ramazan
ramazan

حمام کردن نوزاد بعد از تولد باید چگونه باشد

حمام کردن نوزاد بعد از تولد باید چگونه باشد
استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی گفت: بر روی بدن نوزاد چربی‌هایی به نام «ورنیكس» وجود دارد كه درجه حرارت بدن طفل را حفظ می‌كند؛ به همین دلیل اگر این چربی‌ها به هر دلیلی تا 6 ساعت پس از تولد از بین برود، موجب كاهش درجه حرارت بدن نوزاد می‌شود.

  محمدحسین سلطانزاده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه نوزاد تا 6 ساعت پس از تولد به هیج وجه نباید شسته شود، اظهار داشت: روی پوست نوزاد چربی‌هایی به نام ورنیكس وجود دارد كه درجه حرارت بدن طفل را حفظ می‌كند؛ به همین دلیل اگر این چربی‌ها به هر دلیلی تا 6 ساعت پس از تولد از بین برود، موجب از دست رفتن درجه حرارت بدن نوزاد می‌شود.
 
وی گفت: متأسفانه در اكثر بیمارستان‌ها این مسئله رعایت نمی‌‌شود و نوزاد را پس از به دنیا آمدن می‌شویند، این اقدام باعث می‌شود كه دانه‌های چربی روی پوست بدن از بین رفته و درجه حرارت بدن نوزاد پایین بیاید.

 این استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی بی‌حالی، خواب‌آلودگی، رنگ پریدگی، كبودی صورت، قرمزی دست و پا و كند شدن تنفس را از عوارض كاهش درجه حرارت بدن نوزاد دانست و خاطرنشان كرد: در بعضی از موارد كاهش درجه حرارت بدن نوزاد به حدی است كه منجر به شوك طفل می‌شود؛ به همین دلیل نقش دانه‌های چربی بر روی بدن نوزاد برای حفظ درجه حرارت بسیار بااهمیت است و مسئولان بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها باید به این نكته توجه لازم را داشته باشند.

 
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان