ramazan
ramazan

رفع بوی بد پا و علت آن

مجموعه : بیماری ها
رفع بوی بد پا و علت آن

چرا پاها در کفش بو می گیرد و چه راه های درمانی برای رفع این مشکل هست؟ در این بخش پزشکی و سلامتی با سایت نازوب همراه باشید و به علت و راه درمان این معضل پی ببرید.

 

 

آیا زمانی که جوراب می پوشید پاهایتان عرق نمی کند؟ عرق پا، گرما و رطوبت لازم جهت رشد و تغذیه ی باکتری ها را فراهم می کند. بنابراین چه جایی بهتر از پاها برای آنها؟. در واقع، همین باکتری ها از طریق تعامل با عرق و سلول های مرده ی روی پوست، بوی بد را ایجاد می کنند.

 

 

درمان بوی بد پا

– بهترین روش برای مبارزه با بوی بد پاها این است که، هر بار به طور منظم در فواصل زمانی مشخص جوراب تان را تعویض کنید، به خصوص اگر تعریق پاهایتان زیاد باشد.

– بسیاری از متخصصان امراض پا توصیه می کنند، برای جلوگیری از بوی بد پاها، ‌یک کفش را یک روز در میان بپوشید.

– بهتر است، از جوراب هایی استفاده کنیم که عرق را جذب می کنند، مانند جوراب نخی.

– اگر با تعویض منظم جوراب هم مشکل بوی پاها حل نشد، باید از مواد ضد تعریق مخصوص پا استفاده کنیم.

 

 
بوی پا در زمستان

در حالی که به نظر می رسد پاها در فصل تابستان بیشترین تعریق را دارند، اما باید بدانید بیشترین شکایات از بوی بد پاها در فصل زمستان است، زیرا فرد برای جلوگیری از سرما، جوراب های ضخیم و گاها بیشتر می پوشد و راه تنفس سلول های پوست پا بسته می شود. گاهی، حتی در فصل سرما پاها بیشتر عرق می کنند، زیرا وقتی از بیرون به داخل خانه باز می گردیم جوراب هایمان را عوض نمی کنیم، چون هنوز احساس سرما می کنیم. پس لازم نیست که هوا بیش از اندازه گرم باشد، تا تعریق بیشتر صورت بگیرد.

 

 
به کفش هایتان استراحت نمی دهید

درست مانند جوراب، کفش نیز نباید گرم و مرطوب بماند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان امراض پا توصیه می کنند، کفشی که یک روز از آن استفاده کردید، روز بعد آن را کنار بگذارید و استفاده نکنید (یک کفش را یک روز در میان بپوشید). البته اغلب افراد نمی توانند این کار را انجام دهند، مخصوصا کسانی که ناچارند یک نوع کفش خاص را در هنگام کار به پا کنند. بنابراین در این حالت، باید بهداشت پاها را افزایش داد. هر روز پاها را مالش دهید، از سنگ پا استفاده کنید و … .

 

 
نادیده گرفتن اثر فشار و استرس بر بوی پاها

اغلب افراد این مشکل را تجربه کرده اند که، هنگام استرس و فشار زیاد، پاهایشان دچار تعریق می شود. عرق ناشی از استرس به دلیل اینکه از غدد عرق متفاوتی تولید می شود، بوی تندتر و نامطبوع تری دارد. در محل کار یا هر مکان دیگری که احساس استرس بیشتری به شما دست می دهد، یک یا چند جفت جوراب اضافی داشته باشید.

 

 

تاثیر مشکل هورمونی بر بوی پاها

نوسان سطح هورمون ها نیز می تواند به تولید عرق زیاد و بوی بد پا منجر شود. به طور معمول زنان باردار، زنان یائسه و حتی نوجوانان دچار چنین مشکلی می شوند.

 

 

عفونت قارچی

عفونت قارچی پای ورزشکاران، یکی از مشکلات بزرگ در این گروه محسوب می شود. رطوبت بین انگشتان پا و خارش از نشانه های رشد قارچ می باشد. بهتر است، حین تمرینات ورزشی از کرم های ضد قارچ در کف و کناره های پا و از پودر ضد قارچ در لابلای انگشتان پا استفاده شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان