عوارض مخرب و خطرناک مصرف الکل در زنان و مردان

مجموعه : دانستنی ها
عوارض مخرب و خطرناک مصرف الکل در زنان و مردان

الکل نوشیدنی پرطرفدار دنیا؛ اما آیا alcohol consumption مصرف الکل واقعا به ما ضرر می رساند یا مثل بسیاری از خوراکی ها و نوشیدنی ها با مصرف درست به اندازه برای ما مفید است؟ برای اطلاع از خواص و مضرات ضد و نقیض در بین مردم و فرهنگ ها به طور کامل اما مختصر به خواص و مضرات مصرف الکل بین زنان و مردان می پردازیم. از همراهی شما عزیزان خرسندیم.

 

به گزارش بخش دانستنی ها و سلامت مجله نازوب، دکتر آنجلا وود از دانشگاه کمبریج معتقد است، پیام اصلی تحقیق این است که اگر الکل می‌نوشید، کم کردن مصرفش احتمالاً عمرتان را طولانی‌تر می‌کند و کمتر با خطر بیماری‌های قلبی مواجه می‌شوید.
نوشیدنی‌های الکلی یا مشروبات الکلی نوشیدنی‌هایی هستند که حاوی مقدار قابل‌توجهی اتانول (به صورت غیررسمی الکل) هستند، که عوارض آن در دوزهای پایین شامل سرخوشی، کاهش اضطراب و خوش مشربی و در دوزهای بالا شامل مستی، بهت و ناهشیاری است. استفادهٔ طولانی مدت و سوءمصرف الکل می‌تواند منجر به وابستگی جسمی و الکلیسم شود.

 

خواص و عوارض مخرب و خطرناک مصرف الکل در زنان و مردان

مصرف مشروبات الکلی در بین برخی از جوانان به نوعی کلاس اجتماعی تبدیل گشته، به طوریکه اگر در مهمانی های معمولی و دورهمی های دوستانه برخی از دختران و پسران مشروب مصرف نکنند احساس می کنند دچار بی کلاسی اجتماعی شده اند اما غافل از این هستند که با جان و روح خود بازی می کنند.
برخی از افراد برای رهایی از استرس، بدست آوردن آرامش و فرار از مشکلات شروع به مصرف الکل می کنند. زمانی که فرد برای رهایی از استرس به خوردن مشروبات الکلی مشغول می شود به مرور زمان این مصرف به صورت عادت می شود و همین عادت به اعتیاد تبدیل می شود. در این بخش از نازوب به عوارض خطرناک مصرف الکل پرداخته ایم.

آشنایی با عوارض مصرف الکل برای سلامتی

1. غدد درون‌ریز و گوارشی

فعالیت غیرعادی و بیش از حد آنزیم‌های گوارشی تولیدشده در لوزالمعده یکی از عوارض مصرف الکل است. تجمع این آنزیم‌ها می‌تواند التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت را در پی داشته باشد. پانکراتیت از اختلالات بلندمدت است و می‌تواند تا مدت‌ها موجب ناراحتی بشود. به‌علاوه، می‌تواند زمینه‌ساز بروز اختلالات جدی دیگر هم بشود.

2. تأثیر نوشیدن الکل بر التهاب کبد

کبد ترکیبات مضر برای بدن را تجزیه و دفع می‌کند. الکل یکی از این ترکیبات است. یکی دیگر از عوارض مصرف الکل در بلندمدت مختل شدن این فرایند است. مصرف بیش از حد الکل می‌تواند خطر ملتهب شدن کبد، و بروز نارسایی‌های کبدی را افزایش بدهد. التهاب کبد(Inflammation of the liver)، باعث بر جای ماندن اثر زخم التیام‌ نیافته‌ای بر روی آن می‌شود.

از این اختلال با اصطلاح سیروز کبدی(Cirrhosis of the liver) یاد می‌شود. باقی ماندن اثر زخم بر روی کبد به‌مرور زمان آن را از بین می‌برد. هرچه آسیب واردشده به کبد بیشتر و بیشتر بشود، دفع کردن ترکیبات مضر و سمی از بدن دشوارتر خواهد شد. این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بروز اختلالات دیگر بشود.

3. عوارض مصرف الکل در نامتعادل کردن سطح قند خون

غدهٔ لوزالمعده(Pancreas) به تنظیم استفادهٔ انسولین بدن و میزان گلوکز موجود کمک می‌کند. مختل شدن کارکرد معمول لوزالمعده و کبد از جمله عوارض مصرف الکل است. این اختلال خطر افت قند خون را بیشتر می‌کند. افت قند خون در بدن با اصطلاح هیپوگلیسمی شناخته می‌شود. مختل شدن کارکرد معمول لوزالمعده همچنین می‌تواند باعث تولید نشدن انسولین کافی بشود. در این صورت قند موجود در بدن به‌طور مؤثر به کار گرفته نخواهد شد. این مسئله هم می‌تواند منجر به بروز هیپوگلیسمی بشود؛ یا از آن سو، موجب افزایش بیش از حد قند خون بشود.

4. عوارض مصرف الکل در دستگاه عصبی مرکزی

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پی بردن به عوارض مصرف الکل و تأثیر آن بر بدن، شناخت بهتر اثری است که بر دستگاه عصبی مرکزی می‌گذارد. گفتار نامفهوم (بیان نامتعادل و آرام یا سریع جملات و کلمات، با لکنت صحبت کردن و …) یکی از اولین نشانه‌های مصرف بیش از حد الکل است. مصرف الکل می‌تواند ارتباط معمول میان مغز و بدن را مختل کند. در این صورت حفظ هماهنگی در بدن دشوارتر می‌شود و به‌دنبال آن، حفظ تعادل هم سخت می‌شود. به همین خاطر است که رانندگی بعد از مصرف الکل ممنوع است.

5. وابستگی به الکل

بعضی از کسانی که زیاد الکل مصرف می‌کنند، ممکن است به‌مرور زمان هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ روحی‌روانی به آن وابستگی پیدا کنند. این وابستگی یکی دیگر از عوارض مصرف الکل است. در نتیجهٔ آن، قطع مصرف الکل بسیار دشوار و بعضا برای سلامتی به‌شدت تهدیدکننده می‌شود. در بیشتر موارد، برای ترک الکل به کمک و مشاورهٔ متخصص نیاز خواهد بود.

به همین خاطر بسیاری از اشخاص الکلی از سم‌زدایی کمک می‌گیرند. سم‌زدایی ایمن‌ترین راه برای رهایی از وابستگی جسمانی به الکل است. بسته به خطر ناشی از نشانه‌های سم‌زدایی و صلاحدید متخصص، طی کردن روند آن ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشد یا آنکه به‌صورت سرپایی انجام بگیرد.

6. عوارض مصرف الکل در دستگاه گوارش

کمی زمان می‌برد تا عوارض مصرف الکل در دستگاه گوارش خود را نشان بدهند. به بیان بهتر، مصرف الکل به‌مرور زمان به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و هرچه مصرف بیشتر باشد، آسیب واردشده به دستگاه گوارش جدی‌تر خواهد شد.
در ابتدای امر بافت‌های دستگاه گوارش دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. به‌دنبال این مسئله، روده‌ها دیگر قادر به هضم مواد غذایی و جذب مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای سلامت بدن نخواهند بود. در نهایت هم خطر ابتلا به سوءتغذیه بیشتر می‌شود.

عوارض مصرف الکل در دستگاه گوارش می‌تواند به اختلالات و ناراحتی‌های زیر منجر بشود:
• افزایش گاز معده؛
• نفخ؛
• احساس سیری کاذب؛
• اسهال یا مدفوع دردناک.

7. عوارض مصرف الکل برای سلامت جنسی و باروری

بعضی فکر می‌کنند با نوشیدن الکل و رهایی از احساسات بازدارنده و ناشی از خجالت، لذت بیشتری در رابطهٔ جنسی تجربه خواهند کرد. اما حقیقت خلاف این تصور است. مردانی که به‌طور مکرر الکل می‌نوشند، ممکن است دچار اختلال نعوظ بشوند. به‌علاوه مصرف بیش از حد الکل باعث کمتر شدن هورمون‌های جنسی ترشح شده می‌شود و به‌دنبال آن، میل جنسی کاهش پیدا می‌کند.
ممکن است قاعدگی زنانی که الکل مصرف می‌کنند متوقف بشود. به‌دنبال این مسئله خطر نازایی برای‌شان به‌مراتب بیشتر می‌شود.

نوشیدن الکل در دوران بارداری خطراتی چون زایمان زودرس، سقط شدن جنین، یا تولد نوزاد مرده را به‌دنبال خواهد داشت. اگر هم کودک به دنیا بیاید، خطر ابتلا به برخی اختلالات آیندهٔ او را تهدید خواهد کرد. جدی‌ترینِ این اختلالات شاید سندرم ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل (در انگلیسی به‌اختصار FASD) باشد. این سندرم نشانه‌هایی چون ظاهر غیرطبیعی نوزاد، کوتاهی قد، وزن کم و … دارد.

برخی دیگر از اختلالاتی که این نوزادان را تهدید می‌کند عبارت‌اند از:
• مشکلات مربوط به یادگیری؛
• بیماری‌ها و اختلالات طولانی‌مدت؛
• مشکلات عاطفی؛
• رشد غیرطبیعی جسمانی.

6 تاثیر مخرب مصرف الکل بر رابطه جنسی

بیایید نگاهی داشته باشیم به چگونگی تاثیرات مصرف الکل بر اندام‌هایی که در فرایند جنسی ما دخیل هستند:

1. تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی
مصرف الکل فعالیت قسمت هایی از سیستم اعصاب مرکزی که مسئول برانگیختگی جنسی، ارگاسم، تنفس و گردش خون هستند را کم و مهار می‌کند.

2. کم‌آبی بدن
الکل، بدن را بی‌آب می‌کند. برانگیختگی جنسی نیازمند مقدار مشخصی خون است تا اکسیژن و تحریکات بیشتری به دستگاه تناسلی وارد کند. این روند با نعوظ (در مردان) و ترشحات واژن (در زنان) همراه است.
وقتی مایعات بدن کم شود، و فعالیت سیستم اعصاب مرکزی هم محدود شود، عملکرد جنسی افراد به شدت تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

3. اختلال نعوظ(Erectile dysfunction)
مقادیر زیادی الکل (یا مصرف طولانی مدت) با مشکلات مربوط به نعوظ همراه است. کم آبی بدن در اثر نوشیدن الکل، باعث کاهش حجم خون و افزایش آنژیوتانسین، هورمون مرتبط با اختلال نعوظ، می‌شود.
مهار سیستم عصبی مرکزی باعث افزایش این احتمال می‌شود.

4. دیرانزالی
در سال 2004، یک مطالعه نشان داد که 11٪ از مصرف کنندگان الکل احتمالا در رسیدن به ارگاسم مشکل دارند.
مردانی که الکل مصرف می‌کردند، در انزال مشکل داشتند و همچنین زنان برای رسیدن به ارگاسم نسبت به زنانی که مشروب کمتری مصرف می‌کردند، نیاز به تحریک بیشتری داشتند.

5. خشکی واژن
درحالیکه الکل ممکن است تعامل اجتماعی را رونق بخشد، اما هیچ کاری برای روان کردن واژن زنان انجام نمی‌دهد. در حقیقت، کمبود آب بدن هنگام نوشیدن الکل می‌تواند به خستگی، سردرد و خشکی واژن (که باعث نزدیکی دردناک می‌شود) منجر شود.

6. افزایش لذت ذهنی در زنان
خانم های مست در رسیدن به ارگاسم از نظر جسمی مشکل بیشتری دارند. گرچه برخی از زنان احساس لذت بیشتری را از نظر ذهنی کسب می‌کنند اما این امر به احتمال زیاد با احساس ریلکسی و تخیلاتی که با چند نوشیدنی اول خود به دست می‌آورند، قابل توضیح است. در واقع با تجربه ارگاسم‌های فیک و تقلبیِ ذهنی، جایی برای رسیدن به نقطه اوج لذت جنسی از لحاظ فیزیکی باقی نمی‌ماند.

Destructive and dangerous effects of alcohol consumption in men and women

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان