علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

عرق کردن sweat در فعل و انفعالات بدن به ویژه در فصل گرما رخ می دهد و بسیاری از افراد با تعریق های زیاد، بوی نامطبوع عرق دچار مشکلات بهداشتی فردی و اجتماعی می شوند.

در این بخش بسیار مهم از سلامت بدن و بیماری ها به علت و درمان تعریق زیاد، عرق سرد و نشان های بیماری، و درمان و علت عرق سوز شدن می پردازیم با این بخش از سلامت عمومی مجله پزشکی نازوب همراه باشید. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.

Causes and treatment of excessive sweating, sweating, cold sweating

درمان تعریق زیاد

 

در انتخاب لباس‌هایتان دقت کنید

با تغییر فصل، کمد لباس های شما هم باید تغییر کند. البته مهم نیست که هوا سرد باشد یا گرم، برخی از جنس های لباس، موجب Sweating the body عرق کردن بدن می شوند. اما با رعایت نکاتی می توانید مانع از آن شوید. به عنوان مثال لباس های خنک و لباس هایی که دارای منافذی برای تهویه دارند، بپوشید. در این صورت عرق کردن شما به حداقل می رسد. از پوشیدن برخی رنگ های لباس خودداری کنید. لباس های رنگ روشن ماند آبی روشن، خاکستری و… از بهترین رنگ ها برای شما هستند که مانع از تعریق می شوند.

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

رژیم غذاییتان را تغییر دهید

شاید ندانید اما حتی غذاهایی که می خورید هم می توانند روی عرق کردن شما تاثیر بگذارند. اگر می خواهید که تعریق شما به حداقل برسد، موارد زیر را در رژیم غذایی تان رعایت کنید.

هیدراته بمانید

آب، بدن شما را خنک نگه می دارد. بدین معنی که دیگر پروسه عرق کردن، که برای پایین آوردن دمای بدن صورت می گیرد، اتفاق نمی افتد. از طرف دیگر، کم آبی نیز منجر به عرق کردن می شود. از این رو، اگر می خواهید که کمتر عرق کنید، بهتر است که به مقدار کافی آب بنوشید. روزانه 8 لیوان آب می تواند عرق کردن را به حداقل برساند.

از غذاهای تند دوری کنید

بدن شما همان طور که به گرما عکس العمل نشان می دهد، به غذاهای تند نیز ری اکشن نشان می دهد. در این شرایط، حتی اگر دمای هوا پایین باشد، باز هم شما عرق می کنید. بنابراین بهتر است که دور غذاهای تند را خط بکشید.

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

غذاهای فرآوری‌شده و چرب مصرف نکنید

از مصرف غذاهای فست فود، شکلات، نان سفید، هله هوله و غذاهای حاوی کربوهیدرات، خودداری کنید. اگر شما هم می خواهید که از عرق کردن جلوگیری کنید، به رژیم غذایی اهمیت دهید و غذاهای بدون کربوهیدرات مصرف کنید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کافئین‌دار نخورید

مصرف نوشیدنی های انرژی زا و کافئین دار نه تنها فایده ای برای شما ندارد، بلکه موجب عرق کردن شما هم می شود. بنابراین مصرف آنها را به حداقل برسانید.

ویتامین‌ ب مصرف کنید

ویتامین ب عملکرد بدن شما را بهبود می بخشد. زمانی که بدن شما این ماده را به میزان کافی دریافت می کند، دیگر نیازی به تلاش بیشتر که موجب تعریق می شود، ندارد. از این رو این ماده را به طور روزانه مصرف کنید تا هم انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید، هم عرق نکنید.

میوه و سبزبجات مصرف کنید

مصرف میوه و سبزبجات یکی از راههای جلوگیری از تعریق است. از آنجا که این مواد روند هضم را تنظیم و ویتامین های بدن را نیز تامین می کند، بهتر است که مصرف روزانه آنها را در برنامه غذایی تان جای دهید. میوه هایی چون خیار، کرفس، هندونه، اسفناج، کاهو، گریپ فروت از بهترین ماده های غذایی ضد تعریق هستند.

ورزش کنید

زمانی که صحبت از ورزش می شود، شما به یاد عرق کردن می افتید اما همین فعالیت می تواند تعریق شما را به میزان زیادی کاهش دهد. اما چگونه:

ورزش تولید هومون استرس با نام کورتیزول را کاهش می دهد. علاوه بر آن، موجب تولید اندورفین که خاصیت تسکین درد و آرامش را دارد، می شود. از این رو بدن شما آرامش بیشتری تجربه می کند که به تبع مانع از تعریق می شود.

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

از درمان‌های خانگی استفاده کنید

شما می توانبد به کمک درمان های خانگی، مانع از عرق کردن شوید که برخی از آنها را در ادامه برایتان آورده ایم.

سرکه سیب

سرکه سیب منجر به کوچک شدن منافذ پوست و به تبع جلوگیری از تعریق می شود. بنابراین می توانید این ماده مقوی را در غذاهایتان مصرف و از فواید آن استفاده کنید.

چای سیاه

چای سیاه یکی از ضد تعریق های طبیعی ست که به دلیل تانیک اسیدهای موجود در آن، منفذ پوست را می بندد و مانع از تعریق می شود.

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

بیکینگ پودر

بکینگ پودر مانع از عرق کردن شما نمی شود اما می تواند بوی بد آن را از بین ببرد. این ماده سطح pH را در بدن کاهش می دهد و بوی بد عرق را که به وسیله باکتری ها تولید می شوند، جذب می کند. برای این منظور شما می توانید مقداری از بکینگ پودر را برداشته و آن را به همراه نشاسته ذرت روی پوست تمییزتان بمالید و پس از 20 تا 30 دقیقه آن را با آب بشویید.

 

راه های پیشگیری از عرق سوز شدن

برای پیشگیری از عرق سوز شدن کارهای زیر را انجام دهید:

لباس‌های آزاد و خنک بپوشید

لباس‌های تنگ باعث ایجاد گرما و عرق بیشتر می‌شوند. به غیر این دو، تنگی لباس باعث کشیده شدن آن به پوست شده و التهاب ایجاد می‌کند.

تعداد کمتری لباس بپوشید

برخی حتی از در زمستان هم عرق سوز می‌شوند. بهتر است متناسب با آب و هوا لباس بپوشید تا از گرم شدن بیش از حد پوست جلوگیری شود.

پوستتان را خشک نگه‌ دارید

بیشتر مواقع عرق سوزی به خاطر رطوبت به وجود می‌آید. پس سعی کنید تا جای ممکن پوست را خشک نگه‌دارید. مثلا بعد از حمام به طور کامل خود را خشک کنید و بعد لباس بپوشید. بهتر است برای خشک کردن خود به جای حوله از سشوار استفاده کنید. همچنین سعی کنید برای حمام از آب داغ استفاد نکنید. حتما از صابون مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

برای مرطوب کردن پوست از کرم استفاده کنید. بهترین زمان برای مالیدن مرطوب کننده روی پوست بعد از حمام و زمانی است که پوست را کاملا خشک کرده‌اید. همچنین از کرم بی بو و بی رنگ استفاده کنید. کرم‌های بو دار و رنگی حاوی ماده‌ای هستند که ممکن است منافذ پوست را ببندد.

از گرما و نور خورشید دور بمانید

درواقع این اولین توصیه‌ای است که باید به آن توجه کنید. نور خورشید به خود خود باعث عرق سوز شدن نمی‌شود. چیزی که باعث می‌شود گرمای آن است.

از پنکه استفاده کنید

برای اینکه پوستتان را خشک و خنک نگه‌دارید بهتر است کاری کنید که هوا در محیط جریان داشته باشد.

هوا را خنک نگه‌ دارید

برای جلوگیری از تعرق بیش از حد، بهتر است هوا را خنک نگه‌دارید. چون همانگونه که در ابتدا گفتیم تعریق بیش از حد باعث گرفتگی منافذ پوست می‌شود.

روش های بالا بهترین روش ها برای پیشگیری از از عرق سوز شدن بود. اما اگر عرق سوز شدیم چه کنیم؟!

تغذیه مناسب داشته باشید

برای جلوگیری از عرق سوز شدن مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

از پودر بچه استفاده کنید

اگر زیاد عرق سوز می‌شوید استفاده از پودر بچه راهکار خوبی است. به هر حال این پودر مخصوص پوست لطیف بچه‌ها تولید شده است. پس برای پوست شما هم به خوبی عمل خواهد کرد.

وزن کم کنید

چاقی و وزن زیاد در عرق سوز شدن نقش دارد. وقتی چاق هستید بیشتر گرم می‌شوید، بیشتر عرق می‌کنید و در نواحی حساس به این عارضه، پوستتان بیشتر به هم ساییده می‌شود. پس برای اینکه کمتر عرق سوز شوید، بهتر است از وزنتان بکاهید.

در وان آب سرد بنشینید

یک حمام آب سرد یا نشستن در وان آب سرد می‌تواند به کاهش التهاب و سوزش کمک کند. حل کردن کمی جوش شیرین در آب می‌تواند روند التیام را بهبود بخشد.

یک بسته یخ رو محل سوختگی بگذارید

یک بسته یخ می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش سوزش داشته باشد. هر یکی دو ساعت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بسته را روی محل قرار دهید.

آب بخورید

عرق سوز شدن باعث می‌شود بدنتان گرم شود. پس برای خنک کردن خود مقدار زیادی آب خنک بنوشید.

 

گیاهان دارویی و خانگی در پیشگیری و درمان عرق سوز شدن

 

ماست

وقتی عرق سوز می‌شویم، پوستمان گرم می‌شود. برای کاهش حرارت پوست ماست را روی پوست مالیده و به مدت ۱۵ دقیقه به همان حالت نگه‌دارید.

چوب صندل

مقداری از چوب صندل را با شیر پرچرب و سرد مخلوط کرده و روی پوست بمالید. بعد از اینکه به طور کامل خشک شد، آن را با آب سرد بشویید.

بلغور جو دوسر

برای درمان عرق سوز بلغور جو دوسر را کاملا آسیاب کرده و به صورت پودر درآورید. آن را در وان آب سر حل کرده تا به صورت شیری رنگ درآید. سپس به مدت ۳۰ دقیقه در وان بنشینید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا را روی محل سوختگی بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس محل را با آب سرد بشویید. دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

آرد نخودچی

کمی آب را با دو تا سه قاشق غذاخوری آرد نخودچی مخلوط کرده تا خمیری تشکیل شود. سپس خمیر را روزی یکبار روی محل مورد نظر بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.

خیار

یک عدد خیار را قطعه قطعه کنید و آن را در مخلوطی از آب سرد و آب لیمو بخیسانید. قطعات خیار را به مدت ۱۰ دقیقه روی محل سوختگی قرار دهید. سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

باز هم پودر بچه

چه بخواهید عرق سوز نشوید چه بخواهید سوزش را کاهش دهید یا آن را درمان کنید، پودر بچه یک محصول خوب برای پیشگیری، التیام و درمان عرق سوز شدن است.

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

راه های پیشگیری و درمان عرق سوز شدن

از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید

برای التیام عرق سوختگی از کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد استفاده کنید.

از لوسیون کالامین یا کرم ضد سوزش استفاده کنید

برای درمان عرق سوز از لوسیون کالامین یا کرم ضد سوزش استفاده کنید. این محصولات را می‌توانید در هر داروخانه یا فروشگاه آنلاینی پیدا کنید. این محصولات را روزی یک بار بعد از حمام استفاده کنید تا محل مورد نظر التیام یابد.

از پماد کولاندولا استفاده کنید

این پماد برای درمان عرق سوز شدن واقعا عالی و موثر است. میزان کمی از آن می‌تواند تاثیر چشمگیری در بهبودی شما داشته باشد. این کرم را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

 

تعریق زیاد و عرق کردن زیاد را جدی بگیرید

متخصصان پوست می‌گویند خیس بودن دائمی زیر بغل و یا عرق کردن قسمت‌های مختلف بدن می‌تواند به مشکلات پوستی منجر شود و یا حتی نشانه‌ای از بیماری خاص را نشان دهد.

بسیاری از افرادی که زیاد عرق می‌کنند از قابل درمان بودن شرایط شان خبر ندارند. متخصصان پوست دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند افرادی که عرق زیادی می‌کنند نباید از عطر و ادکلن استفاده کنند بلکه باید از ضدتعرق هایی که غدد عرق را مسدود می‌کنند در نواحی پرعرق نظیر زیر بغل، کف دست، پشت و پشت زانوها بهره ببرند.

اضطراب، مصرف غذاهایی نظیر کافئین و سس‌های تند، بارداری، مشکلات تیروئید، دیابت، اعتیاد به الکل، بیماری‌های عفونی همچون سل، بیماری پارکینسون، ورم مفاصل، سکته مغزی، نارسایی قلبی و سرطان‌ها همچون لوسمی و لنفوم نیز می توانند باعث تعریق شوند.

ضدعرق‌های موجود در بازار، استفاده از جریان‌های کم شدت الکتریکی برای غیرفعال کردن غدد عرق، بوتاکس، مصرف داروهای خاص و حتی جراحی از جمله راه‌های درمان عرق محسوب می‌شود که بسته به نظر پزشک مشاور به کار برده می‌شوند.

 

عرق سرد نشانه چه بیماری است و درمان آن چیست

تعریق شبانه یا عرق سرد اشاره به عرق کردن ناگهانی که در اثر گرما یا فعالیت نباشد و در اصطلاح پزشکی به عرق سرد ( تعریق ) می گویند عرق سرد معمولاً به علت واکنش بدن به استرس رخ دهد. عرق سرد نیز می تواند نشانه یک بیماری یا آسیب دیدگی جدی باشد. که باید تشخیص و درمان لازم انجام گیرد تا علائم از بین برود.

علائم عرق سرد کدام است؟

علائم که می تواند با عرق سرد رخ می دهد عرق سرد معمولاً در رابطه با سایر علائم رخ می دهد. این علایم می تواند بسته به علل عرق سرد و هر بیماری های زمینه ای متفاوت است.

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

علایم شایع عبارتند از:

استرس یا اضطراب
درد یا خارش
سرگیجه
لرز
پوست رنگ پریده
ضعف
تهوع یا استفراغ

 

عرق سرد – علت، تشخیص و درمان
گاهی اوقات عرق کردن در شب اتفاق می افتد زمانی که بیمار در تلاش در به خواب رفتن است. این است که اغلب به عنوان “تعریق شبانه” نامیده می شود اما تفاوت واقعی بین تعریق شبانه و عرق سرد وجود ندارد. همه تعریق هستند و آن به یک مشکل بزرگتر اشاره می کند.

علل عرق سرد چیست؟

عرق سرد معمولاً به عنوان یک نتیجه از مبارزه و پاسخ بدن در هنگام برخورد با استرس رخ می دهد. این یک واکنش طبیعی به شرایط زیر است:

1. درد

یک بیمار مبتلا به درد شدید به دلیل شکستگی، قطع عضو و یا حتی یک میگرن می تواند عرق سرد را تجربه کنند.

2. استرس، اضطراب و یا ترس

ترس و اضطراب در هر کسی به خصوص در سبک زندگی و یا نگرانی بر امور مالی، شغل یا روابط اجتماعی می تواند استرس زا باشد. در پاسخ به استرس بدن عرق سرد می کند.

3. کمبود اکسیژن

اکسیژن کمتر در جریان خون می تواند ناشی از تنگی نفس شدید باشد. این باعث می شود که مغز به دنبال اکسیژن بیشتری باشد و یک پاسخ استرس در سراسر بدن از جمله عرق سرد رخ می دهد.

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

4. قند خون پایین

کاهش قند خون در بیماران دیابتی و همچنین در افرادی که سوء تغذیه دارند و به اندازه کافی و یا اغلب غذا نمی خورند رخ می دهد. این افت میزان قند خون سبب علائمی شامل سرگیجه، لرزش، تاری دید و عرق سرد می شود.

5. فشار خون پایین

فشار خون طبیعی 120/80 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. اما زمانی که آن به 90/60 و یا حتی پایین تر افت پیدا کند این فشار خون blood pressure پایین است. تعدادی از علل افت قند خون مانند سوء تغذیه، از دست دادن خون و کم شدن آب بدن و علائم وجود دارد که عبارت از پوست رنگ پریده، سرگیجه و عرق سرد می باشد.

6. شوک

هنگامی که جریان خون به مغز و سایر اندام های حیاتی به طرز خطرناکی کاهش یابد این منجر رفتن بدن به شوک می شود. شوک یک بیماری تهدید کننده زندگی است و معمولاً به دلیل آسیب دیدگی شدید یا بیماری حاد است و نیاز به توجه فوری پزشکی می باشد. عرق سرد از علائم شایع شوک هستند.

7. یائسگی

معمولاً در زنان بالای چهل سال تجربه می شود آن نشانه ی پایان چرخه قاعدگی طبیعی است و می تواند سبب تعدادی از علائم شود. این علائم عبارت از بی خوابی، گر گرفتگی و عرق سرد می باشد.

8. میگرن

این تکرار سردرد مزمن است که به طور معمول در یک طرف سر آغاز می شود و می تواند با تعدادی از علل از جمله رژیم غذایی و استرس شروع شود. علائم این بیماری شامل تهوع، سرگیجه و عرق سرد است.

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

9. داروها

عرق سرد می تواند در اثر مصرف داروهای خاص رخ دهد آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون می توانند باعث ایجاد عرق سرد در برخی از افراد شود. برخی از داروهای بدون نسخه خاص و مکمل های گیاهی نیز می تواند سبب عرق سرد شود.

10. حمله قلبی

یکی از شدید ترین علل عرق سرد حمله قلبی است که در آن جریان خون به قلب در اثر انسداد عروق خونی کاهش می یابد. درد قفسه سینه، درد بازو و عرق کردن بیش از حد و یا عرق سرد نشانه هایی از یک حمله قلبی می باشد.

11. بیماریهای دیگر

دیگر شرایط پزشکی ممکن، می تواند سبب عرق سرد شود. این شرایط شامل اختلالات گردش خون، آنفولانزا، عفونت های ویروسی و اختلالات ایمنی بدن می باشد لرز، ضعف و سرگیجه نیز از علایم معمول این شرایط است که می تواند با عرق سرد همراه باشد.

 

علل عرق سرد شبانه چیست؟

عرق شبانه یک عارضه جانبی شایع بسیاری از داروها، مانند:

داروهای افسردگی ( داروهای ضد افسردگی )
استفاده از داروهای تنظیم کننده هورمون ها (هورمون تراپی)
داروهایی کاهش دهنده سطح قند خون (عوامل کاهنده قندخون)
بیماری ها و شرایط پزشکی که باعث عرق شبانه عبارتند از:
اضطراب
نوروپاتی اتونومیک ( صدمه به اعصاب اتونوم )
تب مالت ( یک عفونت باکتریایی )
سندرم کارسینوئید ( سندرم ناشی از نوع خاصی از تومور سرطانی )
اندوکاردیت ( عفونت پوشش قلب شما )
HIV / AIDS

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

لنفوم هوچکین ( بیماری هوچکین )
پرکاری تیروئید ( هیپرتیروئیدی )
سرطان خون
يائسگی
میلوفیبروز ( یک اختلال مغز استخوان )
لنفوم غیر هوچکین
استئومیلیت ( عفونت استخوان )
فئوکروموسیتوم ( تومور نادر غده آدرنال )
آبسه پیوژنیک ( حفره پر از چرک ناشی از یک عفونت )
اختلالات خواب ( مانند آپنه انسدادی خواب )
ضربه
سیرنگومیلی ( کیست پر از مایع در نخاع )
بیماری سل

 

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

 

 

چه زمانی باید به دنبال کمک درمانی باشید؟

زمانی که عرق سرد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد. اگر نشانه های شما چیزی جدی تر و یا تهدید کننده زندگی را نشان می دهد شما باید به دنبال توجه فوری پزشکی باشید. این علائم عبارتند از:

تغییر در رفتار یا وضعیت روانی مانند هذیان، بی حالی، گیجی، یا توهم
تغییر در سطح هوشیاری و یا از دست دادن هوشیاری
تنفس مشکل، خس خس سینه
درد، فشار، یا تنگی در قفسه سینه، فک، شانه، بازو و یا قسمت فوقانی پشت
تب بالا ( بیش از 101 درجه فارنهایت )
تشنج
تپش قلب
لب، ناخن، پوست خاکستری یا آبی بی رنگ
گرفتگی گلو
ورم صورت، دهان و یا زبان
درد شدید
خونریزی غیرقابل کنترل
مدفوع خونی، خونریزی از رکتوم، یا استفراغ خونی

درمان عرق سرد چیست؟

1. خود را آرامش دهید

تکنیک های مدیریت استرس می تواند برای درمان عرق سرد شما به دلیل استرس و اضطراب استفاده شود. فعالیت های جسمانی مانند پیاده روی، یوگا، تمرینات تنفس و یا یک حمام آب گرم می تواند به آرامش شما کمک کند. تنفس آهسته تر می تواند به کاهش ترس، وحشت و حملات اضطراب کمک و منجر به بهبود سریعتر شود. اگر شما دارای یک زمان سخت برای مواجهه با اضطراب هستید می توانید با پزشک خود در میان بگذارید.

2. ایجاد تغییرات در محیط خواب

از ترموستات برای کنترل درجه حرارت در اتاق خواب برای کمک به کاهش بروز عرق سرد استفاده کنید. اگر عرق سرد در طول خواب رخ می دهد ملافه را تغییر و لباس خواب گشاد و راحت بپوشید. شما همچنین می توانید با تغییرات محیطی اضافی عامل ایجاد نور مانند ساعت، کامپیوتر، تلویزیون را از بین ببرید و از یک پرده برای نگه داشتن نور ناخواسته از خارج استفاده کنید.

3. رژیم غذایی

شما می توانید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید از خوردن غذاها قبل از خواب که می تواند باعث عرق سرد شود اجتناب کنید اگر شما دارای قند خون پایین هستید وعده های غذایی خود را گسترش و میان وعده های خود را در طول روز مصرف کنید. مصرف غذاهای با قند بالا را در قبل از خواب محدود کنید.

 

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

علت و درمان تعریق زیاد، عرق سوز شدن، عرق سرد

4. فعال باشید

هنگامی که عرق سرد رخ می دهد در یک فعالیت برای نگه داشتن ذهن خود خارج از آن و جلوگیری از اضطراب بیشتر شرکت کنید. یک پازل جدول کلمات متقاطع بخوانید و حل کنید.

5. مداخله پزشکی

هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید. درمان و داروهای ضد اضطراب می تواند به مدیریت عرق سرد شما و دیگر علائم اضطراب کمک کند. فقط یک پزشک می تواند دیگر شرایط جدی پزشکی باعث عرق سرد را درمان کند.

با رعایت نکات فوق تغریق زیاد بدنتان را درمان کنید و همیشه خوش بو و سالم بمانید. Causes and treatment of excessive sweating, sweating, cold sweating


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان