ramazan
ramazan

رویدادهای مهم و خواندنی تاریخ روز 27 تیر

مجموعه : تقویم تاریخ
رویدادهای مهم و خواندنی تاریخ روز 27 تیر

مروری بر مهم ترین وقایع تاریخی دنیا

 

465پیش از میلاد:بر پايه اسناد موجود در آرشيوها و آثار باستاني، در چنين روزهايي (ماه اول تابستان ـ ژوئيه) در سال 465 پيش از ميلاد در خيابانهاي شهر شوش و نيز تخت جمشيد كه به تازگي تكميل شده بود سربازان تازه اي با يونيفورم ويژه و تنها مسلح به نيزه و كمان و دشنه كمري (خنجري كه خميدگي و انحناء نداشت) كه با نظم خاصي گام برمي داشتند و هر دم به اطراف خود متوجه نمي شدند، داراي قدي بلند و باريك اندام بودند جلب نظر مي كرد و نمايندگان سياسي ملل دوردست در دو پايتخت امپراتوري ايران اين رويداد را گزارش كرده اند. اين سربازان تازه، مقدمه ايجاد يك واحد ثابت ارتش ايران شدند كه نام سپاه جاويدان – سپاهي كه سربازانش پس از هر جنگ به خانه و كسب و كار خود باز نمي گشتند و در سربازخانه در حالت آمادگي بسر مي بردند – به خود گرفت، درست مشابه ارتشهاي امروز در جهان و حرفه سپاهي گري و به قول خواجه نظام الملك «سپاه وري» در جهان خلق شد. افراد اين واحد منظما تمرين و مشق نظامي مي كردند و سازماني درجوار خود داشتند كه همواره در تلاش براي تهيه سلاحهاي تازه و يافتن تاكتيك هاي جديد و پيدا كردن راه مقابله با فنون نظامي ساير ملل بود (سازمان اطلاعات ارتش)؛ سازمان ديگري مهمات و تداركات و اسب و ساز و برگ براي اين واحد را تهيه مي كرد و گروهي هم بودند كه در سراسر ايران به جستجوي بهترين و شايسته ترين نوجوانان و جوانان براي جذب به اين واحد مي پرداختند و از نوجواني اين پسران را زير آموزش و پرورش ويژه قرار مي دادند از جمله كه بايد به ياد مي داشتند كه نبايد در جنگ عقب نشيني كنند و يا تسليم دشمن شوند: مرگ يا پيروز شدن. يك دسته 120 نفري از اين واحد، در طول جنگ مامور محافظت از پرچم بود كه بعدا به نام «كاوه» نخستين انقلابي جهان كه بر ضد ظلم و زورگويي بپاخاست «درفش كاويان» خوانده مي شد. اسپارتاكوس دومين انقلابي بنام جهان در قرن اول پيش از ميلاد و مدتها پس از «كاوه» بر ضد زورگويي و ستم قيام كرد.

 

 

1924م:18 ژوئيه 1924 و در آن سال مصادف با 27 تيرماه 1303 هجري خورشيدي سرگرد «رابرت ويتني ايمبري» 41 ساله نايب كنسول سفارت آمريكا در تهران هنگام عكسبرداري از يك سقّاخانه درخيابان «آشيخ هادي» مورد حمله گروهي از مردم قرارگرفت و اين وضعيت تا قزاقخانه و بيمارستان نظميه و مرگ او در اطاق عمل ادامه يافت. درباره اين قتل و توطئه بودن و نيز بهره داري هايي كه از آن شده است تاكنون چندين كتاب و صدها رساله انتشار يافته ولي اصل قضيه هنوز درپرده ابهام است.

 

 

1305م:محمد ولي خان تنكابني (سپهسالار) كه بارها وزير و نخست وزير بود و در حمله مسلحانه به تهران و خلع محمدعلي شاه از سلطنت، فرماندهي داوطلبان شمال را برعهده داشت 27 تيرماه 1305 در 84 سالگي در خانه اش با شليك گلوله خودكشي كرد. در اين زمينه پژوهش كافي صورت نگرفته است و به همين دليل انگيزه سپهسالار از خودكشي، هنوز به درستي روشن نيست.

 

 

1309م:27 تيرماه 1309 اسماعيل سميتقو (معروق به اسماعيل آقا) و شماري ازدستيارانش كه سالها باعث ناامني در شمالغربي ايران بودند در اشنويه به دست لشكر آذربايجان از پاي درآمدند. رضا شاه قبلا تلاش كرده بود كه اين مسئله به صورت مسالمت آميز حل شود و در اجراي اين سياست، حتي شخصا با اسماعيل ملاقات كرده بود ولي نتيجه عملي نگرفته بود.

 

 

1336م:دكتر منوچهر اقبال نخست وزير وقت كه در مورد نزديك شدن دولت ايران به غرب در برابر پرسشهاي متعدد قرار گرفته بود 27تيرماه 1336 اعلام داشت كه رئيس كشور (شاه) سياست خارجي ايران را اداره مي كند، نه رئيس دولت (نخست وزير). اقبال، دانسته و يا ندانسته، با بيان اين مطلب سند ديكتاتوري شاه را به دست داده بود زيرا كه قانون اساسي وقت، حكومت كردن را از وظايف دولت قرار داده بود، نه شاه.

 

 

1964م:سران ايران ، تركيه و پاكستان در مذاكرات 18 ژوئيه سال 1964 خود در استانبول با اصول ايجاد سازمان همكاري و عمران منطقه اي موافقت كردند و رواديد مسافرت ميان اين كشور ها لغو شد كه در مورد ايران و تركيه هنوز به قوت خود باقي است.

1988م:دولت جمهوري اسلامي 18 ژوئيه 1988 (1367 خورشيدي) تصميم گرفت كه قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را بپذيرد، با آتش بس موافقت كند و جنگ 8 ساله با عراق از اوت اين سال پايان يافت.

در پي قعطنامه 582 كه مورد اعتناء قرار نگرفته بود، شوراي امنيت سازمان ملل 20 ژوئيه1987 قطعنامه 598 را كه در آن از عراق و ايران اكيدا خواسته شده بود به جنگ پايان دهند به اتفاق آراء تصويب كرد. اين قطعنامه که از اوت 1988 به اجرا درآمد ادامه جنگ دو کشور را محکوم کرده بود.

اين جنگ از 22سپتامبر 1980 (آخر شهريور 1359) با تعرض عراق به ايران آغاز شده بود. در آن زمان هنوز ارتش ايران نظم گذشته را به دست نياورده و بازسازي آن تكميل نشده بود. بسياري از مورخان، به اجرا درنيامدن و تعويق بسياري از شعارهاي انقلاب سال 1357 را نتيجه اين جنگ مي دانند كه در عين حال زيان مالي هنگفت به ايران وارد ساخت.

در جريان اين جنگ دوبار رونالد رامسفلد از مقامات وقت کاخ رياست جمهوري آمريکا (و بعدا وزير دفاع اين کشور) در بغداد با صدام حسين رئيس جمهور وقت عراق ملاقات کرده بود. عکس زير از يکي از اين دو ملاقات برداشته شده است:

 

 

1383ش:بيست و هفتم تير ماه 1383 کار رسيدگي به پرونده زهرا کاظمي بانوي ايراني که به تابعيت کانادا در آمده بود در دادگاه ، شعبه 1158 ( تهران ) آغاز شد. زهرا سال گذشته پس از دستگيري از مقابل زندان اوين،در جريان بازجويي آسيب مغزي ديده و در بيمارستان درگذشته بود و پزشکي قانوني تهران و شورايي که از سوي دولت تعيين شده بود، علت مرگ او را ضربه وارده به مغز تشخيص داده بود.

زهرا که در فرانسه مدرک دکتراي هنر گرفته بود براي رسانه هاي کانادا عکس و مطلب تهيه مي کرد. وي هنگام عکسبرداري مقابل زندان اوين دستگير شده بود.

رويداد قتل زهرا که در شيراز به دنيا آمده بود و داراي يک پسر است بازتاب وسيعي در سطح جهان داشته و در همان زمان يک هيات مرکب از چند وزير به اين حادثه رسيدگي و گزارش مفصلي به رئيس جمهوري داده بود که عينا در مطبوعات تهران منتشر شد. دوره ششم مجلس هم بموقع خود به اين پرونده رسيدگي کرد.

 

 

1378م:امروز سالگشت درگذشت پترارك (فرانچسكو پتراركا) انديشمند، نويسنده، مورخ و شاعر ايتاليايي است كه با «دانته» از پدران عصر رنسانس بشمار مي آيند. وي 18 ژوئيه 1374 در 70 سالگي درگذشت. زادروز پترارک 20 ژوئيه بود. معروفترين تاريخي كه پترارك نوشت «آفريقا» عنوان دارد كه شرح كارهاي ژنرال رومي سيپيو افريكانوس است. وي يادداشتهاي «سيسرو» و كارهاي نويسندگان ديگر را جمع آوري و تدوين كرده است.

تعبير «عصر ظلمت در اروپا» از پترارك است كه عنوان اوضاع قرون وسطا در اين قاره قرار گرفته است.

 

 

1920م:امروز – 18 ژوئيه – سالروز انتشار كتاب معروف “مطالعه دمكراسي The study of Democracy” تاليف James Bryce است كه در سال 1920 انتشار يافت و مطالب آن هنوز مورد بحث و جدل است. وي در اين كتاب با ذكر ادله و مثالهاي فراوان مخالفت خود را با حرفه اي شدن سياست و نمايندگي مردم در شوراهاي مختلف ابراز داشت و ادامه آن را نقض غرض دمكراسي خوانده و نوشته است كه نمايندگان و فعالان سياسي و ماموران در امور سياسي [كارهاي ديپلماتيك يعني وزارت خارجه با پوليتيك و سياست فرق دارد، گرچه در زبان فارسي هر دو را “سياسي” ترجمه كرده اند، ولي در حقيقت پوليتيك همان كشورداري است و تازه كشور داري هم با دولتمردي تفاوت دارد؛ دولتمردي يعني مقام اداري داشتن و مي تواند “حرفه” باشد، زيرا تجربه هر چه بيشتر در يك حرفه، مهارت افزونتر به بار مي آورد] اگر اين كار را به مدتي طولاني ادامه دهند و در آن حرفه اي بشوند براي جامعه زيان آور خواهند بود و توليد نوعي باندبازي، فساد و تبعيض خواهند كرد. به اين ترتيب مولف از هواداران محدود شدن سمت نمايندگي انتخابي به يك يا دو دوره است. اين مولف تاكيد بر آموزش دمكراسي به مردم دارد و مي نويسد: مدتي صرف وقت كردم و در گوشه و كنار شهرها پرسه زدم و از مردم عادي – دكاندار، پيشه ور، خانه دار و عابر – پرسيدم كه از انتخابات، نمايندگي حزب، انجمن، روزنامه، كتاب كه همه ستونهاي دمكراسي هستند چه مي دانند و نتيجه گرفتم كه چيزي نمي دانند، يعني معلومات ايشان در اين زمينه از صفر تا ده درصد است و از آنجا كه يك طرف دمكراسي اين مردم هستند، يعني دمكراسي هاي امروز (دهه دوم قرن 20) موازنه ندارند و ما فقط ده درصد دمكراسي داريم و …

 

 

1918م:18 ژوئيه زادروز « نلسون ماندلا » مرد بزرگ معاصر است كه در 1918 به دنيا آمده است استقامت او در مبارزه ؛ علاقه مندي اش به حقوق و رفاه بشر، آزادي و دمكراسي ؛ و حل مسائل ملل با توسل به قوانين بين المللي و از طريق داوري و رد هرگونه تجاوز و جنگ اظهر من الشمس است و نياز به توصيف بيشتر ندارد.

 

 

390پیش ازمیلاد:جنگ«آليا» 18 ژوئيه در سال 390 پيش از ميلاد ميان افراد يك طايفه از گل ها (گاليايي ها ، مردمي كه در فرانسه، بلژيك، غرب سويس امروز و غرب رود راين در آلمان مي زيستند) و روميان در شمال ايتاليا روي داد و روميان شكست خوردند و گلها متعاقب اين پيروزي شهر رم را تصرف كردند و ويران ساختند به گونه اي كه بيشتر اسناد و نوشته ها از ميان رفت. درس هاي گرفته شده از اين جنگ بود كه روم را بعدا در صدر جهان غرب قرار داد زيرا كه پس از جنگ، روميان نشستند و ضعف هايشان را در آن نبرد بررسي كردند و به رفع آن كوشيدند از جمله ايجاد ارتشي مشابه ارتش قديم يونان با استفاده از تاكتيك فالانكس (خط نبرد ـ ايجاد مانع با سرباز سپر به دست) و كلاه خود و جنگ افزار آهني به جاي برنزي و نيز رده بندي كردن ارتش و تشكيل لژيون. روميان همچنين تصميم گرفتند كه باروي شهرها را مستحكم و بهتر از گذشته بسازند و …. با اجراي اين تصميمات بود كه ابر قدرت شدند و هزار سال اين مقام را حفظ كردند.

 

 

تيتوس ليويوس (ليوي) نزديك به چهار قرن پس از تخريب رم، در صدد جمع آوري تاريخ اين شهر برآمد شد ولي مشكل او از ميان رفتن اسناد در جريان تخريب رم به دست گلها بود. طبق محاسبات ليويوس غارت رم در سال 386 پيش از ميلاد صورت گرفته بود. ليويوس تاريخ رم را از سال 753 پيش از ميلاد تا زمان خود تحت عنوان «از تاسيس شهر» نوشت كه باقي مانده است. وي زمانها را بر حسب دوره حكومت هر كنسول تعيين مي كرد كه كار را بر تنظيم كنندگان تقويم ميلادي آسان كرده است ( كنسولها در لغت به معناي كساني هستند كه با هم گام بر مي دارند. در آن زمان رومي ها هر سال دو نفر را انتخاب مي كردند تا به اتفاق بر كشور حكومت كنند و افراد 40 ساله به بالا حق دادن راي داشتند. هريك از اين دو كنسول حق داشت تصميم ديگري را وتو و رد كند).

2004م:هفدهم و هجدهم ژوئيه 2004 ، خبر اول رسانه هاي آمريكايي شدن محكوميت يك زن لهستاني تبار به 5 ماه حبس و پنج ماه زندان در خانه و 30 هزار دلار جريمه نقدي درستي هشدار سالمناي جهاني رسانه ها ( مس ميديا ) را ثابت مي كند كه نوشته است:

مسئله بزرگ رسانه ها از ياد بردن « خبرگيري » و متكي شدن بيش از گذشته به آژانسهاي خبري ( خبر گزاري ها ) است و اضافه كرده است كه عوامل رسانه ها به جاي رفتن و كاويدن و يافتن خبر، مي نشينند و قهوه مي نوشند تا خبر، خود نزد آنان بيايد و به دستشان برسد و با اين ضعف، انتظار فروش و يافتن مخاطب تازه هم دارند. خبري كه از راه جستجوي مستقل به دست نيايد؛ كامل و بي طرفانه نخواهد بود و تنها شامل گوشه كوچكي ازامور جامعه مي شود كه آژانس خبري در آن ذينفع است و بنابراين، بسياري از ابتكارها ، شاهكارها، فعاليتها، دشواري ها و … از نظر جامعه پنهان مي ماند.

خبر اول شدن محكوميت بانو « مارثا استيوارت » به دليل علني بودن دادگاه و سهولت تهيه خبر براي خبرگزاريها بوده كه رسانه هاي ديگر از آنها نقل كرده اند. اين بانو كه مدير يك شركت تهيه وسايل خانگي و ناشر يك مجله ويژه دكوراسيون و تزيين خانه بود به اتهام يك مورد تقلب در فروش سهام شركت خود تحت تعقيب قرار گرفته و تازه تا رسيدگي استينافي هم كه ماهها طول مي كشد آزاد خواهد بود و قاضي در حكم خود نوشته است كه او را پس از قطعي شدن حكم به يك زندان بدون سختگيري بفرستند تا بتواند در داخل زندان به فعاليت بازرگاني خود از طريق اينترنت ، تلفن و ملاقات با اشخاص ادامه دهد و غذايش را خودش بپزد.

 

 

64م:18 ژوئيه سال 64 ميلادي حريق دامنه داري كه از محل «سيرك» آغاز شده بود و شش روز طول كشيد شهر رم پايتخت امپراتوري روم را فرا گرفت و تقريبا همه شهر از ميان رفت. نرون امپراتور وقت روم از اين رويداد دو استفاده برد: يكي عمراني و ديگري سياسي. وي ظرف 4 سال شهر «رم» را با نقشه دلخواهش نوسازي كرد و استفاده سياسي كه برد اين بود كه حريق را كار پيروان دين تازه مسيحيت اعلام كرد و آنان را شديدا سركوب و حتي در آتش سوزاند. نرون سپس شهر را به اسم خود تجديد نام كرد و آن را «شهر نرون» ناميد. مورخان بعد از نرون، حريق را كار خود وي ذكر كرده و نوشته اند كه نرون به خاطر ارضاي حس خودخواهي اش شهر را آتش زد تا آن را بازسازي و به اسم خود بنامد. بعدا پرونده سوختن شهر در سناي روم مطرح شد و نرون از ترس محاكمه و مجازات، خودكشي كرد.

1918م: 18ژوئيه زاد روز نلسون ماندلا، مرد محبوب همه ملتها است . وي در اين روز در سال 1918 به دنيا آمد و به خاطر هدف و معتقداتش 27 سال از عمر خود را در زندان بسر برد. جهانيان هرگز اين اظهارات او ، در جلسه بيستم آوريل سال 1964 دادگاهي كه محكومش كرد از ياد نمي برند كه گفت: من بر ضد تبعيض هستم ، خواه اين تبعيض از جانب سفيد اعمال شود و يا سياه ـ در اين گوشه از دنيا باشد و يا آن گوشه. من خواهان وجود جوامع آزاد و دمكراتيك هستم كه مردم در اين جوامع با داشتن رفاه و امنيت و برخورداري از شادي و فرصت هاي مساوي ؛ هماهنگ و صميمانه با يكديگر زندگي كنند و براي تحقق اين وضعيت، تا پايان عمر مبارزه خواهم كرد و آماده ام جانم را در اين راه فدا كنم.

ماندلا پس از آزاد شدن از زندان 27 ساله، به تبعيض نژادي در وطن خود پايان داد؛ رئيس كشور شد، ولي از هيچكس انتقام نگرفت و كسي به خاطر گذشته اش مجازات نشد، تنها عذر خواهي متهمان به تبعيض و ارتكاب جرم به اين مناسبت، اكتفا گرديد. ماندلا تنها يك دوره حاضر به رياست كردن بر كشورش شد. با اين كه در شهر كوچك محل تولدش زندگي مي كند همانند يك رئيس كشور مورد احترام جهانيان است و ملل مختلف او را براي حل مسائلشان داور مي كنند و مردم از گوشه و كنار جهان برايش نامه مي فرستند و درد دل مي كنند و او اين نامه ها را با يادداشت خود براي دولتهاي مربوط ارسال مي دارد . او از نوجواني داراي افكار سوسياليستي است، ولي هرگز در صدد تحميل اين ايدئو لوژي بر نيامده است.

در هشتاد و پنجمين زاد روز او شخصيت هاي بزرگي از سراسر جهان از جمله كلينتون رئيس جمهوري پيشين آمريكا شركت كرده بودند و از آنجا كه ماندلا داراي مقام نيست، هزينه سفر به جمهوري آفريقاي جنوبي را از جيب خود پرداخت كرده بودند.

 

 

1925م:18 ژوئيه 1925 آدولف هيتلر كتاب خود تحت عنوان Mein Kampf ماين كامپف (نبرد من = مبارزه و تلاش من = جهد و كوشش من) را كه حاوي ايدئولوژي و نظرات سياسي و هدف هاي دراز مدت وي بود و آنها را به صورت نتيجه گيري از تجربه (سرگذشت) خود نوشته بود به توزيع داد كه به زبانهاي مختلف ترجمه شده و هنوز خواننده دارد.

هيتلر در زندان لاندسبرگ بود كه كار نوشتن اين كتاب را آغاز كرد. وي نخست مندرجات اين كتاب را به «اميل موريس» و سپس ردولف هس ديكته مي كرد. نوشتن اين كتاب در داخل و خارج از زندان، چهار سال و شش ماه طول كشيده بود.

هيتلر در اين كتاب دشمني خود را نسبت به يهوديان منعكس ساخته و نوشته است كه يهوديان از مدتها پيش در حال توطئه كردن و دسيسه اند تا كليدهاي رهبري بر جهان را به دست آورند. به باور هيتلر كه در كتاب او مندرج است، يهوديان با همين هدف «كمونيسم» را ساختند و در روسيه پياده كرده و در نقاط ديگر جهان بسط دادند كه فرضيه اي غير عملي است، و با هدف تخريب سوسياليسم اصيل (كه مورد نياز و قبول بشر است) به وجود آورده شده است.

هيتلر نوشته است كه يهوديان با همين هدف، زبان اسپرانتو را اختراع كردند، عنوان بين المللي بر آن نهادند و …. هيتلر سپس نتيجه گيري كرده است كه به اين دلايل و به خاطر حفظ جهان از دسيسه هاي يهوديان است كه با جوديسم و كمونيسم مبارزه خواهد كرد.

 

 

1936م:18 ژوئيه سال 1936 جنگ خونين داخلي اسپانيا كه ژنرال فرانكو هم به شورشيان پيوسته بود آغاز شد. اين جنگ به مدت سه سال ميان ملي گرايان و جمهوري خواهان ادامه يافت كه ويراني ها و تلفات بسيار سنگين به بار آورد. هنگام آغاز جنگ، جمهوري خواهان – عموما چپ – حكومت را به دست داشتند.

فرانکو و ناسيوناليست ها از هيتلر و موسوليني استمداد كردند و چپ ها به استالين و همه كمونيستهاي جهان متوسل شدند و اسپانيا صحنه آزمايش سلاحهاي دو بلوك و قدرت نمايي آنها قرار گرفته بود. چپها از كشورهاي مختلف حتي از ايالت متحده آمريكا داوطلبانه وارد اسپانيا شده بودند تا به جمهوري خواهان چپ كمك كنند. بنابراين، جنگ داخلي اسپانيا يك جنگ ايدئولوژيك بود كه بعد از جنگ جهاني دوم به نام جنگ سرد تا سال 1991 ادامه يافت. برخي از مورخان عقيده دارند كه با فروپاشي شوروي، اين جنگ ايدئولوژيك پايان نيافته و جدالهاي فرم تازه كه از آغازهزاره سوم رو به شدت گذارده ادامه آن است. جنگهاي داخلي اسپانيا همچنين فرصت مناسبي براي پيشرفت عكس خبري بود زيرا هيچيك از دو طرف مانع فعاليت خبرنگاران عكاس نمي شدند

 

 

1945م:در اين روز در سال 1945، كنفرانس پتسدام با شركت استالين، اتلي و ترومن تشكيل شد و ضمن آن ناگهان استالين خود را با شركاي تازه يي روبرو ديد و به هيچيك از طرحهاي آنها، جز اعلان جنگ به ژاپن ترتيب اثر نداد. استالين قبلا خود را براي ملاقات با چرچيل و روزولت آماده مي كرد كه روزولت درگذشت و ترومن جاي او را گرفت و چرچيل كه روز 15 ژوييه وارد پتسدام شده بود، چون شنيد كه حزب او انتخابات انگليس را به حزب كارگر باخته است به لندن بازگشت و “كلمنت اتلي” دبير كل حزب كارگر كه برنده انتخابات شده بود، به جاي او در كنفرانس پتسدام شركت كرد و هر دو تن با پرخاشگري هاي كم سابقه استالين روبرو شدند و كنفرانس شكست خورد زيرا استالين حاضر نشد كشورهايي را كه ارتش سرخ تصرف كرده بود، تخليه كند و يا اجازه دهد در آنها انتخابات آزاد (طبق خواست و روش غرب) به عمل آيد، حتي در نيمه شرقي آلمان.

 

 

1984م:در اين روز در سال 1984بانو « سوتلانا ساويتسكايا Svetlana Savitskaya» در آن زمان 36 ساله، كه 17 ژوئيه با سفيه شوروي، ساليوت ـ 7، در مدار زمين قرار گرفته بود از اين سفينه خارج شد و در فضا قدم زد. وي 25 ژوئيه اين كار را تكرار كرد و اين بار در خارج از سفينه به جوشكاري قطعات خارجي آن پرداخت. سوتلانا كه پس از 11 روز پرواز در فضا به زمين بازگشت، نخستين زني بوده است كه تا كنون در فضا قدم زده و در خارج از سفينه به جوشكاري و كارهاي فني پرداخته است. سوتلانا قبلا هم در سال 1982 با سفينه « تي ـ 7 » به مدار زمين رفته و چند روز در فضا گردش كرده بود. نوزده سال پيش او (سال 1963) ، بانو «والنتيا ترشكووا» فضانورد شوروي، به عنوان نخستين زن با « وستوك ـ 6 » به مدت سه روز فضاپيمايي كرده بود. شوروي در واحد فضانوردي خود، زنان فضانورد متعدد داشت، از جمله بانو «النا كندراكووا» كه در 1994 به مدت 5 ماه در ايستگاه فضايي « مير » اقامت كرد. وي قبلا هم پرواز فضايي داشت. به اين ترتيب شوروي(روسيه) در تاريخ فضانوردي، از لحاظ پرواز زنان فضا نورد، مقام اول را دارد و اين مقام براي هميشه محفوظ است. اين كشور بود كه نخستين موشك هدايت شونده به مفهوم امروز را ساخت، نخستين انسان را در مدار زمين قرارداد، به مريخ و ونوس سفينه فرستاد و داراي ايستگاه فضايي شد.

 

 

1979م:برخي از رسانه ها كه تشديد حملات گروههاي مقاومت و انفجارهاي انتحاريدر عراق در يك هفته منتهي به 18 ژوئيه از جمله حمله به اسكورت وزير دادگستري دولت انتقالي عراق را منتشر كرده اند اين انفجار هاي پرتلفات را كه هدف بيشتر آنها مقامات عراقي و موسسات دولتي اين كشور بوده است به حساب سالگرد روي كار آمدن صدام حسين گذارده و نوشته اند كه هدف قرار دادن سازمانها و مقامات دولت موقت عراق و كمتر از گذشته سراغ نظاميان آمريكايي رفتن، پيامي است به دولت آمريكا كه به سران اين دولت بفهمانند كه آنان زير بار دولت دست نشانده و تبعيدي هاي بازگشته نمي روند. صدام 18 ژوئيه در سال 1979 پس از كناره گيري حسن البكر از رياست جمهوري عراق بر جاي او نشست و سمت دبير كل حزب بعث ، و رئيس شوراي عالي انقلاب عراق را هم بر عهده گرفت و به اين ترتيب تا آوريل 2003 كه توسط ارتش آمريكا بر كنار شد 24 سال بر عراق حكومت كرد. وي از ژوئن 1968 كه حزب بعث منحصرا زمام امور عراق را به دست گرفت حكمران اصلي و پشت پرده عراق بود. صدام در زمان البكر معاون او بود. بسياري از روزنامه ها تفسيرهاي 16 تا 18 ژوئيه خود را به حكومت 35 ساله حزب سوسياليستي بعث برعراق اختصاص داده و سئوال كرده بودند كه آيا خارج ساختن كامل و سريع جامعه عراق به ويژه نسل تحصيلكرده از تفكر و روش بعثي امكان پذير است؟.

 

 

در انفجار انتحاري 17ژوئيه 2004 بغداد ، اسکورت سنگين “مالک الحسن” وزير دادگستري دولت انتقالي عراق هدف قرار گرفت که ضمن آن شش تن از جمله پنج نفر از محافظان! الحسن کشته شدند ولي به خود او آسيبي نرسيد. اين انفجار به فاصله کمي از خانه الحسن روي داد. وي دقايقي پيش از آن، خانه را به قصد اداره اش ترک گفته بود.

 

1996م: 17ژوئيه سال 1996 يك جمو جت شركت هواپيمايي «تي. دبليو. ا» كه با 230 مسافر و خدمه از نيويورك عازم پاريس بود كه در حاشيه نيويورك و بر فراز آسمان اقيانوس اطلس منفجر شد و به آب افتاد. پير سالنجر روزنامه نگار معروف نوشت كه يك موشك نيروي دريايي آمريكا اشتباها اين هواپيما را ساقط كرده است. ديگران تروريستهاي مسلمان را متهم به انفجار هواپيما كردند و برخي هم با توجه به انفجار جمبوجت پان امريكن پرواز 103 برفراز اسكاتلند شايعات ديگري رايج ساختند كه هنوز اين معما حل نشده است. اين معما از زماني پيچيده تر شده است كه در دوم سپتامبر 1998 يك جت مسافربر سويس اير با 229 مسافر بر فراز اقيانوس اطلس و در ساحل آمريكاي شمالي (نه چندان دور از نيويورك) به طرز اسرار آميز سرنگون شد و سپس در همين منطقه يك جت مصري با 217 مسافر به دريا افتاد. سه شركت اول پس از وقوع اين حوادث ورشكست و منحل شدند و شركت مصري چون دولتي است به كار ادامه مي دهد. هواپيماي مصري حامل گروهي از افسران مصري بود كه از آمريكا به وطن باز مي كشتند. همه اين سقوط ها در پرده ابهام است.

 

2005م:شوراي شهر «راك هيل» آمريكا واقع در ايالت كاروليناي جنوبي در ژوئيه 2005 دستور اخراج «مت كوپر» را از نيروي آتش نشاني شهر صادر كرد. مت 25 ساله اخيرا با دختر رئيس سازمان آتشنشاني راك هيل ازدواج كرده است. شوراي شهر طبق اصل ضد نپوتيسم (رعايت قوم و خويش در سازمانهاي مختلف آمريكا) تصميم به اخراج مت كوپر گرفته است. در آمريكا از قرن نوزدهم، قاعده استخدام بستگان از سوي مدير يك موسسه عمومي و رعايت حال آنان ممنوع است. اين قاعده شركتهاي سهامي را نيز كه داراي سهام عام هستند شامل مي شود. مت كوپر به دادگاه فدرال دادخواست داده و استدلال كرده كه نمي توان وي را مشمول اين قاعده قرار داد زيرا كه وي چند سال پس از استخدام شدن در نيروي آتش نشاني، با دختر مدير سازمان ازدواج كرده و در استخدام او پارتي بازي در كار نبوده است. قرار است 25 ژوئيه دادگاه به اين كار رسيدگي كند و راي بدهد. رسانه هاي آمريكا در مقالات خود عموما اقدام شوراي شهر را تاييد كرده و نوشته اند كه نبايد اجازه داده شود كه نپوتيسم به آمريكا باز گردد كه رواج پارتي بازي باعث فساد مي شود و به وحدت ملي آسيب خواهد رساند. اين رسانه ها تاريخچه منع نپوتيسم را در آمريكا در سابقه خبر خود نوشته اند. در قرن 19 يكي از روساي جمهور آمريكا، مقامات را سر ميز ناشتايي كه در آشپزخانه كاخ سفيد چيده مي شد از ميان دوستان و بستگان و افرادي كه توصيه شده بودند انتخاب مي كرد كه اين عمل مورد اعتراض آمريكاييان قرار گرفت و به محفل آشپزخانه معروف شد كه قاعده ضد نپوتيسم به آن پايان داد.

1812: انگلستان با روسيه و سوئد بر ضد« فرانسه ناپلئون » متحد شد . اين اتحاد در تاريخ به پيمان «اوره برو Orebro» معروفست.

1872: با اين كه قدمت دمكراسي در انگلستان به قرن 12 مي رسد از 18 ژوئيه 1872 در اين كشور دادن راي در حوزه هاي راي گيري « مخفي » اعلام شد.

1923: زنان انگلستان همانند شوهرانشان اين حق را به دست آوردند كه دادخواست طلاق به دادگاه بدهند.

1991: دولت فدرال يوگوسلاوي نيروهاي خود را از اسلواني كه اعلام استقلال و خروج از كنفدراسيون كرده بود فرا خواند و به اين ترتيب بر جدائي اسلواني مهر تاييد گذارد.

1979: رسما اعلام شد كه حسن البكر از رياست جمهوري عراق و همه سمت هايي كه داشت به دليل ضعف بنيه و مزاج كناره گيري كرده و صدام حسين معاون او رئيس جمهوري ، دبير كل حزب بعث ، و رئيس شوراي عالي انقلاب عراق شده است. حزب سوسياليستي بعث از 17 ژوئن سال 1968 قدرت را در عراق به دست گرفته بود و از همان زمان ، حسن البكر رياست جمهوري اين كشور بود . به اين ترتيب تا سال 2003 حزب بعث 35 سال برعراق حكومت كرده بود كه خارج ساختن كامل آن از جامعه اين كشور كار سريع و آساني به نظر نمي رسد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان