ramazan
ramazan

دخترانی که از پسران خواستگاری می کنند

دخترانی که از پسران خواستگاری می کنند

در این مقاله روانشانسی به این نکته مهم می پردازیم که دختران نیز باید بتوانند از پسران خواستگاری کنند! اما چطور و با چه روشی در ادامه این بخش همراه ما باشید.

 

همیشه خوشبخت و پیروز باشید

 

“می‌دانم که رسم نیست دختر از پسر خواستگاری کند اما من می‌خواهم پسرتان را برای دخترم خواستگاری کنم! من پسرتان را دوست دارم و می‌دانم که دخترم را خوشبخت می‌کند. دخترم ۲۰ سالش است و دانشجوی حسابداریه… می‌دونم چقدر پسرتو دوست داری اما من هم دخترم رو دوست دارم و نمی‌خواهم هر کسی دامادم بشه. خود مریم هم راضیه… اصلا کی بهتر از پسر شما… الان هم نمی‌خواهد جواب بدی… برو با پسرت صحبت کن شاید اون هم از مریم خوشش اومد…”

مجله مراحم: این جملات را رگباری گفت و رفت. با خودم گفتم: “مردم چقدر پررو شدند! برای دخترش شوهر پیدا نمی‌کنه اومده سراغ پسر من…”

اما وقتی امین از موضوع با خبر شد، چشمانش برقی زد. واقعا غافلگیرم کرد؛ فکر نمی‌کردم پسرم از این موضوع استقبال کند. حتی شوهرم هم بدش نیامد! وقتی به آنها گفتم:” مگر می‌شود دختر از پسر خواستگاری کند؟ یعنی شما به عنوان یک مرد از این موضوع بدتان نیامد؟ آیا خواستگاری دختر از پسر نشانه بی‌حیایی او نیست؟ آیا همین دختر که توانسته از پسری خواستگاری کند فردا دنبال پسر دیگری نمی‌رود؟…” واقعا نمی‌دانستم دیگر چه چیزهای دیگری بگویم اما پسرم در پاسخ همین چند جمله گفت: “مادر من، خانواده دختری که به من علاقه دارد همه رسم و رسومات و حتی آبروی خود را برای به دست آوردن من کنار گذاشته‌اند و من حس بدی ندارم. اتفاقا این نشانه علاقه است تا بی‌حیایی. آنها می‌دانند که ماجرای خواستگاری از پسرتان در فامیل و آشنا می‌پیچد و همین می‌تواند ضامن زندگی من و مریم باشد. من به عنوان مرد خیلی خوشحالم که آنها حرف دلشان را زدند و مانند خیلی از خانواده‌ها با برنامه‌ریزی و کارهای عجیب و غریب و به صورت غیرمستقیم دخترشان را تبلیغ نکردند. آنها راست و حسینی گفتند ما پسرتان را می‌خواهیم… این یعنی واقعا من را دوست دارند…” برایم جالب بود که شوهرم هم همین اعتقاد را داشت. او هم گفت: ” کجای این کار بی‌حیایی است. مگر خود مریم آمده خواستگاری؟ یا مگر مریم با پررویی توی چشمای شما نگاه کرده و گفته پسرتان را می‌خواهم؟ خب مادرش این کار را کرده و به نظرم بی‌حیایی نیست. تازه اگر زن بدذات باشد، مفسد می‌شود چه ازش خواستگاری کنند چه از کسی خواستگاری کند!”  اما من هنوز گیج بودم، گیج گیج!

حالا یک سال از آن موضوع گذشته است. همه فامیل و آشنا به عروسم حسودی می‌کنند چون پسرم او را می‌پرستد! پسرم آن قدر مریم را دوست دارد که هیچ‌کس باورش نمی‌شود. شوهرم نیز به عروسش علاقه زیادی دارد و هدیه‌های بسیار گرانی برایش می‌خرد. من هنوز هم گیج هستم؛ گیج گیج.

 

خواستگاری دختران از پسران شدنی است؟

معایب این کار بیشتر است یا محاسن آن؟

چرا پسران می‌توانند به راحتی از کسی که علاقه دارند خواستگاری کنند اما دختران نمی‌توانند؟

چرا دختری که خواستگار مناسب ندارد باید به پیردختر شدن محکوم شود در حالی که می‌داند می‌تواند با ابراز علاقه به پسر مورد علاقه‌اش با او ازدواج کند؟

اگر ابراز علاقه و خواستگاری دختران از پسران فرهنگ‌سازی شود، خیلی از مشکلات ازدواج کمتر نمی‌شود؟

آیا سخت‌گیری خانواده‌های دختر کمتر نمی‌شود؟

مهریه‌های سنگین فراموش نمی‌شود؟

 

بریز و بپاش‌ها کمتر نمی‌شود؟

قرض کردن‌ها و سختی کشیدن برای برگزاری یک مراسم عروسی و تهیه جهیزیه کمتر نمی‌شود؟

سن ازدواج پایین‌ تر نمی‌آید.

مجید ابهری، جامعه‌شناس در این باره نظرات جالبی دارد. او می‌گوید: راه‌حل برون رفت از بحران افزایش سن ازدواج خواستگاری دختران از پسران است. در حال حاضر فاصله سن بلوغ تا ازدواج ۱۵ الی ۱۷ سال شده است و با توجه به تغییرات جامعه و حرکت به سوی مدرنیته برای کم کردن این فاصله سنی، دختران نیز در صورت لزوم باید بتوانند از پسران خواستگاری کنند و این مسئله باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

در طبیعت معمولا مذکر ها خواهان مونث ها هستند. اما خب بعضی مواقع هم دختری از یه پسر خوشش میاد و عاشقش میشه.

 

برای یک پسر ابراز علاقه چندین برابر یک دختر ساده است. اما برای دختر ها هم راه حل هایی وجود داره که بتونن علاقه ی خودشون رو به پسر انتقال بدن و اون پسر و آگاه کنند.

اگه یک دختر بخواد علاقه ی خودشو به یک پسر نشون بده ، و از همون روش های پسر ها استفاده کنه ، ممکنه عواقب روحی بدی برای اون دختر به همراه داشته باشه.

 

 

بعضی وقتها هم این احساس تبدیل میشه به یک عشق یکطرفه…

بیاید بحث کنیم ببینیم که چطور یه دختر میتونه به یه پسر ابراز علاقه کنه؟

اصلا شما موافق ابراز علاقه دختر به پسر هستید یا مخالف؟


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان