ramazan
ramazan

پیرترین و جوان ترین اندام های بدن

پیرترین و جوان ترین اندام های بدن
دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که هر سلول در درون بدن از ساعت بیولوژیکی برخوردار است که گذر سن را در درون این ساختارهای حیاتی بدن کنترل می‌کنند.
براساس گزارش NBC، آنچه دانشمندان را در شگفتی گذاشته این است که سلول‌های قلب بدن هر انسان جوانترین سلول‌های بدن او هستند و بافت سینه زنان و تومورها نیز از پیرترین سلول‌ها برخوردارند. این یافته جدید می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر ساختار بیماری سرطان کمک کرده و دلیل رواج داشتن سرطان سینه را توضیح دهد تا به این شکل دانشمندان راه‌های بهتری را برای یافتن درمان این بیماری بیابند.

کشف دیگر دانشمندان که کمتر موجب شگفتی آنها شده این است که سلول‌های بنیادین جنینی که اصلی‌ترین سلول‌های بدن انسان به شمار می‌روند مانند نوزادانی هستند که سن بیولوژیکی آنها صفر است.

این یافته‌های جدید ممکن است در یافتن داروها و یا درمان‌های جدید که می‌توانند جهت چرخش عقربه‌های ساعت بیولوژیکی سلول‌ها را وارونه کرده و یا منجر به پیش‌گیری یا درمان بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های قلبی و سرطان  شوند کاربرد داشته باشند.

به گفته محققان سوال این است که آیا این ساعت بیولوژیکی کنترل فرایند سالخوردگی را به دست دارد یا خیر؟ محققان دانشگاه لس‌آنجلس با بررسی فرایندی به نام متیلاسیون دریافتند که نوعی خاص از متیلاسیون درون سلول کنترل سالخوردگی سلولی را به عهده دارد. به گفته محققان میزان متیلاسیون با بالا رفتن سن ممکن است کاهش یا افزایش یابد.

محققان با بررسی نمونه‌های سلولی از افراد مختلف، از جنینها گرفته تا افراد 101 ساله و همچنین نمونه برداری از سلول‌های توموری مبتلایان به 20 نوع سرطان مختلف، سلول‌های غیرسرطانی از بیماران سرطانی و افراد سالم دریافتند که سلول‌های تومورها حدودا 36 سال بزرگتر از دیگر سلول‌های دیگر بدن هستند،‌ یافته‌ای که از این نظریه که سرطان بیماری ساعت بیولوژیکی سلول‌های بدن است پشتیبانی می‌کند.

محققان همچنین در نهایت شگفتی دریافتند که سلول‌های قلب افراد نسبت به دیگر سلول‌های بدن در حدود 9 سال جوانتر هستند اما هنوز توجیهی برای این تفاوت سنی سلول‌های قلبی ارائه نکرده‌اند. همچنین مسن‌ترین سلولهایی که محققان در این مطالعه با آن مواجه شدند سلول بافت سینه یک زن سالم بوده‌است. این سلول‌ها نسبت به دیگر سلول‌های بدن دو تا سه سال و سلول سالم بافت سینه بیمار مبتلا به سرطان سینه درحدود 12 سال مسن‌تر از دیگر سلول‌های بدن است. محققان امیدوارند این یافته بتواند به وارونه کردن روند سالخوردگی منتهی به بیماری نسوج بدن کمک کند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان