ramazan
ramazan

غذاهای مجلسی مناسب مهمانی های رسمی

غذاهای مجلسی مناسب مهمانی های رسمی

غذاهای مجلسی مناسب مهمانی های رسمی

 

نازوب در این بخش به معرفی غذاهای مناسب با هر مجلس و مهمانی را گردآوری کرده است با ما و این بخش پرکاربرد همراه باشید.

 

خورد و خوراک علاوه بر اینکه نقش مهمی در سلامتی انسان دارد، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین لذت‌های زندگی‌ است! خوب است که آدم به شکمش برسد، غذاهای سالم و درعین‌حال خوشمزه بخورد.

 

 

 

مسئله این است که غذا پختن این‌روزها تبدیل به یک معضل شده است. احتمالا خیلی‌ از شما در مقابل سؤال «چی بپزم؟» با پاسخ‌هایی از این دست مواجه می‌شوید:

 

«هرچی خودت دوست‌ داری!»، «هرچی بپزی خوشمزه است»، «فقط پلو نباشه…» و … عجیب است که کسانی که با آشپزی سروکار ندارند درک نمی‌کنند تصمیم‌گیری درباره‌ی غذای روز چه کار دشواری‌ است.

این مسئله هنگام مهمانی، دورهمی‌ها و مراسم خاص بغرنج‌تر هم می‌شود چون هم باید سلیقه‌های مختلف را در نظر بگیرید و هم غذایی بپزید که با توجه به تعداد مهمان‌ها آن‌قدر درگیر پختنش نشوید که خستگی شما را از پا دربیاورد.

 

 

برخی مراسم و روزهای خاص سال غذاهای مخصوص خودشان را دارند؛ برخی غذاها هم همه‌پسند هستند و در هر موقعیتی می‌توانید جایی در سفره‌ی مهمانی‌تان به آنها بدهید.

 

برای برخی مراسم و زمان‌های ویژه مثل ماه رمضان هم باید حساسیت ویژه‌ای به‌خرج بدهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به راحتی برای هر مهمانی غذاهای مناسب آن را انتخاب کنید.

 

غذاهای مجلسی مناسب مهمانی های رسمی

زرشک پلو با مرغ؛ یک غذای مجلسی

به‌راستی تعریف مشخصی برای غذای «مجلسی» وجود ندارد اما این‌طور برداشت می‌شود که غذای مجلسی باید غذایی غنی، چشم‌نواز و اغلب همه‌پسند باشد.

در عین‌حال بهتر است غذاهای مجلسی پرزحمت نباشند و وقت‌تان را زیاد نگیرند. هرچه باشد هدف دور‌ِهم‌بودن و خوش‌‌بودن است؛ قرار نیست به‌خاطر مهمانی مجبور شوید تمام هفته را استراحت کنید.

 

غذاهای مجلسی مناسب مهمانی های رسمی

 

 

اینکه از مهمان‌ها در وعده‌ی ناهار پذیرایی می‌کنید یا شام معمولا در انتخاب غذا مهم است. مثلا سوپ یا آش ناهار باید رقیق‌تر باشد.

برای پیش‌غذا، غذای سبک که خوردن‌شان ساده و کم‌زحمت باشد توصیه می‌شود مثل سوپ، آش، کشک بادمجان، کوکو، سالاد الویه، فینگرفود و … .

 

 

بهتر است سالادهای حجیم و نشاسته‌دار مانند سالاد پاستا در وعده‌ی ناهار کمتر باشند، درمقابل سالاد فصل با تنوع بیشتری تهیه شود.

 

برای غذای اصلی گزینه‌هایی مانند زرشک‌پلو و باقالی‌پلو بسیار رایج و همه‌پسند هستند. اگر می‌خواهید غذای‌تان کمی خاص‌تر باشد، ته‌چین، مرصع‌پلو یا قیمه‌نثار هم انتخاب‌های خوبی هستند.

البته خورش‌ها معمولا پای ثابت سفره‌ی مهمانی ایرانی‌ها هستند. اگر هم مهمانان‌تان اهل برنج نیستند، می‌توانید با انواع خوراک‌ها مانند مرغ بریان یا شکم‌پر هم از آنها پذیرایی کنید.

 

 

از انواع مربا به‌عنوان دسر غافل نشوید که معمولا خواهان زیادی دارند. برای دسر انتخاب‌های متنوعی ازجمله انواع ژله، کیک، تیرامیسو، پاناکوتا و … دارید.

در کل با توجه به اینکه سلیقه‌ی افراد مختلف در دسر، طعم و میزان شیرینی آن متفاوت است، سعی کنید حداقل دو نوع دسر را با درجه‌ی شیرینی متفاوت تهیه کنید.

 

 

فینگرفود یکی از انواع غذاهای مناسب تولد

مهمانی و دورهمی لذت‌بخش است مخصوصا اگر کمتر رسمی و بیشتر شوخ‌وشنگ باشد. مهمانی‌های تولد هم معمولا از این دست مهمانی‌ها هستند.

در مهمانی‌های تولد صاحب‌مجلس معمولا دغدغه‌ی کمتری دارد. به‌ویژه اینکه می‌تواند با غذاها و خوراکی‌های ساده‌تر و هم‌زمان جذاب‌تری از مهمان‌ها پذیرایی کند.

 

غذاهای لقمه‌ای و فینگرفود در این مهمانی‌ها خیلی طرفدار دارند. انواع رولت‌ها، انواع بورک، مینی‌پیتزاها، مینی‌همبرگرها و مینی‌های دیگر شاید درست کردن‌شان در تعداد زیاد کمی دشوار و وقت‌گیر باشند،

اما خوردن‌شان خیلی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. امتحان‌کردن انواع متنوع از این خوراکی‌های کم‌حجم خودش یک تفریح است!

 

غذاهای مجلسی مناسب مهمانی های رسمی

 

غذاهای مناسب روزهای ویژه‌ی سال

کوکوسبزی و سبزی پلو با ماهی از غذاهای شب عید

در روزهای ویژه‌ی سال چه مهمان داشته باشیم چه نداشته باشیم این‌طور جا افتاده است که غذاهای مخصوص آن روزها را بخوریم. مثلا در شب یلدا غذاهایی مثل «خورش ناردون» یا «فسنجون» که از انار و گردو تهیه می‌شوند و انواع غذاهای محلی خواهان زیادی دارند.

 

در چهارشنبه‌سوری بعد از پریدن از روی آتش و قاشق‌زنی معمولا با انواع آش دلی از عزا درمی‌آوریم. یکی از قدیمی‌ترین غذاهای چهارشنبه‌سوری «پلو هفت‌رنگ» است که درست کردنش کلی زحمت دارد.

درواقع باید هفت نوع پلوی مختلف مثل آلبالو پلو، رشته‌پلو، سبزی‌پلو، عدس‌پلو و … بپزید و در کنار هم بگذارید. اگر به‌نظرتان کار سختی می‌آید کافی‌ است با رنگ‌های طبیعی مانند آب سبزیجات، آلبالو یا زعفران به پلویتان رنگ‌های متنوع بدهید که البته نباید انتظار مزه‌ی آنچنانی از آن داشته باشید!

 

غذاهای مجلسی مناسب مهمانی های رسمی

 

اما در شب سال نو سبزی‌پلو با ماهی پای ثابت سفره‌ی بیشتر ایرانی‌هاست. برخی به جای سبزی‌پلو، رشته‌پلو می‌پزند به این امید که با خوردن این غذا، از همان آغاز سال سررشته‌ی کارها دست‌شان می‌آید. البته طرفداران کوکوسبزی و آش هم در این شب کم نیستند.

 

غذاهای مناسب مهمانی افطاری

شامی و کتلت از غذاهای مناسب افطاری

انتخاب غذا برای مهمانی‌های ماه رمضان بسیار چالش‌ برانگیز است. باید به فکر سلامتی افرادی باشید که دعوت کرده‌اید چرا که به دلیل خالی بودن طولانی‌مدت معده‌ی مهمانان، بهتر است در وعده‌ی افطار با خوراکی‌ها و غذاهای سبک و مقوی از آنها پذیرایی کنید. البته قبل از هر چیز بهتر است از مهمانان بخواهید روزه‌شان را با نوشیدنی‌های گرم باز کنند.

 

 

از آنجایی که معده‌ی روزه‌داران به نسب حالت عادی حساس‌تر است،‌ غذاهای خشک و سنگین برای شروع مناسب نیستند. غذاهایی نظیر فرنی، انواع سوپ مثل سوپ شیر، سوپ مرغ، سوپ سبزیجات و سوپ جو و همچنین انواع آش مثل آش دوغ، آش رشته و آش جو غذاهایی هستند که برای شروع می‌توانید به مهمانان عزیزتان تعارف کنید.

 

ؤ

غذاهای مجلسی مناسب مهمانی های رسمی

 

 

غذاهایی که به‌صورت عادی برای مهمانی‌های رسمی تدارک می‌بینید معمولا سنگین‌تر هستند و ممکن است معده‌ی مهمانان شما را اذیت کنند.

برای وعده‌ی غذایی اصلی می‌توانید از غذاهایی نظیر انواع شامی، کتلت و کوکو یا انواع خوراک‌ها استفاده کنید.

 

خلاصه اینکه انتخاب غذای مناسب و تهیه‌ی سالم و باسلیقه‌ی آن کار مهمی است. وعده‌ی غذایی، نوع مهمانی، مناسبت‌ها، رسمی یا خودمانی بودن و برخی عوامل دیگر در انتخاب غذای مناسب مؤثرند.

 

موادی که در تهیه‌ی غذا به‌کار می‌رود و البته روش پخت آن هم نقش مهمی در نتیجه‌ی نهایی و بو و مزه‌ی غذاها دارد. «خوردن» لذت کمی نیست!

در عین حال نباید به سالم‌بودن آن بی‌توجه باشیم. درست است که برای پختن و آماده‌کردنش زحمت زیادی می‌کشیم، اما ظاهر خوش‌برورو، بو و طعم دل‌انگیزش خستگی‌مان را در می‌کند.

 

مطالب پیشنهادی

 

بهترین غذاهای مخصوص شب های عید

طرز تهیه کوفته پنیری فینگر فود عالی برای تزئین غذا

تهیه چند افطاری در ماه رمضان + عکس


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان