ramazan
ramazan

زمان مناسب برای کاشت انواع دانه ها برای سبزه عید

زمان مناسب برای کاشت انواع دانه ها برای سبزه عید

زمان مناسب برای کاشت انواع دانه ها برای سبزه عید

 

سبزه عید یکی از مهم ترین سین های هفت سین عید باستانی است و بسیاری از خانم ها به دلیل عدم آگاهی زمان مناسب برای کاشت دانه های مختلف برای سبزه عید را نمی دانند سایت تفریحی نازوب در این مطلب آموزش و اطلاعات کافی در خصوص کاشت دانه های مناسب برای سبزه را گردآوری کرده است با ما همراه باشید.

 

شايد خريد سبزه عید نوروز ، بسيار راحت‌تر از سبز کردن سبزه آن باشد اما لذت سبز کردن سبزه عید نوروز به کمي زحمت مي‌ارزد. در این مطلب نکاتی در مورد کاشت بذرهای مختلف تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

 

بذرهای مناسب برای سبزه

بذر گندم و جو ارزانتر از سایر بذرها هستند. یادتان باشد که این گونه بذرها باید سالم وتازه باشند. اگر آنها را چند سال در خانه نگهداری کرده‏اید دیگر قوه رشد خود را از دست داده و سبز نمی‏شوند.

 

 

آسان ترین دانه ها برای جوانه زدن عبارت اند از:

یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا ، جو، ذرت و ارزن.
از میان جوانه ها، دانه سویا بسیار مغذی است. توجه کنید که دانه سویا تازه باشد، پوستش شکسته نباشد و دانه نصف نشده باشد.

 

 

زمان مناسب برای کاشت انواع دانه ها برای سبزه عید

زمان لازم برای تهیه جوانه ها:

الف- دانه های که باید حدود ۶ تا ۸ ساعت خیس کنید:
یونجه ( مدت جوانه زدن : ۶-۵ روز )
شنبلیله ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز )
تربچه ( مدت جوانه زدن : ۵-۴ روز )
کنجد ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز )
ب- دانه هایی که باید حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت خیس کنید:
نخود ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز )
عدس ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )
ماش ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )
سویا ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز )
آفتاب گردان ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز )
گندم ( مدت جوانه زدن : ۳-۲ روز )
چاودار ( مدت جوانه زدن :۳-۲ روز )
ارزن ( مدت جوانه زدن :۴-۳ روز )

 

زمان مناسب برای کاشت انواع دانه ها برای سبزه عید

 

مدت زمان مناسب جهت رشد هر یک از گیاهان

زمان مناسب برای کاشت سبزه گندم :

جهت سبز کردن گیاه گندم شما باید از روز 20 اسفند ماه یعنی 10 روز قبل از عید جهت سبز کردن این گیاه اقدام نمایید.

 

زمان مناسب برای کاشت سبزه عید نوروز ماش :

ماش نسبت به گندم کمی طول می کشد تا سبز شود شما حداقل برای شبز کردن گیاه ماش به 12 روز وقت نیاز دارید یعنی مناسب ترین موقع جهت سبز کردن گیاه ماش روز 18 اسفند خواهد بود.

بهترین زمان برای سبزه عید نوروز عدس :

سبزه عدس بیشترین مدت زمان را برای سبز شدن نیازمند است و برای سبز شدن به 15 روز وقت نیاز دارد از این رو شما بهتر ازست از روز 14 یا 15 اسفند براس سبز کردن دانه عدس اقدام نمایید.

 

زمان مناسب برای کاشت انواع دانه ها برای سبزه عید

 

زمان گذاشتن سبزه عید نوروز شاهی و خرفه :

گیاهان شاهی و خرفه سریع تر از همه سبز می شوند از این رو شما فقط 10 روز و نه بیشتر برای سبز کردن شاهیو خرفه وقت نیاز ندارید.

 

زمان مناسب برای کاشت سبزه یونجه :
یونجه نیز یکی از دانه های مناسب جهت سبز کردن است مدت زمانی که طول می کشد تا دانه یونجه به اندازه ی کافی رشد نماید تنها 10 روز می باشد یعنی بهترین زمان جهت سبز کردن یونجه روز 24 اسفند خواهد بود.

 

 

زمان مناسب برای کاشت سبزه شنبلیله :
شنبلیه نیز یکی از گیاهانی است که برای جوانه زدن نیاز به زمان زیادی ندارد این گیاه جهت جوانه زدن فقط به 2 الی 3 روز فقط زمان نیاز دارد این گیاه جهت رشد مناسب تا روز 13 ام تنها به 14 روز وقت نیاز دارد.

 

 

زمان مناسب برای کاشت سبزه ارزن :
ارزن هم یکی از گیاه های محبوب برای شبزه انداختن است این گیاه طی 4 روز جوانه میزند و بهترین زمان برای رشد این سبزه تا روز 13 ام تنها 14 روز قبل از عید می باشد.

 

زمان مناسب برای کاشت انواع دانه ها برای سبزه عید

 

نکاتی در مورد سبز کردن سبزه های عروسکی و کوزه :

اگر می خواهید روی سطح شیب دار ، کوزه، عروسک و … سبزه عید نوروز سبز کنید باید از بذرهای لعاب دار استفاده کنید. بذرهای لعاب دار مثل بذر شاهی، خرفه ، خاکشیر و …

 

ویژگی این بذرها این است که بعد از خیس شدن حالت ژله ای به خود می گیرند و به همین دلیل قابلیت چسبندگی روی سطوح مختلف(حتی سطوح عمودی) را دارا می باشند.

این بذرها برای سبز کردن سبزه بر روی ماکت های مختلف مناسبند.

برای خیساندن بذرها مقدار مناسب بذر را پس از یکبار شستن به مدت ۴ ساعت با آب لازم بخیسانید. میزان آب لازم برای بذر شاهی ۵ برابر و بذر منداب ۵/۲ برابر مقدار بذر است.

 

زمان مناسب برای کاشت انواع دانه ها برای سبزه عید

 

روی سطحی را که می خواهید سبزه عید سبز کنید را با آب فشان خیس کنیدبعد یک لایه پنبه با ضخامت ۱ سانتی متر روی ماکت قرار دهیدبه طوری که همه جای ماکت را بپوشاند. روی پنبه یک لایه پارچه تنظیف بکشید و سطح ماکت را با آب فشان کاملا خیس کنید و بذرهای خیس خورده را روی ماکت بمالید.

 

دقت کنید فقط یک لایه بذر روی تنطیف بمالید و پس از اتمام کارسطح ماکت را خیس کنید.
در این مرحله یک نایلون شفاف را که دو نقطه آن را سوراخ هایی به اندازه۳*۳ ایجاد کردید روی کار و بافاصله قرار دهید(نایلون به سطح ماکت نچسبد) اضافه های نایلون را زیر ماکت جمع نمایید.

زمان مناسب برای کاشت انواع دانه ها برای سبزه عید

روز اول و دوم سبزه شما به روزی ۳ بار آبدهی با آب پاش نیاز دارد. از روز سوم که بذرها جوانه زد و به رنگ سبز کم رنگ در آمد دیگر احتیاجی به روکش ندارد و در این مرحله باید سبزه ها را روزی ۲ بار سیراب کنبد دو سه روزی که سبزه چوشش نایلونی دارد سبزه را در محیط معمولی و به دور از نور آفتاب قرار دهید وقتی نالون را بر داشتید یک روز دیگر هم در همان محیط قرار دهید.

 

ولی در روزهای بعد سبزه رو روزی چند ساعت در هوای آزاد بگذارید البته در معرض باد نباشد.در این مرحله سبزه نیاز به روزی یکبار آب دهی دارد بذر شاهی در ۶ روز و بذر منداب در ۴ روز آماده می شود سعی کنید سبزه ها را در سبد حصیری قرار دهید تا آب از آن کاملا جدا شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان