ramazan
ramazan

الکسا چیست (تصاویر)

الکسا چیست (تصاویر)

بهتر است با یکی از پرکاربردترین سایت های دنیا و نحوه کار آن بیشتر بدانید. الکسا یک وب سایت آنالایز کننده ترافیک وب سایت ها است و وب سایتها را بر اساس تعداد بازدید کاربران رتبه بندی می کند.

الکسا در سال 1996 توسط 2 نفر به نامهای Brewster Kahle و Bruce Gilliat پایه گذاری شد.
نام الکسا الهام گرفته از Royal Library of Alexandria بزرگترین کتابخانه مصر باستان قبل از میلاد یا کتابخانه سلطنتی اسکندریه است.
در سال 1999 الکسا توسط شرکت آمازون به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری شد و بعد از آن همکاریهایی با گوگل، مایکروسافت، پروژه دایرکتوری بازDMOZ و … داشته.

 

الکسا چگونه کار میکند؟

بی شک یکی از مهمترین ابزارها برای هر مدیر آمار است.
الکسا هم آمار ارائه میکند، روش کار الکسا ساده است و شاید غیر منصافنه به نظر برسد، ولی آمار الکسا خصوصا در رتبه های زیر 100 هزار بسیار به واقعیت نزدیک است و از همین رو مورد توجه وب مستر ها قرار گرفته.

الکسا بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند، به وب سایتها رتبه می دهد و امکان بررسی آمار و تعدا بازدید کاربرانی که این نوار ابزار را نصب نکرده باشند، ندارد.

هر چند الکسا در توصیف خود به سایر منابع نیز اشاره نموده ولی واضح نیست چه منابع دیگری برای الکسا اطلاعات جمع آوری میکنند:

 

“Alexa computes traffic rankings by analyzing the Web usage of millions of Alexa Toolbar users and data obtained from other, diverse traffic data sources”

 

به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایتهای اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو 50 یا 100 وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود زیرا وب سایتهای دیگر سعی می کنند.

با پیدا کردن سایتهای پر ترافیک از آنها برای دریافت لینک یا نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش در آمد و ارزش سایتهای پربازدید خواهد شد.

 

رتبه ترافیکی الکسا چیست؟

رتبه الکسا یا جایگاه در لیست الکسا بر اساس مجموع بازدیدهای 3 ماه گذشته از یک وب سایت توسط میلیونها کاربری که تولبار یا نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند می باشد،

به نحوی که کاربری که نوار ابزار را نصب کرده به هر صفحه ای که سر می زند یک مورد بازدید برای آن صفحه از آن سایت ثبت می شود و با توجه به نوع ورود به صفحه، اینکه از جایی لینک شده یا مستقیم وارد شده و … این اطلاعات در الکسا ذخیره می شوند.
در اولین گام الکسا یک میزان Reach ریچ و دوم تعداد بازدید از هر صفحه وب در طول روز را محاسبه می کند و اصل رتبه بندی الکسا بر اساس همین 2 مورد است.

 

Reach در الکسا ریچ چیست؟

الکسا چیست (تصاویر)

 

Reach ریچ میزانی برای اندازه گیری درصد بازدید کل کاربران اینترنت در جهان است. در مثال بالا ریچ کاربران سایت یاهو در یک هفته اخیر کمتر از 20 درصد و در یکماه گذشته بیش از بیست درصد بوده است. و یعنی در ماه گذشته بیش از 20 درصد از کاربران کل اینترنت از سایت یاهو بازدید داشته اند.

pageviews یا بازدید از صفحات در الکسا چیست؟
الکسا تعداد صفحات بازدید شده توسط بازدید کنندگان سایت را pageviews در نظر می گیرد.

نکته:چندین بازدید از یک صفحه توسط یک کاربر در طول روز فقط یک بازدید محاسبه خواهد شد.در مثال تصویر پایین تعداد میانگین بازدید صفحات در 3 ماه گذشته حدود 6.8 بوده است:

 

الکسا چیست (تصاویر)

 

PageViews/User میانگین بازدیدهای منحصر به فرد هر کاربر در طول روز است و در مثال پایین تعداد صفحات بازدید شده هر کاربر حدود 15.6 است:

 

الکسا چیست (تصاویر)

 

تفاوت سایت و وب هاست از دید الکسا چیست؟از نظر الکسا دامین اصلی سایت است و زیر دامنه ها نیز جزوی از وب هاست هستند، برای مثال www.Day.ir و Support.Day.ir و portal.day.ir هر 3 وب هاستهای سایت day.ir هستند.

حتی وب سایتهایی که از نظر نام دامنه با هم متفاوت هستند ولی محتوای یکسانی دارند از نظر الکسا یک وب هاست محسوب می شوند.

این مورد یک استثنا هم دارد و آن وبلاگها و همینطور صفحات شخصی است که در صورت تایید هویت صفحات آن برای الکسا هر کدام از زیر دامنه ها را یک وب سایت در نظر می گیرد،

همانطور که می دانیم در اکثر وبلاگها آدرس دهی به شکل زیر دامنه ای از سرویس دهنده وبلاگ است.رتبه روزانه ترافیک Daily Traffic Rankنمایانگر اطلاعات بازدید صفحات وب سایت در یک روز است:

 

الکسا چیست (تصاویر)

 

آیا می توان الکسا را فریب داد؟بله، ولی با ایجاد ترافیک مصنوعی یا فریب الکسا برای نمایش بازدید بیشتر، در واقع هیچ موفقیتی کسب نشده زیرا الکسا فقط آمار به شما ارائه می نماید و ارائه آمار غلط و فریب الکسا به معنی رشد ترافیک سایت نیست و تنها ممکن است برخی وب مسترها برای نمایش قدرت خود نزد کارفرما یا ایجاد موقعیت شغلی بهتر یا فریب مشتریان جهت جذب تبلیغ از این مورد غیر حرفه ای بهره برداری کنند.

نام روبات وب یا خزنده وب الکسا چیست؟در صورتی که به هر دلیل قصد جلوگیری از دسترسی روبات الکسا به وب سایت خود را دارید کافیست نام آن را در فایل روبوتهای خود قرار دهید:ia_archiver نام روبات الکسا است، لطفا جهت اطلاع از تنظیمات robots به مقاله روباتهای وب رجوع فرمایید.

Bounce Rate بانس ریت در الکسا چیست؟

بانس ریت به طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می شوند.Bounce Rate نشاندهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است و هر چه درصد آن کمتر باشد بهتر است.

اگر درصد پرش کاربران یا بانش ریت بالا باشد به این معناست که بازدید کننده های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده اند.

 

الکسا چیست (تصاویر)

آیا نصب نوار ابزار الکسا واقعا در افزایش رتبه تاثیر دارد؟بله حتی اگر یک کاربر بیشتر در طول روز حدود 10 دقیقه چند صفحه وب را مرور کند بی شک رتبه الکسای آن سایت بالاتر خواهد رفت، از دید کارشناسان سئو، اولین کار برای افزایش رتبه الکسا نصب تولبار الکسا برای خودتان است و بعد پیشنهاد نصب به دیگران.

جهت آشنایی با نوار ابزار الکسا و تنظیمات آن لطفا به مقاله نوار ابزار الکسا رجوع نمایید.تولبار الکسا را در گوگل دانلود سرچ و دانلود کنید؟

 

مطلب مرتبط 

راه های افزایش رتبه سایت در الکسا


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان