ramazan
ramazan

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

آش یکی از محبوب ترین غذاهای گرم تمام شهرهای ایران است. به همین منظور هر مرز و بوم روش تهیه آش بخصوصی متناسب با فرهنگشان دارند. آش ترش نیز یکی از خوشمزه ترین نوع آش های سنتی و محلی ایران است که در ادامه این بخش از وبسایت نازوب به دستور تهیه انواع آش ترش محلی شهرهای مختلف ایران می پردازیم با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه آش ترش گیلانی یا تورشه آش

 

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

 

مواد لازم:

سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، نعناع: ۱ کیلوگرم و از هر کدام به میزان مساوی

باقالی تازه یا خشک: ۲۵۰ گرم

نخود: ۱۰۰ گرم

آبغوره: ۲ لیوان

برنج نیم‌دانه: ۳۰۰ گرم

سیر: ۲ بوته ریز خرد شده

لوبیا چیتی: ۲۵۰ گرم

نعناع خشک: به مقدار دلخواه

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

روغن مایع: به میزان لازم

آب: به میزان لازم

 

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

 

طرز تهیه آش ترش گیلانی

برای تهیه آش ترش، باید لوبیا و باقالی را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. اگر فصل باقالی تازه نیست یا باقالی تازه در دسترس ندارید، از باقالی خشک استفاده کنید و از دو روز قبل حتما آن‌ها را بخیسانید. برنج نیم‌دانه را هم چند ساعت قبل از درست کردن در آب و نمک خیس کنید.

لوبیا و باقالی و نخود را بپزید تا نیم‌پز شوند. هنگام درست کردن آش، آب برنج را دور بریزید و برای این‌که آش شور نشود یک بار برنج را با آب بشورید. سبزی‌ها را بشورید و بگذارید آب آن‌ها کاملا گرفته شود.

پوست باقالی‌ها را جدا کنید. بعد از خشک شدن سبزی‌ها آن‌ها را ریز و ساطوری خرد کنید. در یک قابلمه مناسب باقالی، لوبیا چیتی، برنج، سبزی و زردچوبه را بریزید و آنقدر آب اضافه کنید که مطمئن باشید حبوبات خوب می‌پزند و برنج کاملا له می‌شود.

روی شعله ملایم گاز برنج و سبزی را به همراه زردچوبه بپزید، برنج باید آنقدر بپزد که له شود و دانه نباشد.

 

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

 

دو بوته سیر را پوست بگیرید و کاملا له کنید. در یک ماهیتابه تفلون مقداری روغن بریزید و بعد از این‌که کمی گرم شد سیر له شده را به همراه کمی زردچوبه و نمک تفت دهید.

وقتی که سیرها کمی سبک و رنگ‌شان طلایی شد نعناع خشک را اضافه کنید و کمی تفت دهید. معمولا هنگام تفت دادن نعنا رنگ آن تیره می‌شود، برای این‌که رنگ نعنا سبز بماند و تیره نشود می‌توانید کمی آب جوش به مخلوط سیر و نعنا اضافه کنید.

قابلمه‌ای که سبزی و برنج و حبوبات در حال پختن است را بررسی کنید. حبوبات باید خوب بپزند و برنج له شود و لعاب پس دهد. حالا آبغور و مخلوط سیر و نعنا داغ را به قابلمه اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز اجازه دهید آش خوب جا بیفتد.

بعد از پختن آش به مقدار لازم نمک اضافه کنید، اگر نمک را از ابتدا اضافه کنید حبوبات خوب پخته نمی‌شوند. موقع سرو آش می‌توانید روی آن را با پیازداغ و سیر و نعنا داغ تزیین کنید.

 

نکات مهم

*گیلانی‌ها آش ترش را با ترب سفید و ماهی کولی میل می‌کنند.

*تبریزی‌ها این آش را با نام «آش آبغوره» درست می‌کنند و برای سبزی آش فقط از تره و جعفری به میزان مساوی استفاده می‌کنند. حبوبات آش ترش تبریزی فقط شامل لوبیا چشم بلبلی است.

*در شهر انزلی آش ترش، آش ویارانه زنان باردار است و به جای لوبیا چیتی از لوبیا سفید یا چشم بلبلی به عنوان حبوبات آن استفاده می‌کنند. برای ترشی آش هم معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌کنند.

*اردبیلی‌ها برای درست کردن آش ترش، علاوه بر لوبیا و باقالی از عدس و رب انار هم استفاده می‌کنند.

*همدانی‌ها برای تهیه آش ترش از مقداری قیصی و آلو خورشی هم استفاده می‌کنند و سبزی مورد استفاده آن‌ها چغندر، گشنیز، تره و جعفری است.

*زنجانی‌ها به آش ترش کمی رشته آشی، سیب‌زمینی خرد شده، هویج رنده شده، آلوچه ریز آشی، زردآلو خشک و جو پرک هم اضافه می‌کنند.

 

***

طرز تهیه آش ترش خوشمزه مخصوص سیزده بدر
آش ترش که با رب انار پخته می‌شود از آش‌های سنتی در مناطق مختلف ایران است. طرز تهیه آش ترش بسیار آسان بوده و برای سیزده بدر پیشنهاد می‌شود.

 

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

 

آش یکی از غذاهای مورد علاقه ایرانی‌هاست. کمتر کسی را می‌توان یافت که به این غذای سنتی و خوشمزه علاقه‌ای نداشته باشد. بسیاری از شهرهای ایران آش مخصوص به خود را دارند که هر کدام اسامی متفاوتی مثل آش رشته ، آش جو پرک ، آش بلغور ، آش دوغ ، آش سماق و… دارد.

یکی از آش‌های بسیار معروف و خوشمزه که مخصوص شهرهایی همچون ملایر ، همدان ، بروجرد ، نهاوند و همچنین استان زنجان است به آش ترش مشهور است که مزه ملس و خوشایندی هم دارد.

این آش طعم بسیار خوبی داشته و در گذشته مرسوم بوده که در این آش از ۴۰ نوع گیاه استفاده می‌کرده‌اند و به نوعی این آش خاصیت درمانی نیز داشته است.

 

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

 

خوردن آش در روز سیزدهم فروردین ماه یا همان سیزده بدر از گذشته تا به حال مرسوم بوده است. برای اینکه امسال هم بتوانید یک آش بی‌نظیر با طعمی فوق‌العاده و جدید داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه آن را که بسیار آسان هم هست یاد گرفته و خانواده و دوستانتان را در این روز به یاد ماندنی به این آش خوش طعم مهمان کنید.

توجه داشته باشید که این آش علاوه بر خوشمزه بودن از نظر سلامتی هم بسیار مورد توجه است چراکه در آن از رب انار استفاده می‌شود و پزشکان معتقدند که انار می‌تواند مقدار اسید چرب موجود در خون را کاهش دهد و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم کاهش می‌یابد.

 

مواد لازم برای تهیه آش ترش

طرز تهیه آش ترش:

قبل از هر چیز برای پخت این آش باید از شب قبل حبوبات آن (نخود ، لوبیا چیتی ، عدس) را در ظرف‌های جداگانه درون آب خیس کنیم و تا روز بعد چند بار آب آن‌ها را عوض کرده و بگذاریم خوب پخته شوند. زمانی به خوبی پخته می‌شوند که بتوان آن‌ها را به راحتی با دست له کرد.

در این مرحله سبزی‌ها را شسته و ریز خرد می‌کنیم.
برنج نیم دانه را از قبل خیس می‌کنیم و در قابلمه با آب می‌جوشانیم.

پس از حدود ۱۵ دقیقه که برنج جوش خورد حبوبات را اضافه کرده و سپس سبزی را هم به آن اضافه می‌کنیم.
سیرها را به همراه مقداری نمک درون روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شده و تبدیل به سیر داغ شود.

وقتی آش جا افتاد چند قاشق شکر و مقداری رب انار و نصف سیر داغ‌ها را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم ۱۵ دقیقه دیگر بپزد سپس آش را درون کاسه می‌کشیم و با نصف دیگر سیر داغ آن را تزیین می‌کنیم.

توجه: میزان شکر و رب انار برای آش ترش بستگی به سلیقه و طبع شما دارد و باید تا اندازه‌ای اضافه شود که آش طعم ترش و شیرینی داشته باشد.

***

آش ترش زنجان، مازندران با دو دستور

آش ترش مختص شهرهای ملایر و همدان و بروجرد و نهاوند همچنین استان زنجان و استان مازندران است که در آن از برگه زردآلو، رشته و آلوچه استفاده میشود. برای آموزش این آش خوش طعم با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

 

دستور اول

مواد لازم:

لوبیای پخته شده – یک پیمانه
نخود پخته شده – یک پیمانه
هویج پخته و خرد شده – یک پیمانه
پیاز – یک عدد
چغندر خرد شده و پخته شده – یک و نیم لیوان
سبزی آش شامل اسفناج، تره،گشنیز، جعفری – 300 گرم
برگه زردآلو – یک پیمانه
آلوچه – یک پیمانه
رشته آش – 200 گرم
آب غوره – نصف لیوان

طرز تهیه:

حبوبات را از شب خیس می کنیم تا هم نفخ شان از بین برود و هم راحت تر پخته شود. برای شروع هویج را به صورت نگینی و ریز خرد می کنیم و در یک قابلمه به همراه آب روی حرارت می گذاریم تا بپزد. همچنین چغندر را به همین روش خرد می کنیم و می پزیم.

نخود و لوبیا را در قابلمه های جداگانه روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند. توجه کنید نباید در یک قابلمه آن ها را بپزید چون لوبیا در مدت دو ساعت می پزد ولی نخود به زمان بیشتری نیاز دارد.

پیاز را به صورت ریز و نگینی خرد می کنیم و به همراه روغن، روی حرارت تفت می دهیم سپس سبزی آش را به همراه یک پیمانه برگه زردآلو ، یک پیمانه آلوچه و یک لیتر آب به آش اضافه و حدود 40 دقیقه صبر می کنیم تا همه مواد باهم بپزند.

نخود و لوبیای پخته شده را به همراه هویج و چغندر پخته و خرد شده به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا همه مواد باهم مخلوط شود.

200 گرم رشته آش را هم اضافه می کنیم و زمان می دهیم تا همه مواد آش به خوبی بپزند.در انتهای پخت، کمی نمک به همراه نصف لیوان آب غوره یا هر مقداری که تمایل داشتید به آش اضافه و صبر می کنیم تا آش با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. توجه کنید مقدار آب غوره کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد .

 

نخود ولوبیا چیتی رویهم یک پیمانه
عدس یک پیمانه
رشته آش ۳۰۰ گرم
چغندر متوسط ۳ عدد
پیاز داغ و نعنا داغ
تعدادی آلو و برگه زردآلو (قیسی)
شیره انگور قرمز
سرکه انگور
سیر داغ کمی

طرز تهیه:

چغندر خرد شده و نخود و لوبیا و عدس را می‌پزیم که رنگ قرمزی چغندر باعث خوشرنگی حبوبات می‌شود. سپس آلو و قیس و پیاز داغ را داخل اش می‌ریزیم و می‌گذاریم نیم پز بشود. بعد رشته را اضافه می‌کنیم که بپزد. بعد از پخت رشته، سرکه و اگر شیره انگور قرمز داشتید آن را نیز می‌ریزد.

شیره انگور به مقدار یک ملاقه (مقدارش به اندازه آش) بستگی دارد فقط رنگ آش را عوض می‌کند. اگر نداشتید اشکالی ندارد. آنهایی که طعم ترش ترش دوست دارند فقط سرکه می‌ریزند و اونایی که طعم ترش و شیرین سرکه را با کمی شکر مخلوط کرده داخل آش می‌ریزند که چند جوش بزند. بعد در ظرف مناسب ریخته با نعنا داغ و پیازسرخ کرده و سیر سرخ شده تزئین می‌کنیم.

دستور شماره دو، آش ترش زنجانی

 

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

 

مواد لازم:

نخود و لوبیا
عدس
سبزی آش
سیب زمینی
هویج
کمی جو پرک
آلوچه ریز آشی
زرد آلو خشک
رشته آشی
لبو (در صورت تمایل)
سیر
سرکه
شکر
پیاز داغ

 

طرز تهیه:

نخود و لوبیا را نیم پز می‌کنید سپس عدس و جو پرک را به آن اضافه می‌کنید تا آنها هم نیم پز شوند هویج بصورت نیم حلقه و سیب زمینی رابه صورت نگینی و پیاز داغ و سبزی را اضافه می‌کنید نیم پز که شد آلوچه و زرد آلو و لبو پخته را اضافه می‌کنید

و در صورت تمایل سیر را هم خورد کرده به آن اضافه می‌کنید برای افزایش غلظت آش کمی رشته آشی در انتهای پخت آش اضافه می‌کنید تا لعاب بیندازد برای چاشنی آش یکی دو قاشق شگر باضافه کمی سرکه به آن اضافه می‌کنید تا مزه ترش و شیرین پیدا کند این آش، آشی فوق العاده خوشمزه است

من فندوق و خشکبار داخل آش ترش نمی‌ریزم ولی در صورت تمایل می‌توانید کمی گردو به آن اضافه کنید ولی گردو رنگ آش را تیره تر می‌کند عده‌ای هم بجای شکر شیره انگور می‌ریزند.

 

***

آموزش طرز تهیه آش ترش و اصول آش ترش شمالی خوشمزه

آش ترش یکی از انواع آش های ایرانی است و اصالت این آش متعلق به مازندران می باشد. این آش خوشمزه را در گذشته با سبزیجات معطر و دارویی طبخ می کرده اند که علاوه بر طعم خوبش خاصیت های زیادی نیز برای بدن داشته است.

 

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

 

در مازندارن برای پخت این از سبزی های محلی مثل چوچاق استفاده می وشد ولی چون این سبزی های محلی در همه جا موجود نیست می توانید از ترکیب اسفناج ، تره ، گشنیز و جعفری به یک اندازه استفاده کنید.

با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر آش ترش تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش ترش در ادامه با همدوره همراه باشید.

طرز تهیه آش ترش

برای تهیه آش ترش اولین کاری باید انجام دهید این است که از شب قبل باقلا ، لوبیا چیتی و عدس را در سه کاسه جداگانه با مقداری آب بخیسانید و تا روز بعد چند بار آب آنها را عوض کنید تا نفخ شان گرفته شود. برای شروع آشپزی ابتدا چغندرها را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد کنید.

 

طرز تهیه انواع آش ترش سنتی شهرها

 

در ادامه سبزی آشی را نیز به صورت ساطوری ریز خرد کنید. درون قابلمه ای آب زیادی بریزید سپس باقلا ، عدس و لوبیا چیتی را به همراه چغندر خرد شده را درون قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا زمانی که حبوبات بپزند.
آش رشته یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین آش های ایرانی است. خانواده های ایرانی اغلب …

 

پس از اینکه حبوبات پخته شدند برنج نیم دانه را به قابلمه اضافه کنید. پس از ۱۵ دقیقه سبزی های خرد شده را نیز اضافه کنید و حرارت را ملایم تر کنید و درب قابلمه را باز بگذارید تا آش جا بیفتد. در این مرحله اگر درب قابلمه را بگذارید سبزی آش بد رنگ می شود.

سیرها را به همراه مقداری نمک و روغن در یک تابه تفت دهید تا طلایی شوند ، سپس وقتی آش جا افتاد چند قاشق شکر و مقداری رب انار و نصف سیر داغ ها را اضافه کنید و ۱۵ دقیقه دیگر بگذارید بپزد سپس درون کاسه بکشید و با نصف دیگر سیر داغ تزئین کنید.

امیدواریم با دستور تهیه انواع آش سفره گرم تر و با برکت تری داشته باشید.

 

آش انار آش پاییزی

طرز تهیه آش کلم ترکی (باکویی)

طرز تهیه آش برنج همدان

دستور تهیه آش کشک خوشمزه و ویژه


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان