری بوده و در طول اوج فصل پرورش نوزادان بین 1500 تا 3000 تخم می گذارند.

جفتگیری ملكه اصطلاحا این عمل را پرواز عروسی (Neptune) می گویند كه 5 روز پس از خروج ملكه از سلول نوزادی اتفاق می افتد.ملكه به همراه بسیاری از زنبور های نر به پرواز در می آید او در ارتفاعات بالا پرواز كرده و تنها چند نر از 500 نر موفق به جفتگیری می شوند.

ارگان نرینه زنبور نر موفق, پس از جفتگیری شكسته و در ارگانلهای حیاتی ملكه گیر می كند و باعث مرگ زنبور نر می شود و ملكه 3 الی 4 روز بعد از جفتگیری تخمگذاری می كند.

زنبورنر:تنبل ترین زنبورهاست و تنها وظیفه آنها جفتگیری با ملكه است.

 

زنبور كارگر:
كوچكترین و پرجمعیت ترین زنبوران عسل هستند و 98 درصد جمعیت كلنی را تشكیل می دهند .
وظایف یك زنبور كارگر عمل پاكسازی و نظافت – تغذیه و مراقبت از نوزادان – شان سازی – كمك كردن به ملكه – پرواز جهت یابی – تهویه كندو – وظایف محافظتی – جاسازی عسل ، گرده ، شهد و آب در سلولها – جلوگیری از غارت


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان