راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

لذت سفر با خانوداه همیشه با هواپیما، قطار، کشتی، اتوبوس لذت بخش است اما لذتی فراتر در سفر های خارجی با ماشین شخصی به همراه خانواده وصف نشدنی است.

در این بخش با توجه به هزینه های بسیار زیاد سفرهای هوایی، دریایی و زمینی برای شما علاقمندان سفربه کشورهای خارجی با ماشین شخصی مهم ترین نکات اصلی را به شما متذکر می شویم تا با خیالی آسوده و اطلاعات کافی سفر خارجی از کشورتان را تجربه کنید.

 

معرفی کشورهای همسایه و سفر با خودرو شخصی

 

نخجوان

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

جمهوری نخجوان جزو خاک ایران بود که به همراه دیگر بخش‌ها براساس قرارداد‎ ‎ترکمنچای‎ ‎از ایران جدا شده ‏است. فعلا تنها راه زمینی بین نخجوان و آذربایجان از طریق مرز جلفای ایران به مرز بیله‌سوار واقع در اردبیل ‏میسر است.

خوشبختانه برای ورود هموطنان عزیز به منطقه نخجوان نیازی نیست به‎ ‎سفارت‎ ‎مربوطه مراجعه ‏کنید و تنها با داشتن‎ ‎پاسپورت‎ ‎می‌توانید در مرز درخواست ویزای ۱۵روزه دهید. به علاوه اگر در خود احساس ‏نیاز به سفر خارجی می‌کنید، نخجوان یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین مقصد‌های سفری است ‏که از عهده بسیاری بر می‌آید‎.

نخجوان هتل‌های زیادی ندارد، اما همان تعدادی هم که وجود دارد، کیفیت ‏خوبی را ارایه می‌دهند. مشهورترین‎ ‎هتل‎ ‎این شهر «هتل‎ ‎تبریز» است که در مرکز شهر قرار دارد و امکانات ‏مناسبی را برای راحتی حال مسافران فراهم آورده است.

اگر در این هتل اقامت کنید، می‌توانید با پای پیاده از ‏بسیاری از جاذبه‌های شهر همچون مقبره مومنه خاتون، قلعه قدیمی، مقبره نوح نبی و بازار‌های شهر دیدن ‏کنید. نخجوان شهر بسیار کوچکی است، شبیه یکی از شهرستان‌های کوچک ایران، ولی با این تفاسیر ‏ارزش یک بار دیدن را دارد.

در صورتی که قصد سفر به این شهر را دارید طوری برنامه‌ریزی کنید که بیشتر از دو ‏روز اقامت‌تان طول نکشد، چون با این دو روز باز هم وقت اضافی خواهید داشت. نخجوان برای خرید اصلا ‏مناسب نیست. ‏

 

ترابزون سر راه تفلیس

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

سفر با خودرو به کشوری خارجی، تجربه‌ای است Exciting هیجان‌انگیز؛ گویا رسیدن به مقصد هم جزیی از سفر است. ‏گرجستان از مقاصد گردشگری زیبا و محبوب در بین مسافران ایرانی است و هرساله گردشگران زیادی از طرق ‏مختلف به این کشور سفر می‌کنند. یکی از این راه‌ها، راه‌های زمینی است.

از آن‌جا که داشتن بیمه برای ‏مسافرانی که می‌خواهند به ترکیه وارد شوند، الزامی است، بهتر است قبل از مرز مسافران بیمه تهیه کنند، چراکه ‏بهای بیمه در کشور ترکیه بیشتر از ایران است.

تجربه ثابت کرده مسیر عبور از ترکیه بهترین مسیر برای سفر ‏زمینی به تفلیس است. سفر زمینی از ایران به گرجستان به سه طریق از سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و ‏ارمنستان قابل انجام است. اگر قصد‎ ‎سفر با خودروی شخصی‎ ‎دارید، در نظر داشته باشید که باید از ‏قبل‎ ‎گواهینامه بین‌المللی و پلاک ترانزیت‎ ‎تهیه کرده باشید.

برای سفر به گرجستان می‌توانید به سمت مرز ‏بازرگان حرکت کنید؛ مرزی که کمی معطلی در آن خواهید داشت. بعد از گذشتن از مرز، مسیر ترابزون را در ‏پیش بگیرید. در این مسیر شما از شهر آگری خواهید گذشت؛ شهری که می‌توانید یک وعده ناهار به‌‏یادماندنی را در آن تجربه کنید. بعد از گذشتن از آگری به ارزروم خواهید رسید، تا از آن‌جا جاده سرسبز ‏ترابزون را در پی بگیرید.

 

باتومی

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

یکی از راه‌های جذاب و مهیج سفر، استفاده از خودروی شخصی است. اگر قصد دارید با خودروی شخصی ‏خود به باتومی سفر کنید، قبل از خروج از کشور باید هزینه‌هایی پرداخت کنید:

‏۱‏‎- ‎هزینه گواهینامه بین‌المللی

‏۲‏‎- ‎هزینه پلاک بین‌المللی

‏۳‏‎- ‎دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو

‏۴‏‎- ‎برچسب‎ CD ‎و‎IR

‏۵‏‎- ‎هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور

‏۶‏‎- ‎بیمه بین‌المللی ماشین: هزینه بسته به نوع ایرانی یا خارجی متفاوت است.

برای کاپوتاژ ماشین یا اخذ مجوز خروج از کشور باید به گمرک شهر یا مرکز استان خود مراجعه کنید. ‏‎

هزینه عوارض خروج از کشور را در شعب بانک ملی سراسر کشور می‌توانید، بپردازید. در صورتی که قصد ‏دارید از مرز بازرگان از کشور خارج شوید، ۳‌هزار تومان هم باید به حساب شهرداری قطور بپردازید.

کاپوتاژ ‏ماشین دارای اعتباری یک‌ساله است و اگر قبلا کاپوتاژ داشته‌اید برای تمدیدش احتیاجی به گرفتن ‏برچسب‎ IR ‎و پلاک نیست. ‏

 

گرجستان

ایران با کشور گرجستان دارای هیچ مرز مشترکی نیست، بنابراین برای ورود به خاک گرجستان و سفر به ‏باتومی چند راه پیش‌روی شما قرار دارد: ‏
‏‎

خروج از مرز ترکیه و بازرگان؛ معمول‌ترین راه برای سفر به باتومی، استفاده از مرز بازرگان است. برای ‏شروع سفر ابتدا باید به شهر تبریز، ماکو و سپس مرز بازرگان بروید. بعد از آن با عبور از شهر‌های دوگوبایزید، ‏ایگدیر، کارسی، اردهان، آرتوین و برجکا درنهایت به سارپی (مرز ترکیه و گرجستان) می‌رسید.

از مرز بازرگان ‏تا شهر باتومی حدود ۸ساعت و از مرز ترکیه و گرجستان تا شهر باتومی کمتر از یک ساعت سفرتان طول ‏خواهد کشید. ‏

خروج از مرز ارمنستان و نوردوز؛ برای رفتن از این روش باید اول از مرز نوردوز به سمت ایروان بروید ‏بعد از آن با عبور از مرز مشترک ارمنستان و گرجستان وارد گرجستان و سپس باتومی شوید. ساداخلو مرز ‏مشترک ارمنستان و گرجستان است که مسیری کوهستانی است. به همین علت عبور از این مسیر در ‏زمستان‌ها توصیه نمی‌شود. ‏

خروج از مرز آذربایجان و آستارا؛ می‌توانید از آستارا یا بیله‌سوار از کشور خارج شوید و بعد وارد خاک ‏آذربایجان شوید و به مرز آذربایجان و گرجستان، یعنی مرز «پل قرمز» برسید. ابتدا به تفلیس و سپس به ‏باتومی بروید. از دیگر مرز‌های مشترک آذربایجان و گرجستان می‌توان تسودنا و واختانسیگی را نام برد. ‏

 

باکو

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

قبل از سفر به باکو گرفتن ویزا و رزرو هتل یادتان نرود. کار سختی نیست و آژانس‌های مسافرتی می‌توانند به شما ‏کمک زیادی کنند. 

یکی از راه‌های رفتن به باکو، آستاراست، البته ‏می‌توانید از مرز بیله‌سوار هم به باکو برسید؛ ‎ ‎از مرز بیله‌سوار ٢١٢ کیلومتر و از مرز آستارا ٣٥٠ کیلومتر ‏فاصله است. مسیر بیله‌سوار برای ساکنان شمال‌غرب کشور مناسب است، البته کسانی که از مرکز و شرق ‏کشور قصد مسافرت به باکو را دارند، مسیر آستارا گزینه بهتری است. قبل از شروع سفرتان بهتر است در یکی ‏از صرافی‌ها پول‌تان را تبدیل کنید تا خیال‌تان راحت باشد.

در آستارا پارکینگ‌های روباز و مسقفی وجود دارند ‏که می‌توانید وسیله نقلیه‌تان را آن‌جا پارک کنید -برای رفتن از مرز آستارا آذربایجان تا باکو می‌توانید از قطار ‏یا خودروی سواری استفاده کنید-

با گذشتن از مرز ایران و عبور از پل زیبای کوچک مرزی که ظاهرا خط ‏مرزی ایران و جمهوری آذریجان است، وارد کشور آذربایجان می‌شوید، البته انتظار یک مسیر سرسبز را نداشته باشید، ‏چون برخلاف مرز ارمنستان که به طبیعت زیبایی می‌رسید، در این مسیر هر قدر از مرز سرسبزی شمال ایران ‏دور می‌شوید، دیگر خبری از این مناظر نیست، مسیری که ٥ساعت زمان می‌برد تا شما را به شهر زیبای باکو ‏برساند؛ شهری تمیز با ساختمان‌های نوساز.

مرز ایران- باکو درحال حاضر جاده دوبانده است، با این حال ‏دولت جمهوری آذربایجان پروژه‌ای در دست اجرا دارد که طبق آن جاده موجود تا مرز گرجستان و روسیه به ‏شکل اتوبان درخواهد آمد. درحال حاضر بخش‌هایی از این اتوبان بازگشایی شده که از کیفیت آسفالت بالایی ‏برخوردار است و حداکثر سرعت در آن ٩٠‏‎ ‎ کیلومتر تعیین شده است. ‏

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

وان، ازمیر، ترابزون، استانبول

برای رسیدن به ترکیه از تهران که راه می‌افتید باید اول به تبریز بروید؛ مسیر تهران- تبریز حدود ۶۵۰ کیلومتر ‏است و از شهر‌های قزوین، زنجان و میانه می‌گذرد. ورود به ترکیه از طریق سه نقطه مرزی انجام می‌شود: ‏

مرز بازرگان: در ۲۹۰ کیلومتری شهر تبریز

مرز رازی: در ۷۰ کیلومتری شهر خوی

مرز سرو: در ۶۰ ‏کیلومتری شهر ارومیه

چطور با ماشینمان به «خارج» برویم؟

در بین این سه مسیر راحت‌ترین راه، مرز بازرگان است، مسیری به طول ۲۹۰ کیلومتر که آسفالته است و ‏رفت‌وآمد راحتی را برایتان فراهم می‌کند. در روز‌هایی که جاده چندان شلوغ نیست یک ساعت زمان لازم ‏است که تشریفات خروج از مرز کاملا طی شود. برای سفر به ترکیه نیاز به ویزا ندارید و فقط کافی است ‏پاسپورتی با ۶ ماه اعتبار داشته باشید. پس از آن‌که به خاک ترکیه وارد می‌شوید، نخستین شهر پیش‌روی شما، شهری به نام دغو بایزید است.

دو ‏بایزید در فاصله ۴۵کیلومتری مرز بازرگان قرار دارد و شهری بسیار کوچک است. البته خیلی توصیه به اقامت ‏در این شهر کوچک نمی‌کنیم و چیز جذاب یا قابل توجهی هم در آن منتظر شما نخواهد بود. البته وان، ازمیر ‏و ترابزون مقاصد زیبایی برای شما خواهند بود. ‏

سفر به عراق و دیگر کشورهای همسایه با خودرو شخصی

برای کاپوتاژ ماشین در تهران باید بریم گمرک غرب تهران (لینک آدرس گمرک غرب تهران)
ماشین رو جلوی در ورودی پارک می کنیم و وارد محوطه گمرک میشیم.
با مدارک ماشین ( کارت سبز+ کارت ماشین ) مستقیم میریم قسمت بیجک و از اونجا کارای اداری رو شروع می کنیم. کارمندای هر قسمت شما رو ارجاع میدن به مرحله بعدی تا برسید به قسمت کارشناسی ماشین که باز میرید قسمت بیجک و برگه ورود می گیرید و با ماشین میاید داخل محوطه.
از کلمه کارشناسی نترسید، تنها ماشین رو چک می کنن که شماره شاسی و شماره موتور با کارت ماشین شما بخونه، همین.

A complete guide to traveling to neighboring countries with a personal car
توی گمرک دو تا فیش پونزده هزار تومنی و سی پنج هزار تومنی هم پرداخت می کنید و در آخر یه برگه بهتون میدن به اسم کاپوتاژ که در واقع مجوز خروج شماست و یک سال اعتبار داره.
تمام این کارها حدود یک ساعت زمان می بره

دومین مرحله مراجعه به یه آژانس گردشگریه. هر جایی می تونه باشه که ترجیحا به محل کار یا زندگی نزدیک باشه، خب راحت تره.
با برگه کاپوتاژ و دو قطعه عکس و پاسپورت و گواهینامه وارد آژانس میشیم و میگیم برای کارای کاپوتاژ و گواهینامه بین المللی اومدیم.
کارمند مربوطه رو معرفی میکنن و بعد دو تا فرم یکی برای پلاک بین المللی و یکی برای گواهینامه بین المللی پر می کنید.
قائدتا راننده ماشین و کسی که ماشین رو از مرز رد می کنه باید مالک ماشین باشه که کاپوتاژ هم به نامش هست. ولی اگه قراره راننده کس دیگه ای باشه، باید قبل از مراجعه به گمرک یه وکالت محضری به راننده داده بشه که توش ذکر شده باشه که اجازه خروج ماشین از مرزهای بین المللی رو داره. گمرک هم کاپوتاژ و در واقع کارت بین المللی ماشین رو به نام اون فرد صادر می کنه.
109 هزار تومن بابت گواهینامه بین المللی، 104 هزار تومن بابت کارت ماشین بین المللی و 270 هزار تومن بابت پلاک بین المللی پرداخت می کنید.
برای تمدید هم همین مراحل و مبالغ به جز مبلغی که بابت پلاک پرداخت میشه، تکرار میشه.
این مرحله هم حدود دو ساعت زمان می بره.

بیمه بین المللی
مرحله بعدی بیمه کردن ماشینه. اگه قصد سفر به ترکیه رو دارید لب مرز ماشین رو بیمه سه ماهه کنید که بهتر است 6 ماهه بیمه کنید به دلیل مدت بیشتر تخفیف بیشتری می گیرید. تو این روش کار خاصی لازم نیست بکنید آماده سفر میشید و لب مرز بعد از خروج از ایران و در ورودی ترکیه به باجه بیمه مراجعه می کنید و ماشین رو بیمه می کنید.

کشور گرجستان از شما بیمه نمی خواد. کسی هم ماشین رو بیمه نمی کنه. ولی نمی دونم اگه اتفاقی بیافته، چی در انتظار آدمه.
ارمنستان هم بیمه رو لب مرز انجام میدن. علاوه بر ویزا و بیمه، برای ورود و خروج ماشین هم یه مبلغی رو میگیرن

برای سفر به آدربایجان مبلغ بیمه متناسب با مدل ماشین است اما در کشورهای دیگر یکسان است

 

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

A complete guide to traveling to neighboring countries with a personal car

عبور از مرز
بعد از اینکه به مرز میرسید، آدمای زیادی به سمتتون میان. اولین گروه، افرادی هستند که می خوان در ازای مبلغی پلاک بین المللی شما رو روی پلاک ایرانتون نصب کنن. توصیه من اینه که خودتون بست پلاستیکی ببرید و این کارو لب مرز انجام بدید.
گروه دوم که توی مرز نوردوز ارمنستان زیادن، افرادی هستن که سیم کارت می فروشن.

به هیچ وجه نخرید ازشون، چون با اینکه وقتی سیم کارت رو می ندازید تو گوشی و اینترنتش کار می کنه چون رجیستر نشده بعد از یکی دو ساعت از کار می افته. هر چند که فکر می کنید مبلغی که میدید خیلی کمه ولی وقتی مرز رو رد می کنید متوجه میشید که با نصف همون قیمت میتونید سیم کارت رجیستر شده رو بخرید.

دسته دیگه که به طرف شما میان افرادی هستند که پیشنهاد میدن کارای شما رو برای عبور از مرز انجا بدن. هیچ کار خاصی قرار نیست بکنید پس با یه نه قائله رو ختم به خیر کنید و خودتون کارا رو انجام بدید که هم هزینه ای نکرده باشید و هم از درد سرهای احتمالی جلوگیری کرده باشد.

اولین کاری که باید بکنید اینه که عوارض خروجتون را داخل ساختمان گمرک مرز پرداخت کنید. بعد مسافرا با پاسپورت و برگه عوارض از مرز رد میشن و راننده ها هم بعد از انجام کارای اداریش همین مسیر مسافرا رو میرن و مهر خروج پاسپورتشون رو میزنن اما به جای اینکه خارج بشن، بر می گردن و با ماشینشون خارج میشن.
اینا در مورد مرز ترکیه بود. در مورد مرز گرجستان هم همینه ولی خیلی راحت تر. فقط گرجستان روی داروهای کدئین دار خیلی حساسه که نباید چیزی همراه داشته باشید.
در مورد ارمنستان اما باید تمام وسایل ماشین خارج بشه و توسط مسافرا از مرز رد بشه و ماشین و راننده، خالی از مرز رد بشن.
سفری دلپذیر و سالم را برای همه شما عزیزان آرزومندیم

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی
اینک به مهم ترین بخش سفر با خودرو شخصی توجه کنید
مهم ترین نکاتی که باید در سفر با ماشین شخصی در کنار خانواده داشته باشید
سفرهای خانوادگی بسیار جذاب هستند زیرا زمان خاصی محسوب می شود که پیوند بین اعضای خانواده در آن قوی تر خواهد شد. این سفرها که معمولا به مقاصدی که برای همه جذاب باشد انجام می گیرد، یکی از سرگرمی های خانوادگی در تمام دنیا است.

با اینکه سفرهای خانوادگی می تواند از طریق وسایل نقلیه ای مانند هواپیما، اتوبوس و قطار انجام گیرد، اما سفر خانوادگی با ماشین شخصی حال و هوای دیگری دارد. الی گشت در ادامه می خواهد نکات مهمی را برای سفر خانوادگی با ماشین شخصی به شما ارائه دهد؛ با ما همراه باشید.

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

وضعیت ماشین

خب اول از همه به سراغ ماشین می رویم. در گذشته یک مطلب با عنوان «نکات ایمنی خودرو قبل از سفر» منتشر کرده ایم که درست کارهایی است که باید در سفر خانوادگی با ماشین شخصی نیز انجام دهید. لطفا قبل از شروع سفرتان همه چیز از جمله کمربند ایمنی، روغن، باطری، لاستیک و … را بررسی کنید.

هر سفر مستلزم پوشش یک راه طولانی با اتفاقات پیش بینی نشده است یعنی اینکه شما روی همه اتفاقات آن کنترل نخواهید داشت. بنابراین ماشین شما باید در شرایط خوبی باشد. هنگامی که شما با خانواده و بچه ها مسافرت می کنید، ایمنی اولویت اول است.

اگر زیاد اهل سفر جاده ای هستید، برای خرید خودرو، مدلی را انتخاب کنید که برای این نوع سفر مناسب باشد. به عنوان مثال، به برخی از ویژگی های ایمنی بالا مانند ترمز، ایربگ ها و … دقت بیشتری داشته باشید. همچنین مطمئن شوید که خودرو صندوق عقب مناسبی برای حمل چمدان ها دارد زیرا در اینگونه سفرها اگر صندوقتان کوچک باشد، بسیار اذیت خواهید شد.

لوازم ضروری

هر موضوع غیرقابل پیشبینی می تواند در طول یک سفر رخ دهد. بسته بندی لوازمی مانند یک کیف کمک های اولیه بسیار مهم است. هر مورد دیگری که ممکن است در مواقع اضطراری نیاز داشته باشید را بیاورید. دیگر ملزومات شامل میان وعده یا غذا هستند، زیرا به احتمال زیاد ممکن است که کودکان در طول مسیر (شاید جایی که به هیچ رستوران یا مغازه ای دسترسی ندارید) گرسنه شده و بهانه گیر شوند.

مورد دیگر می تواند لوازم سرگرمی مانند کتاب باشند تا اگر بچه ها حوصله شان سر رفت، از آن ها استفاده کنند. بعد از اینکه همه لوازم ضروری را در نظر گرفتید، آن ها را لیست کرده و مطمئن شوید که با خود به همراه دارید.

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

راحتی

اگر کسی راحت نباشد هرگز نمی تواند حتی با وجود داشتن وسایل سرگرم کننده، خوش بگذراند. اولین فاکتور برای راحتی، لباس است؛ همه اعضای خانواده برای سفر خانوادگی با ماشین شخصی باید لباس راحت بپوشند زیرا سفرهایی که شما چند ساعتی در ماشین هستید اگر لباس ناراحتی داشته باشید، زودتر و بیشتر از مواقع دیگر خسته خواهید شد.

البته اول باید مقصد خود را در نظر گرفته، سپس لباس خود را بسته بندی کنید. اگر مقصد سرد باشد، لباس گرم و اگر با آب و هوای گرم مواجه خواهید بود، لباس های روشنی بپوشید. در نظر بگیرید که شما به عنوان والدین تنها می توانید برای لباس پوشیدن مشورت بدهید، در نهایت کودک شما باید آنچه که در آن راحت است را انتخاب کند.

راحتی علاوه بر لباس، به وسیله نقلیه برمی گردد. اگر صندوق شما جای خالی نداشته باشد و مجبور شوید که یک چمدان را در صندلی عقب بگذارید، مطمئن باشید که کودکان به خاطر کمبود جا از شما شکایت خواهند کرد. سفر کردن در یک ماشین کم جا را هیچکس دوست ندارد، پس یا ماشین بزرگتری بخرید یا اجاره کنید و یا اینکه با یک وسیله دیگر به مسافرت بروید.

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

ارزیابی موقعیت مقصد

دیدار از یک مکان جدید و لذت بردن از تجربه سفر خانوادگی با ماشین شخصی بسیار هیجان انگیز است. قبل از شروع سفر، لوکیشن مقصد را در آورده و نحوه استفاده از گوگل مپ را یاد بگیرید. این تکنولوژی به شما برای تعیین بهترین راه رسیدن و جلوگیری از گم شدن در شهرهای نا آشنا کمک می کند.

تعیین مسیر پیش از آن جهت مهم است که موجب صرفه جویی در زمان می شود و اعتماد به نفس شما را زیاد می کند. حتما مطمئن شوید که مسیر را می دانید، زیرا گم شدن مخصوصا اگر شب باشد بسیار به حال و هوای سفرتان لطمه خواهد زد.

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

مهم نیست که چقدر برای یک سفر خانوادگی آماده هستید، بعضی چیزها بدون شک غیر قابل پیش بینی است؛ در نتیجه، برنامه ریزی برای موارد اضطراری بسیار توصیه می شود:

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

پول و شماره تلفن های ضروری را برای مواقع اورژانسی داشته باشید.
ممکن است عضوی از خانواده شما دچار بیماری ماشین زدگی شود؛ داروهای لازم را با خود بیاورید.
لوازمی برای تعمیرات جزئی ماشین مانند آچارهای مختلف را فراموش نکنید.
ممکن است در طول مسیر پنچر کنید که در این صورت اگر از قبل جک، اهرم باز کردن پیچ و لاستیک زاپاس داشته باشید، خیالتان راحت خواهد بود.

مواردی این چنینی، باعث خواهد شد که رویدادهای پیش بینی نشده تنها منجر به یک خاطره جالب برای تعریف کردن شود.
سفر خانوادگی

 

 

راهنمای کامل سفر به کشورهای همسایه با ماشین شخصی

 

توقف در طول مسیر

یکی از نکات مهم سفر خانوادگی با ماشین شخصی این است که شما هر چند وقت یک بار، ماشین را متوقف کرده و استراحت کنید.

این توقف ها برای استراحت، غذا خوردن و همچنین لذت بردن از مناظر بسیار ضروری هستند زیرا کودکان در این فواصل می توانند کمی از بار خستگی خود بکاهند و کمتر اذیت شوند. رانندگی نیز که کار طاقت فرسایی برای سفرهای جاده ای به حساب می آید، با این کار لذتبخش تر می شود.

اگر پدر و مادر هر دو رانندگی می کنند کار راحتتر خواهد بود، اما اگر تنها یکی از آن ها رانندگی می کند، با توقف در طول مسیر، او نیز می تواند کششی به بدن خود داده، یک چای یا هر نوشیدنی دیگری که می خواهد میل کند و سپس همه خانواده با حسی بهتر به سفر ادامه دهند.

در جاده های گوناگون، توقفگاه یا استراحتگاه هایی وجود دارد که معمولا در کنار پمپ بنزین ها قرار گرفته اند تا شما بتوانید بنزین خود را نیز پر کنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان