ramazan
ramazan

چگونگی جدیدترین جراحی صدا !!!

مجموعه : علم و فناوری
چگونگی جدیدترین جراحی صدا !!!
نازوب، از صدای‌تان راضی هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است چه خوب اما حتما در جامعه با افرادی برخورد داشته‌اید که صدایی نامتناسب با چهره و وضعیت اجتماعی خود دارند و هر چه هم سعی می‌کنند نمی‌توانند اثرات نامطلوب صدای ناخوشایند خود را از بین ببرند. این ناهنجاری صدا به هر دلیلی که ایجاد شده باشد به‌راحتی می‌تواند اعتماد به نفس فرد را از بین برده و مشکلات زیادی در مناسبات اجتماعی برای او ایجاد کند، حتی اگر این فرد چهره خوشایند و ظاهری برازنده داشته باشد صدای بد می‌تواند تاثیر این ویژگی‌های مطلوب را به‌سادگی کمرنگ کند. آیا این افراد راهی برای غلبه بر مشکل خود دارند؟ برای پاسخ به این پرسش پای صحبت‌های دکتر محسن نراقی نشستیم تا شما را با یکی از جالب‌ترین روش‌های جراحی آشنا کنیم. دکتر نراقی، متخصص جراحی گوش و حلق و بینی، فلوی فوق تخصصی جراحان بینی آمریکا و مدرس آکادمی جراحان پلاستیک و ترمیمی صورت آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران  استو
 
آیا همه می‌توانند صدا را جراحی کنند

ما هرگز برای کسی که صدای قابل‌قبولی دارد توصیه نمی‌کنیم. ما این مسئله را برای مواردی که صدا نامتناسب است تجویز می‌کنیم اما کسی که تارهای صوتی نرمال و صدای خوبی دارد نباید چنین جراحی انجام دهد.

جراحی صدا

ما در افرادی که چنین مشکلی دارند برشی کوچک روی گلو در محاذات حنجره انجام داده و جراحی‌های بسیار ظریفی روی تارهای صوتی انجام داده و کشش تارهای صوتی را تغییر می‌دهیم. یعنی مثلا در یک خانم می‌خواهیم فرکانس صدا بالاتر رفته و صدا زیرتر شود. در این‌ها کشش تارهای صوتی را زیادتر می‌کنیم. اگر بخواهیم در یک آقا فرکانس صدا بالاتر رفته و صدا بم‌تر و کلفت‌تر شود تارهای صوتی را شل‌تر می‌کنیم. این جراحی‌ها هم با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود تا جراح حین کار بتواند صدای بیمار را بشنود و تارهای صوتی را در بهترین وضعیت قرار دهد. این کار دقیقا مثل کوک کردن یک ساز موسیقی است.

فرق صداها

ما درکل 2 تار صوتی حقیقی داریم و بالای آن برآمدگی‌هایی به نام تارهای صوتی کاذب وجود دارد. صدا در حقیقت در اثر ارتعاش و به‌هم رسیدن 2 تار صوتی حقیقی ایجاد می‌شود که سمت راست و چپ حنجره قرار گرفته‌اند و همه افراد هم این 2 تار صوتی را دارند اما در برخی افراد این تارهای صوتی بلندتر و در برخی کوتاه‌تر و قطورتر است همچنین سایز حنجره هم متفاوت است. البته هورمون‌های جنسی هم بعد از بلوغ باعث بزرگ‌تر شدن حنجره پسرها می‌شوند.

ناهنجاری بینی تحت‌تاثیر صدا

یک ناهنجاری کمابیش شایع به نام «شکاف کام مادرزادی» وجود دارد. این بچه‌ها باید حدود یک سالگی تحت عمل جراحی قرار گیرند. برخی از آن‌ها دیرتر مراجعه کرده یا حتی برخی عمل می‌کنند ولی ممکن است کام به‌طور کامل بسته نشود. در این افراد تکلم دچار اشکال می‌شود. این‌ها وقتی حرف می‌زنند مخاطب اصلا نمی‌فهمد چه می‌گویند مگر این‌که با او زندگی کرده باشند. این افراد اغلب شکاف لب هم دارند و در ناحیه بینی هم دچار ناهنجاری هستند. بسیاری از آن‌ها بعد از دوران بلوغ برای عمل زیبایی بینی به ما مراجعه می‌کنند. من معمولا به این بیماران پیشنهاد می‌کنم، به‌جای بینی ابتدا صدا را درست کنند چون تکلم آن‌ها به‌حدی اشکال دارد که حتی اگر بینی زیبایی هم داشته باشند به واسطه همین تکلم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. مسئله صدا می‌تواند حتی از یک ناهنجاری شدید بینی هم تبعات سنگین‌تری برای بیمار به‌همراه داشته باشد.

از بینی تا دهان

افراد به دلایل متفاوت و متعددی ممکن است دچار اشکال در صدا و تکلم باشند. بخشی ممکن است به‌دلیل مشکلات در حفره دهان باشد از قبیل کوچکی فک، اشکال در جفت شدن دندان‌ها یا شکاف کام گاهی هم مشکل به‌خاطر سینوزیت و پولیپ یا انحراف بینی است که رزونانس صدا را دچار تغییر می‌کند. در افرادی که شکاف کام دارند رزونانس صدا بیشتر می‌شود و آن‌هایی که پولیپ یا انحراف بینی دارند رزونانس کم می‌شود و صدا حالت تودماغی پیدا می‌کند. اگر اشکال در ناحیه دندان‌ها و فک باشد با درمان‌های ارتودنسی یا جراحی‌های فک می‌توان مشکل را برطرف کرد. همین‌طور اگر بیماری سینوزیت یا پولیپ یا انحراف بینی دارد اگر نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند مشکل رزونانس صدایش برطرف می‌شود.

وقتی صدا با شخصیت شما جور نیست

حتما افراد بسیاری را دیده‌اید که صدای‌شان کاملا با ظاهر و شخصیت‌شان متفاوت است، مثلا آقایی است که صدایش خیلی زیر است یا خانم جوانی است که صدای کلفت و خشنی دارد. این قضیه می‌تواند برای فرد اشکالات متعددی در روابط اجتماعی ایجاد کند و اعتماد به نفس او را از بین ببرد. هر کسی هم آن‌ها را می‌بیند هر چقدر هم که بقیه موارد ظاهری‌‌اش صحیح و مناسب باشد می‌گوید، چقدر صدایش بد است یا صدایش به‌خودش نمی‌آید. بسیاری از این افراد مایل هستند برای رفع مشکل خود اقدام کنند.

صدا چگونه در می‌آید؟

تارهای صوتی در حنجره قرار دارند. با عبور هوا از میان تارهای صوتی آن‌ها به هم نزدیک شده و صوت تولید می‌شود. انقباضات عضلات حنجره بر کیفیت این صوت اثر می‌گذارد. موقع تنفس هم این تارها از هم جدا شده تا فرد بتواند نفس بکشد. صوت تولید شده در حفره دهانی و حلق پردازش شده و به‌صورت کلام در می‌آید. بنابراین در صحبت یک بخش تولید صوت است که در حنجره و تارهای صوتی اتفاق می‌افتد و یک قسمت تکلم است  مربوط به وضعیت بسیار پیچیده اعصاب، عضلات زبان، حلق، کام و…است که باعث می‌شود، فرد تکلم صحیح داشته باشد.داخل حنجره عضلات زیادی وجود دارد، برخی از آن‌ها تارهای صوتی را به‌هم نزدیک کرده و برخی دیگر از هم دور می‌کنند، بعضی از این عضلات تارهای صوتی را کشیده و آن را سفت‌تر می‌کنند مثل یک ساز موسیقی. این عملکرد پیچیده باعث می‌شود، فرد صاحب صدا باشد.

مشکل حنجره معلم‌ها و خواننده ها

یکی از ناهنجاری‌هایی که در خود حنجره اتفاق می‌افتد و روی صدا تاثیر می‌گذارد زائده‌ای است که روی تارهای صوتی ایجاد می‌شود. این در کسانی که زیاد و بلند صحبت می‌کنند مثل معلم‌ها یا خواننده‌ها دیده می‌شود. ابتدا که این زائده هنوز درست مستقر نشده می‌توانیم مشکل را کنترل کنیم اما اگر ضایعه کاملا مستقر شد باعث می‌شود تارهای صوتی به‌درستی به هم نچسبند و صدای فرد خشن شود.

تاثیر منفی سیگار روی صدا

سیگار تاثیر بسیار منفی روی تارهای صوتی دارد. استفاده از آن اثر تجمعی بسیار شدید و وحشتناکی روی حنجره می‌گذارد و  امکان  ابتلا به سرطان را به‌شدت افزایش می‌دهد. هرفرد سیگاری که به‌مدت چند هفته صدایش خشونت داشته باشد باید حتما آندوسکوپی حنجره انجام دهد. این را بدانید که 90 درصد سرطان‌های حنجره در افراد سیگاری دیده می شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان