ramazan
ramazan

تآثیر شگفت انگیز رنگها در شادابی و تناسب اندام!

مجموعه : دانستنی ها
تآثیر شگفت انگیز رنگها در شادابی و تناسب اندام!
نازوب، خیلی وقتها شنیده ایم که می‌گویند رنگ سیاه آدم را لاغرتر نشان می‌دهد اما برخی رنگ‌ها هستند كه واقعا انسان را لاغر می‌كنند نه اینكه چاقی را استتار كنند. خیلی راحت رنگ‌های قرمز، سبز و زرد را امتحان كنید تا لاغر شوید.

آخرین تحقیقات نشان داده، یكی از بهترین راه‌ها برای كاهش وزن و بهبود سلامت مصرف انواع رنگ‌هاست(البته میوه و سبزی‌های رنگی!) مشكل اینجاست كه در بسیاری از كشورهای دنیا از هر 10 نفر، 8 نفر به اندازه كافی میوه و سبزی‌های رنگی مصرف نمی‌كنند.این مطلب را بخوانید تا انگیزه بیشتری برای رنگی كردن رژیم غذایی‌تان به‌دست آورید و بدانید چه مواد رنگی به شما كمك می‌كند تا لاغر شوید.

قـــــــرمـــــــز: دوپینگ مثبت برای لاغری
صبحانه فلفل بخورید
شاید برایتان جالب باشد كه بدانید قهرمانان ورزشی موقع صبحانه فلفل قرمز تند می‌خورند. تحقیقی كه به‌تازگی در نشریه تغذیه انگلیس به چاپ رسیده نشان می‌دهد، كسانی كه موقع صبحانه مواد‌غذایی تند می‌خورند بعد از صبحانه كمتر گرسنه شده و موقع ناهار كمتر غذا می‌خورند. دكتر مولوی، پزشك متخصص كاهش وزن در فلوریدا می‌گوید: كاپساسین تركیبی كه عامل طعم تند فلفل است باعث افزایش ترشح هورمون‌های سركوب‌گر اشتها می‌شود.

ایده جدید: فلفل قرمزهای خرد شده را با تخم مرغ پخته یا با پنیر و نان میل كنید.

دوپینگ سلامت كنید
با افزودن چغندر به سالاد مدت زمان بیشتری می‌توانید حركت كنید. محققان دریافته‌اند این سبزی به دوچرخه​سواران كمك می‌كند تا استقامت خود را تا ۱۶ درصد افزایش دهند. «استیفن بیلی» فیزیولوژیست ورزشی در دانشگاه اكستر انگلستان می‌گوید:

«به‌نظر می‌رسد چغندر مقدار اكسیژن مورد استفاده حین ورزش را كاهش می‌دهد. نتیجه اینكه عضلات می‌توانند ورزش سنگین را به‌مدت طولانی‌تری تحمل كنند.»

ایده جدید: چغندر را ریز كرده و در سركه قرمز و روغن زیتون بخوابانید و بعد كباب كنید یا اینكه با پیاز و سیر در روغن تفت دهید.

دندان های سفید داشته باشید
مسواك بزنید، نخ‌دندان بكشید و توت فرنگی بخورید. این میوه خوشمزه حاوی اسید سالسیلیك است و تا حدودی باعث روشن شدن رنگ دندان‌ها می‌شود. توت‌فرنگی می‌تواند از تشكیل پلاك میكروبی (كه عامل پوسیدگی و عفونت لثه‌هاست)جلوگیری كند و به‌طور طبیعی حاوی یك ماده سفیدكننده ملایم است كه در بسیاری از محصولات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایده جدید: یك مشت توت فرنگی تازه را به شكل پوره درآورده و نوش‌جان كنید یا می‌توانید همچنین به چای سبز هم یخ و هم توت‌فرنگی اضافه كنید.

نارنجی: از سرطان و آلزایمر فرار كنید
از سرطان سینه جلوگیری كنید
خانم‌هایی كه به‌طور مرتب از انبه در رژیم غذایی خود استفاده می‌كنند می‌توانند دربرابر صدمات ناشی از رادیكال‌های آزاد مقاوم‌تر شده و خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها كاهش ‌یابد. نتایج مطالعه محققان دانشگاه تگزاس نشان داده انبه حاوی انواع مختلفی از مواد پلی فنول است كه تصور می‌شود از رشد سلول‌های سرطانی در سینه جلوگیری می‌كند.

ایده جدید: انبه را خرد كرده و در سالاد بریزید یا این‌كه برش‌های آن را با آبلیمو و پودر فلفل قرمز مصرف كنید.

متناسب شوید تا عضلات‌تان هم نگیرد
اگر می‌خواهید حداكثر مقدار پتاسیم را به بدن خود برسانید؛ سراغ سیب‌زمینی شیرین بروید. یك سیب زمینی پخته تقریباً 30 درصد بیشتر از یك موز پتاسیم دارد. متخصصان تغذیه بر این باورند، پتاسیم برای تناسب اندام ماده‌ای حیاتی است، زیرا امكان حركات صحیح را برای عضلات فراهم كرده و از گرفتگی عضلانی جلوگیری می‌كند. در عین حال این سبزی منبعی غنی از مس است كه در عضله‌سازی‌ موثر است.

ایده جدید: سیب‌زمینی شیرین را سرخ نكنید. این روش طبخ مقدار پتاسیم آن را كاهش می‌دهد ولی در عوض آن را آب پز یا تنوری كنید.

مثل ادیسون فكر كنید
كدو و به‌ویژه دانه‌هایش مملو از روی هستند. دانشمندان دریافته‌اند، افرادی كه در كنار موادمعدنی ضروری مكمل‌های روی دریافت می‌كنند حافظه بهتری دارند. این افراد در مقایسه با افرادی كه صرفا مواد معدنی مصرف كرده بودند از عملكرد بهتری در هماهنگی میان چشم و دست برخوردار بودند. پروفسور «هارولد ساندستد»، استاد دانشگاه تگزاس می‌گوید:«روی برای عملكرد صحیح مغز ضروری است از جمله در كمك به ارتباطات عصبی كه باعث می‌شود فرد بهتر فكر كند.»

ایده جدید: با كدو كیك درست كنید. تخمه كدو را هم كمی روی آتش بگذارید و به سالاد اضافه كنید.

سفید: قلب و استخوان‌هایتان را بازسازی كنید
استخوان بسازید
تره فرنگی برای مقابله با پوكی استخوان بسیار مفید است زیرا مملو از ماده اینولین است. ثابت شده كه این فیبر گیاهی جذب كلسیم را تا ۳۳ درصد افزایش می‌دهد. توضیح اینكه بهتر است برگ‌های سبز آن را هم مصرف كنید.

ایده جدید: برش‌های كوچك تره فرنگی را با روغن زیتون بخورید یا اینكه از آن داخل سوپ سبزیجات استفاده كنید.

با پوسیدگی دندان مقابله كنید
شاید برایتان جالب باشد كه بدانید پیاز به سلامت دندان‌ها كمك می‌كند. دكتر مولوی می‌گوید:«پیاز حاوی گوگرد است كه آنتی بیوتیكی قدرتمند محسوب می‌شود. همچنین پیاز ماده كوئرستین دارد كه یك ماده ضد‌التهاب قدرتمند است. نشان داده شده این تركیبات انواع مختلفی از باكتری‌ها را از بین می‌برد از جمله باكتری‌هایی كه باعث ایجاد پوسیدگی در حفره دهان می‌شوند.»

ایده جدید: پیاز خام بسیار مفیدتر از پیاز پخته است بنابراین در سالاد حتما پیاز خــام بریزید.

قلب خود را تقویت كنید
گرچه شهرت سیب‌زمینی بعضی جاها بد جا افتاده (كه چاق‌كننده است و…) اما سیب زمینی فواید بسیاری دارد از جمله اینكه انواع سفید آن (كه رنگ روشن‌تری دارند) برای سلامت قلب مفید هستند. دكتر كلاینر می‌گوید:«مقدار زیاد ویتامین ۶ B موجود در سیب‌زمینی مقدار اسید آمینه هوموسیستنین را تنظیم می‌كند كه در برابر بیماری‌های قلبی اثر حفاظتی دارد.» یك سیب‌زمینی متوسط پخته شده ۲۰ درصد بیشتر از نیاز روزانه شما ویتامین ۶ B دارد.

ایده جدید: سیب‌زمینی پخته را با كنسرو ماهی تن و لوبیا سبز مخلوط كرده و روی آن سركه بریزید تا یك سالاد فوق‌العاده داشته باشید.

زرد: بمب انرژی، عینك سلامت
انرژی خود را زیاد كنید
اغلب مردم تصور می‌كنند، پرتقال ابرقهرمان ویتامین C است اما واقعیت این است كه فلفل دلمه‌ای زرد تقریباً سه ونیم برابر پرتقال ویتامین C دارد. بنابر نتایج تحقیقی كه به‌تازگی در دانشگاه آریزونا انجام گرفته افرادی كه از مكمل‌های ویتامین C استفاده می‌كردند بیشتر از افرادی كه دچار كمبود این ویتامین هستند چربی می‌سوزانند. پروفسور «كارول جانستون»، مدیر بخش تغذیه دانشگاه آریزونا می‌گوید:« بدن شما برای ساخت كارنیتین به ویتامین C نیاز دارد. كارنیتین در عضلات باعث تبدیل چربی به انرژی می‌شود.»

ایده جدید: فلفل دلمه‌ای زرد را به‌عنوان طعم‌دهنده در انواع ساندویچ‌ها استفاده كنید.

نفخ نكنید
آناناس میوه‌ای است كه جلوی ایجاد یك مشكل اعصاب خردكن را می‌گیرد. به گفته پروفسور «جانی بودن» متخصص تغذیه، آناناس حاوی بروملین است؛ آنزیمی كه غذا را خرد كرده و كمك می‌كند تا غذا سریع‌تر در سیستم گوارشی حركت كند و احتمال نفخ و تجمع باد و یبوست در شكم را كمتر می‌كند.

ایده جدید: با آناناس، پیاز قرمز و نعناع، سالاد درست كنید.

واضح‌تر ببینید
یك دلیل دیگر برای لذت بردن از ذرت(بلال)؛ این ماده غذایی خوشمزه مملو از ۲ آنتی اكسیدان است به نام‌های زیاگزانتین و لوتئین كه از آنها با عنوان عینك‌های طبیعی یاد می‌كنند. زیاگزانتین و لوتئین در كنار هم جلوی تاثیرات مخرب نورهای مضر را كه به چشم آسیب می‌رسانند می‌گیرند.

ایده جدید: روی بلال مخلوطی از كره و سبزی‌های خردشده معطر و نمك بریزید.

سبــــز: میوه‌هایی برای روح شما

نگین می‌شوید
سبزی محبوب ملوان زبل فواید متعددی از جمله برای پوست دارد. ویتامین A موجود در اسفناج از پوست در برابر آسیب‌های اشعه ماورای بنفش محافظت كرده و تكثیر جایگزین شدن سلول‌های جدید به‌جای سلول‌های قدیمی و مرده را به شكلی مطلوب امكان پذیر می‌سازد. بدین‌ترتیب پوست همواره شاداب و درخشان باقی می‌ماند.

ایده جدید: اسفناج را خرد كرده و بخارپز كنید. آن را با سیر خرد شده، آبلیمو و روغن زیتون میل كنید.

لاغر شوید
گلابی می‌توان باعث غلبه بر احساس گرسنگی شود. دانشمندان برزیلی در مطالعه‌ای به ۲ گروه زنانی كه اضافه وزن داشتند رژیم غذایی مشابهی داده و فقط به یك گروه روزی ۳ عدد گلابی سبز دادند و به گروه دیگر همان مقدار كالری شیرینی دادند. نتیجه اینكه آنهایی كه میوه خورده بودند بیشتر لاغر شدند. گلابی حاوی مقدار زیادی آب و فیبر است و به‌مدت طولانی‌تری فرد را سیر نگه می‌دارد. به علاوه قند خون را در وضعیت متعادل حفظ كرده و از پرخوری پیشگیری می‌كند.

ایده جدید: گلابی را ریز كرده و با آن یك تارت خوشمزه درست كنید و روی آن عسل بریزید.

سر حال شوید
احساس فرسودگی می‌كنید؟ به‌جای اینكه زانوی غم بغل بگیرید یك آووكادو بخورید. آووكادو غنی از چربی تك‌رشته‌ای غیراشباع بوده كه باعث سرحال شدن و رفع خستگی می‌شود. دكتر سوطان كلاینر، متخصص تغذیه می‌گوید: «ساختار اساسی سلول‌های مغزی از چربی است. اگر به اندازه كافی غذا نخورید كج خلق، بداخلاق و افسرده خواهید شد. فقط حواستان باشد چربی سالم استفاده كنید.»

ایده جدید: آووكادو را خرد كرده و در آبلیمو و روغن زیتون بخوابایند و سپس سرخ كنید و كمی نمك بزنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان