عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

مجموعه : دانستنی ها
عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند؛ Benny Adam is a member of a creature who is one of the founders of creation روز ملی اهدای عضو خوشخبتانه با استقبال بی نظیر بسیاری از هموطنان روبرو شده است. از بازیگرانی که در سال های قبل برای اهداء عضو و سفیر اهدای زندگی عضو شدند تا مردم انسان دوست.

به خود می بالیم که در کشوری زندگی می کنیم که باتمام مشکلات اقتصادی و جامعه، حس انسان دوستی مان هنوز خاک نشده است!

سوال بسیاری از کاربران این بودکه عدد کف دست افرادی که کارت organ donation اهداء عضو دارند چیست؟ که در ادامه با تصاویری از این عدد در کنار کارت اهداء عضو به توضیحات این کمپین می پردازیم.

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

چه کسانی می توانند اعضای بدنشان را به دیگران هدیه بدهند؟

هر روز بر جمعیت آشنا شدگان با Culture فرهنگ اهدای عضو افزوده می‌شود که برای اهدای اعضای بدن خود پس از مرگ مغزی اعلام رضایت می‌کنند، تا زندگی را به شهروند دیگری اهدا کنند. هنرمندان و فرهیختگانی هم در میان این افراد هستند که با بهره‌گیری از علاقه و مهر طرفداران خود سعی در معرفی این فرهنگ دارد.

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

پرستو صالحی بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه اینستاگرام خود تصویری از کارت اهدا عضو خود را منتشر کرد و برای هوادارانش نوشت «بیاین همونجوری که برای تسلیت گفتن و کارهای دیگه پیش قدمیم برای زندگی بخشیدن هم پیش قدم باشیم.»

او از هوادارانش خواسته بود که به چالش عضویت در پیوند اعضا پیوندند و کارت اهدا اعضا را دریافت کنند و اصلا برایشان مهم نباشد که دیگران چه تصوری درباره کار آنها دارند. او در یک مطلب در اینستاگرام نوشت که «همیشه به خاطر تصورات غلط و قضاوت‌های نادرست دیگران خودسانسوری می‌کنیم»

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

او معتقد است که نباید به خاطر حرف دیگران از کارهایی که دوست داریم انجام دهیم پا پس بکشیم و با این ترفند طرفدارانش را به چالش کشید و نوشت که «دلم می‌خواد بدونم چقد از دوستام تو دنیای مجازی اینکار و انجام دادند؟» او به قول خودش «رفقا و همکاران» خوبش را دعوت کرد تا به این چالش پاسخ دهند و از کارت‌های پیوند اعضای خود عکس بگیرند و در اینستاگرام بگذارند.

حالا بعد از اقدام پرستو صالحی، معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید «از روزی که این بازیگر سینما actor تلاش کرده شخصا طرفدارانش را برای اهدای عضو تشویق کند، سایت بیمارستان مسیح دانشوری از مراجعان پر شده است.»

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

راه اندازی کمپین چالش کارت اهدا عضو در شبکه‌های مجازی

سهیل عظیمی، معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفته که پس از راه اندازی کمپین چالش کارت اهدا عضو از سوی پرستو صالحی در شبکه‌های مجازی، بسیاری از مردم نسبت به ثبت‌نام در سایت اهدا عضو اقدام کردند به طوری که پس از اقدام این بازیگر سینما تعداد ثبت‌نام‌های مردم برای اهدا عضو بسیار بیشتر از تصور واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری بود.

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

اهدا زندگی به ۸ بیمار نیازمند؛ همان علامت 8:1 که به خوبی در کف دستمان نقش بسته است!!!

پرستو صالحی پس از درخواست از هواداران به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه می‌کند و با دو بیمار مرگ مغزی روبرو می‌شود که به گفته خود شبی که مردم را به این چالش دعوت می‌کرد حتی تصورش را نداشت که از نزدیک با مردمی روبرو شود که اعضا خود را به چندین نفر اهدا می‌کنند.

صالحی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «یه لوح بهمون دادن جهت قدردانی که مال من نیست مال شماهاست، شماهایی که این چند روزه رفتین تو سایت و ثبت نام کردین برای اهدا عضو و یک نشان که بهم میگه از امروز تا زمان مرگم سفیرم و وظیفه دارم در این راه خدمتگزار مردمم باشم.»‌

دکتر عظیمی معاون فرهنگی واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری توجهش را به عدد هشت و عدد(۱=۸) یک کف دست راستش جلب می‌کند و می‌گوید: هر یک نفر مرگ مغزی با اهدا عضو دقیقا می‌تواند به طور بالقوه به هشت نفر زندگی ببخشد.

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

تهران بیشترین داوطلب اهدای عضو در کشور و پس از آن اصفهان …

به گزارش نازوب، در تهران بیمارستان امام خمینی، بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان بقیه الله،‌ بیمارستان سینا و بیمارستان قلب شهید رجایی انواع پیوندها را انجام می‌دهند اما در شهرستان‌ها عمل‌های پیوند محدود است. عمده پیوندهای کبد کشور در Hospital بیمارستان امام خمینی و بیمارستان نمازی شیراز انجام می‌شود.

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

همچنین بیش از ۹۰ درصد پیوندهای قلب و کلیه در تهران انجام می‌شود اما بیمارستان نمازی شیراز در پیوند کبد پیشتاز است و حرف اول را در کشور می‌زند.

ارگان‌هایی که از بیماران مرگ مغزی Brain death برداشته می‌شود براساس لیست رمزدار وزارت بهداشت به بیمار نیازمند در شهرستان اهدا می‌شود و تیم پیوند در شهرستان عمل پیوند را انجام ‌می‌دهد. فرآیند اهدا عضو در مراکز پیوند در کشور در دو بخش مجزا صورت می‌گیرد. در مرحله اول فراهم‌آوری اعضا پیوندی که از شناسایی بیماران مرگ مغزی تا رضایت‌گیری و برداشت اعضا صورت می‌گیرد و در مرحله دوم پیوند زدن این اعضا به بیماران نیازمند انجام می‌شود.

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

البته باید فاصله بین تیم‌هایی که این کارها را انجام می‌د‌هند به اندازه‌ای باشد که از فسادهای احتمالی جلوگیری شود. برخی از مراکز پیوند اعضا مانند بیمارستان مسیح دانشوری هم بخش فراهم آوری و هم بخش پیوند دارند. پیوند ریه تنها در بیمارستان مسیح دانشوری انجام می‌شود و همچنین این مرکز یکی از بزرگترین مراکزی است که پیوند قلب در آن روی می‌دهد.

 

صدور پیوند کارت داوطلبان اهدا عضو

معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری بزرگترین دغدغه این معاونت را اصلاح فرآیند صدور کارت اهداکنندگان دانست و گفت: سایت اهدا تنها مرکزی است که مردم با گذشت یک سال پس از ثبت‌نام می‌توانند «پیوند کارت ملی» را دریافت کنند.

 

پیوند کارت با همکاری واحد فراهم آوری اعضای پیوند University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی طراحی و تولید شده است و علاوه بر اینکه کارت شناسایی اهدا کنندگان عضو محسوب می‌شود، قابلیت ارائه تمامی خدمات کارت‌های بانکی عضو شتاب را هم دارد.

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

۶۶۵ اهدی عضو از میان چند هزار مرگ مغزی

معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری در مورد آمار اهدا عضو در کشور گفت: سالانه حدود ۴ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد که از این تعداد حدود ۲ تا ۴ هزار از لحاظ فناوری‌های پزشکی قابل نگهداری هستند و قابلیت نگهداری در بیمارستان و اهدا به بیماران نیازمند را دارند در حالی که در سال ۹۲ فقط ۶۶۵ مورد اهدا عضو انجام شد.

 

وی بالاتر نبودن رقم اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی را ناشی از کمبود تیم‌های فراهم آوری در شهرستان‌ها و ضعف فرهنگ‌سازی در کشور دانست و گفت: متاسفانه علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مساله فرهنگ در اولویت دستگاه‌ها و مسئولان کشور نیست.

همچنین واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری هیچ بودجه مستقلی برای فرهنگ سازی در مورد اهدا عضو در اختیار ندارد و باید برای فرهنگ سازی اهدا عضو از بودجه‌های تهاتری دریافتی از ارگان‌های مختلف به عنوان هدیه استفاده کنیم و نمی‌توان از توان و پتانسیل بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه استفاده کرد

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

زیرا اهدای عضو در ایران باید روال دولتی خود را حفظ کند زیرا اگر بخواهیم از طریق بخش خصوصی و مردمی وارد این کار شویم ممکن است شبهاتی ایجاد کند زیرا اهدا عضو در ایران به شکل ۱۰۰ درصد بخشش است.

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست؟+ تصاویر

 

عدم تمایل صدا و سیما برای آگاه سازی مردم در مورد اهدا عضو

اگرچه برنامه خندوانه شبکه تلویزیونی نسیم با اجرای رامبد جوان تلاش زیادی برای فعالیت‌های اجتماعی از جمله فرهنگ پیوند اعضا انجام داده و از مردم خواسته برای ثبت نام مراجعه کنند اما معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری نظر دیگری دارد

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

و با انتقاد از همکاری نکردن سازمان صدا و سیما در مورد فرهنگ سازی اهدا عضو در کشور تاکید می‌کند که به‌‌‌‌رغم تقاضای چندین باره از صدا وسیما برای همکاری با مجموعه اهدای عضو اما متاسفانه این سازمان خواسته فرهنگی ما را اجابت نمی‌کند و تهیه کنندگان صدا و سیما به دنبال این موضوع نمی‌آیند.

 

عدد 8:1 کف دست برای اهدای عضو نشانه چیست+ تصاویر

 

وی علت عدم تمایل سازمان صدا و سیما نسبت به همکاری با بیمارستان مسیح دانشوری را مسایل اقتصادی می‌داند و می‌گوید: سازمان صدا و سیما معتقد است که ما باید هزینه‌های ساخت و تولید برنامه فرهنگ سازی اهدا عضو را بپردازیم

و تصور می‌کنند که ما نیز می‌توانیم مانند سازمان آتش نشانی بودجه تهیه یک سریال ۲۵ قسمتی پر هزینه را تامین کنیم در حالی که ما به عنوان یک بخش در یک بیمارستان توان مالی چنین هزینه‌هایی را نداریم.

سی و یکم اردیبهشت روز اهدای زندگی بر همه عزیزانی که تولد دوباره دارند مبارک باد. و عزیزانی که پس از پرواز رهایی اعضای بدنشان را در قاب سردی به یادگار می گذارند در عمق زلال هر آیه از زندگی روحشان قرین رحمت الهی.

8: 1 palm for signing donation+ Images

 

گردآوری: Marnani

نویسنده: Ayleen Rad


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان