ramazan
ramazan

زنان و رابطه با تامپون+ آموزش تصویری تامپون

مجموعه : زنان و زایمان
زنان و رابطه با تامپون+ آموزش تصویری تامپون

همه چیز درباره تامپون و بهداشت قاعدگی

خیلی از خانم ها ممکن است راجب تامپون نشنیده باشند یا حتی اسم آن برایشان نا آشنا باشد. تامپون یک وسیله ی بهداشتی زنانه است که موقع پریودی از آن استفاده میشود در این بخش از ناروب به شما عزیزان به طور کامل خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

 

تامپون چیست؟

 

زنان و رابطه با تامپون+ آموزش تصویری تامپون

 

 

تامپون یکی از وسایل بهداشتی است که بانوان در زمان خونریزی قاعدگی برای جلوگیری از ریختن خون به خارج از بدن و جمع آوری آن جهت جلوگیری از آلوده شدن یا کثیف شدن لباس ها از آن استفاده می کنند. تامپون با روش جذب خون به درون بافت اسفنجی و حفظ آن به مدت چندین ساعت عمل می کند.

همچنین به دلیل اینکه این نوع از محصولات بهداشتی به درون واژن فرو می رود، خانم های باکره نباید از آن استفاده کنند؛ چرا که ممکن است به پرده بکارت آن ها آسیب وارد کند.

 

مزیت استفاده از تامپون

این روش نسبت به سایر روش های جذب خون قاعدگی، مزایای زیادی دارد. استفاده از آن، نسبت به پد بهداشتی و فنجان قاعدگی، تمیز تر و بهداشتی تر است. هنگام دفع ادرار می توانید تامپون را نگه دارید اما در سایر روش ها آن ها را باید کنار بگذارید.

استفاده از اپلیکاتور هنگام استفاده از تامپون، بهداشتی تر است. همپنین می توانید از دستمال توالت برای تعویض آن استفاده کنید. دوباره تاکید می کنیم که بهتر از تماس مستقیم دست با هر گونه خون و یا تامپون آلوده به خون، جلوگیری کنید.

این محصول از سایر وسایل بهداشتی کوچکتر است، که همین نکته باعث می شود راحت از آن ها استفاده کنید. همچین استفاده از آن باعث می شود که حس بدی را که از جذب نشدن برخی از خون ها توسط پد دارید؛ در استفاده از آن نداشته باشید.

از این محصول می توانید در هنگام فعالیت هایی مانند شنا نیز استفاده کنید، در حالیکه اگر از پد استفاده کنید، نمی توانید به داخل آب بروید. بیشتر بانوان هنگامیکه تامپون را درون واژن می گذارند؛ آن را حس نمی کنند. که این نکته نیز یکی از مزایای آن در مقابل استفاده از پد یا فنجان قاعدگی است.

برخی از تامپون ها نیز مواد خوشبو کننده ای دارند که از بروز بوی خون هنگام قاعدگی، جلوگیری می کنند. همچنین اکثر آن ها از مواد ارگانیک و طبیعی ساخته شده اند.

 

آیا تامپون در کاهش علائم قاعدگی موثر است؟

یکی از سوالات رایج کاربران مینت در رابطه با همین موضوع است که آیا تامپون در تسکین علائم قاعدگی موثر است یا خیر؟ باید بگوییم که تاثیر چندانی بر این موضوع ندارد، اما یک سری راهکارهای خانگی و دارویی وجود دارد، که هرکدام برای هریک از علائم پیش از قاعدگی مناسب هستند. ( از جوش گرفته تا دلدرد و افسردگی)

 

سایزهای مختلف

 

زنان و رابطه با تامپون+ آموزش تصویری تامپون

 

 

همه سایز های تامپون، مناسب استفاده برای شما نیستند. بهتر است کسانیکه برای اولین بار است از این محصول بهداشتی استفاده می کنند، از سایز های کوچک تر آن استفاده کنند. اگر نتوانست که به طور کامل خون را جذب کند، از تامپون های با سایز یزرگتر استفاده کنید.

برای جلوگیری از بروز سندروم شوک سمی یا هرگونه عفونتی، بهتر است از کوچکترین تامپونی که می توانید استفاده کنید.
در صورتی که مجبور می شوید تامپونتان را هر دو ساعت یک بار تعویض کنید، بهتر است سایز بزرگتر آن را انتخاب کنید. استفاده از این محصول بهداشتی نباید هیچوقت درد داشته باشد، اگر در هنگام استفاده درد دارید، بهتر است از سایز کوچکتر آن استفاده کنید.

برخی از بانوان نیز از سایز های مختلف آن استفاده می کنند. به این صورت که در روزهایی که خونریزی زیاد دارند، سایز بزرگ و در روزهایی که خونریزی کم تری دارند، از سایزهای کوچک تر استفاده می کنند.

 

نحوه استفاده

نحوه استفاده از تامپون برای اولین بار، ممکن است کمی برایتان چالش برانگیز باشد. یرای اولین بار که استفاده می کنید، اینکه بدنتان را در چه پوزیشنی قرار دهید و آن را با چه زاویه ای داخل واژن خود قرار دهید، مقداری سخت به نظر می رسد. بعد از چندین بار استفاده از تامپون، استفاده از آن را یاد می گیرید. هنگامیکه در حال یادگیری هستید، بهتر است از انواع نازک آن استفاده کنید.

اگر از تامپون اپلیکاتور دار استفاده می کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

 

زنان و رابطه با تامپون+ آموزش تصویری تامپون

 

1. دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

2. بسته آن را باز کنید و در حالتی که راحت هستید، بشینید یا بایستید. برخی از خانم ها ترجیح می دهند که بایستند و یک پایشان را بر روی یک بلندی، مانند توالت فرنگی قرار دهند و بعضی نیز ترجیح می دهند که نشسته این کار را انجام دهند.

3. قسمت بالایی لایه خارجی تامپون را با انگشت شست و انگشت وسط بگیرید. تامپون را داخل واژنتان بگذارید و تا پشتتان آن را ببرید. هنگامیکه لایه بیرونی داخل واژنتان است، لایه داخلی آن را با انگشت اشاره به داخل فشار دهید.

4. اپلیکاتور را در بیاورید (هم لایه خارجی و هم داخلی) و مطمئن شوید که بند تامپون در خارج از واژنتان آویزان است.

5. دست هایتان را بشویید.

6. هنگامیکه میخواهید تامپون را دربیاورید، بند آن را بکشید.

7. این نوع از محصولات بهداشتی نیز همانند پدهای بهداشتی نباید داخل توالت ریخته شوند.

 

برای گذاشتن تامپون بدون استفاده از اپلیکاتور، باید مراحل زیر را انجام دهید:

 

زنان و رابطه با تامپون+ آموزش تصویری تامپون

 

1. دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

2. بسته آن را را باز کنید و در حالتی که راحت هستید، بشینید یا بایستید. برخی از خانم ها ترجیح می دهند که بایستند و یک پایشان را بر روی یک بلندی، مانند توالت فرنگی قرار دهند و بعضی نیز ترجیح می دهند که نشسته این کار را انجام دهند.

3. فرو رفتگی تامپون، یعنی جایی که بند آن قرار دارد را پیدا کنید. بند را به بیرون بکشید و به صورت دایره آن را تا کنید تا بتوانبد برای انگشتتان جا باز کنید. تامپون را با انگشت اشاره و شستتان بگیرید و تا جایی که می توانید تامپون را داخل واژنتان قرار دهید و مطمئن شوید که بند تامپون در خارج از واژنتان آویزان است.

4. دست هایتان را بشویید.

5. هنگامیکه میخواهید تامپون را دربیاورید، بند آن را بکشید.

اگر تامپون را به درستی گذاشته باشید، نباید چیزی را حس کنید. اگر آن را حس می کنید، به معنی آن است که آن را به اندازه کافی به سمت داخل نبرده اید. می توانید آن را به سمت داخل فشار دهید یا از تامپون تازه استفاده نمایید. تامپون ها به طور میانگین هر 6-4 ساعت باید تعویض شوند. اگر این کار را انجام ندهید در معرض بیماری های عفونی قرار خواهید گرفت.

 

فنجان قاعدگی Menstrual cup چیست؟

 

زنان و رابطه با تامپون+ آموزش تصویری تامپون

 

فنجان قاعدگی یک محصول بهداشتی زنانه است که وارد واژن می شود تا مایع قاعدگی را جمع آوری کند (بدون جذب).
اگر داخل یا خارج از آن نشت خون احساس می کنید، احتمالا به طور نادرستی قرار داده شده است.

همچنین یک فنجان قاعدگی ممکن است به این دلیل نشت کند:

• یک دستگاه داخل رحمی

• ویژگی های آناتومی بدن (رحمی کوتاه و یا زخمی بر روی زخم های پس از زایمان)

• اندازه نامناسب فنجان (سن و اندازه که باید در نظر گرفته شود چون می تواند بر کشش واژینال تاثیر بگذارد).

قبل از قرار دادن یک فنجان قاعدگی باید کاملا با آب و صابون بشویید. رحم زن کمی باز است بنابراین احتمال ابتلا به عفونت در دوران قاعدگی آن ها بسیار زیاد است. برای بیرون آوردن فنجان، آن را نکشید، آن را با ماهیچه های کف لگن به بیرون فشار دهید. سپس بر پایه آن فشار وارد کنید، آن را با دو انگشت شست و سبانه در هر دو طرف بگیرید و به راحتی آن را بردارید.

 

آیا فنجان قاعدگی برای هر زنی مناسب است؟

در صورت بروز بیماری های خاص و استفاده از روش های خاص جلوگیری از بارداری، مصرف فنجام قاعدگی توصیه نمی شود، با وجود این که از سیلیکون پزشکی ایمن ساخته شده است.

اگر موارد زیر را دارید از استفاده از فنجان های قاعدگی خودداری کنید:

• هر گونه بیماری گردنی از جمله گردن رحم (eversion)، تماس با قسمت خارجی و حفظ مایع قاعدگی در داخل، می تواند شرایط دردناک را بدتر کند.

• آندومتریوزیس، از آنجایی که خون قاعدگی در بدن باقی مانده، می تواند بر رشد بیماری تاثیر بگذارد

• یک دستگاه داخل رحمی. اگر شما چندین بار فنجان را وارد کنید، ممکن است که رشته های یو دی یو به آن بچسبد، که منجر به جابجایی آی یو و کاهش قابلیت اطمینان آن خواهد شد.

اگر در مورد استفاده از یک فنجان قاعدگی شک دارید، با پزشک خود مشورت کنید. در مورد آنچه که محصولات بهداشتی به بهترین شکل برای شما مناسب هستند، یک توصیه حرفه ای دریافت خواهید کرد. پزشک شما همچنین می تواند به شما نشان دهد که چگونه فنجان قاعدگی را درست قرار دهید، پس تردید نکنید و سوال بپرسید.

 

نحوه استفاده از فنجان قاعدگی

یک فنجان قاعدگی به جای جذب مایع قاعدگی، آن را جمع می کند. می توانید آن را شسته و مجددا استفاده کنید و این به این معنی است که برای مدت طولانی ای نیاز به تعویض آن ندارید. بیشتر افراد متوجه می شوند که نشت فنجان کم تر از پنبه قاعدگی بوده و کارگزاری شان نیز راحت تر است.

جهت استفاده، باید آن را در دهانه باز واژن قرار داده و برای اطمینان از اینکه در مکان درست خود قرار گرفته است، آن را بچرخانید. سپس می توانید به مدت ۱۲ ساعت از آن استفاده کرده و سپس از آن خالی کنید. ممکن است که استفاده از آن ها نیاز به زمان و تمرین داشته باشد، اما فنجان قاعدگی ابزاری بسیار بهداشتی و سازگار با محیط زیست است که با پریود شما مقابله می کند.

 

نکات بهداشتی که باید در دوران قاعدگی رعایت شوند:

در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کنید.

این نوارها را مرتب عوض کنید و حتماً نوار بهداشتی مصرف شده را در کاغذی بپیچید و در سطل در دار بیندازید.

– تا حد امکان از پنبه و دستمال استفاده نکنید. اگر مجبور به استفاده از پنبه شدید، سعی کنید که حتماً یک گاز استریل تمیز روی پنبه قرار دهید.

– شست و شو و طهارت در دوران عادت ماهیانه نه تنها زیان ندارد، بلکه بسیار لازم است.

– برای شست و شوی این ناحیه استفاده از آب تمیز کفایت می کند و نیازی به استفاده از مواد ضدعفونی کننده یا صابون و … نیست. فراموش نشود که تمیز بودن دست ها و کوتاه بودن ناخن ها بسیار مهم است.

– حمام کردن در دوران قاعدگی لازم است و به رفع کسالت و خستگی کمک می کند. البته به یاد داشته باشید که از نشستن کف حمام خودداری و به شکل ایستاده حمام کنید.

– به علت فاصله کم مقعد با دستگاه تناسلی و مجرای خروج ادرار، امکان انتقال آلودگی وجود دارد. توجه به این موضوع می تواند در پیشگیری از انتقال عفونت نقش داشته باشد؛ بنابراین باید هنگام شست و شو اول ناحیه تناسلی و بعد مقعد شسته شود. به این ترتیب از انتقال آلودگی از قسمت مقعد به قسمت فرج پیشگیری می شود.

– سعی کنید بعد از شست و شو با دستمال تمیز خود را خشک کنید. یادتان باشد خیس بودن لباس زیر می تواند زمینه ساز بروز عفونت باشد.

– از لباس های زیر نخی استفاده کنید و تعویض روزانه آن را فراموش نکنید. آن ها را جدا از سایر لباس ها بشویید و در آفتاب خشک کنید.

– یادتان باشد قاعدگی نه تنها یک بیماری نیست بلکه روندی طبیعی و ضروری است. اگر چه ممکن است قاعدگی با کمی درد و ناراحتی همراه باشد، اما وجود درد در روزهای اول قاعدگی موضوعی طبیعی محسوب می شود.

– برای کاهش درد و کم کردن ناراحتی های دوره قاعدگی می توانید از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، ایندومتاسین و مفنامیک اسید و … با تجویز پزشک یا ماما استفاده کنید. بهتر است 72-48 ساعت قبل از شروع قاعدگی از این داروها استفاده کنید.

– همان طور که می دانید گرما باعث شل شدن عضلات می شود و می تواند از انقباض عضلانی که باعث درد می شود، جلوگیری کند. بنابراین استفاده از کیسه آب گرم یا حوله گرم می تواند در تسکین درد موثر باشد.

– در این ایام از مصرف زیاد نمک، شکر، قهوه و چای خودداری کنید. استراحت کافی نیز می تواند به تسکین درد کمک کند.

– انجام فعالیت ها و ورزش های عادی و سبک در این دوران منعی ندارد.

– همیشه حول و حوش شروع قاعدگی، نوار بهداشتی در کیف خود داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

– سعی کنید که عصبانی نشوید. عصبانیت باعث ترشح موادی در بدن می شود که می تواند انقباض عضلانی و در نتیجه درد را بیشتر کند.

 

رابطه جنسی در دوران قاعدگی از نظر بهداشت و سلامتی

 

زنان و رابطه با تامپون+ آموزش تصویری تامپون

 

نزدیکی در زمان پریود می‌تواند نوعی از روابط جنسی پرخطر نیز محسوب شود. رابطه در دوران قاعدگی معمولا با حس مشمئز کننده و ناخوشایندی همراه است. اغلب زنان دوست ندارند همسرشان آن‌ها را در این حالت ببیند. علاوه بر این برقراری رابطه جنسی می‌تواند باعث کثیف شدن محیط اطراف شود. شاید دیدن این صحنه نه برای خود زن و نه مرد خوشایند نباشد و با اکراه همراه باشد.

 

علل منع نزدیکی در زمان پریود

علاوه بر میل فردی زن و مرد، ممانعت‌های دیگری به لحاظ مذهبی و پزشکی وجود دارد که رابطه جنسی در زمان قاعدگی را ممنوع، حرام و یا نامناسب نشان می‌دهد و مردم را از آن بر حذر می‌دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی این علل بپردازیم.

 

علل مذهبی منع نزدیکی در دوران قاعدگی

در دین اسلام و بسیاری از ادیان دیگر برقراری تماس و رابطه جنسی در دوران قاعدگی ممنوع می‌باشد و افراد صراحتا از آن منع شده‌اند. در برخی از ادیان دیگر محدودیت‌های قائل شده برای هر گونه تماس زن و مرد بسیار بیشتر است و در برخی نیز کمتر می‌باشد. در دین اسلام صرفا رابطه جنسی ممنوع انگاشته شده است.

 

علل پزشکی

در دوران قاعدگی دهانه رحم باز می‌باشد و از طرف دیگر خون، محیط مناسبی برای پرورش و رشد عوامل بیماری‌زا ایجاد می‌کند و احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی و باکتریایی بیشتر می‌شود. بنابراین معمولا رابطه جنسی در این دوران توصیه نمی‌شود تا عوامل خطر کاهش یابد.

 

آیا رابطه جنسی (نزدیکی) در دوران قاعدگی فوایدی هم دارد؟

به باور برخی فوایدی که بعد از نزدیکی در زمان پریود وجود دارد شامل کاهش درد قاعدگی بعد از رابطه جنسی به علت ترش هورمون‌ها و کوتاه شدن طول مدت رابطه جنسی است زیرا انقباض‌های عضلانی حین ارگاسم باعث می‌شود خون بیشتری سریع‌تر خارج شود و در نتیجه طول مدت قاعدگی کم بشود.

اما باید گفت دخالت در سیکل و فرایند قاعدگی می تواند موجب آسیب ها و عوارضی نامشخص شود، همچنین با توجه به عوارض و معایب نام برده شده در بالا نمی توان چنین ریسکی را در مورد سلامت پذیرفت.

 

اَشکال ممکن نزدیکی در زمان پریود

رابطه جنسی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. از معاشقه تا دخول واژن یا رابطه جنسی مقعدی و یا دهانی می‌توانیم شاهد تنوع رفتارهای جنسی باشیم. بسته به میل طرفین آن‌ها می‌توانند از طرق دیگری به ارگاسم برسند. مثلا مرد با تحریک ناحیه کلیتوریس زن و زن با رابطه جنسی دهانی مرد را ارضا کند.

استفاده از تامپون هم می‌تواند کمک کننده باشد. برخی اوقات تمایل به استفاده از اسفنج‌های دریایی وجود دارد که در داخل واژن قرار داده می‌شود تا خون جذب آن بشود و خون و لکه‌های خونی از واژن خارج نشود تا فعالیت جنسی به راحتی به اتمام برسد. اهمیت ارضای نیاز در این دوران بسیار مهم است چون سرکوب نیازها و عدم ارضای جنسی گاهی اوقات باعث تنوع طلبی جنسی در افراد می‌شود.

آموزش ماساژ واژن و شکم برای کاهش درد قاعدگی

10 نکته بهداشتی خیلی مهم در دوران عادت ماهانه

زمان پریود شدن مردان! و نشانه های آن

All about tampons and menstrual hygiene

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان