خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

اورامان تخت به خورشید ایران معروف است. Oraman Takht is known as the Iranian Sun. مکانی بسیار دیدنی، بکر، شگفت انگیز در دل طبیعت با مردمانی خونگرم، اصیل و زحمتکش. نام این مرکز دیدنی در ایران اورامان تخت نام دارد. در ادامه این بخش گردشگری از وب سایت نازوب، به موقعیت جغرافیایی و مکان های دیدنی اورامان تخت می پردازیم از انتخاب شما سپاسگزاریم.

معرفی مکان گردشگری در ایران

 Uraman Takht در استان کردستان شهرستان سروآباد قرار دارد موقعیت جغرافیایی آن شهرستان سروآباد، بخش اورامان، دهستان اورامان تخت، روستانی اورامان تخت (در برخی از گویش ها هورامان نیز نامبرده میشود).

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

بررسی این مکان زیبا و دیدنی در کردستان

می توان از روستای اورامانات تخت به عنوان یکی از شگفتی های ایران زمین نام برد، مکانی خارق العاده که عمده زیبایی و محبوبیتش را مدیون ترکیب طبیعی نابه جایش، معماری خاص و طراحی منحصربه فرد بناهایش، چشمه های خروشان، آرامگاه شالیار و مراسم مذهبی خاصش می باشد.

اورامانات تخت در ناحیه جنوب شرقی شهرستان مریوان از توابع استان کردستان قرار گرفته و تنها 170 کیلومتر از مرکز استان سنندج فاصله دارد. Sun of Iran; Oraman Bed An amazing place in Iran این نقطه بهشت گونه در ارتفاعات 1450 متری از سطح دریا آرمیده، آب و هوایش در فصل بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد می باشد.

این دهکده زیبا نه تنها یکی از خیره کننده ترین مناطق کوهستانی زاگرس بلکه خارق العاده ترین نقطه ایران به شمار می رود. در اطراف این روستا باقی مانده هایی از آتشگاه های زرتشتی یافت شده است، کشفیاتی که دال بر اعتقاد مردم این سرزمین به دین زرتشتی قبل از ظهور اسلام دارند.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

امروزه ساکنین این روستا پیرو مذهب سنی می باشند و با لهجه هورامی از گویش کردی سخن می گویند. از یکی از جاذبه ای این روستا می توان به خانه پیرشالیار اشاره کرد، پیر شالیار نام یک روحانی زرتشتی بوده که بعدها با ظهور اسلام به این دین روی آورد و مبلغ آن گشت. مقبره این فرد مورد احترام در اورامانات تخت هر ساله در اواسط بهمن ماه محل برگزاری مراسمی مذهبی است.

نام این Dream Village دهکده رویایی از دو بخش اورا و مان تشکیل شده است که در لغت به معنای سرزمین اهورا می باشد. البته در اوستا اورا معنای خورشید می باشد بنابراین اورمان را می توان به عنوان سرزمین خورشید نیز معنا کرد.
با توجه به قرار گرفتن اورامانات تخت بر روی دامنه ای با شیبی بسیار تند، منطقه مسکونی این روستا نیز مانند ماسوله متراکم و پله ای است. به بیانی دیگر سقف هر خانه حیاط خانه ای دیگر را تشکیل داده. البته زیبایی های این ساختار متفاوت در کنار استفاده عمده از سنگ و چوب به عنوان مصالح در ساخت ساختمان ها تکمیل می شوند.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

در این دهکده زیبا برخلاف کوهستانی بودنش جنگل هایی سرسبز و متراکم به چشم می خورد، جنگل هایی بزرگ که درختانی زیبا از آنها سربرافراشته اند و تصویری رویایی را در منطقه خلق کرده اند. در این روستا گیاهان دارویی مانند شیرن بیان و موم بومی زنبور عسل یافت می شود و گلابی، انار، انگور و انجیر آن هم همگی حرف هایی برای گفتن دارند.

در مسیری که به اورامان تخت برسید نیز زیباترین مکان های بکر دیگری وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

رودخانه سیروان

این رودخانه با نام کردی و فارسی سیروان و نام عربی نهر دیالی به عنوان طولانی ترین رودخانه کردستان و با آبدهی 2700 میلیون متر مکعب در سال پنجمین رودخانه داخلی پرآب ایران به شمار می رود. این رودخانه در جنوب غربی کردستان جاری است و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شود.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

رودخانه ای Roaring خروشان که می توان از آن به عنوان خالق شاهکاری بی بدیل از طبیعت در دل زیبایی های رویایی اورامان نام برد. سیروان با خروشی وصف نشدنی از جنوب غربی کردستان نشات گرفته و در دامنه های جذاب اورامان تصویری جادویی را از خود برجای گذاشته. این رود همچنین جایگاه انجام تمرینات قایقرانی و گاها میزبان مسابقات بین المللی و ملی نیز می باشد.

البته این رود همانقدر که زیبا و دوست داشتنی است، به دلیل ازدیاد جریان و خروش بالایش خطرناک نیز می باشد و شنا در آن به خصوص برای کودکان و افراد غیر حرفه ای بسیار خطرناک و مرگبار خواهد بود. می توان از این رود به عنوان تقسیم کننده منطقه باستانی اورامان به دوبخش مجزا نام برد، بخش هایی کاملا جدا از یکدیگر که تنها توسط پل دوآب در 25 کیلومتری شمال غربی پاوه به یکدیگر مرتبط می شوند.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

سیروان در واقع از الحاق آب های بخش های جنوب غربی، غرب و مرکز استان یعنی قشلاق، گاوه رود و گردلان تشکیل می شود و در مسیری طولانی به سمت مقصد نهایی اش یعنی خلیج فارس می ریزد. رودی خروشان و پرآب که به برکت وجودش زمین های زیادی سیرآب می شوند.

سیروان بعد از طی کردن مسیری بسیار طولانی و البته پرپیچ و خم بعد از ملحق شدن به رودخانه لیلی وارد کردستان عراق شده و از آنجا بعد از پیوستن به رودخانه دیاله به رود بزرگ دجله می ریزد و از آنجا به مقصد نهایی اش یعنی خلیج فارس وارد می شود.

می توان از کرانه های این رودخانه و دامنه کوه های اورامان به عنوان مقصدی بهشت گونه برای علاقمندان به طبیعت نام برد، مقصدی جذاب با چشمه های فراوان، چراگاه های سرسبز و گونه هایی متفاوت از انواع گیاهان و جانوران زیبا.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

دسترسی:
اورامان از طریق جاده ای 75 کیلومتری به شهر مریوان متصل می شود، همانطور که گفته شده رودخانه سیروان در نزدیکی اورامان این ناحیه را از سرو آباد جدا می سازد پس بهترین مسیر دسترسی به آن فواصل مابین روستاهای اسپریز و هجیج است. مسیری دیدنی که به لطف داشتن جاده های شنی در جوار رودخانه  very charming بسیار جذاب و دوست داشتنی می باشد.

 

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

مکان گردشگری نزدیک به اورامان تخت پاوه
اگر از علاقمندان به طبیعت و دوستداران روستاهای جذاب با ساختارهایی متفاوت هستید، پاوه قطعا انتخابی بسیار مناسب برای شما خواهد بود. شهری زیبا که خانه هایش به صورت پله کانی در دامنه دره ای زیبا آرمیده اند. پاوه یکی از شهرهای شمالی استان کرمانشاه است که در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار گرفته است.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

این شهر دیدنی داستانی کهن را در دل خود جای داده، روایتی که بر اساس آن نام پاوه برایش انتخاب گردید. روایتی که داستان سفر سردار یزدگرد سوم به این سرزمین را بیان می کند. یزدگرد سوم یکی از سردارانش را که پاو نام داشت با هدف جلب حمایت کردان به این منطقه فرستاد و از آنجاییکه این سردار در میان اهالی شهر از احترام خاصی بر خوردار بود، نام پاوه برای این روستا انتخاب گردید.

این شهر تاریخی به لطف داشتن جاذبه های طبیعی و ویژگی های ساختاری منحصربه فردی هرساله نظر تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جلب می کند. ساختار خانه های پاوه بسیار شبیه ماسوله ست به بیانی دیگر پشت بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی به شمار می رود.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

با توجه به اینکه این روستا از نظر جغرافیایی در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته از این رو دارای زمستان هایی سرد و بهاری خنک می باشد. کوه های اطراف آن با چشمه هایی متعدد پرشده اند، چشمه هایی که در فواصل بین ماه های فروردین تا تیر لبریز از آب می شوند.

پاوه در فصل تابستان مانند بهشت زیبا و سرسبز می شود، در این فصل درختان پربار میوه باغ هایی که اطراف روستا را احاطه کرده اند، خودنمایی می کنند و جلوه ای دیگر به این سرزمین دوست داشتنی می بخشند. در پشت این روستا رشته کوه های شاهو و در روبه رویش چشم اندازی دیدنی از آتشگاه به چشم می خورد.

پاوه جاذبه های طبیعی و باستانی متعددی نظیر چشمه ها، آبشارها، یخچال های طبیعی، جنگل ها، مقبره ها و آرامگاه های متعددی را در دل خود جای داده که از برجسته ترین آنها می توان به غار قوری قلا یا قوری قلعه اشاره کرد. این غار با پیشینه ای بسیار کهن بزرگترین غار آبی خاورمیانه به شمار می رود. این غار زیبا در فاصله 25 کیلومتری از مرکز شهر پاوه قرار دارد.

 

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

Lake Zarivar دریاچه زریوار
می توان از دریاچه زریبار به عنوان زمردی درخشان در غرب کشور نام برد، دریاچه ای جذاب که در 3 کیلومتری غرب شهرستان مریوان در استان کردستان قرار گرفته. نام آن از دو کلمه زری به معنای دریا و پسوند بار که در زبان کردی دریاچه معنا می شود، مشتق شده.خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

دریاچه ای زیبا با آبی درخشان که از چشمه ها و بارندگی تغذیه می شود. در بیشتر روزهای زمستان، سطح دریاچه به طور کامل یخ می زند و صحنه ای تماشایی، دلربا و در عین حال جذابی را خلق می نماید.

طول دریاچه زریبار 5 کیلومتر و عرض آن 1.6 کیلومتر اندازه گیری شده. اندازه این Lake دریاچه با توجه به شرایط محیطی متفاوت است و حجم آن در فصل های مختلف متغیر و حداکثر عمق آن 5.5 متر است.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

دریاچه زریبار نه تنها بزرگترین و زیباترین دریاچه غرب ایران بلکه یکی از منحصربه فردترین دریاچه های آب شیرین در جهان به شمار می رود و تمام ویژگی های لازم و در خور یک دریاچه بین المللی را داراست. برخی از رفتارهای زیست محیطی و اورگانیسم های آن هنوز ناشناخته اند و در حال بررسی و مطالعه می باشند.

محیط این دریاچه حدودا 22.5 کیلومتر، حجم تقریبی آب در آن 30 میلیون متر مکعب، میانگین بارش سالانه در آن 786 میلی متر جیوه، رطوبت نسبی 58.5 درصد و میانگین تبخیر سالانه در آن 1900 میلی متر گزارش شده. این اکوسیستم زیبا با طراوت روح و جان تازه ای به مریوان بخشیده و با توان بی نظیرش در زمینه توریسم نظر بسیاری از گردشگران را در تمام طول سال به خود جلب نموده.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

دریاچه ای جذاب با زیبایی بی حدی که دلیل هر ساله علاقمندان به طبیعت برای سفر مجدد به مریوان به شمار می رود. مقصدی بی نظیر با فضایی دوست داشتنی و مملو از آرامش که قایق سواری در آن قطعا ترسیم گر یکی از زیباترین خاطرات زندگیتان خواهد بود.

زمان بازدید: این دریاچه در هر فصلی از سال دوست داشتنی است و زیبایی های خاص خود را دارد. در فصل بهار سرسبز و با طراوت در فصل زمستان پوشانده از برف با آبی یخ زده می باشد، از این رو سفر به آن در هر موقع لذت بخش خواهد بود.

روستای پالنگان
می توان از روستای پلنگان به عنوان ماسوله ای در دل منطقه ای کوهستانی نام برد، روستایی زیبا با معماری پلکانی که در قلب کوه های کردستان شکل گرفته و پشت بام خانه پایینی حیاط خانه بالایی به شمار می رود.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

در پالنگان تماشایی ناظر ترکیبی خارق العاده از طبیعت، تاریخ و فرهنگ خواهید بود، مجموعه ای هنرمندانه و بی عیب و نقص که باور واقعی بودن این همه زیبایی در کنار هم کمی دشوار است. از این رو مسئولین آن را در فهرست آثار ملی جا داده اند.

در هر گوشه از این سرزمین که سر برمی گردانید نظاره گر زیبایی های قابل توجهی خواهید بود، زیبایی هایی دلنواز از خانه های روستایی، مزارع ماهی و مردم خونگرم و میهمان نواز با Dress لباس هایی محلی. شب های پالنگان به قدری تماشایی اند که عقل و هوش را از سر هر بیننده ای می ربایند، شب هایی دوست داشتنی که جلوه ای جذاب از روستا را با کوه های روشن شده با نورهای خانه ها را به نمایش می گذارند.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

بسیاری از صنایع دستی مربوط به پالنگان توسط خود مردم محلی ساخته شده اند و عرضه می گیرند. البته در طی سفر به این روستای دیدنی امتحان چای آتشی را فراموش نکنید، چایی دلچسب که به جرات می توان از آن به عنوان یکی از جاذبه های پالنگان نام برد.

این سرزمین تماشایی در 15 کیلومتری کامیاران و ابتدای منطقه اورامان آرمیده و با طبیعتی شگرف و معماری جذاب و منحصربه فرد از شما برای تجربه خاطراتی دوست داشتنی و سفری لذت بخش دعوت می نماید.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

در هنگام سفر به این منطقه دلنواز بازدید از قلعه پالنگان را فراموش نکنید، قلعه ای قدیمی با پیشینه ای باستانی و مربوط به دوران پیش از اسلام که در 800 متری روستا و دره زیبای تنگیور قرار گرفته است. خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

برخی نام این روستا را به معنای زیستگاه پلنگ و برخی دیگر مشتق شده از کلمه کردی پال به معنای تکیه دادن می دانند.

بهترین زمان بازدید: بهترین زمان بازدید از این مکان فصل بهار و تابستان می باشد.

دسترسی:

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

اگر با خودرو شخصی خود سفر می کنید، برای رسیدن به پالنگان می توانید از کرمانشاه و یا سنندج استفاده کنید. اگر از تهران یا شهرهای مرکزی ایران سفر خود را آغاز می کنید، کرمانشاه گزینه‌ مناسب تری خواهد بود زیرا تمام این مسیر آزاد راه بوده و دارای ترافیکی روان می باشد.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

هر کدام از این مسیر را که انتخاب کنید مقصد بعدی شما کامیاران خواهد بود. کامیاران در میانه راه سنندج به کرمانشاه واقع شده است. از کرمانشاه ۵۵ و از سنندج ۷۵ کیلومتر تا کامیاران راه در پیش خواهید داشت. همچنین فاصله کامیاران تا روستای پالنگان که مسیری کوهستانی است ۵۵ کیلومتر می باشد.

 

خورشید ایران؛ اورامان تخت مکان شگفت انگیز در ایران

 

از کامیاران وارد جاده روستای توبره ریز شده و بعد جاده را مستقیم ادامه دهید تا تابلوی سبز رنگ روستای پالنگان را مشاهده کنید.

در کنار خانواده با معرفی مکان های گردشگری وبسایت نازوب لحظه های خوشی را در خاطرتان ثبت کنید. همیشه شاد باشید.

Sun of Iran; Oraman Bed An amazing place in Iran

 

کوه جنجالی در ایران با خاصیت درمان ایدز ! + عکس

پرستشگاه پارتی در ایران + تصاویر

کویری در ایران که جن دارد (تصاویر)


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان