آموزش و ترفند های باغبانی در خانه و آپارتمان

آموزش و ترفند های باغبانی در خانه و آپارتمان

آموزش های لازم برای توانایی باغبانی در خانه و آپارتمان

گیاه مناسب انتخاب كنید: نخستین قانون برای داشتن باغچه تمیز و مرتب، انتخاب گیاه مناسب است. ابتدا باید خاك باغچه و باروری آن را مورد بررسی قرار دهید و سپس گیاهانی انتخاب كنید كه در آن شرایط به خوبی رشد می كنند. به طور مثال، نوعی سوسن هست كه در گرما و آفتاب شدید هم دچار آفت نمی شود.

یك لایه لاشبرگ اضافه كنید: لاشبرگ، برگ و خاشاكی است كه دور ساقه گیاه انباشته می كنند تا سرما نخورد یا رطوبت از دست ندهد. ۳ تا ۵ سانتی متر لاشبرگ روی خاك باغچه بریزید تا خاك رطوبت خود را حفظ كند و سریع خشك نشود. بهتر است این لاشبرگ ها را از گیاهان ارگانیك هم چون پوست نارگیل، پوسته رنده شده درخت یا كمپوست(كود گیاهی) انتخاب كنید.

به ساده ترین روش آبیاری كنید: چرا وقت و انرژی خود را برای آبیاری با شلنگ هدر می دهید. شلنگ های نشت آب بخرید و آن ها را در باغچه قرار دهید. این شلنگ ها نفوذپذیر هستند و آب به مقدار كم اما دایمی از سطح آن ها بیرون نشت می كند. این شلنگ را داخل باغچه بگذارید و روی آن را با لاشبرگ بپوشانید. تنها كاری كه شما باید انجام دهید باز كردن شیر آب است. برای راحتی بیشتر حتی می توانید شلنگ را به شیرآب تایمردار و خودكار وصل كنید.

باكس و گلدان های خود را همیشه خیس نگه دارید: در طول روزهای داغ تابستان نباید اجازه دهید گلدان های گل و باكس ها گیاهان شما خشك بشوند. برای این منظور از سیستم آبیاری قطره ای استفاده كنید تا خاك گلدان همیشه مرطوب بماند. این سیستم را از همه وسایل كشاورزی و باغبانی ها می توانید تهیه كنید. قیمت بالایی هم ندارند.

علف های هرز را تا كوچك هستند، ریشه كن كنید: اجازه ندهید علف های هرز در باغچه یا گلدان های شما رشد كنند. از همان ابتدا كه جوانه زدند آن ها را ریشه كن كنید و اجازه ندهید تا دوباره رشد كنند. نوعی از علف های هرز می توانند در یك فصل ۱۵۰ هزار تخم تولید كنند. بنابراین، پیش از این كه همه باغچه را پر كند آن را نابود كنید.

گیاهان خود را نیز عقیم كنید: فقط علف های هرز نیستند كه می توانند تخم ریزی و رشد كنند. برخی از گل های باغچه هم چون گیاهان سیاه چشم، كلئوم و داتوره هم خودشان تخم ریزی و رشد می كنند. باید پیش از این كه همه باغچه از این گل ها پر شود، آن ها را هرس كنید.

برای باغچه حاشیه درست كنید: با كمك پلاستیك، آجر یا خاك برای باغچه خود حاشیه و لبه درست كنید. سعی كنید این وسایل را تا عمق ۱۵ سانتی متر در خاك فرو كنید تا علف های هرز امكان رشد در آن منطقه را نداشته باشند.

یادداشت برداری كنید: از كتاب ها یا مقالات كشاورزی برای بهبود باغچه خود استفاده كنید. بعلاوه، می توانید هر هفته وضعیت باغچه خود را یادداشت كنید و پس از چند ماه برای آگاهی از بهبود آن به یادداشت های قدیم خود بازگردید. حتی می توانید در فصل های مختلف از باغچه خود عكس بگیرید و وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهید.

پرورش گیاه در زمین های برجسته: اگر می خواهید در باغچه خود گلدان های بزرگی ایجاد كنید كه بالاتر از سطح زمین باغچه هستند، بهتر است این زمین ها را با خاك های زراعی و كمپوست بپوشانید. زمین های خودساخته را بسیار بهتر از زمین ها معمولی می توان زه كشی كرد. این زمین ها را كوچك بسازید تا از هر دو طرف به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید.

شیب درست كنید: برای این كه جلوی خانه یا گوشه ای از باغچه را با گل و گیاه زیبا كنید، می توانید به صورت شیب دار گل كاری كنید. این كار باعث می شود تا برای ساخت زمین و هموار كردن آن هزینه نكنید.

كمپوست درست استفاده كنید: كشاورزان و باغبان ها به خوبی ارزش كمپوست(كود تهیه شده از برگ و فضولات گیاهان) را به خوبی می دانند. كود گیاهی باعث می شود تا خاك بهتر نفس بكشد و آب سریع تر جذب شود. این نوع كودها هم چنین كمك می كنند تا خاك های ماسه ای برای زمان بیشتر آب را در خود حفظ كنند. برگ های خشك باغچه را دور نریزید و از آن ها به عنوان كود بهره بگیرید.

از ابزار مناسب استفاده كنید: وقتی از ابزار و وسایل مناسب استفاده می كنید، باغبانی بسیار آسان تر می شود. ابزارهایی انتخاب كنید كه اندازه دست شما هستند تا بتوانید به راحتی از آن ها استفاده كنید. به طور مثال، دستكش، قیچی هرس كردن و … .

حفظ سادگی باغچه: باغچه را تا حد امكان ساده و خلوت نگه دارید تا بتوانید به خوبی به آن رسیدگی كنید. دست كم، در ابتدای مسیر با گل كاری های كم و خلوت شروع كنید و سپس به مرور به تعداد گیاهان بیفزایید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان