جشنواره مد و لباس مردان

مجموعه : لباس مردانه
جشنواره مد و لباس مردان
به گزارش نازوب، دبیر جشنواره مد و لباس مردان گفت: جشنواره لباس برتر مردان به منظور معرفی الگوهای جدید متناسب با لباس‌های ایرانی و اسلامی به زودی برگزار می‌شود. حمید قبادی گفت: وضعیت موجود لباس مردان در کشور سال‌ها است که با ورود کشورهای بیگانه تحت تأثیر قرار گرفته است و کشور ما مصرف‌کننده محصولاتی با طرح‌های غیر ایرانی شده است که این موضوع از بعد از دوره قاجاریه تاکنون ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: این روند هم‌اکنون در جامعه رواج پیدا کرده است و شاید بسیاری از مردان که از این لباس‌ها استفاده می‌کنند نیز از این موضوع آگاهی نداشته باشند.

دبیر جشنواره مد و لباس تصریح کرد: در سایر حوزه‌ها مانند لباس بانوان با توجه به سابقه و ریشه‌ای که وجود داشته است و همچنین تنوع و تکثر طرحی که در این حوزه وجود دارد همواره لباس خانم‌ها با نگاه مطلوب‌گرایانه آنان قدرت نمایش و ارائه آثار جدید را داشته است.

قبادی گفت: چارچوب پوشش اسلامی همواره محور کار لباس‌های زنان بوده است و تلاش شده با این الگو و محوریت پوشش اسلامی آثار جدیدی ارائه کند که البته این حوزه نیز دستخوش برخی تهاجمات و ورودهای بیگانه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تنوع موجود در لباس بانوان در لباس مردان کمتر وجود دارد به عنوان مثال کسی که همواره از لباس رسمی کت و شلوار استفاده می‌کند شاید در غیر از محیط‌های رسمی امکان انتخاب کمتری برای او وجود داشته باشد و به همین دلیل باز هم کت و شلوار را برای سایر شئونات خود استفاده می‌کند.

دبیر جشنواره مد و لباس خاطرنشان کرد: به همین خاطر و با توجه به محدودیت طرح‌ها و آثاری که در حوزه لباس مردان وجود دارد و با توجه به اینکه وضع موجود لباس‌های ما از لحاظ طراحی اساساً غیر ایرانی است و مبتنی بر طریق و عادت سال‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد مجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفت که موضوع لباس مردان را در قالب برگزاری یک جشنواره طراحی کند.

قبادی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که ما در این جشنواره به دنبال جایگزین کردن چیزی در گام اول نیستیم و اقدام جدی ما ارائه و پیشنهاد طرح‌های جدید است همچنان که در حوزه بانوان نیز این اتفاق افتاد چرا که ما هم‌اکنون روند ایجابی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به هیچ عنوان روند سلبی را دنبال نمی‌کنیم و بنا داریم مشارکت طراحان مختلف کشور را نیز در این جشنواره داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ طبیعی است که طراحی در حوزه لباس مردان بسیار محدود و به نوعی تکراری است و بیشتر سعی در ارتقای کیفیت دوخت بوده است که البته بعد از انقلاب اسلامی خوشبختانه نمونه‌هایی را با نگاهی سنتی ارائه کرده است که بعضاً مورد استقبال جامعه قرار گرفته است.

قبادی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم طرح‌هایی را که به نوعی مبتنی بر خلاقیت ایرانی، ابتکار ایرانی و قدرت جایگزینی و یا قدرت لباس کامل و یا مکمل بودن را دارد در این جشنواره به مردان جامعه معرفی کنیم.

وی افزود: ما برای اجرایی کردن این جشنواره تاکنون نزدیک به هفت جلسه را برگزار کرده‌ایم و از نمایندگان و صاحبان برندهای پوشاک برتر مردان دعوت کردیم تا پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند که خوشبختانه نکاتی خوبی در این جلسات مطرح شد و حتی در مورد نحوه برندسازی با توجه به الگوهایی که هم‌اکنون برندهای مطرح دنیا همان مسیر را طی کرده‌اند نیز مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت تا تلاش شود که کشور ما تنها استفاده‌کننده برندها نباشند و بتوانیم صادرکننده تکنولوژی برند برتر منطبق با چارچوب‌های تعریف شده ایرانی باشیم.

دبیر جشنواره مد و لباس ادامه داد:‌ در این جشنواره از تمام طراحانی که در حوزه لباس اسلامی ایرانی برای مردان فعالیت می‌کنند و حتی خانم‌هایی که در این زمینه فعال هستند دعوت می‌کنیم تا در این جشنواره حضور پیدا کنند چرا که خروجی این جشنواره مختص لباس مردان است و دست‌اندرکاران آن الزاماً مردان به تنهایی نیستند و بعد از فراخوان مشارکت و همراهی تمام طراحان را جلب خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: این مرحله از جشنواره بخش فروش ندارد و تنها با نگاه معرفی آثار برتر برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌شود جشنواره مد و لباس برتر مردان در پایان نیمه اول امسال در محل فرهنگسرای نیاوران و یا تالار وحدت برگزار شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان