ramazan
ramazan

بهترین سبد غذایی برای سلامتی بدن در زمستان

مجموعه : تغذیه مناسب
بهترین سبد غذایی برای سلامتی بدن در زمستان

بهترین خوراکی ها؛ زمانی که شما موادی را که بدن تان لازم ندارد می خورید باعث عوارض بسیاری می شود مانند: چاقی و یا اینکه دچار      چربی خون، اوره و یا …. می شوید.
معمولا ما اینقدر مشغول کار و زندگی می شویم که از سلامتی خود باز می مانیم و تنها زمانی که مریض می شویم به یاد خود می افتیم و اینکه باید به اجزای بدن خود مواد لازم و ویتامین های را از طریق مواد غذایی برسانیم و انرژی بدن را تامین کنیم. پس این 14 خوراکی را وارد برنامه غذایی هود کنید تا سالم بمانید.

14 خوراکی برای سلامتی بدن در زمستان

روغن زیتون:

بر روی سالاد خود روغن زیتون بریزید و یا غذاهای خود را با روغن زیتون سرخ کنید. زیرا روغن زیتون فعالیت و تحرک سلولهای بدن را بالا می برد.
این عمل در زمستان بسیار به سلولهای شما کمک می کند و باعث می شود شما احساس سرما نداشته باشید.
در مطالعه ای که بر روی 18 زن انجام شد این نتیحه به دست آمده است. به هنگام سرو غذای ظهر و ناهار این افراد مقداری روغن زیتون اضافه شده است و مشاهده شده است که در این مدت این افراد سرمایی فصل زمستان را کمتر احساس کرده و نسبت به افرادی که در غذای شان روغن زیتون استفاده نشده بود.
در هر 100 گرم از روغن زیتون 673 کالری وجود دارد. البته لازم به ذکر است این مقدار متغییر است زیرا بستگی به میزان خالصی یا ناخالصی روغن زیتون شما دارد.

چغندر:

چغندر از آن دسته سبزیجاتی است که سرشار از قند بوده و هر فنجان آن حاوی 50 کیلوکالری انرژی است.
چغندر دارای رنگدانه ی گیاهی به نام «بتاسیانین» است که سلول های بدن را از هجوم سلول های سرطان زا حفظ می کند. این زیرخاکی پرطرفدار پتانسیل مقابله با تومورها را نیز در خود دارد.
می توانید چغندر را پخته و میل کنید، حتی می توانید به سالادتان نیز اضافه کنید به خاطر اینکه به همراه کاهو و مخلفات دیگر سالاد بسیار خوشمزه است.

هویج فرنگی: (Carrots)

هویج فرنگی یک ماده ی مغذی نشاسته دارِ کم کالری و همچنین سرشار از فیبر است. هر نصف فنجان هویج فرنگی حاوی 60 کیلوکالری انرژی است.
این زیرخاکیِ ارزشمند همچنین منبع ویتامین C، اسیدفولیک و پتاسیم محسوب می شود.
به خاطر طعم کم شیرینی که دارد به راحتی قابل استفاده در انواع سوپ ها و خورش هاست. همچنین می توانید برای ایجاد تنوع این هویج را جایگزین سیب زمینی یا دیگر سبزیجات نشاسته ای بکنید.

سیب زمینی: (potato)

در فصل سرما از سیب زمینی نهایت استفاده را بکنید. اگر توانستید همه ی انواع آن از قبیل آبی، زرد و نارنجی را خریداری و مصرف کنید. این زیرخاکی نسبتاً ارزان قیمت بسیار مغذی و مفید است. اگر بتوانید سیب زمینی را با پوست میل کنید، گلوسید و فیبرهای بیشتری دریافت می کنید.این ماده غذایی منبع خوب ویتامین C ویتامین B6، پتاسیم و مواد معدنی دیگر است.
بیشتر مردم تصور می کنند اگر سیب زمینی بخورند چاق می شوند. باید بگوییم سیب زمینی سرخ کرده یا سیب زمینی با کره باعث چاقی می شود. سیب زمینی آب پز یا کبابی شده حاوی 120 تا 150 کالری، اندکی پروتئین و مقدار کمی چربی است. سیب زمینی هایی که بخارپز یا در فر پخته می شوند، بیشتر مواد مغذی خود را حفظ می کنند.

شلغم:

شلغم، کم کالری و بسیار مغذی است. شلغم منبع خوب ویتامین C و پتاسیم است.این زیرخاکی سفید و ارغوانی همچنین سرشار از سولفور است که با برخی از سرطان ها مقابله می کند.
می توانید شلغم را آب پز کنید و یا این که در فر گذاشته و یا بخارپز کنید. شلغم را به سالاد، سوپ، آش و دیگر غذاهایی که به سبزیجات تهیه می شوند اضافه کنید.

کلم سنگ: (Cabbage stone)

این زیر خاکی مغذی کم کالری است. در واقع نصف فنجان کلم حاوی تقریباً 25 کیلوکالری انرژی است. کلم سنگ سرشار از ویتامین C، ویتامین A، اسید فولیک و فیبر است.این زیرخاکی ارزشمند سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند، از رگ ها و قلب شما حفاظت می کند و علائم آسم را کاهش می دهد. این کلم نیز مثل تمام کلم های دیگر با سرطان مقابله می کند.
به افرادی که از سنگ کلیه رنج می برند توصیه می شود از این گیاه مفید غافل نشوند. کلم سنگ تفت داده شده در آش بسیار خوشمزه است.

پیاز قرمز:

پیاز قرمز برای سلامتی مفید است. پیاز حاوی «آدنوزین» است که ایجاد لخته در خون را به تأخیر می اندازد و از سکته ی قلبی(Myocardial infarction) پیشگیری می کند. همچنین به نظر می رسد که پیاز خام باعث کاهش کلسترول(Cholesterol) می شود. مطالعات نشان می دهند که مصرف پیاز زیاد می تواند فشار خون بالا را نیز کاهش دهد.
می توان پیاز را به انواع غذاها مثل انواع خورش ها، املت، سوپ، آش و غیره اضافه کرد. از این گذشته می توانید از پیاز در تهیه ی انواع سالادها استفاده کنید. سالادهای سردی که با انواع کلم ها، کرفس و غیره تهیه می شوند نیز با پیاز خوشمزه تر خواهند شد.

ماهی:

نه تنها ماهی بلکه تمام مواد خوراکی که از دریا به دست می آیند بسیار برای بدن مفید هستند بخصوص در فصل زمستان به خوردن این مواد غذایی توصیه می شود.
زیرا ماهی دارای امگا 3 می باشد، و پروتئین زیادی دارد.
در فصل زمستان توصیه می شود 3 بار در هفته ماهی مصرف کنید. تا مواد لازم به بدنتان برسد.

سفیده ی تخم مرغ:

تخم مرغ(egg) همیشه به عنوان یک منبع خوب و سرشار از پروتئین محسوب می شود، این ماده ی خوراکی سرشار از پروتئین می باشد.
توصیه می شود تخم مرغ را به هنگام صبح میل کنید زیرا هنگامی که صبح میل می کنید انرژی بیشتری را در طول روز دارید.
برای مثال اگر می خواهید املت درست کنید توصیه می کنیم که از سفیده ی بیشتری استفاده کنید تا زرده.
مثلا اگر 4 عدد سفیده استفاده می کنید توصیه می کنیم که 2 عدد زرده استفاده کنید.
اگر به زیره حساسیت ندارید و به زیره علاقه دارید می توانید کمی زیره به آن اضافه کنید.
زرده ی تخم مرغ دارای 70 کالری می باشد اما سفیده ی تخم مرغ دارای 55 کالری می باشد. البته به اندازه ی تخم مرغ بستگی دارد.
پس بهتر است که سفیده ی تخم مرغ را به زرده ترجیح دهید و بیشتر آن را مصرف کنید.

جو دو سر:

جو دو سر(Oat) منبع غنی از چربی مفید برای بدن است و به همین دلیل باعث می شود که انرژی بدن شما در طول فعالیت هایی که در فصل زمستان انجام می دهید تامین شود.
شما می توانید جو دو سر را آسیاب کرده و بر روی پنیر بریزید و در صبحانه میل کنید یا اینکه به هنگام ناهار بر روی سالاد بریزید.
در این روزها برای سهولت بیشتر ما، نان های جو نیز وارد بازار شده اند که شما می توانید از آنها نیز استفاده کنید.

سویا:

شما می توانید از عصاره سوی نیز استفاده کنید که کالری بسیار پایین و هیچ گونه کلسترولی ندارد.
شما می توانید در سالاد یا غذاهای سرد و گرم خود از این ماده ی خوراکی استفاده کنید.
کرم سویا را بهتر است با کمی آب لیمو ترش قاتی کنید و بعد میل نمایید.

دارچین:

دارچین جزو خانواده ی پلی فنول است. مولکول های مفیدی در دارچین وجود دارد. دارچین باعث می شود احساس گرسنگی شما کاهش یابد. شما می توانید دارچین را بر روی سالاد میوه یا سالاد فصل بریزید و میل کنید.

سیب:

سیب دارای کالری بسیار پایینی است، غنی از فیبر می باشد. سیب بسیار مفید برای بالا بردن فند خون می باشد. تاثیر مستقیمی بر فند خون دارد.
برای استفاده ی بهینه از سیب توصیه می شود این میوه را با پوست بخورید زیرا پوست سیب دارای آنتی اکسیدان(Antioxidants) می باشد.

کاکائو:

کاکائو بخصوص برای کودکان در فصل سرما مفید است و توصیه می شود کاکائو های تیره تر و با کالری کمتر را تهیه بفرمایید.
کاکائو ضد افسردگی می باشد. و به شما کمک می کند که در زمستان همیشه خنده بر روی لب هایتان باشید. کاکائو برای داشتن خنده و روحیه ای شاداب بسیار به شما کمک می کند.
کاکائو شما را از ناراحتی های قلبی – عروقی دور نگه می دارد.
به شما توصیه می شود که مقداری کاکائو را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید مانند میوه ای که روزانه مصرف می کنید، توصیه میشود کاکائو را نیز مصرف کنید.

The best food basket for body health in winter

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان