دانیچک چه خواصی دارد؟ آیا چاقی را درمان می کند

دانیچک چه خواصی دارد؟ آیا چاقی را درمان می کند

با گیاه اسپرزه یا دانیچک و خواص جادویی آن سلامتی خودتان را ضمانت کنید!

 

به گزارش نازوب، اسفرزه از جمله گیاهانی است که در ایران، استان کهگیلویه و بویراحمد با ارتفاعات  2500 متر می‌روید.

در زبان بلوچی به آن دانیچک می گویند و این گیاه در بلوچستان ایران و پاکستان به وفور رشد میکند که بلوچها تخم این گیاه را جهت رفع اسهال با ماست مخلوط کرده و به خورد بیمار می دهند که بسیار موثر است.

 

دانیچک چه خواصی دارد؟ آیا چاقی را درمان می کند

 

این گیاه علفی و 1 ساله، بدون ساقه یا دارای ساقه‌های کوتاه و برگهای باریک، دراز و نوک تیز با سه رگبرگ سراسری در جهت طول برگ، گلهای کوچک آن به صورت سنبله‌های استوانه‌ای یا تقریباً مدور به طول یک و نیم تا 3 سانتی متر رشد می کند و محتوی دانه‌هایی به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد هستند.

 

ترکیبات و اثر دانه دانیچک

 

اسفرزه دارای اسید گالیک و تانیک و نیز گلیکوزیدی به نام اوکوبین در قسمت‌های مختلف و مقدار فراوانی لعاب است به طوری که با قرار گرفتن دانه در آب پوسته خارجی آن متورم می‌شود، و پس از پاره شدن لعاب از آن خارج می‌گردد.

 

در حدود 30 درصد پوشش دانه اسپرزه را یک ماده جاذب آب تشکیل می‌دهد که موسیلاژ نامیده می‌شود و پس از خیس شدن و جذب آب، لعاب می‌دهد همین که دانه اسفرزه با آب آغشته شد در حدود 10 برابر حجم خودش متورم می‌شود و به شکل لعابی در می‌آید.

که اصلی و اثربخش ترین قسمت این دانه همین لعاب آن است. به یاد داشته باشید به هیج عنوان این دانه را خرد نکنید که با باز شدن مواد خام درونی و مصرف آن خطر مرگ شما را تهدید میکند!

 

 فواید معجزه آسای اسپرزه

 

 

سفت کننده شکم، ضد زخم روده و معده، ضد حرارت و عطش، ضد اسهال ساده و خونی، ضد خونریزی سینه، نشاط آور و ضد تب و لرز.

 

تنها راه مصرف اسفرزه، آن را در آب بریزید و بگذارید بماند تا لعاب دهد و دائم به جای آب خوردن از آب آن میل کنید، اگر دائم جرعه جرعه نوشیده شود گرفتگی صدا که از گرمی و حرارت باشد را برطرف می‌سازد.

در موارد کاهش درد و رفع خارش و قطع خونریزی بواسیر نافع است. آن را با عناب در آب خیس کنید و آب آن را صبح ناشتا بخورید و با آب آن بدن را هم بشویید خارش قسمتهای زنانه یا واژینال را برطرف می‌سازد.

 

برای رفع اسهال طولانی

 

آن را بو دهید و هر روز بخورید که اسهالهای طولانی و مزمن را درمان می‌کند. 

هم چنین نگه داشتن لعاب اسپرزه در دهان برای رفع برفک و سوختگی و طاول و زخمهای دهان بسیار موثر است.

 

لعاب اسپرزه

 

اسپرزه چرا برای لاغر شدن و رفع چاقی موثر است؟

 

زیرا سرشار از فیبر است فیبر یکی از موثرترین و در عین حال ارزان‌ترین ماده موجود برای تناسب اندام و کاهش وزن است.

این ماده بسیار مغذی، با کاهش دادن جذب قند خون در رگ‌ها و دادن احساس سیری به شما، در کنترل اشتهای ناشی از مشکلات هورمونی، مشکلات روانی و… و بالا بردن عملکرد دستگاه گوارش به شما در کاهش وزن بسیار کمک می‌کند.

 

چیزی که اسفرزه را از بقیه فیبرها متمایز می‌کند، محلول بودن آن است. که براحتی حل میشود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان