بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

در این بخش نگاهی داریم به بیوگرافی و زندگینامه دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی که با استعفای خود در 5 دیماه 1397 جنجال سیاسی هفته شد. به همین منظور مروری داریم به فعالیت و زندگینامه دکتر هاشمی وزیر بهداشت. در ادامه با این بخش از بیوگرافی وبسایت ناز وب همراه باشید.

 

In this section, we look at the biography and biography of Dr. Seyyed Hassan Ghazizadeh Hashemi, who resigned on January 5, 1397, during a political debate

 

بیوگرافی سید حسن هاشمی

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی زاده فروردین 1338فریمان سیاستمدار، پزشک و استاد دانشگاه ایرانی است، که هم‌اکنون بعنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کند.

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

حسن قاضی‌زاده هاشمی در فروردین ماه سال 1338 در فریمان، استان خراسان رضوی، در خانواده‌ای مذهبی، زاده شد. پدرش در فریمان عطار بود.

وی در کودکی قرآن را نزد شیخ حسین مطهری؛ پدر مرتضی مطهری فرا گرفت و پس از پایان دوران ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد و هم‌زمان در فعالیت‌های مذهبی نیز شرکت داشت.

در سال 1356 وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیت‌های اجتماعی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته و هم‌زمان با گسترش موج اعتراضات، در رخدادهای سیاسی اجتماعی شهر مشهد مشارکت فعال داشت.

 

انقلاب 1357

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، به عنوان یکی از مؤسسان سازمان جهاد سازندگی نقشی مؤثر ایفا کرد. با شروع جنگ ایران و عراق، مدت 33 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کرد و در این مدت دو بار مجروح شد. برادر کوچکتر وی نیز به علت مصدومیتِ شیمیاییِ ناشی از دوران جنگ در سال 1372 درگذشت.

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

حسن قاضی‌زاده هاشمی پس از بازگشت، جهت ادامه تحصیل، حضور در جبهه را در قالب تیم‌های اضطراری پزشکی ادامه داد. او در زمان وزارت بهداشت محمد فرهادی در بیمارستان فارابی مشغول شد و هم‌اکنون در بیمارستان چشم پزشکی نور مشغول است و رکورددار عمل جراحی لیزیک می‌باشد. وی در کلاس‌های مربوط به فنِ بازیگریِ رضا کیانیان شرکت داشته‌است.

 

خانواده

لیلی کوچک‌زاده، همسر هاشمی، متخصص کودکان و فوق تخصص خون و سرطان کودکان و از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی سه فرزند دارد.

حسین قاضی‌زاده هاشمی برادر بزرگترِ وی، نمایندهٔ دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی بود، همچنین سید احسان قاضی زاده هاشمی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نمایندگان مشهد و فریمان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، از عموزادگان وی می‌باشند.

این سخنگوی جبهه پایداری از حامیان اصلی قاضی‌زاده هاشمی برای وزارت بهداشت، در مجلس نهم بود پسر عموی دیگر حسن قاضی‌زاده هاشمی، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نیز در انتخابات مجلس دهم از طرف ائتلاف بزرگ اصولگرایان شرکت کرد که تأیید صلاحیت شده و رأی آورد و به همراه دیگر پسرعموی وی یعنی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو و سخنگوی جبهه پایداری، هر دو پسرعموی قاضی‌زادهٔ هاشمی، در مجلس دهم نیز حضور دارند.

 

ماجرای مرگ فرزند وزیر بهداشت از زبان خودش

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی ضمن اعلام این مطلب درباره موضوع جمعیت گفت:

به نظر من بهتر است هر خانواده ایرانی 3 فرزند داشته باشد، این را به عنوان یک پدر می‌گویم نه به عنوان وزیر بهداشت، یک مسئول و از این حرفها زیرا خود من هم در این مورد مصیب دیده‌ام.

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

همسر وزیر بهداشت همسر سیدحسن قاضی زاده هاشمی خانواده وزیر بهداشت خانواده سیدحسن قاضی زاده هاشمی بیوگرافی وزیر بهداشتنفر اول از راست همسر سیدحسن قاضی زاده هاشمی (وزیر بهداشت) وی ادامه داد:

روزگاری من هم دانشجو بودم و مانند خیلی از مردم فکر می‌کردم فرزند بیشتر برای خانواده مشکل ایجاد می‌کند اما بعدها متوجه شدم که اشتباه می‌کردم.

حالا امروز من مشکل اقتصادی ندارم اما در خانواده مان هم افراد زیادی هستند که وضعیت مرا ندارند اما فرزندانشان بزرگ شدند و الان افراد موفقی هستند.

وزیر بهداشت گفت: توی زندگی اتفاقات زیادی پیش می‌آید، من هرگز تصور نمی‌کردم که یک بچه ام را در سنین کودکی از دست بدهم، این برای من یک مصیب بزرگ بود، کسانی که تک فرزند هستند، حتی خانواده هایی که 2 فرزند دارند، خیلی ریسک می‌کنند، اگر بعد خدای نکرده توی زندگی شان مصیبتی پیش بیاید، تمام زندگی شان را باخته‌اند و از دست داده‌اند، آنچه من در مورد جمعیت و تعداد فرزندان می فهمم این است.

هاشمی افزود:‌ بزرگترین سرمایه هر خانواده بچه اوست، این را از این جهت می‌گویم که بالاخره من در شرایطی نیستم که در بقیه زمینه ها محتاج باشم، ولی فکر می‌کنم که همه سرمایه یک انسان بچه اوست، که از آدم می‌ماند، حالا هر چقدر هم که از مال دنیا داشته باشیم مهم نیست.

وی گفت: خیلی مایه تأسف است که آدم در قسمتی که مربوط به خودش است و سرمایه اصلی زندگی اوست، کم سرمایه باشد، اگر بتوانیم این موضوع را صادقانه به مردم بگوییم و صحیح منتقل کنیم من معتقدم که جامعه می‌پذیرد، به زور و اجبار نیست.

 

عکس یانگوم در دیدار با وزیر بهداشت سید حسن هاشمی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از “لی یونگ ئه” بازیگر نقش ” یانگوم” در سریال “جواهری در قصر” به دلیل کمک انسان دوستانه 56 هزار دلاری به زلزله زدگان غرب کشوردر محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول تقدیرکرد.

 

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

عکس یانگوم در کنار وزیر بهداشت

سید حسن هاشمی که به دعوت وزیر بهداشت کره جنوبی و امضای چند سند همکاری در حوزه سلامت به این کشور سفر کرده است، صبح امروز و پس از بازدید از بیمارستان دانشگاه یونسه ای، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول از “لی یونگ ئه” به خاطر عمل انسان دوستانه در کمک به زلزله زدگان غرب کشور تقدیر کرد.

 

For this purpose, we will review the activities and biography of Dr. Hashimi, Minister of Health. Continue with this section of the Cute Web Site Bio

 

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

دیدار سید حسن هاشمی با یانگوم بازیگر جواهری در قصر

بنا براعلام سایت وبدا، “لی یونگ ئه” بازیگر نقش “یانگوم” در سریال “جواهری درقصر” بود که با بازی هنرمندانه در این سریال مورد توجه مردم ایران قرار گرفت.

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

دولت یازدهم

در بازدید از شرکت سیناژن

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم و ارائه اسامی وزرای پیشنهادی کابینه‌اش به مجلس شورای اسلامی، نام حسن هاشمی در بین اسامی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد. وی پیش از حضور در مجلس در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری فارس، به شرح برخی اقدامات و نظرات خود پرداخت:

مهمترین ظلمی که در حق من کردند، برجسته کردن فعالیت من در بیمارستان خصوصی است در حالی که من بیشتر عمرم را در بخش دولتی کار کرده‌ام.

مدیر نظام سلامت به جای هزینه‌تراشی باید سرمایه‌گذاران را برای خدمت به مردم ترغیب کند.

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

مردم عادت کرده‌اند که با مدل آمریکایی، هر وقت اراده کردند، پیش بهترین متخصص بروند و با پرداخت مبلغی به عنوان ویزیت، خدمات بگیرند. اما حالا با اجرای برنامه پزشک خانواده، به هر حال محدودیتهایی برای مردم ایجاد می‌کنیم، به آن‌ها می‌گوییم حتماً باید به پزشکی که ما می‌گوییم مراجعه کنند و او تشخیص می‌دهد که آیا به خدمات تخصصی نیاز دارد یا نه و اگر لازم بود او را ارجاع دهد. این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

امروز (1392/5/20) پزشک خانواده به این دلیل شکست خورده‌است که منابع مالی آن تأمین نشده‌است.

مدتهاست که قرار است جداسازی پزشکان بخش دولتی و خصوصی انجام شود، قدمهایی هم برداشته شده‌است. ایده‌آل من هم اجرای این قانون است اما امیدواریم منابع لازم را برای اجرای این قانون داشته باشیم. باید با اصلاح تعرفه‌ها کاری کنیم که پزشکان فقط در یکی از این بخش‌ها فعالیت کنند.

ضمن اینکه بر خلاف تصور عامه تقاضای خود جامعه پزشکی هم اجرای این قانون است زیرا هیچ‌کس راضی نیست که برای کسب درآمد مناسب در چند جا کار و ارائه خدمت کند.
من معتقدم یک مدیر خوب مدیر گران نیست، که دانم بنشیند تا از منابع عمومی به او پول بدهند و او هزینه کند.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز 24 خرداد 1392 ، با رای موافق 91٫5درصدی خود از وی، هاشمی را به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، تأیید کردند.

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

بدین ترتیب، هاشمی توانست رکورددار جلب آرای موافق نمایندگان مجلس در حمایت از یک وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظام جمهوری اسلامی باشد سیدحسن هاشمی در نخستین تغییر در وزارت بهداشت، رسول دیناروند معاون کامران باقری لنکرانی در دولت محمود احمدی‌نژاد را به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو منصوب کرد.

عمل چشم میرحسین موسوی در سال 93 به وی سپرده شد. عمل چشم مهدی کروبی در خرداد 94 و مجدداً در 16 مردادماه 94 به وی سپرده شد.

 

معاونین قاضی‌زاده هاشمی در دوران وزارت بهداشت دولت یازدهم

رسول دینار وند

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

ایرج حریرچی (معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
عباس زارع‌نژاد (رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت)
مصطفی قانعی
رضا مسائلی (مشاور وزیر و مدیرکل اداره کل تجهیزات پزشکی)
میر جلیلی
محمد حسین نیکنام (مشاور وزیر بهداشت در امور بین‌الملل
محسن اسدی لاری (مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت)
داوود دانش‌جعفری (مشاور عالی وزیر در امور زیربنایی و تحول در نظام سلامت)
نیری (مشاور وزیر در امور خیرین سلامت)

 

استعفا

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

پس از تعیین تکلیف بودجه سال 1398 توسط دولت روحانی و مشخص شدن بودجه هر یک از وزارتخانه‌ها حسن قاضی زاده هاشمی به دلیل ناراحتی از بودجه «از دیدگاهِ وی»، کمی که به بخش سلامت تخصیص داده شده بود استعفای خود را به دولت داد و در انتظار تأیید حسن روحانی بود.

وی براساس گزارش‌های خبری در دی‌ماه 1397 ، در اعتراض به کاهش بودجه سلامت استعفا داد و در جلسات هیئت دولت شرکت نکرد؛ و سپس استعفای وی پذیرفته شد، و دولت به دنبال سرپرست برای وزارت بهداشت و درمان برآمد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در رابطه با این استعفاء، اظهار داشت:

“ظاهراً دولت می‌خواهد مردم را به بهانه‌های مختلف به خیابان‌ها بکشاند.”

علی اکبر حق دوست، معاون وزارت بهداشت در رابطه با استعفای قاضی‌زاده هاشمی از دولت گفت:

“هنوز جزئیات موضوع استعفای دکتر هاشمی مشخص نیست، البته اختلاف نظراتی ایجاد شده، اما فقط بحث مبلغ بودجه سال آینده در این زمینه مطرح نیست”

 

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

“به‌طور مثال در دانشگاه‌های علوم پزشکی موضوع پرداخت پاداش بازنشستگی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده‌است.”

با گذشت روزهای زیادی از استعفای قاضی‌زاده، گزارش‌شده حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، در این باره پاسخی به نامه استعفای قاضی‌زاده هاشمی نداده‌است اما محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور تلاش کرده‌است تا با وساطت، موضوع را حل کند.

بنا به گزارش سایت الف، با وجود اینکه در انتخابات، دولت دوازدهم از طرح تحول سلامت برای رای آوردن کمک گرفته‌است اما در دولت دوازدهم حمایت‌های بودجه ای از این طرح نشد و وزارت بهداشت به این دلیل دچار چالش‌های بسیار بزرگی شده‌است.

قاضی زاده هاشمی آخرین اقدامش بعنوان یک وزیر را به بازدید از یک آسایشگاه معلولین اختصاص داد و پیرو استعفا، قاضی زاده در پایان جلسه‌ای با شورای معاونین وزارت بهداشت، با خداحافظی از معاونین و همکاران خود، این وزارتخانه را ترک کرد.

استعفا ی وزیر بهداشت، ‏به همراه نامه و ضمایمی خطاب به رئیس‌جمهور و همچنین رئیس دفتر رئیس‌جمهور اواخر هفته گذشته داده شده‌است. ‏ گفته می‌شود این استعفا در پی ناراحتی وزیر بهداشت از بودجه مصوب وزارت بهداشت بوده‌است.

 

طرح تحول نظام سلامت

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

وی با اجرای طرح تحول نظام سلامت موفق به کاهش شدید قیمت تجهیزات پزشکی شد. طی این طرح هزینهٔ عمل‌های جراحی به‌طور متوسط به 1/3تا 1/4کاهش یافت. برای نمونه عمل قلب باز از یک میلیون و 867 هزار تومان به 857 هزار تومان و عمل سزارین از 900 هزار تومان به 130 هزار تومان پس از اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافت.

همچنین پس از اجرای این طرح در دولت یازدهم تمام هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به سرطان رایگان شد.

اظهارنظرها

فیش‌های حقوق نجومی

در ماجرای رسوایی فیش‌های حقوقی مدیران دولتی ایران در اواخر خرداد و اوایل تیرماه 1395 ، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش، افشاگری در مورد فیش حقوق را «شمشیری دولبه» دانست که از یک طرف آن، روحانی و دولت او زده می‌شود، ولی با طرف دیگر، روحانیت و نظام نشانه قرار گرفته‌است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ماجرای افشای هزینه 17 هزار تومانی سفر سه روزه حسن نزیه وزیر نفت دولت موقت به مشهد و اقامتش در هتل‌هایت توسط «توده‌ای‌ها» از آن ماجرا به عنوان نخستین مورد افشاگری نام برد و آن را با عنوان «افشاگری توده‌وار» سنت حزب توده ایران نامید.

قاضی‌زاده هاشمی فرد افشاگر را مستوجب قضایی دانست و سنت افشای دستمزدها را ضد ارزش‌های اخلاقی و اسلامی عنوان کرد.

 

ممنوعیت پیوند عضو به اتباع خارجی

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

در شهریور 1395 ، هاشمی در واکنش به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مرگ یک کودک افغانی در ایران، به دلیل خودداری پزشکان از انجام عمل پیوند عضو. گفت: «بیمار به هیچ وجه به خاطر نبود عضو فوت نکرده و قرار بوده پدر وی بخشی از کبد خود را برای پیوند به او بدهد که متأسفانه زمان کافی وجود نداشته و کودک فوت کرده‌است.»

او همچنین نظر خود را در مورد ممنوعیت پیوند عضو به اتباع خارجی بیان کرد: «خیلی زشت است که اتباع خارجی اجازه داشته باشند برای پیوند عضو به ایران بیایند و اندام ایرانیانی که مستمند هستند را بخرند و به خود پیوند بزنند.

بجز چند کشور در همه جای دنیا هم این قانون وجود دارد و دولت‌ها معمولاً اجازه نمی‌دهند اعضای بدن شهروندانشان به اتباع خارجی فروخته شود.» این در حالی است که در بیشتر کشورها، خرید و فروش اعضای بدن (چه برای اتباع همان کشور و چه برای اتباع خارجی) غیرقانونی است و ایران یکی از معدود کشورهایی است که فروش اعضای بدن را قانونی کرده‌است.

 

انتقادها

محیط زیست

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

 

اسماعیل کهرم، مشاور ریاست محیط زیست، در خصوص دخالت وزیر بهداشت در رابطه با مسئلهٔ ریزگردها، انتقاداتی را در گزارشی مطرح کرد.

وی با بیان اینکه آیا وزیر بهداشت تفاوت میان بیابان و کویر را می‌داند؟ گفت: «هاشمی» متخصص چشم است بر همین اساس دلیلی ندارد که وی به عراق برای رفع معضل ریزگردها سفر کند. باید معصومه ابتکارو جمعی از کارشناسان به این سفر بروند.

کنکور پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

در دورهٔ وزارت هاشمی، انتقادات بسیاری از سوی جوانان صورت گرفت و بسیاری از جوانان پرتلاش کشور معتقدند هاشمی در حق جوانی آن‌ها ظلم بسیاری کرده‌است و مسیر گزینش رشته‌های برتر دانشگاهی از شایسته سالاری به پولدار سالاری منحرف شد.

در دورهٔ وزارت وی ظرفیت رشته پزشکی به‌طور ناگهانی از حدود 4700 نفر در سال به حدود 2700 نفر در سال رسید و مابقی ظرفیت به بخش شهریه بگیر (با شهریه چندین میلیونی) اختصاص یافت و بسیاری از جوانان با رتبه‌های خوب در رشته مورد علاقه‌شان پذیرفته نشدند، در حالی که سال‌های قبل با همان رتبه می‌توانستند پذیرفته شوند.

ظرفیت دندانپزشکی از 1500 نفر به 800 نفر و ظرفیت داروسازی از 1300 نفر به 600 نفر کاهش یافت و بسیاری از جوانان قربانی این چنین تصمیمات ناگهانی شدند.

در دوره وزارت هاشمی سهمیه اختصاص یافته به خانواده جانبازان و ایثارگران و شهدا در کنکور سراسری ورودی دانشگاه‌ها و در کنکور تخصص پزشکی و دندانپزشکی، از 25 درصد، به 30 درصد، افزایش یافت که تأثیر چشمگیری بر نتایج داشت و بسیاری از افراد با رتبه‌های بالا، نتوانستند به هدفشان دست یابند.

به عقیده افراد معترض، هاشمی از این وضعیت ناراضی نیست زیرا وی یک جانباز است و فرزندانش از این چنین سهمیه‌هایی استفاده می‌کنند. در دورهٔ وزارت وی گزینش عملاً از سیستم شایسته سالاری منحرف شد.

 

بیوگرافی جدید سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

New biography of Seyyed Hassan Hashemi Minister of Health

 

آخرین خبر از وضعیت مهدی کروبی

علت بازداشت پزشک بیمارستان اشرفی خمینی شهر فاش شد

دل خوری پزشکان کار دست مهران مدیری داد! (عکس)

تصاویرجدید از دختر اصفهانی قربانی اسید پاشی


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان