غذاهای خطرناک و هشداردهنده که مناسب شام نیستند

مجموعه : تغذیه مناسب
غذاهای خطرناک و هشداردهنده که مناسب شام نیستند

غذاهای خطرناک و هشداردهنده که مناسب شام نیستند

 

اگر شب‌ها احساس گرسنگی می‌کنید، هیچ اشکالی ندارد که برای خود یک میان‌وعده در نظر بگیرید. اما وقتی بحث دیروقت غذا خوردن است، باید انتخابی هوشمندانه داشته باشید. انتخاب اشتباه علاوه بر اضافه کردن کالری بی‌مورد به برنامه روزانه باعث می‌شود خوابتان نیز به هم بخورد.

بهترین غذاها برای شام

 

1- پنیر

به عقیده دانشمندان دانشگاه هاروارد پرخوری کردن در وعده شام بیشتر از گرسنگی برای خواب شبانه مضر و مختل کننده است. به همین خاطر دانشمندان اصرار دارند که وعده شام شب را سبک برگزار کنید. برای مثال چند برش پنیر کم چرب بخورید که هم هوس شام خوردن و گرسنه نخوابیدن را رفع کند و هم هضم آن برای معده سخت و سنگین نباشد. پنیر کم چرب از جمله ساده‌ترین و بهترین غذاهای شام شب است.

2- ماست یونانی

طبق گفته متخصصان تغذیه ماست یونانی ساده‌ترین و بهترین شام شب است. ماست یونانی سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد و پروتئین هم فقط باعث احساس سیری در شما می‌شود. پروتئین به بدن کمک می‌کند کالری بیشتری در طول شبانه‌روز بسوزانید و به تناسب اندام برسید.

طبق گفته متخصصان تغذیه ماست یونانی ساده‌ترین و بهترین شام شب است. ماست یونانی سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد و پروتئین هم فقط باعث احساس سیری در شما می‌شود. پروتئین به بدن کمک می‌کند کالری بیشتری در طول شبانه‌روز بسوزانید و به تناسب اندام برسید.

3- بیسکوییت رژیمی و کراکر

بیسکوییت و کراکرهایی که از گندم کامل تهیه می‌شوند از جمله بهترین غذاها برا شام هستند که برای رفع گرسنگی شبانه مناسبند. این خوراکی‌ها که از گندم کامل تهیه شده‌اند. حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده‌اند که به کندی هضم شده و مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارند. طعم کراکر و بیسکوییت را می‌توانید با پنیر و میوه‌هایی مثل انگور خوشمزه‌تر کنید.

4- تخم ‌مرغ

یکی از ساده‌ترین و بهترین غذاهای شام شب تخم مرغ است. هر عدد تخم‌مرغ آب‌پز فقط ۷۵ کالری دارد و برای یک شام سبک و سالم عالی است.

5- سبزیجات و ماهی آب‌پز

وقتی که از سبزیجات صحبت می‌کنیم منظورمان این نیست که فقط سالاد کاهو و گوجه فرنگی بخورید. برای شام شب از سبزیجات بخارپز یا کبابی که با انواع چاشنی و فلفل و روغن زیتون فرابکر مزه‌دار شده‌اند استفاده کنید.

انواع کلم، بروکلی، هویج، لوبیا سبز، سیب‌زمینی، کدو، مارچوبه در کنار یک تکه ماهی آب پز یا کبابی یکی از کامل‌ترین و بهترین غذاهای شام شب را تشکیل می‌دهند. زمانی که این بشقاب رنگی و لذیذ را میل می‌کنید خیال‌تان از هر نظر راحت باشد، تناسب اندام شما سر جایش باقی می‌ماند.

6- پوره سیب با دارچین

غذاهای سالم اغلب خاص هستند. اگر برای شام شب یک خوراکی شیرین هوس کرده‌اید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما «پوره سیب درختی با دارچین» است. به این ترتیب هوس خوردن دونات و انواع شیرینی و کیک خامه‌ای در شما کشته می‌شود.

برای درست کردن پوره سیب درختی کافی است سیب‌ها را بعد از پوست گرفتن با مقدار کمی آب بپزید، سیب را داخل میکسر یا با دست و به کمک چنگال پوره کنید و با مقداری دارچین مزه دار کنید. پوره سیب و دارچین یکی از ساده‌ترین و بهترین غذاهای شام است.

این غذاها را برای شام مصرف نکنید

 

1 ماکارونی با انواع سس

اگرچه پاستا و ماکارونی از خوراکی های محبوب در دنیا به خصوص برای نوجوانان محسوب می شوند و از نظر ارزش غذایی از ویتامین ها غنی هستند اما علی رغم ارزش غذایی و طعم فوق العاده این دو غذا، مصرف آن در وعده غذایی شام توصیه نمی شود. علت این موضوع آن است که این خوراکی ها که از گندم درست می شوند، پس از هضم به قند تبدیل شده و چون پس از شام و این قند مازاد در حین خواب و استراحت به چربی تبدیل خواهند شد.

سسی که همراه با ماکارونی مصرف می شود نیز یکی از مواردی است که این غذا را برای شام نامناسب می کند. سس ها دیر هضم هستند و کالری زیادی دارند. مصرف این سس ها در شب می تواند باعث ابتلا به دیابت، چاقی و پوسیدگی دندان ها شود.

2- غلات صبحانه

بعضا افرادی هستند که برای لاغر شدن و گرفتن رژیم غذایی بدون مشورت متخصصین تغذیه شب ها غلات صبحانه را به همراه شیر یا بدون آن مصرف می کنند. این کار اشتباه است زیرا این حجم از کالری و تامین انرژی مناسب صبح است چرا که فرد در طول روز با فعالیت این انرژی را می سوزاند اما در شب که فرد هفت الی هشت ساعت می خوابد مصرف این مقدار انرژی می تواند مضر باشد.

3- غلات تند و پر ادویه

مصرف غذاهای حاوی فلفل و ادویه جات برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید هستند و می توانند از بیماری هایی مانند سرطان، تومور های مغزی و بیماری های قلبی شود. ولی مصرف غذاهای تند در وعده شام می تواند حرارت بدن را بالا ببرد و ضربان قلب را افزایش دهد و سبب تحریک اسید معده و در نتیجه بی خوابی و بد خوابی شوند.

4- خوراکی های شیرین

بدترین چیزهایی که می توان برای وعده شام انتخاب کرد شیرینی ها و مواد پرچرب هستند، مصرف این نوع مواد غذایی در شب می تواند سبب ابتلا به بیماری های مزمن شود. خوردن مربا، کره بادام زمینی و میوه های شیرین در ساعات پایانی شب و قبل از خواب می توانند باعث بالا رفتن قند خون شوند.

5- غذاهای تند

ادویه‌ها شاید دوای طیف وسیعی از بیماری‌ها باشد، اما وقتی آخر شب هوس خوردن غذایی به سرتان می‌زند، از سس و غذاهای تند دوری کنید. غذاهای تند می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند، و مواد شیمیایی موجود در غذاهای تند می‌توانند باعث تحریک حواس شوند و به خواب رفتن را سخت کنند.

Dangerous and warning foods that are not suitable for dinner

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان