ramazan
ramazan

همه چیز درباره ی سرطان پروستات

مجموعه : مقاله و تحقیق
همه چیز درباره ی سرطان پروستات

سرطان پروستات واژه ایست که شاید امروزه بسیار شنیده اید یا Different content مطالب مختلفی در این خصوص به چشمتان خورده باشد؛ این واژه تقریبا آشنا، امروزه درصد بالایی از مردان را درگیر کرده و باعث تغییر سبک زندگی و اختلال در امور روزمره افراد شده است. اکنون در این مقاله به یک سری مطالب درباره این معضل برایتان بازگو کرده ایم اگر شما هم نگران هستید یا به این معضل گرفتار شده اید پیشنهاد میکنم با ما همراه باشید…

سرطان پروستات چیست و انواع آن کدام اند؟

یکی از بیمای های شایع مردانه سرطان پروستات(Prostate Cancer) است که عموما افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از جوان تر ها در معرض ابتلا به آن قرار دارند. سرطان پروستات بسته به نوع و شدت بیماری، انواع مختلفی دارد که می توان در دو دسته سرطان پروستات خوش خیم و سرطان پروستات بد خیم دسته بندی شوند.
این بیماری به صورت تدریجی پدید می آید اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید این است که آیا خطر مرگ در کمین افراد مبتلا به سرطان پروستات است یا خیر؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر این چنین نیست؛ سرطان پروستات در ابتدای تشخیص به کمک دارو قابل درمان است اما اگر باعث اختلالات مختلف از جمله انسداد مجاری ادراری گردد نیاز به عمل جراحی خواهد بود اما در نهایت می توان به درمان امیدوار بود.

• سرطان پروستات اولیه

اگر سرطان پروستات در مراحل ابتدایی و زمانی که در بدن پخش نشده باشد شناسایی گردد سرطان پروستات اولیه نامیده می شود که این دسته از افراد شانس بالاتری برای درمان خواهند داشت.

• سرطان پروستات پیشرفته

زمانی که سرطان به خارج از کپسول پروستات انتشار یابد و بخش های گسترده تری از این ناحیه را درگیر نماید فرد به سرطان پروستات پیشرفته که گاها آن را با نام سرطان متاستاتیک نیز می شناسند مبتلا شده است. سرطان متاستاتیک به سرطانی گفته می شود که در بدن پخش شده است.

انواع سرطان پروستات بر اساس سرعت رشد سلول ها

عموما سرطان های پروستات در بافت غده پروستات رشد می کنند و با توجه به سرعت رشد سلول ها به دو دسته زیر تقسیم بندی خواهند شد:

• تهاجمی
سرطان پروستات تهاجمی با رشد سریع همراه بوده و تومور ها به سرعت رشد خواهند کرد و به سایر نقاط بدن از جمله استخوان ها نیز سرایت می کنند.

• غيرتهاجمی
سرطان پروستات غیر تهاجمی رشد آهسته تری داشته و تومور با سرعت بسیار کمی رشد می کند.

نشانه های سرطان پروستات

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه هیچ نشانه یا علامتی نداشته باشد. اما وقتی پیشرفته تر شد می تواند علائم و نشانه های زیر را ایجاد کند:
• سختی در ادرار
• جریان ادرار ضعیف
• خون در مایع منی
• ناراحتی در ناحیه ی لگنی
• درد استخوانی
• مشکل در نعوظ

عوامل خطر در ایجاد سرطان پروستات

• سن
ریسک ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن بالا می رود.

• نژاد
به دلایلی که هنوز هم مشخص نیست، مردان سیاه پوست نسبت به مردان دیگر نژادها در معرض ریسک بالاتر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. همچنین، در مردان سیاه پوست احتمال این که سرطان پروستات بدخیم و پیشرفته شود بسیار بیشتر است.

• سابقه ی خانوادگی
اگر مردی در خانواده ی شما این سرطان را داشته است، احتمال ابتلای شما هم بالاتر خواهد بود. همچنین، در صورتی که در خانواده ی شما ژنی که ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد (BRCA1 یا BRCA2) وجود داشته باشد، یا سابقه ی ابتلا به سرطان سینه بالا باشد، ریسک ابتلا به سرطان پروستات در شما بالاتر است.

• چاقی
مردان چاقی که برای آن ها سرطان پروستات تشخیص داده شده است، بیشتر در معرض بیماری پیسترفته تر و درمان سرطان پروستات مشکل تر خواهند بود.

مشکلات سرطان پروستات

پیچیدگی های سرطان پروستات و درمان آن عبارتند از:

سرطانی که متاستاز داده و منتشر شده است
سرطان پروستات می تواند به ارگان های نزدیک خود مثل مثانه هم سرایت کند یا حتی می تواند وارد جریان خون یا سیستم لنفاوی شود و استخوان ها و دیگر اندام ها را درگیر کند.
وقتی سرطان پروستات به استخوان ها رسیده باشد منجر به دردهای استخوانی و شکستگی ها می شود. وقتی سرطان پروستات به نواحی دیگر بدن منتشر شود، هنوز هم ممکن است که به درمان پاسخ دهد و بتوان آن را کنترل کرد، اما دیگر درمان نمی شود.

بی اختیاری ادرار
هم سرطان پروستات و هم درمان سرطان پروستات می تواند منجر به بی اختیاری ادراری شود. درمان بی اختیاری به نوع سرطان شما و شدت آن بستگی دارد و احتمالاً در طول زمان بهبود پیدا خواهد کرد. درمان بی اختیاری ادرار شامل دارو، سوند مثانه و جراحی است.

مشکل در نعوظ
مشکل در نعوظ می تواند نتیجه ی سرطان پروستات یا درمان سرطان پروستات (پرتو درمانی، جراحی یا هورمون درمانی) باشد. برای درمان این مشکل می توان از دستگاه های وکیوم که به نعوظ کمک می کنند و جراحی استفاده کرد.

پیشگیری از سرطان پروستات

می توانید ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید، اگر:

* اگر رژیم غذایی سالمی شامل میوه و سبزیجات انتخاب کنید. از غذاهای چرب اجتناب کنید و به جای آن از میوه ها، سبزیجات و غلات استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات ویتامین ها و مواد مغذی دارند که می توانند سلامت شما را تامین کنند. این که می توان با استفاده از رژیم غذایی از سرطان پروستات پیشگیری کرد، به طور قطع ثابت شده است. خوردن میوه ها و سبزیجات و استفاده از غلات به هر صورت می تواند سلامت کل بدن شما را هم تحت تاثیر قرار دهد.

* به جای مکمل ها از غذاهای سالم استفاده کنید. هیچ مطالعه ای نشان نداده که استفاده از مکمل ها می تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. اما، خوردن غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند سطح مورد نیاز ویتامین ها را در بدن شما حفظ کند.

* بیش تر روزهای هفته ورزش کنید. ورزش سلامت کلی بدن شما را بهبود می دهد، به شما کمک می کند وزن خود را حفظ کنید و خلق شما را بهبود می دهد. شواهدی وجود دارد که تایید می کند مردانی که ورزش نمی کنند دارای سطح بالاتر از PSA (آنتی ژن ویژه ی پروستات) هستند و این در حالی است که برای مردانی که  ورزش می کنند، ریسک ابتلا به سرطان پروستات پایین تر است. پس بیش تر روزهای هفته ورزش کنید. اگر تازه کار هستید، Sportکنید و مسیر رفتن به سر کار خود را کمی طولانی تر کنید تا ورزشی هم کرده باشید.

* وزن مناسب خود را حفظ کنید. اگر در حال حاضر وزن مناسبی دارید، با ورزش بیش تر سعی کنید آن را حفظ کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، بیش تر ورزش کنید و مقدار کالری را که مصرف می کنید کم کنید. حتی می توانید از پزشک در مورد برنامه ی کاهش وزن کمک بگیرید.

* با پزشک در مورد افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات صحبت کنید. مردانی با ریسک بالای ابتلا به سرطان پروستات می توانند از داروها و دیگر درمان ها استفاده کنند تا این ریسک را کاهش دهند. بعضی مطالعات می گویند که داشتن بازدارنده های ریداکتاز ۵-آلفا، شامل فیناسترید (پروپسیا، پروسکار) و دوتاسترید (آوودارت) ممکن است بتواند ریسک کلی ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

این داروها برای کنترل بزرگ شدن غده ی پروستات و ریزش مو در مردان استفاده می شوند. با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که مردانی که از این داروها استفاده می کنند ممکن است با افزایش ریسک ابتلا به انواع شدیدتر سرطان پروستات مواجه شوند. اگر درباره ی ریسک ابتلا به سرطان پروستات نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرطان پروستات

شیوه درمان سرطان پروستات بسته به چندین عامل مختلف از جمله سرعت رشد آن، سلامت عمومی شما و همینطور فواید و عوارض جانبی درمان می باشد. در مردانیکه در مراحل اولیه این بیماری می باشند، درمان فوری ممکن است لازم نباشد و فقط با آزمایش بیماری تحت نظر قرار گرفته می شود. در صورت نیاز به درمان از شیه های درمانی زیر استفاده می گردد:

• رادیوتراپی، در این درمان از انرژی قوی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می گردد. عوارض جانبی این درمان می تواند شامل ادرار دردناک، ادرار پی در پی و فوری، همچنین مدفوع شل و یا درد هنگام دفع مدفوع می باشد. اختلال نعوظ نیز ممکن است در این بیماری رخ دهد.
• هورمون درمانی، این درمان بمنظور متوقف کردن تولید هورمون تستوسترون در بدن شما انجام می شود، چراکه سلول های سرطان پروستات برای رشد به هورمون تستوسترون احتیاج دارند. با قطع این هورمون ممکن است بتوان باعث مرگ سلول ها و یا کند شدن سرعت رشدشان شد. درمان هورمونی در مردانیکه مبتلا به نوع پیشرفته بیماری هستند، استفاده می شود. عوارض جانبی هورمون درمانی شامل اختلال نعوظ، گرگرفتگی، کاهش تراکم استخوان، کاهش میل جنسی و افزایش وزن گردد.
• جراحی برای برداشتن غده پروستات، این روش شامل برداشتن غده پروستات، بعضی از بافت های کناری آن و بعضی از غدد لنفاوی می شود. جراحی این بیماری خطر بی اختیاری ادرار و اختلال نعوظ را در پی دارد.
• منجمد کردن بافت پروستات، در این روش اقدام به منجمد کردن بافت پروستات برای کشتن سلوهای سرطانی می نمایند. این شیوه معمول خطر بالایی داشته و زمانی انجام می شود که رادیوتراپی جوابگو نیست.
• شیمی درمانی، با این روش از داروهای شیمیایی برای کشتن سلول های در حال رشد از جمله سلول های سرطانی استفاده می شود.
 شیمی درمانی یکی از گزینه های درمانی برای مردانی است که سرطانشان در بدن پخش شده است. همچنین شیمی درمانی برای مردانیکه بیماری شان با هورمون درمانی، درمان نگشته است نیز استفاده می گردد.

چه غذاهایی به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کنند؟

نرخ ابتلا به سرطان پروستات در حال افزایش است، اما شما می توانید با اضافه کردن غذاهای سالمی که باعث تقویت عملکرد پروستات می شوند، ریسک ابتلای خود را به این بیماری سخت و پر هزینه، پایین بیاورید.
به گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان پروستات، شایع ترین نوع این بیماری در میان مردان است و عواملی مانند چربی و قند بالا، خطر ابتلا به آن را افزایش می دهند. به خاطر داشته باشید که همواره برای بررسی سلامت خود و انجام منظم غربالگری های سرطان پروستات، به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید، اما با گنجاندن شش غذای زیر در رژیم خود نیز می توانید گامی در جهت پیشگیری از سرطان پروستات بردارید:

1- پیشگیری از سرطان پروستات با گوجه فرنگی !
گوجه فرنگی حاوی نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است. این آنتی اکسیدان می تواند به پیشگیری از سرطان پروستات و همچنین کاهش رشد تومور در مبتلایان به این سرطان، کمک کند.
برای اثبات تاثیر گوجه فرنگی بر روی سرطان پروستات به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است، اما در یک مرور که شامل ۱۱ مطالعه بود، محققان دریافتند که مردانی که بیشتر از گوجه فرنگی و محصولات بر پایه گوجه فرنگی، چه خام و چه به صورت پخته، استفاده کرده بودند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا شده اند.

• اما خوردن گوجه فرنگی دقیقا چگونه به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کند؟
لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، آسیب های سلولی را کاهش داده و نرخ تولید سلول های سرطانی را کند می کند. اما به این دلیل که لیکوپن خیلی محکم به دیواره های سلولی متصل است، بدن ما به راحتی نمی تواند آن را از گوجه فرنگی خام استخراج کند. به همین دلیل، گوجه فرنگی پخته یا پوره شده، گزینه های بهتری برای جلوگیری از سرطان پروستات هستند.در واقع، بهتر است ترکیباتی از قبیل سس گوجه فرنگی، سس اسپاگتی، گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب، آب گوجه فرنگی و کچاپ را در رژیم غذایی خود جای دهید.

• چگونه میزان مصرف گوجه فرنگی را بالا ببرید؟
خوردن غذاهایی به سبک ایتالیایی، مانند پیتزا و پاستا به شما کمک می کند که گوجه فرنگی بیشتری را بر سر میز و سفره خود جای دهید. در فصل تابستان، می توانید گوجه فرنگی تازه خریداری کرده و برش هایی از آن را در ساندویچ ها و سالادهای خود استفاده کنید. نوشیدن آب گوجه فرنگی در هنگام صبح هم یک گزینه خوب دیگر است، فقط در این مورد مراقب میزان سدیم مصرفی خود باشید.

2- کلم بروکلی
بروکلی نوعی سبزی است که ترکیبات پیچیده ای را برای محافظت از برخی افراد در مقابل سرطان در خود دارد. برخی از مطالعات، به وجود رابطه بین میزان خوردن سبزیجات چلیپایی (کلم بروکلی، گل کلم و کلم قمری) توسط شما و خطر بروز سرطان، اشاره کرده اند.
علت این موضوع هنوز روشن نیست، اما محققان بیان می کنند که یکی از مواد شیمیایی گیاهی که در این سبزیجات یافت می شوند، به نام سولفورافان، سلول های سرطانی را هدف قرار داده و می کشد، در حالی که سلول های نرمال و سالم پروستات را به حال خود رها می کند.

• چگونه بروکلی را برای پیشگیری از سرطان پروستات وارد رژیم غذایی خود کنید؟
شما می توانید بروکلی را به صورت تفت داده شده یا در سوپ ها و سالادهای مختلف یا به صورت خام، مصرف کنید. اگر نگران فاسد شدن آن هستید، مقداری بروکلی را به صورت منجمد خریداری کرده، در فریزر نگه داشته و هر زمان که نیاز بود، آن را بپزید.

3- حبوبات و سویا
حبوباتی مانند لوبیا، بادام زمینی و عدس، حاوی ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی به نام فیتواستروژن ها هستند. این ترکیبات دارای ویژگی های ضد سرطان بوده و می توانند رشد تومورها در سلول های سرطانی پروستات را سرکوب کنند.
با اینکه هنوز به انجام مطالعات جامع تری نیاز است، اما یک تحقیق مقدماتی که توسط موسسه سرطان ملی آمریکا انجام شده است، وجود ارتباطی را میان مصرف سویا و کاهش سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) پیدا کرده است.
PSA در واقع یک پروتئین است که توسط پروستات شما ساخته می شود و آزمایش آن سطح PSA را در خون اندازه گرفته و به عنوان یک تست غربالگری برای سرطان پروستات به کار گرفته می شود. همچنین یافته های این تحقیق نشان می دهند که به نظر می رسد تاثیر سویا، زمانی که در ترکیب با دیگر غذاهای ضد سرطان خورده شود، بیشتر است.

• میزان حبوبات و سویا را چگونه در رژیم غذایی خود بیشتر کنید؟
برای افزودن سویا و حبوبات به برنامه خود، اختصاص یک روز در هفته به غذاهای گیاهی بسیار کمک کننده است. به این صورت شما می توانید پروتئین حبوبات را جایگزین گوشت نمایید.
پختن برگر لوبیا سیاه به همراه مقدار زیادی سبزیجات را نیز حتما امتحان کنید. توفو نیز یک منبع خوش طعم از سویا است که می توانید آن را پخته یا بر روی اجاق برشته کرده و با سس مزه دار کنید.

4- چای سبز
نوشیدنی چای سبز در طول هزاران سال توسط انسان ها استفاده شده و به صورت سنتی بخش مهمی از رژیم غذایی مردم کشورهای آسیایی بوده است. مشخص نیست که پایین بودن چشم گیر نرخ ابتلا به سرطان پروستات در کشورهای آسیایی نسبت به کشورهای آمریکایی به دلیل مصرف چای سبز بوده است یا خیر، اما عواملی از قبیل کاتچین، مشتقات گزانتین، اپی گالوکتشین ۳ گالات و اپی کتشین در این نوشیدنی وجود دارند که می توانند بر روی سلامت انسان موثر باشند.
به تازگی شواهدی یافت شده اند، مبنی بر اینکه عوامل موجود در چای سبز می توانند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کنند. در یک تحقیق چینی، محققان دریافتند که خطر بروز سرطان پروستات در میان مردانی که از بیش از ۵ فنجان چای سبز در طول روز استفاده کرده اند، کاهش می یابد.

• چگونه چای سبز بیشتری در برنامه روزانه خود جای دهید؟
شما می توانید با جایگزین کردن یک فنجان چای سبز به جای چای سیاه یا قهوه صبحانه خود شروع کنید. اگر تمایلی به مصرف کافئین ندارید، از ورژن بدون کافئین آن استفاده کرده و اگر چای گرم دوست ندارید، چای سبز خود را در یخچال سرد کرده و با اضافه کردن یخ، از آن یک نوشیدنی تازه و خنک بسازید. یک راه دیگر برای مصرف چای سبز، اضافه کردن آن به عنوان مایع در اسموتی های خانگی است.

5- آب انار ، از بین برنده سرطان پروستات
درست مثل چای سبز، انار هم یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها بوده و به نام «میوه معجزه آسا» در پیشگیری از بیماری های مزمنی که در رابطه با استرس اکسیداتیو هستند، معروف است.
دانشمندان باور دارند که آنتی اکسیدان موجود در انار در یک فرایند جستجو و تخریب عمل کرده و به طور انحصاری سلول های سرطان پروستات را هدف می گیرد و نه سلول های سالم را. نتایج مطالعات نشان می دهند که آب و عصاره انار، مانع تولید سلول های مختلف سرطان پروستات می شوند، اما در این رابطه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

• روش های مصرف آب انار در برنامه غذایی روزانه چیست؟
شما می توانید آب انار را در خانه یا از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید. اگر نوشیدن آب انار به صورت خالص برای شما خوشایند نیست، می توانید مقداری آب ساده یا آب گازدار به آن بیفزایید. یک روش دیگر استفاده از آب انار، اضافه کردن آن به عنوان چاشنی به سالادهای مختلف است.

6- ماهی
چربی های غیر اشباع، مانند چربی های امگا ۳ و امگا ۶، از جمله اسیدهای چرب ضروری هستند که توسط بدن سنتز نمی شوند. رژیم غذایی سنتی شرقی، حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۶ است اما نوع امگا ۳ را به قدر کافی ندارد. برقراری یک تعادل سالم تر بین این دو اسید چرب، می تواند به پیشگیری از رشد و پیشرفت سرطان پروستات کمک کند.
در یک مطالعه که در مجله آمریکایی مراقبت تغذیه به چاپ رسیده است، محققان ارتباطی را میان خوردن ماهی و کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات پیدا کرده اند. برای بالا بردن میزان دریافتی امگا ۳، باید از ماهی های چربی که در آب های سرد وجود دارند، مانند سالمون، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ساردین و قزل آلا استفاده کنید.

• چگونه میزان ماهی موجود در رژیم غذایی خود را بیشتر کنید؟
اضافه کردن امگا ۳ بیشتر به رژیم غذایی، به سادگی باز کردن درب یک قوطی ماهی تن یا ساردین و میل کردن آن است. اما مشکل اینجاست که همه افراد به خوردن ماهی علاقه ندارند، به علاوه، گنجاندن این ماده در رژیم غذایی می تواند هزینه بر باشد.
اگر در گذشته از خوردن ماهی لذت نبرده اید، نوع متفاوتی از آن را امتحان کنید. برخلاف آنچه به نظر می رسد، هر ماهی طعم مخصوص به خود را دارد. همچنین مزه و بوی ماهی در صورتی که از نوع تازه آن استفاده کنید، شدت کمتری خواهد داشت. بنابراین یک بار ماهی را بعد از خریدن آن و قبل از گذاشتن آن در فریزر، بپزید و مصرف کنید. در این صورت احتمالا نظر متفاوتی نسبت به طعم آن خواهید داشت.
ماهی کاد، سفره ماهی و قزل آلا دارای طعم های بهتر و خفیف تری نسبت به ماهی های دیگر هستند. پس از طبخ این ماهی ها، مقداری لیموترش روی آنها بچکانید یا برای تقویت غذای خود به منظور پیشگیری از سرطان، خوردن ماهی کاد همراه با سس گوجه فرنگی را امتحان کنید. همچنین با پزشک خود درباره خوردن مکمل های روغن ماهی مشورت کنید.

Everything about prostate cancer


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان