خطرات جدی گریم و نقاشی صورت کودکان

مجموعه : اخبار
خطرات جدی گریم و نقاشی صورت کودکان
این روزها در برخی رستوران‌ها، مكان‌های تفریحی، كانون‌های پرورشی یا برخی نمایشگاه‌ها افرادی را می‌بینیم كه در حال نقاشی روی دست و صورت كودكان هستند.

این نقوش فانتزی به گونه‌ای زیبا و جذاب كشیده می‌شوند كه اغلب والدین را علاقه‌مند به سپردن فرزندانشان به دست این گریم‌كاران هنرمند می‌كنند، اما والدین باید بدانند كه این مواد رنگی می‌تواند سلامت كودك دلبندشان را به مخاطره اندازد.

به گفته متخصصان، مواد شیمیایی موجود در برخی رنگ‌ها می‌تواند سبب بروز حساسیت‌های پوستی شدید و خطرناك در صورت كودكان شود. ماژیك و گواش یكی از این رنگ‌ها هستند كه بسیار برای گریم كودكان به كار می‌روند. این رنگ‌ها به دلیل دارا بودن تركیبات سمی و همچنین به دلیل آن كه به سختی از روی پوست پاك می‌شوند می‌توانند عارضه‌ای دردسرساز روی پوست ایجاد كنند.

این عارضه یك واكنش التهابی پوست است و می‌تواند سبب بروز قرمزی، تورم، خارش یا حتی در موارد شدید‌تر باعث بروز تاول شود. از دیگر مواد رنگی كه روی صورت كودكان استفاده می‌شود آبرنگ است. حلال این رنگ آب بوده و براحتی از روی پوست پاك می‌شود. بنابراین در شرایطی كه فقط یك بار از آن استفاده شود تقریبا مناسب است.

البته علاوه بر این رنگ‌ها، مواد مخصوص رنگی گریم هم هستند. این مواد اغلب روغنی بوده و پاك‌كننده آن شیر پاك‌كن است. این مواد به دلیل چربی زیاد معمولا جوش‌زا بوده و با بستن منافذ پوستی صورت می‌توانند سبب بروز آكنه شوند. البته گریم‌كاران از پن‌كیك كه یك تركیب پودری خشك است نیز استفاده می‌كنند. این ماده رنگی به دلیل آن كه سازگارتر با پوست است می‌تواند برای مدت طولانی‌تری (چند ساعت)‌ روی صورت كودك باقی بماند. پاك‌كننده این پودر، آب و صابون یا شیر پاك‌كن است، اما نكته قابل توجه دیگر آن است كه در بیشتر محصولات آرایشی و گریمی كه خصوصا روی صورت كودكان استفاده می‌شود از نگهدارنده‌‌های قوی و عطرهای خوشبو استفاده می‌شود.

اغلب این عطرها علاوه بر مشكلات پوستی می‌توانند برای كودكان مستعد به آسم، مخاطره‌آمیز باشند. نگهدارنده‌هایی هم كه در این محصولات به جهت جلوگیری از رشد و تكثیر قارچ و باكتری استفاده می‌شوند و همچنین محصول را از آثار مخرب اكسید شدن و نور محافظت می‌كنند به دلیل دارا بودن مواد آلرژی‌زا احتمال دارد كه برخی افراد خصوصا كودكان را دچار حساسیت‌های حاد و مزمن كنند.نكته دیگر رژهایی هستند كه روی لب كودكان به كار می‌روند. رژها موادی هستند كه با داخل دهان ارتباط مستقیم دارند و به دلیل آن كه كودكان قادر به كنترل این مواد روی لب‌هایشان نیستند، اكثرا آنها را با زبان زدن می‌خورند. این مواد در صورتی كه غیراستاندارد باشند، می‌توانند حاوی مقدار زیادی سرب باشند كه در اثر تركیب با بزاق دهان برای كودك مخاطره‌آمیز می‌شوند. بر این اساس هرچه رژها ماندگاری بالا، تلالؤ و براقیت بیشتری داشته باشند سرب بیشتری در آنها به كار رفته است.

علاوه بر آن كه مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها مخاطره‌آمیز هستند، به كار بردن وسایل غیربهداشتی نیز می‌تواند دردسرساز باشد. نظر به این كه هنرمندان گریم اغلب از لوازم و وسایل آرایشی به صورت عمومی استفاده می‌كنند ، بنابراین بار میكروبی این لوازم بسیار بالا بوده و می‌توانند علاوه بر حساسیت‌های پوستی، بیماری‌های واگیر و مسری كودكان بیمار را به كودك دلبند شما منتقل كنند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان