نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

مجموعه : بیماری ها
نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

خواهشمندیم مطالعه این بخش را جدی بگیرید تا با شناخت انواع مواد مخدر و جدیدترین روانگردان هایی که در کمین فرزندان مان در تمام سنین است بتوانیم آگاهی خود و دیگران را بالا ببریم و از خطر افتادن در این دام های نامرئی و خانمانسوز جلوگیری کنیم.

در این مقاله پزشکی بخش بیماری وبسایت ناز وب سعی شده جدیدترین و مخرب ترین و رایج ترین مواد مخدر و روانگردان های موجود در ایران با نشانه ها و عوارض مصرف آن گنجانده شود تا با آگاهی بیشتر سلامت زندگی، جسم و روح خود و فرزندانتان را تضمین کنید.

به اینفوگرافی، عکس نوشته ها، جدول های مواد مخدر، نوع مصرف و اطلاعات مفید آن، تصاویر مردان و زنان معتاد در این بخش نیز توجه کنید.

 

روانگردان و مخدرهایی از قبیل:

 

شهرزاد، تسبیح، تونی، دستمال، ماشیروم، اسید، اشک، کروکودیل، ماری جوانا، گل، حشیش، هروئین، شیشه، تریاک، ریتالین، کتامین، اکستازی، کراک و …

 

به امید روزی که ریشه اعتیاد در ایران عزیز خشک شود و همه از زندگی سالم و بانشاطی برخوردار شوند.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

مواد مخدر چیست؟
مواد مخدر موادی هستند که مصرف آنها تغییراتی بر روی سیستم عصبی ایجاد می کند و باعث کم شدن هوشیاری ، بی حسی و بی حالی می شود .

انواع مختلفی از مواد مخدر و اعتیادآور وجود دارند و به همین دلیل، فرد معتاد در طول زمان، برای ارضا و احیای حس نشئگی، معمولاً از مادهٔ مخدر به مخدری قوی‌تر نیازمند می‌شود. مواد مخدر پس از مصرف وارد سیستم ارتباطی مغز شده و فرایند عادی ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات از سوی سلول‌های عصبی را مختل می‌کنند.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

ساختار شیمیائی برخی از مواد مخدر از جمله ماری‌جوانا و هروئین شبیه نورون‌های فرستنده طبیعی مغز است و در نتیجه نورون‌ها را تحریک می‌کند. شباهت ساختار شیمیائی این گونه مواد مخدر به نورون‌های فرستنده طبیعی سبب می‌شود تا سلول‌های گیرنده مغز فریب خورده و اجازه دهند تا مواد مخدر وارد سلول‌های عصبی شده و آن‌ها را تحریک کنند.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

گرچه ساختار شیمیائی این گونه مواد مخدر شبیه ساختار مواد شیمیائی مغز است اما سلول‌های عصبی مغز را به‌طور طبیعی تحریک و فعال نمی‌کنند و سبب می‌شوند تا پیام‌های غیرعادی در شبکه عصبی مغز جریان پیدا کنند.

برخی دیگر از مواد مخدر همچون آمفتامین و کوکائین باعث می‌شوند تا سلول‌های عصبی مغز به مقدار بسیار زیادی نورون‌های فرستنده طبیعی ایجاد کند یا از گردش عادی این مواد شیمیائی در مغز جلوگیری می‌کنند.

ایجاد چنین اختلالی سبب می‌شود تا یک پیام بسیار قوی در مغز ایجاد شده و کانال‌های ارتباطی مغز مختل شود. تفاوت میان طنین پیام طبیعی و پیامی که بر اثر مصرف این گونه مواد مخدر در مغز ایجاد می‌شوند شبیه تفاوت میان سخنانی است که کسی در گوش شما زمزمه کند و صدایی که با فریاد کشیدن در برابر میکروفون ایجاد می‌شود.

 

در این بخش شروع می کنیم از جدیدترین ماده مخدر در دنیا به نام تسبیح تا دهشتناک ترین ماده مخدر جهان به نام کروکودیل و ریتالین که برای کودکان بیش فعال تجویز می شود!

 

قبل از معرفی انواع مواد مخدر، نشانه های مصرف، روش استفاده و راه های ترک آن بهتر است بدانید

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

سرعت مسمومیت توسط مواد مخدر

1. خوردن: بین 20 تا 30 دقیقه
2. تزریق کردن در رگ:بین  15تا 30 ثانیه
3. تزریق کردن در ماهیچه: بین 3 تا 5 دقیقه
4. استنشاق: بین 5 تا 8 ثانیه
5. ریختن در چشم: بین 3 تا 5 دقیقه

 

 

مواد مخدر را می‌توان به سه گروه اصلی ،تقسیم بندی کرد:

آرامبخش
مواد مخدری که واکنش‌های مغز را آهسته می‌کند. (depressant)
اثرات: کم شدن سرعت تنفس و ضربان قلب – کم شدن فشار خون – خواب‌آور
(هروئین، تریاک، مورفین)
محرک
مواد مخدری که به سیستم عصبی بدن سرعت می‌بخشد. (stimulant)
اثرات: بیشتر شدن سرعت تنفس و ضربان قلب، بیشتر شدن فشار خون، جلوگیری از خواب مثال (کوکائین- نیکوتین)

 

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

توهم‌زا
مواد مخدری که باعث حالت‌هایی مثل هذیان می‌شود. (hallucinogen)
اثرات: از دست دادن حافظه؛ لرزش؛ حالت استفراغ و عوض شدن اخلاق
(فن‌سیکلیدین-ال اس دی-آمفتامین(شیشه))

 

 

شناخت روانگردان ها و مواد مخدر

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

1- ماده مخدر تونی

«تونی»، ماده مخدر لاکچری وحشتناک بچه پولدارها؛ گرمی 700 هزار تومان!

نشئگی را مرزی نیست، سقف ندارد این خرابی‌ها، نو می‌شود، رنگ می‌گیرد، رنگ می‌بازد، هر روز به یک اسم و به یک بهانه. امروز حرف از تونی می‌زنند، از دیلر و پیوندش با دلار، از بی‌اشتهایی، بی‌خوابی وجسارت بی‌حدی که تونی به جوان‌ها می‌دهد و مشتری‌هایش، جمعی بچه‌پولدار شمال شهری‌اند که مصرف مشامی دارند و حاضرند به خاطر تونی پول‌های گزاف بدهند.

 

نشانه های مصرف لاکچری تونی

خیلی زود سرخوش و شاد می شوند
میل به هیچ غذایی ندارند
تمایل به نوشیدن مایعات الکی

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

تونی را گرمی ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشند و بعضی وقت‌ها هم تا ۷۰۰ هزار تومان به خاطر تضمین اصل بودنش. بچه پولدار‌ها و خوشگذران‌های شهر نیز تونی را که از دیلر (ساقی)‌شان گرفتند، دلاری را لول می‌کنند و این پودر سفید و شبیه نمک را می‌کشند داخل بینی

داستان، داستان اعتیاد لاکچری است، قصه بی‌دردی و داشتن درد اعتیاد‌های مثلا باکلاس و لوکس.
داستان تونی دارد میان قشر مرفه اجتماع جدی می‌شود، این قصه را در فضا‌های مجازی هم گهگاه روایت می‌کنند و همین تحریکی است برای آدم‌هایی که نشسته‌اند تا مواد جدیدی عرضه شود و تست بزنند و نشئگی، نو کنند.

 

بگویید کوکائین
تونی، اما بیشتر از آن‌که ماده‌ای جدید باشد، نامی جدید است که بازهم بازیچه دست مافیای مواد‌مخدر شده؛ هومان نارنجی‌ها کارشناس درمان اعتیاد و صاحب‌نظر حوزه پیشگیری که لااقل این‌گونه می‌گوید.

 تونی چیزی نیست جز کوکائین که از گیاه کوکا می‌گیرند و در همه جای دنیا ماده گرانی است. با این‌که در شرق تهران  تونی را می‌سازند، لیدوکائین و ریتالین هم به کوکائین می‌زنند!!

ولی نارنجی‌ها می‌گوید تاثیر این مواد در مقابل کوکائین هیچ نیست و در نتیجه کوکائین می‌ماند که اسم خیابانی‌اش را گذاشته‌اند، تونی؛ مثل حشیش که بعضی جا‌ها به آن می‌گویند پنیر.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

2- ماده مخدر دستمال یا هروئین سورچی

دستمال، محرک توهم‌زایی که ورودش به بازار با انکار مراجع رسمی همراه بود، ولی کم‌کم تائید شد در فهرست موادمصرفی بازار ایران آمده و فقط یک اسم و بازی مافیا با لغات نیست، چون مصرف‌کنندگان آن دارند کم‌کم به کلینیک‌های ترک اعتیاد می‌روند و خطری همچون طغیان مصرف شیشه را گوشزد می‌کند!!

مرتضی خوشگفتار، کارشناس درمان اعتیاد که مصرف‌کنندگان دستمال را از نزدیک دیده، درباره بحرانی که این محرک در آینده‌ای نه‌چندان دور ایجاد خواهد کرد هشدار می‌دهد، خیلی جدی.

او مشکلش با دستمال، بار گذاشتنش در سیگار

مصرف آسان و بی‌بو بودنش است

که شک هیچ‌کسی را برنمی‌انگیزد!

در حالی که تغییرات شدید حسی و هیجانی ایجاد می‌کند و عامل ایجاد اختلالات حاد روانی است. و ترک آن برای مصرف کننده محال.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

3- ماده مخدر تسبیح

ماده مخدر تسبیح از دانه های گرد و با رشته هایی از جنس خود مواد و به هم پیوسته درست شده است که مخلوطی از آمفتامین و شیشه با دو یا سه اسید بسیار خطرناک است که به شکل تسبیح ساخته می شود به همین دلیل چنین نامی روی این مواد مخدر وحشتناک گذاشته شده.

عوارض و نشانه های مصرف تسبیح

تاثیر آنی و فوری بر روی مغز
بروز سکته های مغزی در صورت مصرف مداوم
کاهش شدید دید و نور چشم
از بین رفتن حس چشایی
جسم و روح را به شدت فرسوده و خمیده می کند

 

متاسفانه فرد مبتلا به این مواد راهی برای ترک آن ندارد به دلیل این که با مصرف این مواد مغز تحلیل رفته و فرد قادر به بازگشت به زندگی عادی دیگر نیست و پس از گذشت مدت زمانی جان خود را از دست می دهد.

 

 

4- ماده مخدر ماشروم یا سیلوسایبین یا عشق ارغوانی!

نام های رایج یا نام های خیابانی:

مجیک ماشروم، ماشروم، ماشروم های مقدس، شروم ها، لیتل اسموک، عشق ارغوانی
سیلوسایبین (ماشروم ها)
سیلوسایبین (۴-فسفوریلاکسی-ان، ان-دیمتیل ترپتامین) یا سیلوسین هر دو ترکیبات شیمیایی اندول هستند که از انواع خاصی از قارچ های توهم زای تازه یا خشک شده ( ماشروم ) که در مکزیک، آمریکای مرکزی و ایالات متحده یافت می شوند، به دست می آیند.

این ترکیبات ساختار مشابهی با دی اتیل آمید لیزرژیک اسید (LSD) دارند و برای اثرات توهم زایی و سرخوشی آنها مورد سوء استفاده قرار می گیرند. اثرات توهم زایی احتمالا به دلیل تاثیر بر روی گیرنده های سروتونین (۵-HT) در سیستم عصبی مرکزی ایجاد میشوند.

روشهای استفاده از ماشروم

ماشروم ها به صورت خوراکی مصرف میشوند و ممکن است به صورت چای تهیه یا به غذاهای دیگر اضافه شوند. ماشروم ها میتوانند به صورت تازه یا خشک شده مصرف شوند.

سیلوسایبین طعم تلخ و ناخوشایندی دارد.

“ماشروم ها” دارای ساقه های طولانی و بلندی هستند که ممکن است سفید یا قهوه ای با چتری با لکه های تیره در زیر آن باشند. ماشروم های خشک شده معمولا به رنگ قهوه ای سرخ مایل به قرمز با قسمتهایی به رنگ سفید هستند.

به دلیل شکل ظاهری آن با قارچ قارچ جادویی مرگبار نیز نام برده می شود.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

دوز معمول ماشروم سیلوسایبین چه مقدار است؟

دوز معمولی سیلوسایبین 10 تا 50 میلی گرم (حدود 20 تا 30 گرم ماشروم تازه یا 1 تا 5/2 گرم پودر ماشروم خشک شده) با حداکثر مدت اثر 1 تا 2 ساعت و حدود 6 ساعت می باشد.

 

اثرات مصرف ماشروم ها

اثرات سیلوسایبین شبیه به دیگر روانگردان ها مانند مسکالین از پیوت گرفته تا LSD می باشند. واکنش روانشناختی استفاده از سیلوسایبین شامل توهمات بصری و شنوایی و ناتوانی در تشخیص تخیل از واقعیت است. واکنش های هراس و روان درمانی نیز ممکن است رخ دهند، به ویژه اگر سیلوسایبین در دوزهای بالا مصرف شود.

روانگردان ها که در عمل ماده شیمیایی مغزی سروتونین تداخل ایجاد میکنند، ممکن است موارد زیر را تغییر دهند:

– خلق و خوی–  ادراک حسی–  خواب – گرسنگی– دمای بدن– رفتار جنسی– کنترل عضله

اثرات فیزیکی ماشروم های روانگردان ممکن است شامل احساس تهوع، استفراغ، ضعف عضلانی، سردرگمی، و عدم هماهنگی بدن باشند. استفاده ترکیبی با مواد دیگر مانند الکل و ماری جوانا می تواند باعث افزایش یا بدتر شدن همه این اثرات شود.

سایر اثرات مواد مخدر روانگردان عبارتند از:

– احساسات شدید و تجربیات حسی – تغییرات در درک زمان (مثلا گذر آرام زمان)– افزایش فشار خون، میزان تنفس یا دمای بدن– کاهش اشتها– خشکی دهان– مشکلات خواب– احساسات درهم (مانند ” دیدن “صداها” یا شنیدن “رنگ ها”)
– کم رویی کمتر– افزایش تعریق– هراس– احساسات آرامش و یا جدا شدن از خود یا محیط– حرکات غیر هماهنگ
– پارانویا (بدگمانی) – بی اعتمادی شدید و ناعادلانه به دیگران– روان پریشی– اختلال تفکر و جدا شدن از واقعیت

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

دوزهای بالای سیلوسایبین، مثلا مصرف بیش از حد آن، در مدت زمان طولانی می تواند منجر به عوارض شدید عصبی شود. ممکن است اتفاق خاصی رخ دهد که ممکن است شامل وحشت، پارانویا، روان پریشی، تصورات ترسناک (“سفر وحشتناک”) و به ندرت مرگ باشد.

سوء مصرف ماشروم های در صورتی که قارچ سمی سهوا به جای ماشروم سیلوسایبین مصرف شود، می تواند منجر به سمیت یا مرگ نیز شود. اگر چند ساعت پس از مصرف ماشروم، استفراغ، اسهال یا گرفتگی شکم شروع شد، احتمال مسمومیت با ماشروم های سمی باید در نظر گرفته شود.

تحمل استفاده از سیلوسایبین گزارش شده است که به این معنی است که یک فرد نیاز به افزایش دوز بیشتر برای دریافت همان اثر روانگردان است. توهماتی شبیه توهماتی که در بعضی افراد بعد از استفاده از LSD اتفاق می افتد با مصرف ماشروم نیز گزارش شده است.

چقدر طول می کشد ماشروم در بدن شما بماند

هنگامی که از طریق ادرار آزمایش انجام میگیرد، مزیلوسین متابولیسم قارچ سیلوسایبین می تواند تا 3 روز در بدن شما باقی بماند. با این حال، میزان متابولیسم، سن، وزن، شرایط پزشکی، تحمل دارو، داروهای دیگر یا داروهای استفاده شده، و pH ادرار هر فرد ممکن است بر دوره های تشخیص واقعی تاثیر گذار باشند.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

5- نشانه های ماده مخدر شهرزاد با نام اصلی ماری جوانا

ماری‌جوآنا که در فرهنگ عامه با نام‌های علف و گل نیز شناخته می‌شود، ترکیبی از گیاه شاه‌دانه است که به عنوان داروی فعال‌کننده روان یا داروی طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جز ماری‌جوانا، ترکیبات دیگری از گیاه شاه‌دانه نظیر حشیش و روغن حشیش نیز به‌دست می‌آید.

 

روش مصر ف
ماری‌جوانا معمولاً به‌شکلِ سیگار در کاغذ مخصوصی به نام پیپر پیچیده شده و کشیده می‌شود. سیگار ماری‌جوانا از گُل گیاه شاه‌دانه و گاهی مخلوط با برگ آن تهیه می‌شود.

تأثیراتِ این ماده تا حدودِ 2 ساعت باقی می‌مانَد. با این وجود، عنصرِ اصلیِ آن (تی.اچ. سی) تا چندین روز در بدن باقی خواهد ماند. از جوز، پیپ، چپق، بانگ، و سیگار برگ برای مصرف ماری‌جوانا استفاده می‌شود.

مصرف ماری جوانا احساس خوبی به آدم می‌دهد !

باعث افزایش ضربان قلب می‌شود
باعث به هم خوردن تعادل بدن می‌شود
مصرف ماری جوانا باعث عقیم شدن افراد می‌شود

باعث سرخی چشم‌ها می‌شود
باعث افزایش شدید اشتها می‌شود
تاثیر منفی روی حافظه‌ی کوتاه مدت دارد
باعث افزایش خطر افسردگی می‌شود
خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد

باعث تغییرات خاصی از مغز می‌شود
تاثیر بدی روی شش‌های بدن دارد
عملکرد برخی از ورزشکاران را بالا می‌برد
در تسکین برخی از دردها موثر است
می‌تواند در کنترل حملات صرعی مفید باشد

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

6- ماده مخدر و روانگردان اشک

هروئین غلیظ و فشرده به همراه داروهای آرام بخش و کورتن اشک نام دارد.

شیوه مصرف آن استنشاق و بو کردن است

نشانه ها و تاثیر اشک بر بدن

لذت و سرخوشی، کج خلقی و افسردگی، احساس بی ارزش بودن و ولع فراوان برای مصرف مجدد، تیره شدن پوست، اضطراب و بی قراری، وابستگی شدید، کاهش سطح هوشیاری، عدم تعادل، بی حوصلگی، کاهش میل و توانایی جنسی، کاهش وزن، چرت زدن دائمی، بی توجهی به وضعیت بهداشتی و سلامتی.

شکل اشک

پودر کرم مایل به قهوه ای. عرضه به صورت کپسول یا در ورق آلومینیومی

 

ترک تمام روانگردان ها به طور معمول غیر ممکن است اما اگر از زمان مصرف کننده زیاد نگذشته باشد می توان امید داشت با پرشکان متخصص و کمپ های ترک مواد معتبر راه نجاتی برای این عزیزان به دام افتاده پیدا کرد.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

7- نشانه های مصرف کروکدیل

 

خطرناک و دهشتناک ترین ماده مخدر در جهان

این ماده مخدر کشنده و خطرناک که براي اولین بار در کشورهای حوزه سیبری و روسیه شيوع يافته، ” کروکودیل” “Krokodil”نام دارد.

نام کروکدیلKrokdil را روسی‌ها به این دلیل برای این ماده مخدر انتخاب کردند که مصرف آن باعث می‌شود “پوست بدن” به رنگ سبز در آید و پس از مدتی گوشت بدن به طور كامل پوسیده شده و از بین برود.

 

عوارض کروکودیل

اما چيزی که کروکدیل را تا به این حد ترسناک کرده است، آسیب‌های بسیار خطرناکی است که به بدن استعمال کننده وارد می‌کند، آسیب‌هایی مانند تخریب بافت‌های بدن، ایجاد زخم‌های عمیق، “قانقاریا” و در نهایت فاسد شدن بدن. بعد از مدتی مصرف، زخم‌ها و دمل‌های چرکین روی پوست ایجاد می‌شود و فرد در مدت کمتر از 2 سال می میرد.

 

کروکودیل در یک نگاه

ماده مخدر گوشت‌خواری که مردم را شبیه زامبی‌ها می‌کند
تزریق در جریان خون
قیمت کروکودیل، سه برابر کم‌تر از هروئین است
مدت تاثیرگزاری آن بسیار کم‌تر از هروئین و در حدود 90 دقيقه است

 

روش های ترک

کروکودیل و مصرف آن به هیچ عنوان قابل ترک نیست زیرا کسی که به این مواد اعتیاد پیدا کند ظرف 2 سال بدن او تماما خورده می شود! و رمق و جانی برای او نمی ماند.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

8- ماده مخدر گل

ماده مخدر گل چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

از این ماده مخدر عموما جوانان برای داشتن یک زندگی شاد و فرار از غم هایشان استفاده می کنند.

عامل اصلی مصرف گل ریشه در مشکلات خانواده و آسیب های عاطفی دارد و افراد اکثرا برای پر کردن این خلاء عاطفی و روحی به سمت مصرف ماده مخدر گل ( ماریجوانا) کشیده می شوند.

 

یکی از مشخص ترین علائم ماده مخدر گل یا ماریجوانا تغییر رفتار فرد در طول روز می باشد. معمولا این افراد بعد از مصرف ماده مخدر رفتار بسیار خوبی دارند ولی زمانی که صبح ها از خواب بیدار می شوند که ساعات طولانی از زمان مصرف می گذرد عصبی، بی قرار و پرخاشگر می شوند و همواره به دنبال راهی برای ترک خانه می باشند.

 

شاید از بسیاری از افراد شنیده باشید که مصرف ماده مخدر گل بی خطر است و مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد در حالی که مصرف ماریجوانا علاوه بر عوارض و پیامد هایی که دارد؛ یک زمینه ساز برای اعتیاد فرد به مواد مخدر دیگر است.

 

یکی از اشتباهات رایج در زمان آگاهی از مصرف ماریجوانا، اقدام های هیجانی و عجولانه اعضای خانواده است که برخلاف تصور عامیانه باید بسیار خونسرد و آگاهانه اقدام به تغییر شرایط برای فرد مصرف کننده نمود به گونه ای که خود فرد از هدف تغییر شرایط آگاه نگردد تا بتوانیم فرد را بار دیگر به آغوش خانواده بازگردانیم.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

مدت تاثیر ماریجوانا بسته به نژادی آن بین 4 تا 10 ساعت است که بعد از این مدت یعنی در فردای آن روز هیچ اثری از علائم مصرف در شخص مصرف کننده باقی نمی ماند.

 

برخی از شایع ترین عوارض ماده مخدر گل ( ماریجوانا ) که در کوتاه مدت اتفاق می افتد عبارتست از:

– افسردگی شدید و بروز علائم افسردگی در فرد
– اضطراب و استرس
-کاهش اشتها
-مشکلات خواب
-از دست دادن وزن
-پرخاشگری و عصبانیت
-تحریک پذیری
-بی قراری
-کابوس های شبانه
-حرص و ولع مصرف
-مشکلات تنفسی و سرفه های شدید
– بوی بد دهان

آنچه در بالا قید شده است شامل عوارض کوتاه مدت مصرف ماریجوانا است مصرف بلند مدت این ماده مخدر گل عوارض دیگری نیز به همراه دارد که به آنها اشاره می کنیم:

-از دست رفتن حافظه
-کاهش و از دست دادن تمرکز
-اختلالات یادگیری
-نوسانات اخلاقی
-پرخاشگری و عصابنت های غیر قابل کنترل
– اختلالات جنسی و کاهش میل جنسی
-مشکلات باروری
-مشکلات کاری و مالی
-آسم
-برونشیت
-سرطان

 

ترک مصرف ماده مخدر گل

از آنجایی که اعتیاد به ماده مخدر گل یک اعتیاد فکری و ذهنی است، خود فرد مصرف کننده توانایی ترک اعتیاد به ماریجوانا را ندارد و نقش اعضای خانواده در ترک کردن اعتیاد به ماده مخدر گل بسیار حیاتی است.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

9- ماده مخدر تریاک

تریاک در دسته مواد افیونی طبقه بندی شده و از شیره گرز نارس گیاه خشخاش بدست می آید. معمولا به رنگ قهوه ای و با قوام خمیری است. بویی تند و مزه تلخ دارد، هنگام سوختن بویی شبیه به چسب دوقلو دارد. به صورت لول ، حب و یا کیک می باشد.

پس از تدخین ماده ای به رنگ قهوهای سوخته باقی می ماند که گاهی آن را در آب حل می کنند و شربت بنفش رنگی بدست می آید که مصرف می گردد.

گاهی سوخته تریاک را در آب حل کرده، جوشانده و از صافی رد می کنند، مانده ( تفاله) را دوباره حرارت داده ماده خمیری وسفتی بدست می آید که قهوه ای روشن است و شیره نامیده می شود و با نگاری استعمال می گردد.

 

روش های مصرف تریاک :

تدخین تریاک : با منقل و وافور، سیخ و سرنگ، قلقلی و چپق.

مصرف خوراکی : حب خوردن، حل در چای؛ این نوع مصرف تریاک در افرادی که بیماری جسمی طولانی داشته و یا مدت طولانی مصرف تدخین دارند رواج دارد.

تزریق : در آب حل کرده کمی حرارت داده روی پنبه یا اسفنج ریخته با سرنگ می کشند ، این نوع مصرف در بین افراد بی بضاعت رواج دارد.

گاهی با ایجاد تغییرات شیمیایی در تریاک، موادی به صورت مایع و قابل تزریق به نامهایی چون نم جیزک و نورجیزک در بازار مواد مخدر توزیع می گردد که علاوه بر اثرات اعتیاد آور بالا، به خاطر دارا بودن مواد سمی مختلف ( سیانور ، آلاینده های میکروبی و..) از نظر مسمومیت ، ابتلا به بیماریهای ویروسی و احتمال مرگ، بسیار خطر ناک می باشند.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

عوارض جسمانی

• مشکلات دهان و دندان
• زخم معده و عفونت ریوی
• یبوست
• سکته و نارسایی قلبی
• سوء تغزیه
• ناتوانی جنسی کاهش احساس درد
عوارض روانی
• افسردگی
• گیجی
• تشنج
• اختلال خلق

 

 

10- ماده مخدر هروئین

هروئین از کجا می‌‌آید؟

اغلب هروئین جهان در آسیا و آمریکای لاتین تولید می‌شود که خشخاش در آنها کشت می‌شود. مرفین در آزمایشگاه‌های نزدیک این مزارع از صمغ تریاک استخراج می‌شود، و بعد در آزمایشگاه‌های درون یا مجاور کشور تولیدکننده به هروئین بدل می‌شود.

هروئین به چه شکلی است؟
هروئین در شکل خالص به صورتی پودر بلوری سفید و تلخ‌مزه‌ای است که در آب حل می‌شود. هنگامی که هروئین در خیابان فروخته می‌شود، بسته به فرآیند تولید و اینکه چه موادی به آن اضافه شده باشد، رنگ و قوام متفاوتی پیدا می‌کند.

هروئین خیابانی:

ممکن است به شکل پودری سفید، یک ماده قهوه‌ای‌ دانه‌دانه یا یک صمغ تیره چسبنده قهوه‌ای تیره باشد. خلوص هروئین خیابانی از بسته‌ای به بسته‌ای دیگر متفاوت است، و ممکن است از 2 تا 98 درصد متفاوت باشد.

برخی افزودنی‌ها مانند شکر، نشاسته یا شیر خشک برای افزایش وزن جنس هنگام خرده‌فروشی به کار می‌روند و سایر داروها ممکن است برای افزایش اثرات هروئین به آن افزوده شوند. کینین ممکن است برای تقلید مزه تلخ هروئین به آن اضافه شود تا تعیین خلوص آن را با چشیدن مشکل کند.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

هروئین چگونه استفاده می‌‌شود؟

رایج‌ترین راه‌های مصرف هروئین

• تزریق به داخل ورید، یا به داخل عضله یا زیر پوست.
• بالا کشیدن از راه بینی. در این روش گرد هروئین از راه مجاری بینی استنشاق می‌شود.
• استنشاق یا دودکردن -در این روش هروئین را روری یک زرورق آلومینیومی حرارت می‌دهند و بعد دود و بخار حاصل را با یک لوله استنشاق می‌کنند.

 

معتادان به هروئین ممکن است روش تزریق را انتخاب کنند، زیرا این روش بیشترین و فوری‌ترین اثر را با کمترین مقدار دارو ایجاد می‌کند. افرادی که به هروئین وابسته هستند، ممکن است دو تا چهار بار در روز آن را تزریق کنند.

هنگامی که هروئین با خلوص بالا در دست است یا در مورد مصرف‌کنندگان گاهگاهی که ترجیح می‌دهند، تزریق انجام ندهند، با احتمال بیشتر هروئین با بالاکشیدن از راه بینی یا دود کردن مصرف می‌شود.

 

مصرف هروئین چه احساسی ایچاد می کند

تاثیری که هروئین یا هر داروی روانگردان غیرمجاز دیگر در فرد ایجاد می‌کند. بسته به عوامل مختلفی دارد، از جمله:
• سن فرد.
• مقدار ماده مصرفی و تناوب مصرف آن.
• روشی که فرد دارو را مصرف می‌کنند.
• محیطی که در آن هستید.
• این که آیا فرد دچار بیماری جسمی یا روانی قبلی هست یا نه.
• اینکه فرد الکل یا سایر داروهای غیرمجاز یا مجاز را مصرف کرده باشد.

 

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

هنگامی که هروئین به داخل ورید تزریق می‌شود، باعث اوج‌‌گیری حالتی از سرشوخی (rush) می‌شود. این اثر پس از هفت تا هشت ثانیه احساس می‌شود، و از 45 ثانیه تا چند دقیقه به طول می‌انجامد. این اثر در صورتی که هروئین از بینی بالا کشیده شود یا دود شود، اینقدر شدید نیست.

به دنبال این سرخوشی شدید اولیه، دوره‌ای از تسکین و آرامش به دنبال می‌آید (being on the node) که ممکن است تا یکساعت به طول انجامد. هنگامی که هروئین زیرپوست یا داخل عضله تزریق می‌شود، این اثر با آهستگی بیشتر در طول پنج تا هشت دقیقه رخ می‌‌دهد.

کسانی که به تازگی مصرف هروئین را آغاز کرده‌اند، ممکن است دچار تهوع و استفراغ شوند. اثرات مطلوبی که مصرف‌کننده به دنبال آنهاست شامل جدایی از درد جسمی و عاطفی و احساس خوشی است.

سایر اثرات شامل کندشدن تنفس، تنگ‌شدن مردمک‌ها، خارش و عرق کردن. مصرف مرتب هروئین به یبوست، از دست دادن میل جنسی، و متوقف‌شدن یا نامنظم‌شدن چرخه قاعدگی در خانم ها.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

تاثیر هروئین چقدر طول می‌کشد

اثرات هروئین بدون توجه به نحوه استفاده آن، بسته به میزان مصرفی، به طور معمول سه تا پنج ساعت طول می‌کشد.
افرادی که وابسته به هروئین هستند، باید هر 6 تا 12 ساعت هروئین مصرف کنند، تا از بروز نشانه‌های ترک جلوگیری کند. علائم اولیه شدید هستند، و شامل آبریزش بینی، عطسه کردن، اسهال، استفراغ، بیقراری و اشتیاق مداوم برای هروئین است.

همچنین در هنگام ترک هروئین

راست‌شدن مو‌های پوست (دانه‌دانه‌شدن پوست) و حرکات غیرارادی پا رخ می‌دهد. علائم ترک هروئین در طول چند روز به اوج خود می‌رسد و معمولا در 5 تا 10 روز برطرف می‌شود. سایر علائم ترک شامل بیخوابی، اضطراب و تمنای شدید دارو ممکن است برای مدت بیشتری طول بکشد. ترک هروئین مرگبار نیست، اما ممکن است بسیار ناراحت‌‌کننده باشد.

درمان نگهدارنده متادون، که از بروز علائم ترک هروئین جلوگیری می‌کند و تمنا برای آن را کاهش می‌دهد یا برطرف می‌کند، موثرترین درمان در دسترس در حال حاضر برای درمان وابستگی به هروئین است.

 

11- ماده مخدر شیشه

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

مصرف این ماده به 5 روش است

از طریق سیگارت

از طریق بینی

خوردنی 

تزریق

گاهی به عنوان شیاف

 

برای کشیدن آن از پایپی شیشه ای که مخصوص اینکار است، لامپ، چراغ خودرو و …. استفاده می کنند.

 

شیشه از ترکبات آمفتامین یا مت آمفتامین در آزمایشگاههای غیر قانونی ساخته می شود. قرص اکستاسی نیز از ترکیبات همین مواد است. شیشه در حقیقت هیدروکلراید مت آمفتامین است که علاوه بر شیشه به آن آیس یا کریستال هم گفته می شود. البته در استانهای شرقی کشور به کراک هم کریستال می گویند!

 

اشتباه نکنید؛ شیشه مخدر نیست

یکی از تصوراتی که موجب سوق داده شدن افراد به شیشه می شود این است که شیشه مخدر نیست و به راحتی ترک می شود.

همین تصور بوده که موجب شده حتی در برخی ورزشگاه ها و به منظور کاهش وزن از این ماده محرک استفاده شود. اما این که این ماده چون مخدر نیست ،کسی که به آن اعتیاد پیدا کرد به راحتی می تواند وابستگی اش را کم کند، اشتباهی بزرگ است.

 

دکتر محمدرضا قدیرزاده، درمانگر اعتیاد در این رابطه می گوید:

این که شیشه یک ماده مخدر نیست درست است. شیشه روانگردان و محرک است و مکانیسم عملی آن با مواد مخدر متفاوت است.

درصد توهم زایی و تحرک بخشی آن بالاست

در اصل سیستم مرکزی اعصاب را تحریک و تهییج می کند

شیشه هم روی سیستم سمپاتیک اثر می گذارد و هم روی ترشح ماده ای به اسم دوپامین در نتیجه موجب کنش های شدید رفتاری می شود.

 

برخلاف مخدرهای افیونی مثل تریاک، که مصرف کننده را به سمت سکون و کندی می برند

شیشه معمولا فرد را به سمت پرتحرکی و رفتارهای خشونت امیز سوق می دهد

شیشه باعث افزایش انرژی در فرد و فعالیت بیش از حد می شود

بی خوابی، بالا رفتن درک و حس اعتماد به نفس، و همین ها باعث می شود که فرد احساس ایجاد قدرت بیش از حد در وجودش داشته باشد

در نتیجه احتمال پرخاشگری و دعوا و زد و خورد در این افراد بسیار بالا می رود.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

مصرف و زمان تاثیر شیشه

در مرحله ی اول مصرف شیشه احساس خوشی شدیدی به مدت 5 تا 30 دقیقه پدید می آید. فرد مصرف کننده برای تجربه ی مکرر این حالت، ماده ی مصرفی خود را به مقادیر متعدد تقسیم می کند تا به دفعات به این حالت برسد.

بعد از این فاز، مرحله ی بالا بودن می تواند 4 تا 16 ساعت طول بکشد. در این مرحله شخص آگاه تر و هشیارتر است، روی مطالب تمرکز می کند و قدرت تمرکز و تفحص در معانی افزایش می یابد.

مصرف شیشه می تواند روانی کلام را افزایش دهد و حجم تکلم را بالا ببرد. مواد محرک می توانند میزان درگیری اجتماعی و ارزش و بهای آن را بالا ببرند.

 

علائم مصرف

* نامنظم شدن ساعات خواب و بیداری * تغییر رفتار ناگهانی و بی‌علت * گشاد شدن شدید مردمك‌های چشم * خونریزی یا خشكی یا پوسته پوسته شدن لب‌ها و بینی * بدبو شدن دهان * به وجود آمدن زخم‌هایی در دست‌ها و صورت * پوسیدگی و ریختن سریع دندان‌ها * كاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی مرضی * ظهور مشكلات مزمن بینی یا سینوس‌ها * افت تحصیلی یا پیشرفت تحصیلی غیرمنتظره * تغییر ناگهانی جمع دوستان از افراد معمولی به معتادان مواد مخدر یا توزیع‌كنندگان آن.

شیشه از مواد مخدر صنعتی بسیار خطرناک است که گفته میشود حتی با یک بار کشیدن آن فرد به آن معتاد میشود.

 

12- ماده مخدر کراک

کراک در معیارهای بین‌المللی، در آمریکا و اروپا، فراورده کوکائین هست. ولی ماده‌ای که در ایران معتادها به آن کراک می‌گویند، دقیقاً آن کراک اروپا و آمریکا نیست، یعنی فراورده کوکائین نیست، بلکه فراورده مورفینی است که البته ناخالصی‌های فراوانی هم ممکن است در آن باشد یا ممکن است مقادیر کمی هم کوکائین داشته باشد.

شیشه هم معمولاً از هروئین گرفته می‌شود، ولی وقتی کریستالیزه و خیلی شفاف می‌شود به آن می‌گویند کریستال و وقتی ناخالصی آن بیشتر است به آن می‌گویند، شیشه. بنابراین اینها از مشتقات مورفینی هستند که عمدتاً از تریاک یا هروئین تهیه می‌شود.

روش صحیح ترک کراک به چه صورت است؟

پس از قطع مصرف کراک، افسردگی شدیدی در فرد ایجاد می‌شود که با احساس ملامت، فقدان احساس لذت، خستگی، تحریک‌پذیری، اضطراب، خواب‌آلودگی و گاهی بی‌تابی مشخص است.

با مصرف کم تا متوسط کراک این علائم معمولاً ظرف چند روز از بین می‌روند. اما با مصرف زیاد به‌گونه‌ای که فرد به این ماده وابسته شده باشد که پس از دو تا چهار روز به اوج خود می‌رسند. در برخی افراد این علائم ممکن است هفته‌ها و یا ماه‌ها دوام داشته باشند.

افسردگی دوران ترک، ممکن است با افکار مربوط به خودکشی و یا آسیب زدن به خود یا دیگران همراه باشد.

در دوران ترک، اشتیاق برای مصرف مجدد کراک، بسیار قوی و نیرومند است چرا که فرد می‌داند مصرف کراک این علائم ناراحت کننده را از بین می‌برد.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

برخی افراد برای مقابله با این حالات به مصرف الکل، مسکن‌ها، خواب‌آورها یا ضداضطراب‌هایی مثل کلردیازپوکساید روی می‌آورند که ممکن است با این اقدام، تنها نوع اعتیادشان تغییر کند و از کراک به‌سوی مواد مذکور سوق داده شوند.

کلینک ترک اعتیاد و اعصاب و روان آکسون دارای کامل‌ترین و مجرب‌ترین تیم از خدمات روانکاوی اعتیاد ، خدمات روانشناسی ، مددکار اجتماعی هستند و همچنین کلینیک آکسون کلیه درمان‌های دارویی، سم زدایی سریع و فوق سریع، توانبخشی و امکانات پس از درمان را به بیماران ارائه می‌دهد که یک بار و برای همیشه از شر اعتیاد به انواع مواد رها شود.

 

کراک چگونه مصرف می‌شود؟

کراک معمولا با استفاده از پیپ‌هایی کشیده می‌شود که از جنس شیشه بوده روی آن یک یک یا چند منفذ ریز تعبیه شده که بتواند کراک را روی خود نگه دارد.

فرد مصرف‌کننده، کراک داخل پیپ را حرارت می‌دهد (معمولاً با استفاده از فندک) و حرارت باعث دود کردن کراک می‌شود که فرد این دود را از داخل پیپ بالا می‌کشد.

 

در این روش دود حاصل از کراک وارد ریه‌ها شده و از این طریق جذب گردش خون می‌گردد. سرعت تاثیر مواد در این روش بالا بوده و کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا فرد مصرف‌کننده، اثرات آن را تجربه کند.

در واقع کراک مانند تریاک کشیده می‌شود و ممکن است از همان تجهیزان برای کشیدن نیز استفاده شود. مثل:

وافور، سیخ و سنگ، قلیان و قلقلی (وسیله‌ای شبیه قلیان که به‌صورت دست ساز و با استفاده از یک بطری و مقداری شیلنگ پلاستیکی ساخته می‌شود).

اگرچه شایع‌ترین روش مصرف کراک، تدخین و کشیدن آن می‌باشد اما مواردی از تزریق یا مصرف استنشاقی نیز گزارش شده است. در روش تزریق، کراک را به‌صورت محلول درآورده و با استفاده از سرنگ آن را به داخل سیاه‌رگ‌ها تزریق می‌کنند.

در روش استنشاقی نیز کراک را به‌صورت پودر درآورده و از راه بینی، آن را بالا می‌کشند.

گاهی مصرف‌کنندگان به‌منظور افزایش قدرت تحریک کننده‌گی، آن را با سایر مواد ترکیب می‌کنند.

شایع‌ترین این موارد، ترکیب این ماده با هرویین است که به آن “اسپیدبال” می‌گویند و بیشتر به صورت تزریقی مصرف می‌شود. برخی نیز آن را با ماری جوانا یا تنباکو ترکیب کرده و به شکل سیگار دود می‌کنند.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

نشانه های مصرف کراک

احساس لذت فراوان و سرخوشی
هشیاری زیاد و در برخی موارد هشیاری بیش از حد
احساس سرحالی زیاد و گاهی توأم با بزرگ‌منشی
اضطراب و ترس‌های معمول فرد کاهش می‌یابد
اعتماد به‌نفس فرد افزایش می‌یابد
فردی اجتماعی شده و در بیشتر ارتباطات اجتماعی شرکت می‌کند
بسیار پرحرف شده و گاهی این پرحرفی با بی‌ربط گویی همراه می‌شود
احساس انرژی زیادی می‌کند
فعالیت‌های جنسی و هیجانات بین‌ فردی او افزایش پیدا می‌کند
اشتهای فرد کاهش می‌یابد
نیاز کمتری به خواب احساس کرده و ممکن است ساعت‌ها بیدار بماند

 

کراک چه مقدار در بدن مصرف‌کننده باقی می‌ماند؟

دودی که از کشیدن این ماده وارد ریه‌ها می‌گردد، به سرعت جذب گردش خون شده و اثری که ایجاد می‌کند برابر با مصرف کوکائین به روش تزریق است.

این اثرات تقریباً بلافاصله پس از مصرف ظاهر شده و با شدت بالایی همراه است. از سوی دیگر مدت دوام این اثرات خوشایند بسیار کوتاه بوده و طی 8 تا 15 دقیقه به‌طور کامل از بین می‌روند.

 

13- ماده مخدر اکستازی

اكستازي يا MDMA يك ماده صناعي تحریک کننده سیستم اعصاب است كه از نظر شيميايي شبيه داروي محرك مغزي آمفتامين و ماده توهم زاي سكالين مي باشد.

 

علائم مصرف اکستازی
• تغييرات بينايي
• كاهش اشتها
• گشاد شدن مردمکها
• حركات غير طبيعي چشم
• توهم بينايي
• افزايش ضربان قلب و فشار خون
• تغيير در نظم حفظ دماي بدن
• فك زدنهاي طولاني( افراد مصرف كننده براي جلوگيري از حالت قفل شدن فك مجبور به مصرف آدامس هستند)
• لرزيدن و عصبي شدن
• عدم تمايل براي استراحت
• تمايل شديد براي مصرف مجدد اين ماده پس از افت تاثيراوليه

اثرات منفي شديد

• اثرات شديد احساسي،‌ اختلال خواب، كابوسهاي شبانه، حملات ناگهاني، اضطراب و ديوانگي.
• انقباض شديد فك و پارگي زبان در اثر فك زدنهاي طولاني
• عدم تمركز، فراموشي و اختلال در يادگيري.
• افزايش دماي بدن و كاهش آب بدن
• اختلال در مكانيسم نعوظ و نرسيدن به اوج لذت جنسي
• تهوع و استفراغ
• كاهش سديم خون در اثر مصرف زياد مايعات
• سر درد، سر گيجه و تشنج
• کم خونی آپلاستيك ( سركوب شديد خونسازي مغز استخوان).
• افت شديد خلق در روزهاي پس از مصرف
• خستگي و افسردگي شديد تا يك هفته پس از مصرف
• احتمال اعتياد جسمي كم است ولي احتمال اعتياد رواني بسيار زياد است
• صدمه به اعصاب مركزي
• بزرگ شدن پستان در آقايان
• احتباس ادراري
* حتي استفاده تفنني از اين دارو مي تواند سبب تخريب دائمي مغز، افسردگي و اختلال در حافظه كوتاه مدت شود.

ساير خطرات :

با مصرف اكستازي امكان مرگ وجود دارد. برخي از اين مرگها را ناشي ا ز افزايش شديد حرارت بدن دانسته اند به خصوص د رنواحي و محيط هاي گرم و پر ازدحام كه فعاليت بدني افراد مصرف كننده زياد بوده و مايعات دفع شده جانشين نشده است.

درمان
براي درمان اعتياد به اين ماده به روان درماني و كار سخت گروهي نياز است. هيچ پادزهري براي مسموميت با اكستازي وجود ندارد.

در افرادي كه هنوز وابسته به دارو نشده اند، فشار خارجي از طرف خانواده يا محل كار مي تواند سبب ترك دارو شود. درمانهاي شناختي رفتاري به همراه مشاوره فردي و گروهي مي تواند در ترك مؤثر باشد.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

14- کتامین مخدر چیست؟

کتامین یک ماده مخدر و از داروهای آنتاگونیست گیرنده ای NMDA است و ابتدا به عنوان یک ماده بیهوشی در حیوانات و بعد در انسان استفاده شد و امروزه به عنوان داروی برای درمان افسردگی بکار می رود.

کتامین داروی تضعیف کنندهٔ سلسله اعصاب مرکزی و هوشبری است. این دارو در سال 1963 به عنوان جایگزینی برای فن سیکلیدین و برای مصرف در دامپزشکی تولید شد.

در مقایسه با برخی دیگر از داروهای هوش بری، کتامین کم خطرتر است چون تنفس و گردش خون را متوقف نمی کند و عق زدن غیر ارادی (gag reflex) را از کار نمی اندازد.

کتامین در انسان آثار توهم زا ایجاد می کند و به این علت در پزشکی استفاده ٔ کمی دارد، اما همچنان در دامپزشکی برای هوشبری رایج است.

 

*فراموشی و ایست قلبی اثرات دارویی

اين موضوع به دوز دارو بستگي دارد که چه آثاری را بر بدن بیمار باقی بگذارد. دوز بالاي كتامين مي‌تواند باعث ايست قلبي و مرگ شود.

اما دوزهاي پايين تا كمتر از يك ساعت و حتي حدود يك ربع، كرختي و فراموشي را به همراه دارد. مهم‌ترين مشكل فراموشي است و ممكن است فرد تا مدت‌ها متوجه نشود چه مسايلي براي او پيش آمده است.

اين دارو حتي به شكل خوراكي هم مصرف مي‌‌‌شود. اگر اخبار حوادث را مطالعه كنيد ‌با مواردي مواجه مي‌شويد كه مي‌تواند نتيجه مصرف ناآگاهانه چنين موادي باشد.

اينكه گفته مي‌شود كه راننده‌اي را با خوراندن آبميوه بيهوش و خودرويش را به سرقت برده‌اند نتيجه خوراندن كتامين است.

 

15- پان پراگ

 

پان پراگ، ماده مخدری است که به تازگی در غالب آدامس وارد ایران شده است. پان پراگ، راجا، تایتانیک، ناس خارجی، پان پاکستان، پان عربی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج وگوتکا.

هنوز داستان مصیبت و بدبختی‌های اکستازی که هزاران معتاد مافنگی روی دست خانواده‌ها گذاشت، به آخر نرسیده بود که چند ماه پیش، سر و کله یک مخدر توهم‌زای دیگر در بازار ایران و به ویژه در مناطق شرقی پیدا شد

مخدری که این بار در بسته‌های شکیل با عکس‌های هنرپیشه‌های خوش‌تیپ هندی و پاکستانی به عنوان آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا و خوشبوکننده دهان وارد شده است.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

عوارض پان:

کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه اظهار داشت:

عوارض پان در دو بعد جسمی و روانی گسترده شده است نیكوتین موجود در آن از طریق مخاط دهان جذب و باعث بدرنگ شدن دندان‌ها شده و به مغز آسیب می‌رساند و باعث سرطان دهان و حنجره می‌شود و یا به علت تضعیف قدرت دفاعی سلول‌های بدن در مقابل باكتری‌ها باعث ایجاد بیماری‌های لثه می‌گردد.

 

ساخارین موجود در آن عامل بیماریهای كلیه و سرطان روده بزرگ می‌باشد و عوارض گوارشی متنوعی برای فرد ایجاد می‌كند.

همچنین باعث ایجاد عارضه در دستگاه تنفسی، قلب و عروق می‌شود و از آنجایی كه با مصرف این ماده ترشح بزاق بیشتر می‌شود و فرد مجبور است دائماً آب دهانش را بیرون بریزد می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های عفونی مثل سل، هپاتیت گردد.

وی گفت : فرد در اثر مصرف ممكن است تعادل رفتاری و حركتی خود را از دست بدهد. باعث احساس سبكی و سرگیجی و ضعف می‌شود. با توجه به این كه در كودكان سنین مدرسه مصرف آن زیاد است (به عنوان خوشبو كننده‌ دهان) با ایجاد سرگیجه و نئشگی باعث افت تحصیلی در آنها می‌گردد و در بزرگسالان نیز تاثیر عقیم‌كنندگی در مردان دارد .

گذشته از موارد فوق، مهم‌ترین عارضه این ماده ایجاد وابستگی و اعتیاد به آن و تمایل فرد به استفاده از موادمخدر قوی‌تر می‌باشد.

 

باورهای غلط در مورد پان:

 متاسفانه چند باور غلط که بین جوانان و نو جوانان وجود دارد مبنی بر اینکه پان باعث استحكام دندانها و لثه همچنین افزایش قدرت بدنی و بهبود بیماریهای ریوی و گوارشی می‌گردد و از طرفی به علت ایجاد احساس سرخوشی و لذت در مصرف كنندگان و عدم باور آن به عنوان یك ماده مخدر موجب استفاده روزافزون از آن شده است.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

16- ماده مخدر مورفین

مورفین برای کمک به از بین بردن درد شدید مداوم (از جمله درد ناشی از سرطان) استفاده می‌شود. مورفین به دسته‌ای از داروها موسوم به اپیوئیدهای ضددرد (داروهای مخدر) تعلق دارد. این دارو روی مغز تأثیر می‌گذارد تا نحوه احساس و واکنش بدن به درد را تغییر دهد.

مرفين براي تسكين درد‌ و ب عنوان داروي كمكي در درمان سرفه و خيز حاد ريوي مصرف مي‌شود.

 

عوارض جانبی مورفین (Morphine)

تهوع و استفراغ (بخصوص در شروع مصرف) يبوست،‌ خواب آلودگي، كاهش فشار خون و تضعيف تنفس در مقادير مصرف زياد ، مشكل در ادرار كردن،‌اسپاسم صفرا يا مثانه

خشكي دهان، تعريق، سردرد، برافروختگي صورت، سرگيجه، كاهش ضربان قلب، تپش قلب، افت فشار خون وضعيتي، كاهش دماي بدن، توهم 

حالت خماري، تغيير در خلق و خو، وابستگي ، اختلال در تفكر، تنگي در مردمك چشم، بثورات جلدي، كهير و خارش از عوارض جانبي دارو هستند.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

نکات قابل توصیه در مورد مورفین (Morphine)

1. اين دارو نبايد بيش از مقدار توصيه‌شده مصرف شود.
2. اگر پس از چند هفته مصرف دارو ، پاسخ مطلوب حاصل نشد، بدون مشورت با پزشك مقدار مصرف دارو نبايد افزايش يابد.
3. در صورت فراموش كردن يك نوبت مصرف دارو، به محض به يادآوردن، آن نوبت بايد مصرف شود، مگر اينكه تقریبا زمان مصرف نوبت بعدي فرا رسيده باشد. در اين صورت مقدار مصرف بعدي نيز نبايد دو برابر گردد.

4. از مصرف فرآورده‌هاي حاوي الكل و ساير داروهاي مضعف CNS با اين دارو بايد خودداري شود.
5. در صورت بروز سرگيجه، خواب آلودگي، منگي و احساس كاذب سرخوشي بايد احتياط نمود.
6. هنگام برخاستن ناگهاني از حالت خوابيده يا نشسته بايد احتياط نمود.
7. قبل از مصرف دارو پس از مصرف طولاني مدت، بايد با پزشك مشورت شود. قطع تدريجي مصرف دارو ممكن است ضروري باشد.

 

17- ریتالین

دارویی است که از دسته مواد مخدر و اعتیاد آور است اما به میزان بسیار بسیار کم. که پزشکان برای کودکان بیش فعال تجویز می کنند!

قرص “ریتالین” خواصی شبیه آمفتامین (قرص مشهور اکستازی) دارد و دانشجویان کالجهای آمریکا و استرالیا به دلیل تأثیر آن در درمان خواب آلودگی در طول روز، برای درس خواندن و یا مهمانی های شبانه شان چند عدد از این قرصها را مصرف می کردند.

مصرف کنندگان تصور می کنند ریتالین بی خطر است در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد و پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از سایر مواد مخدر است.

 

نشانه های مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان/ از شهرزاد تا تسبیح

 

استفاده محدود و کنترل شده ریتالین باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین تر و خطرناک تر می شود. علاوه بر آن تاکنون در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است.

مدت اثر این دارو چهار تا شش ساعت است؛ بنابراین باید این دارو را یک یا دو بار در روز مصرف کرد. بین کودکان از نظر پاسخ هایشان به این داروها تفاوت های زیادی وجود دارد، برخی کودکان سریعا و به مقدار کم دارو پاسخ می دهند، در حالی که کودکان دیگر فقط به مقدار زیاد دارو پاسخ می دهند. در صورت عدم تاثیر این دارو در مورد فرزندتان، باید با پزشک مشورت کنید تا علت را بیابد.

متاسفانه گونه های بیشتری از مواد مخدر و روانگردان ها در جهان وجود دارد و رو به گسترش است اما معرفی مهم ترین و رایج ترین روان گردان ها و مواد مخدر را در این بخش برای شما کابران عزیز ناز وب گردآوری کردیم امیدواریم همیشه جسم و روانی پاک در کنار خانواده، دوستان و افراد جامعه داشته باشید.

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان