ramazan
ramazan

اخراج جنجالی 43 هزار زن در ایران !!

اخراج جنجالی 43 هزار زن در ایران !!

بمب خبری اخراج 43 هزار زن در ایران بخاطر مادر شدن !!

 

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: معاونت امور زنان و خانواده به‌ دنبال ارائه راهکارهای جایگزین برای قانون افزایش مرخصی مادران است تا امنیت شغلی آنان به مخاطره نیفتد.شهیندخت مولاوردی در نشست خبری که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد درباره آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان و قانون افزایش مرخصی زایمان گفت:

 

آسیب‌های اجتماعی هم‌ اکنون در عالی‌ترین سطح نظام در حال پیگیری است و توجهات لازم به این موضوع جلب شده است.وی ادامه داد: ما هم در چارچوب برنامه ملی که در سطح کشور در حال پیگیری است، برنامه‌های لازم را برای مقابله و پیشگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهیم.

 

 
بر اساس مصوباتی که داشتیم قرار شد شورای اجتماعی کشور تقویت شود و ریاست آن با شورا باشد. به دنبال آن شاهد بودیم که سازمان مدیریت اجتماعی در کشور تشکیل شد و از این به‌ بعد در این ساختار آسیب‌های اجتماعی را پیگیری خواهیم کرد. این سازمان متولی امور مربوطه خواهد بود.وی افزود: این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم به نتایج مورد نظر دسترسی پیدا کنیم و بتوانیم آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان را کاهش دهیم اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نباید انگشت اتهام به سمت زنان داشته باشیم و نیازمند تغییر نگرش در این زمینه هستیم.

 

 
ما متهم اصلی آسیب‌های اجتماعی را زنان نمی‌دانیم و با بررسی این آسیب‌ها روی نهاد خانواده تلاش می‌کنیم تا راهکارهایی برای حل معضلات آنها پیدا کنیم.مولاوردی ادامه داد: آماری که در خصوص اخراج 43 هزار نفر از زنان به دلیل استفاده از قانون مرخصی زایمان اعلام شده بود، مربوط به سال 92 بود که در پی آن توضیحات لازم ارائه شد. در این قانون دستگاه‌ها مجاز شدند در صورت داشتن اعتبارات مالی لازم این قانون را اجرایی کنند که بازهم دیدیم دستگاه‌ها تمکین نمی‌کنند.
 

 

هم‌اکنون به دنبال پیدا کردن راهکارهای دیگر یا جایگزین‌های مناسب برای این قانون هستیم تا زنان مجبور نشوند به دلیل استفاده از این قانون امنیت شغلی‌شان را به خطر بیندازند؛ چراکه هم‌ اکنون نیز تعداد زیادی از زنان شاغل از این قانون استفاده نمی‌کنند.

 

وی در خصوص انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی در ماه‌های آخر عمر دولت یازدهم گفت: تحولات اخیر یک تحول اساسی در حوزه زنان را نشان می‌دهد که امیدواریم این انتصاب‌ها بیشتر شود. به نظر می‌رسد آنچه از ابتدای دولت منبعث از رویکرد عدالت بود هم‌ اکنون در دستورکار دولت است و تحقق تعادل جنسیتی از ابتدا مبنا بوده است.معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: بررسی ها نشان داد حوزه زنان و خانواده از یک توسعه نامتوازن رنج می‌برد و هنوز بعد از 5 برنامه توسعه‌ای نتوانستیم توسعه متوازن در حوزه زنان را محقق کنیم.

 

 
وی در خصوص ورزش بانوان گفت:‌ در زمان وزیر قبل ورزش و جوانان نیز اقدامات خوبی در زمینه ورزش بانوان انجام شد و هم‌اکنون نیز این مسیر را ادامه خواهیم داد. امروز نامه مشترکی را با وزیر ورزش و جوانان در خصوص استادیوم 40 هزار نفری بانوان در ورزشگاه آزادی نوشتیم که این نامه قرار است هرچه سریع‌تر برای رئیس جمهوری ارسال شود.

 

 
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد:‌ امیدواریم در دوره بعدی دولت و آغاز دولت دوازدهم وزیر زن نیز داشته باشیم. شرایط آغاز دولت دوازدهم بسیار متفاوت با دولت یازدهم خواهد بود و امیدواریم این اتفاق و توجه بیشتر به انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی در دولت دوازدهم بیش از پیش محقق شود.

 

مولاوردی در خصوص لحاظ کردن شایستگی‌ها و توانمندی‌های زنان در انتصابات اخیر گفت: اگر نگاه شایسته‌سالاری در انتصابات آقایان نیز در نظر گرفته شود، باید در انتصاب زنان نیز این شرایط لحاظ شود، در حالی که شاهد هستیم در انتصابات آقایان اینگونه نیست و فقط به سابقه افراد توجه می‌شود و به هیچ‌وجه شرایطی مانند تخصص و تجربه در انتصاب آقایان درنظر گرفته نمی‌شود.

 

 
بنابراین نباید بخواهیم برای زنان نیز اینگونه باشد؛ چراکه اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد تا 30 سال آینده نیز نباید به زنان جایگاه و پست مهمی بدهیم چون تاکنون نیز دسترسی به امکانات عادلانه نبوده است. وی به رشد حضور زنان در شهرداری‌ها و شورای شهر اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون زنانی را داریم که در سطح معاون استاندار مشغول فعالیت هستند و رشد 76 درصدی دهیاران زن، نشان‌دهند افزایش حضور زنان در سطوح میانی مدیریت است و این پایه‌گذار حضور زنان در پست‌های عالی خواهد بود.مولاوردی افزود:

 

درخصوص اتفاق رخ‌داده برای دختر جوان دانشجو در خرم‌آباد و فوت او در این حادثه، تنها کاری که می‌توانستم انجام دهم این بود که همان شب بعد از مطلع شدن از ماجرا همدردی خود را با خانواده آن عزیز اعلام کردم و امیدواریم ریشه این حوادث مشخص شود تا شاهد نباشیم جوانان ما اینگونه در حوادث پرپر می‌شوند.وی در خصوص آمار زنان بزهکار گفت: هم‌اکنون در این زمینه حضور ذهن دقیقی ندارم، اما به‌رغم تمام تصورات تعداد زنان بزهکار در حوزه‌های مختلف بسیار کمتر از آقایان است.

 

 
تاکنون نیز در این زمینه برنامه‌های زیادی داشتیم، ازجمله برنامه‌هایی در خصوص زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب و زنانی که بهبود یافتند؛ چراکه وقتی اشتغال پایدار برای آنها وجود نداشته باشد، احتمال وقوع آسیب‌های اجتماعی در میان آنها افزایش پیدا می‌کند. همکاری‌های خوبی با سازمان زندان‌ها با هدف توانمندسازی اقتصادی زنان صورت گرفته است تا بعد از آزاد شدن از زندان، بازگشت به زندان نداشته باشند.

 

نرخ آمار بازگشت به زندان در کشور ما بالاست.معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده درخصوص ملاقات با نرگس محمدی گفت: تاکنون تا جایی که توانستیم و فرصت در اختیار داشتیم اقدامات لازم را برای کمک به او به‌عنوان مادر دو فرزند انجام داده‌ایم تا بتواند از این شرایط رهایی پیدا کند، اما تاکنون ملاقاتی نداشته‌ام.مولاوردی افزود: بعد ازاینکه سیاست‌های کلی انتخابات اعلام شد یکی از مواردی که توسط سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد این بود که رجل سیاسی بازتعریف شود که این مورد قطعاً مورد استقبال معاونت زنان قرار گرفت و تلاش می‌کنیم تا یک بار برای همیشه به صورت شفاف این واژه را واکاوی کنیم.

 

 
اصلاح این شاخص‌ها قطعاً فرصت مناسبی است؛ چراکه در مذاکرات به صراحت آمده است رجل سیاسی صرفاً اختصاص به مردان ندارد و به شخصیت سیاسی افراد اطلاق می‌شود، اما در سال‌های گذشته شاهد بودیم با اینکه زنان به‌عنوان کاندیدا در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند اما هیچ‌وقت یک خانم را نداشتیم که بتواند به مراحل نهایی راه پیدا کند و این موضوع قطعاً در کارگروه مدیریت و مشارکت سیاسی معاونت پیگیری خواهد شد.

 

 
در ادامه این نشست، با اشاره به غرق شدن دختر دانشجوی ایلامی در خرم آباد و ناپدید شدن یک خانم خانه‌دار در جوی آب منطقه پاسداران تهران که دوشنبه شب و به دنبال بارندگی شدید رخ داد، از مولاوردی خواست تا موضع خود را در این باره به عنوان بالاترین مسئول دولتی در امور زنان بیان کند.

 

معاون رئیس جمهوری با ابراز تأسف از این اتفاق گفت: بنده به محض اطلاع از این موضوع، پیگیر ماجرا شدم و خواستم تا با ریشه‌یابی این گونه حوادث از آسیب دیدن این سرمایه‌های با ارزش کشور جلوگیری شود. هرچند که باید قبل از وقوع این حوادث به فکر پیشگیری باشیم. در حال حاضر نیز پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان آغاز شده و ما نیز به شکل ویژه پرونده را پیگیری خواهیم کرد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان