ramazan
ramazan

این دختران می توانند روزه خود را بشکنند

این دختران می توانند روزه خود را بشکنند

کدام گروه از دختران می توانند در طول روز روزه خود را بشکنند؟

 

 

روزه گرفتن دخترهای 9 ساله

دختر ها پس از رسیدن به سن تکلیف یعنی پایان نه سال قمری مکلف به انجام واجبات شرعی می گردند. یکی از این واجبات روزه است که گاه به علت ضعف جسمی نمی توانند روزه بگیرند. در ادامه به احکام مربوط به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

 

روزه گرفتن دخترهای 9 ساله

سوال: دخترانى که تازه به سن تکليف رسيده اند و روزه گرفتن بر آن ها مقدارى مشکل است، چه حکمى دارند؟ آيا سن بلوغ شرعى دختران اکمال نه سال قمرى است؟

جواب: بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعى دختران همان تکميل نه سال قمرى است که در اين هنگام روزه بر آن ها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جايز نيست، ولى اگر روزه گرفتن براى ايشان ضرر داشته باشد يا تحمل آن برايشان همراه با مشقت زياد باشد، افطار براى آن ها جايز است.

 

 

سوال: دخترى که به سن تکليف رسيده، ولى به علت ضعف جسمانى توانايى روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمى تواند قضاى آن را به جا آورد تا اين که ماه رمضان سال بعد فرا مى رسد، چه حکمى دارد؟

جواب: ناتوانى از گرفتن روزه و قضاى آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضاى روزه نمى شود، بلکه قضاى روزه هاى ماه رمضان که از او فوت شده، بر وى واجب است.

 

 

سوال: من زمان دقيق رسيدن به سن تکليف خود را نمى دانم، از جناب عالى خواهشمندم بيان فرماييد که از چه زمانى قضاى نماز و روزه بر من واجب است؟

جواب: فقط قضاى آن مقدار از نمازها و روزه ها که يقين به فوت آن بعد از رسيدن به سن قطعى تکليف شرعى داريد، بر شما واجب است.

 

 

سوال: اگر دختر نه ساله‌اى که روزه بر او واجب شده، به دليل دشوارى، روزه‌اش را افطار نمايد، آيا قضا بر او واجب است يا خير؟
  جواب: قضاى روزه هايى که از ماه رمضان افطار کرده، بر او واجب است.

افطار کردن به احتمال وجود عذری که سبب عدم وجوب روزه می شود.

 

 

سوال: اگر فردى به خاطر عذرى قوى، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نيست و به همين دليل روزه نگيرد، ولى بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفّاره چه حکمى دارد؟

جواب: اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وى باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم بر او واجب است. اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلايى داشته باشد، کفّاره واجب نيست، ولى قضا بر او واجب است.

 

 

نیت روزه واجب

سوال: شخصى که روزه واجب بر عهده اش است و قصد دارد که آن را بگيرد، ولى بر اثر پيشامدى نتواند روزه بگيرد مثلاً بعد از طلوع خورشيد آماده مسافرت شد و به سفر رفت و بعد از ظهر برگشت و در بين راه هم مرتکب هيچ يک از مفطرات نشد، ولى وقت نيت روزه واجب از وى فوت شد، و آن روز هم از روزهايى است که روزه در آن مستحبّ است، آيا مى تواند نيت روزه مستحبّى کند يا خير؟

جواب: اگر قضاى روزه ماه رمضان بر ذمّه اش باشد، نيت روزه مستحبّى حتى بعد از فوت وقت نيت روزه واجب، از وى صحيح نيست.

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان