ramazan
ramazan

راه های از بین بردن دلشوره

مجموعه : سبک زندگی
راه های از بین بردن دلشوره

استرس می تواند به عنوان حالتی تعریف شود که در آن بین درک فشار شرایط ودرک توانایی برای مقابله رابطه مناسبی وجود ندارد.

هنگامی که از افراد خواسته می‌شود استرس را تعریف کنند اغلب به جنبه بد آن اشاره و آن را به عنوان یک تجربه ناخوشایند توصیف می کنند. برای مثال ممکن است مواردی را از قبیل احساس ناکامی احساس شکست یا مشکلات مالی را بازگو کنند. درحقیقت آنچه را که آنان به آن اشاره می کنند جنبه بد استرس است که این احساس می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف و کاهش بهره وری شود.

 استرس می تواند تهدیدکننده باشد. این حالت بدترین شکل از استرس است که ممکن است به واسطه ایجاد مواردی از قبیل حملات قلبی و افسردگی و مواردی از این دست ایجاد شود. از طرف دیگر برخی افراد استرس را به عنوان یک تجربه لذت بخش و تحریک کننده توصیف می‌کنند. اینگونه افراد کاملا در کنترل اوضاع احساس توانمندی داشته و عمدا خود را در موقعیت‌هایی درگیر می‌کنند که توان مقابله با آن را در خود می‌بینند.

 استرسی که این افراد تجربه می‌کنند استرس خوب نامیده می‌شود. لوازم و وسایل کاری جالب، وظایف مهیج، خلاقیت و سودمند بودن، دستیابی به اهداف و آرزوها و شرکت در ورزش‌های رقابتی همگی می‌توانند از فواید استرس خوب باشند در حقیقت اینجا استرس عملکرد ما را بهبود می‌بخشد.


حالا با توجه به مطالب گفته شده می‌توانیم تعریفی از استرس داشته باشیم استرس می تواند به عنوان حالتی تعریف شود که در آن بین درک فشار شرایط ودرک توانایی برای مقابله رابطه مناسبی وجود ندارد. تعادل بین اینکه ما چطور به فشار شرایط می‌نگریم و اینکه چطور می‌توانیم با فشار شرایط مقابله کرده و سازگار شویم، وجود یا نبود استرس، پریشانی و استرس خوب را تعیین می‌کنند.

 

 استرس در زندانها

اگر از کارکنان زندان سوال شود آیا زندان محل کار پرفشاری است یا نه؟ بیشتر آنها به این سوال جواب مثبت می‌دهند. زندان محل کاری است که دارای ساختاری مقتدرانه با انضباطی شدید است.

 زندان محل نگهداری افراد بطور شبانه روزی است که محدودیت‌های فراوانی برای ساکنان آنها ایجاد می‌کند. وجود شرایط دیگری در زندان باعث می‌شود کار در زندان یک کار پر استرس و فشارزا باشد مثلا بین زندانیان و تعداد کارکنان زندان تناسبی وجود ندارد و تعداد کارکنان زندان بسیار پایین تر از استانداردهای جهانی است. در زندان محرک‌های محیطی بسیار کم است و زندگی روند یکنواخت و کسالت‌آوری به خود می‌گیرد. کارکنان زندان با افرادی سروکار دارند که دارای اختلالهای رفتاری اند و گاه رفتارهای آنها قابل پیش بینی نیست.

 

 راهنمای اساسی برای کنترل استرس

اغلب ما به دلیل شیوه زندگی امروزی احساس پریشانی می کنیم ونیاز داریم که کمتر در این حالت قرار بگیریم. این کار می تواند از طریق کاهش فشار شرایط یا ساختن منابع جدیدی برای رویارویی و مقابله صورت گیرد و به جلوگیری یا به حداقل رساندن تاثیر موقعیتهای پریشان کننده کمک کند.

 همه ما نیازمند آموختن شیوه ای برای دستیابی به استرس خوب هستیم واین کار از طریق ایجاد تعادل مناسب بین فشار شرایط و منابع مقابله ای امکان پذیر است. ما برای کسب تعادل مناسب نیازمند ارزیابی مجدد درک و تعامل با محیط خود هستیم زیرا این ارزیابی شیوه تطابق شرایط را با توانایی‌های ما برای مقابله تعیین می‌کند. ما نمی‌توانیم زندگی عاری از پریشانی داشته باشیم بنابراین بایستی هدفمان بهبود عملکرد و زندگی از طریق حفظ تعادل در استرس خوب باشد.

 این امر می تواند از طریق آموزش مهارتهای ایجاد تعادل بین شرایط و توانایی مقابله بدست آید و پایه ای باشد برای کنترل موثر استرس. به منظور آموختن این مهارتها لازم است با چگونگی عملکرد استرس در بدن و چگونگی تشخیص علایم و نشانه های استرس خوب و پریشانی آشنا شویم.

 

چند توصیه کوچک و مهم

مدیریت زمان داشته باشید: کارهای خود را برنامه ریزی و اولویت بندی کرده و وقت خود را صرف امور بیهوده نکنید. زندگی معنوی خود را غنی کنید: داشتن باورها و اعتقادات مذهبی وانسانی افق دید ما را وسعت می بخشد و چنانچه رویدادهای زندگی بر اساس باورهای غنی شده مورد ارزیابی و تفسیر قرار گیرد از استرس آن کاسته می شود.

 به گفت وگوی درونی سازنده با خود بپردازید: در هنگام استرس و افسردگی گفت وگوی مثبت با خود از اهمیت زیادی برخوردار است. بچه شوید: مثلا نقاشی بکشید فیلم ها و کارتون های مورد علاقه دوران کودکی را تماشا کنید. این کار به کنترل استرس شما کمک زیادی می‌کند.

منبع: سلامت نیوز



راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان