ramazan
ramazan

تصورات نادرست و جالب از عصبانیت

مجموعه : دانستنی ها
تصورات نادرست و جالب از عصبانیت

7 باور و تصور غلطی که از عصبانیت داریم …

 

 

خشم یکی از قدرتمند ترین احساسات بشری است که اغلب مواقع با احساسات دیگر اشتباه گرفته می شود. متأسفانه برداشت های نادرستی که در مورد عصبانیت وجود دارد به رفتار های غیر سازنده ی زیادی منجر می شوند.

 

به همین دلیل است که شناسایی این سوء تفاهم ها و برطرف کردن آنها اهمیت زیادی پیدا می کند. در ادامه می توانید 7 باور نادرست درباره ی خشم را از نظر بگذرانید.

 

1- خشم احساسی منفی است

عصبانیت چیز بدی نیست و یک احساس طبیعی و سالم است. در حقیقت بسیاری از چیز هایی که مفید تلقی می شوند از همین عصبانیت سرچشمه می گیرند.

 

بسیاری از نابرابری های اجتماعی توسط کسانی مورد انتقاد قرار گرفته اند که از وجود آنها خشمگین شده اند.

 

برای نمونه خشم مارتین لوتر و جمع کثیری از سیاهپوستان آمریکا نسبت به نابرابری های اجتماعی آن دوران باعث شد برای دستیابی به حقوق انسانی خود دست به اعتراض بزنند. تین نمونه و بسیاری نمونه های دیگر نشان می دهند احساس عصبانیت می تواند به تغییرات مثبتی بینجامد.

 

2- خشم همان خشونت است

بسیاری از مردم متوجه تفاوت احساس خشم و رفتارهای پرخاشگرانه نمی شوند. احساس عصبانیت طبیعی است اما رفتارهای پرخاشگرانه خیر. راه های سالم متعددی برای دست و پنجه نرم کردن با عصبانیت هست که به تهدید و خشونت متکی نیستند.

3- مدیریت خشم نتیجه ای ندارد

افراد وقتی مهارت های لازم برای مدیریت خشم خود را نداشته باشند، این احساساتشان می تواند در تمام حوزه های زندگیشان دردسرساز شود. بسیاری از دشواری های روابط، مسائل کاری و مشکلات قانونی نتیجه ی ابراز احساس خشم به شکلی نادرست است.

 

دوره ها و تکنیک های مدیریت خشم می توانند ابزار های قدرتمندی باشند که به افراد در کاهش فوران های عصبی کمک می کنند. درمان های شناختی-رفتاری برای مسائل مرتبط با خشم، درمان های مؤثری تشخیص داده شده اند.

 

4- خشم تنها احساسی ذهنی است

حوزه ی درگیری احساسی مثل خشم تنها به ذهن انسان محدود نمی شود. آخرین باری که واقعاً عصبانی بوده اید را به یاد بیاورید. احتمالاً ضربان قلبتان بالا رفته، صورتتان قرمز شده و دستهایتان شروع به لرزیدن کرده اند.

 

همه ی اینها نشان می دهند عصبانیت واکنشی فیزیولوژیک بر می انگیزد و همین واکنش است که اغلب به افکار خشمگینانه و رفتار خشونت آمیز منجر می شود. آزاد کردن ذهن و بدن از این احساسات و واکنش ها در کاهش فوران های یادشده نقشی کلیدی ایفا می کند.

5- خالی کردن عصبانیت آن را فرو می نشاند

مشت زدن به بالشت، خرد کرد وسایل داخل اتاق و یا فریاد زدن، خشم درونتان را فرو نمی نشاند. در حقیقت تحقیقات نشان داده اند خالی کردن عصبانیت به این شکل نتیجه ی معکوس دارد. هرچه بیشتر عصبانیت خود را با خشونت خالی کنید، احساس بدتری خواهید داشت.

 

6- بی اعتنایی به خشم باعث از بین رفتن آن می شود

سرکوب کردن خشم نیز کار درستی نیست. استفاده از خنده برای پوشاندن استیصال، انکار احساس عصبانیت، و یا اجازه دادن به دیگران برای داشتن رفتاری نامناسب برای رسیدن به احساس آرامش می تواند احساس خشم شما را به سمت درونتان راهنمایی کند.

 

 در واقع خشم فروخورده، از فشار خون گرفته تا افسردگی، با بسیاری از بیماری های جسمی و روحی مرتبط دانسته شده است.

 

7- مردان عصبی تر از زنان هستند

نتایج به صورت مستمر نشان می دهند مردان و زنان میزان یکسانی از خشم را تجربه می کنند، فقط آن را به شیوه های متفاوتی بروز می دهند.

 

 مردان در بروز احساس خشم خود به رفتار تهاجمی و ناگهانی تمایل بیشتری دارند و زنان معمولاً به شیوه ای غیر مستقیم، مثل بیرون راندن کسی از زندگی شان، از آن بهره می گیرند.

شیوه های سالم مقابله با عصبانیت

بهترین شیوه برای دست و پنجه نرم کردن با خشم این است که راه سالمی برای بروز آن بیابید. تبدیل کردن عصبانیت به چیزی سازنده مثل تغییری مثبت، بهترین راه غلبه بر خشم محسوب می شود.

 

با این حال پیش از آنکه بتوانید احساسات خود را بروز دهید باید درک درستی از احساس خود داشته باشید. هنگام تجربه ی احساسات مختلفی نظیر درماندگی، یأس و یا خشم مطلق، سعی کنید نشانه ها و علائم هر یک را شناسایی کنید.

 

به علائم هشدار دهنده ی اولیه ی عصبانیت توجه خاص داشته باشید. برای اینکه احساس عصبانیتتان پیش از رسیدن به سطح انفجار متوقف شود خود را از موقعیتی که در آن قرار دارید دور کنید. کمی پیاده روی یا تنفس عمیق می تواند هم ذهن و هم بدن شما را آرام کند.

 

وقتی آرامش خود را به دست آوردید، برای حل فعالانه ی مسئله و باز کردن آن به شکلی سازنده تر قدم هایی بردارید. بالا بردن هوش هیجانی می تواند شما را از بیان حرف ها و انجام کارهایی که ممکن است بعداً باعث پشیمانیتان شوند بازدارد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان