ramazan
ramazan

رعایت نکاتی برای سوختگی

رعایت نکاتی برای سوختگی
نازوب، استفاده از موادی مانند خمیر دندان بر روی موضع سوخته، بر خلاف باور عموم نه تنها موجب درمان نمی‌شود، بلکه بستر عفونت را نیز فراهم می‌کند.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و سوانح دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان این مطلب گفت: در سوختگی‌های درجه یک مشاهده می‌شود که عموم معتقد هستند که با استفاده از موادی مانند کره، خمیر دندان، سیب زمینی و تخم مرغ بر روی موضع سوخته می‌توان سوختگی را درمان کرد.

کامران فیروزی افزود: باید به این نکته توجه شود که استفاده از این مواد می‌تواند زمینه ایجاد عفونت در محل سوخته شده را فراهم کند.

وی اظهار داشت: در این صورت نه تنها سوختگی درمان نمی‌شود، بلکه خطر عفونت نیز مصدوم را تهدید می‌کند، بنابراین استفاده از این مواد در هنگام سوختگی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

فیروزی بیان کرد: در صورتیکه لباس‌های مصدوم در اثر سوختگی به پوست وی چسبیده باشد هرگز نباید سعی در جدا کردن آن کرد زیرا این جدا سازی باید حتما در محیط استریل انجام شود.

وی گفت: ترکاندن تاول در محیط غیر استریل یا کندن پوست‌های باقیمانده و استفاده از پمادهای خانگی نیز دیگر مواردی است که در هنگام سوختگی نباید انجام شوند.

فیروزی تصریح کرد: اولین کار برای کمک به مصدوم سوختگی، در موارد سوختگی درجه یک وارد کردن موضع سوخته در آب سرد و در سایر موارد سوختگی، مطلع کردن اورژانس ۱۱۵ است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان