moharam

بهترین زمان و ساعت برای خوابیدن

مجموعه : دانستنی ها
بهترین زمان و ساعت برای خوابیدن

بهترین ساعت خواب و مستر بدن

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. آموزش و آگاهی از ساعت های خواب و اثرگذاری آن بر جسم و روح.

دانستنی های حیرت انگیز ساعت بدن

ساعت بدن یا ساعت بیولوژی که در هر سلولمان وجود دارد را بشناسیم که این کشف برای 3 محقق آن جایزه نوبل را به ارمغان آورده است.

 

بهترین زمان و ساعت برای خوابیدن

 

 

کمیته جایزه نوبل در مورد کار جفری هال، مایکل رُسباش و مایکل یانگ می‌گوید که ساعت بدن، دقت فوق‌العاده‌ ی فیزیولوژی و کارکرد بدنمان را در طول روز تنظیم می‌کند.

ساعت درونی بدن در واقع عملکرد بخش‌های حساسی مثل رفتار، میزان هورمون‌ها، خواب، دمای بدن و متابولیسم را تنظیم می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که اگر ساعت طبیعی خوابیدن و بیدار شدن بدنمان را با فعالیت‌هایی مثل کار شبانه، سفر با هواپیمای قاره‌پیما یا شب را کنار کودک بیدار ماندن به هم بریزیم، باید هزینه‌ی آن را هم پرداخت کنیم!

اختلال در ساعت خواب بدن باعث افزایش فشار خون می‌شود و هورمون‌های گرسنگی و قند خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ریتم سیرکادین چیست؟

ریتم سیرکادین چرخه‌ای است که تغییرات رفتاری، جسمی و ذهنی را در یک 24 ساعت شامل می‌شود و توضیح‌دهنده‌ی رفتار ما در این چرخه است.

هنگامی که درگیر ریتم سیرکادین می‌شوید، بدن شما نسبت به ساعت‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. مثلا در ساعت مشخصی از روز خوابتان می‌گیرد. یا اینکه در ساعت مشخصی از روز تمایل به خوردن غذا دارید. همچنین در برخی از ساعات انرژی شما افت می‌کند و در برخی ساعات انرژی شما بالاست.

ساعت زیستی بدن یا ساعت بیولوژیکی بدن در حال تنظیم این ریتم سیرکادین است و همه‌ی ارگانیسم‌ها آن را دارند. همه‌ی سلول‌ها و اندام‌ها ساعت بیولوژیکی دارند که پروتئین‌هایی هستند که در ساختار این سلول‌ها قرار می‌گیرند.

این مولکول‌ها در جانداران متنوعی مانند انسان‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها و گیاهان وجود دارند و نقش ساعت بیولوژیکی بدن را اجرا می‌کنند.

ساعت مستر بدن چیست؟

 ساعت مستر بدن یا مستر کلاک بخشی از مغز است که شامل 20000 عصب در حال کار است، که فعالیت ریتم سیرکادین را تنظیم می‌کند. این ساعت مستر در هیپوتالاموس قرار دارد و اطلاعات و داده‌های خود را مستقیما از چشم‌ها می‌گیرد.

خواب ساعت 9 تا 11 شب

زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان ها انجام می شود.
در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید.

خوابیدن ساعت 11 تا 1 شب

عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.

در ساعت 1 تا 3 نیمه شب

عملیات سم زدایی در کیسه صفرا، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود. از نصفه های شب تا ساعت 4 صبح، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد.

خواب در ساعت 3 تا 5 صبح

عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.

خواب ساعت 5 تا 7 صبح

این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.

ساعت 7 تا 9 صبح

جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید.

 

بهترین و نوع اثرگذاری، ساعت غذا و صبحانه بعد از خواب

 

بهترین زمان و ساعت برای خوابیدن

 

  • افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقیقه میل کنند.
  • بهترین ساعت صبحانه برای کاهش وزن، ساعت 7 و 30 دقیقه می باشد و کسانی که اصلا صبحانه نمی خورند، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و حداقل در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه بخورند.

کلام آخر: دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند. و به مرور زمان تمام وقت درد تحمل کنید و در پی درمان بدن خود از این دکتر به آن دکتر باشید. پس تایم و ریتم خواب را تنظیم کنید و شادانه زندگی کنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان