9+1 عادت کوچک اما مهم که به شما امکان زندگی بهتر را خواهد داد

مجموعه : سبک زندگی
9+1 عادت کوچک اما مهم که به شما امکان زندگی بهتر را خواهد داد

عادت‌ها به رفتارها منجر می‌شوند و رفتارها نحوه زندگی ما را تحت تاثیر خودشان قرار خواهند داد. برای اینکه بتوانید سبک زندگی‌تان را بهتر کنید، خوب است بعضی عادت‌های به ظاهر ساده را در برنامه زندگی‌تان قرار دهید و به آن‌ها پایبند بمانید. بعد از مدت کوتاهی متوجه تاثیرات بزرگ این عادت‌های کوچک خواهید شد. در این مقاله شما را با 10 عادت به ظاهر ساده اما بسیار تاثیرگذار آشنا خواهیم کرد.

⦁ محیط اطرافتان را تمیز کنید
تمیز کرن علاوه بر اینکه یک عمل فیزیکی است برای سلامت روان هم مناسب است. هیچ وقت نگذارید محیط اطرافتان چه میز محل کارتان باشد، چه اتاق و چه خانه شخصی‌تان کثیف و نامرتب شود. آشفتگی محیط اطراف ناخودآگاه باعث آشفتگی ذهن هم خواهد شد و تمیز و مرتب نگه داشتن آن هم منجر به نظم ذهنی بیشتر می‌شود. بنابراین برای خودتان یک روتین تعریف کنید. مثلا هر روز در پایان ساعت کاری میزتان را تمیز و مرتب کنید یا هر هفته یک روز را به گردگیری و جارو کشیدن اختصاص دهید. همچنین هیچ وقت نگذارید لباس‌ها یا ظرف‌های کثیف روی هم تلنبار شوند.

⦁ هر روز مطالعه کنید
خودتان را به مطالعه عادت دهید. مطالعه دیدگاه‌های بیشتری پیش رویتان قرار می‌دهد و از این طریق باعث می‌شود پخته‌تر فکر کنید و تصمیم بگیرید. حیطه‌های مورد علاقه‌تان را مشخص کنید و به جای اینکه شب‌ها در تلگرام و اینستاگرام بچرخید، فکرتان را به هم بریزید و خودتان را به دلیل قرار گرفتن در معرض نور صفحه بی‌خواب کنید، کتاب مورد علاقه‌تان را به دست بگیرید و شروع به خواندنش کنید. این عادت به مرور به یکی از بهترین عادت‌های ساده اما مهم شما تبدیل خواهد شد. مطالعه کمکتان می‌کند متوجه شوید کدام اصل جهان بینی راه انتخاب زندگی انسان را مشخص می‌کند و کدام سبک زندگی برای شما بهتر است. در این مورد می‌توانید نگاهی به آثار ارزشمند صادق هدایت بیاندازید.

⦁ روابط اجتماعی داشته باشید
فهرستی از دوستان مورد علاقه و احترام‌تان را تهیه کنید و حداقل ماهی یک بار حالشان را بپرسید و با آن‌ها در تماس باشید. برای دوستان نزدیکترتان وقت بگذارید. با هم به کافه‌ای بروید یا به منزل هم سر بزنید و احساس حمایت اجتماعی را به هم بدهید. روابط دوستانه باعث بهبود سلامت روان و حتی سلامت جسم خواهد شد. بنابراین برای هم وقت بگذارید.

⦁ پیاده روی کنید

 

9+1 عادت کوچک اما مهم که به شما امکان زندگی بهتر را خواهد داد

 

مسافتی از محل کار تا ماشین یا ایستگاه اتوبوس و تاکسی را تعیین کنید و راه بروید. پشت میز نشینی انسان‌های نسل جدید برای سلامتشان بسیار مضر است. بنابراین حتما زمانی از روز را به پیاده روی اختصاص دهید. روزهای تعطیل هم خودتان را به یک پیاده روی حداقل نیم ساعته در دل طبیعت مهمان کنید و از نتایج خوبش بهره ببرید.

⦁ فضای مجازی را محدود کنید
فضای مجازی بلای جان خیلی از مردم شده است. در حالی که در یک لحظه به شدت به یک پست خنده دار می‌خندند، ثانیه‌ای بعد پست غمگینی را می‌خوانند. این بالا و پایین‌های ناگهانی احساسی به این معنی است که هورمون‌های شما هم دچار نوسان می‌شوند. خودتان را از اخبار منفی دور کنید. خبرهای خوب بخوانید؛ اما برای این کار هم زمان کوتاهی در نظر بگیرید. زمانی را که قرار است به چرخیدن در فضای مجازی اختصاص دهید، به انجام یک کار خلاقانه و آرام بخش منوط کنید.

⦁ مدیتیشن کنید
با دنیایی که هر روز موجی از اخبار شبیه یک طوفان آن را درمی‌نوردد و زیر و رو می‌کند، طبیعی است که ذهن آشفته شود و به دنبالش اضطراب و افسردگی به وجود آید. به همین دلیل انجام مدیتیشن در طول روز باید به بخشی از روتین شما تبدیل شود. جایی ساکت و آرام پیدا کنید. چهار زانو بنشینید و دست‌ها را رو به بالا روی زانوها بگذارید. یک موزیک ملایم و آرام پخش کنید و سعی کنید خودتان را در فضایی که به شما آرامش می‌دهد تصور کنید؛ در حالی که مشغول انجام کارهای مورد علاقه‌تان هستید. ممکن است مدیتیشن شما سه دقیقه طول بکشد یا 10 دقیقه؛ مهم این است که نتایج آن برای سلامت روان شما ضروری است.

⦁ حتما ورزش کنید
حداقل سه روز در هفته را به انجام ورزش اختصاص دهید. می‌توانید یک روز در میان به باشگاه بروید یا حتی در خانه ورزش کنید. کافی است وزنه بخرید یا حتی اگر وزنه ندارید داخل بطری پلاستیکی را با شن پر کنید تا به وزنه تبدیل شود و یک تشکچه مخصوص داشته باشید. دنیایی از حرکات ورزش در خانه روی اینستاگرام و سایر شبکه‌ها و کانال‌های مجازی هستند که می‌توانید با همین دو وسیله انجامشان دهید و فشارهای روحی روانی ناشی از زندگی در عصر جدید را کاهش دهید.

⦁ از جزئیات درس بگیرید

 

9+1 عادت کوچک اما مهم که به شما امکان زندگی بهتر را خواهد داد

 

به درس‌هایی که دنیای اطرافتان سعی می‌کند به شما بدهد دقت کنید. گاهی بزرگترین درس‌ها در دل ساده‌ترین جزئیات پنهان شده‌اند و اگر بتوانید نسبت به آن‌ها با آگاهی رفتار کنید، طبیعی است که بتوانید درس‌های خوبی را به تجارب مورد نیازتان اضافه کنید. ببینید هر هفته یا در ماه حداقل چند بینش عمیق که می توانید از زندگی روزمره خود به آنها برسید، کدام‌ها هستند. درس‌ها به تجربه‌ها تبدیل می‌شوند و تجربه‌ها سازنده رفتارهای شما خواهند بود.

⦁ تشکر کنید
از خودتان و اطرافیان موثر در زندگی‌تان تشکر کنید. وقتی روز سختی را گذراندید از خودتان بابت تحمل این سختی تشکر کنید. با خودتان با مهر صحبت کنید و لحن خوب و شایسته‌ای داشته باشید. برای مسیرهایی که تا به امروز طی کرده‌اید سپاسگزار باشید و بابت خطاها از خودتان بگذرید.

این کار را برای اطرافیانتان هم انجام دهید. به کسانی که دوستشان دارید علاقه‌تان را نشان دهید. از کسانی که در حق شما لطف یا محبتی داشته‌اند، تشکر کنید. بخشی از روز را به سپاسگزاری اختصاص دهید و یادآور شوید که کدام نعمت‌ها اطرافتان را گرفته‌اند که بابت آن‌ها سپاسگزار هستید. تشکر و سپاسگزاری تمرکز روی نقاط مثبت و مفید زندگی را بیشتر می‌کند و روحیه مثبت اندیشی و دیدن نیمه پر لیوان را به مرور ایجاد خواهد کرد. در این مطلب می‌توانید دلایل بیشماری را در زندگی برای قدردانی پیدا کنید.

⦁ یک کار خوب انجام دهید
سعی کنید روزانه حداقل یک کار خوب انجام دهید و بخشی از درآمد ماهانه‌تان را به افراد نیازمند اهدا کنید. کار خوب روزانه می‌تواند آب دادن به گلدان‌ها باشد، غذا ریختن برای پرندگان باشد یا حتی لبخند زدن و سلام و احوالپرسی با یکی از همسایه‌ها. کارهای خوب هر چقدر هم که کوچک باشند، حال دل افراد را خوب می‌کنند و کمک‌های مالی به افراد نیازمند بخشی از وظیفه اجتماعی تک تک ماست.


 چهره های ایرانی و خارجی پایگاه ناز وب

مطالب داغ چند روز گذشته