مقاوم ترین ماده در برابر حرارت کشف شد! حالت جدید ماده

مجموعه : علم و فناوری
مقاوم ترین ماده در برابر حرارت کشف شد! حالت جدید ماده

داغ ترین خبرهای علمی برای علاقمندان به علم و تکنولوی در این بخش از خبرهای علمی و فناوری مجله تفریحی ناز وب. از کشف مقاوم ترین ماده در برابر حرارت تا علت درخشش فوق العاده و بی نظیر نور آبی فلوئورسنت در دریای چین.

 

مقاوم ترین ماده در برابر حرارت

چند رسانه روسی ازجمله پایگاه اینترنتی روزنامه وچرنیا ماسکوا و تارنمای ویستانیوز روز شنبه نوشتند: دانشمندان دانشگاه پژوهش‌های ملی تکنولوژیکی روسیه معتقدند که این ماده مقاوم در آینده می‌تواند در هواپیماسازی استفاده شود.

 

مقاوم ترین ماده در برابر حرارت کشف شد! حالت جدید ماده

 

این ماده با فرمول شیمیایی Hf-CN ساخته شده است و در زمان حاضر دانشمندان دانشگاه پژوهش‌های ملی تکنولوژیکی روسیه، کارایی آن را بررسی می‌کنند.

تارنمای ویستانیوز نوشت: به رغم اینکه دانشمندان مقاوم‌ترین سرامیک دربرابر حرارت را ساخته‌اند اما خاصیت این ماده در شرایط سرعت مافوق صوت غیرقابل پیش‌بینی است. اما پژوهشگران روس بر اساس اطلاعاتی که درباره این ماده دریافت کرده‌اند، خوش‌بین هستند.

رسانه روسی افزود: درجه استحکام این ماده ۲۱.۳ گیگاپاسکال است و در درجه حرارت حدود ۴ هزار و ۲۰۰ سانتیگراد ذوب می‌شود.

به لطف ترکیب اجزای این ماده سرامیکی، این a matter ماده می‌تواند برای استفاده در موادی که با حرارت سر و کار دارند، مثل بدنه هواپیماها، موتورهای جت و لبه‌های بال‌های هواپیما که در دمای بالاتر از دو هزار درجه سلسیوس کار می‌کنند، بسیار سودمند باشد.

انتظار می‌رود پس از پایان شیوع همه گیر کرونا و لغو محدودیت‌ها، تحقیقات درباره این ماده ادامه یابد و آزمایش ذوب این ماده سرامیکی با اشعه لیزری آغاز شود.

 

کشف حالت جدیدی از ماده

دنیای علم و فناوری مجله ناز وب به نقل از پایگاه خبری ساینس، بسیاری از ما با چهار حالت کلاسیک ماده شامل جامد، مایع، گاز و پلاسما آشنا هستیم، اما ظاهرا دنیای بزرگی از حالت‌های محتلف ماده وجود دارد که هنوز برای ما ناشناخته است. اکنون محققان دانشگاه‌های آپسالا سوئد و ردباند هلند توانستند یکی از این حالت‌ها را شناسایی کنند.

 

مقاوم ترین ماده در برابر حرارت کشف شد! حالت جدید ماده

 

هنگامی که تمام اتم‌های تشکیل‌دهنده یک ماده دارای اسپین‌هایی با راستای یکسان باشند،خاصیت مغناطیسی در آن ماده ایجاد می‌شود. اما در شیشه اسپینی، اسپین‌ها فاقد نظم هستند و در راستاهای تصادفی قرار دارند. دلیل استفاده از عنوان «شیشه» برای نام‌گذاری این حالت ماده نیز به دلیل مشابهت چیدمان اتم‌های ماده در این حالت، با چیدمان اتم‌های تشکیل‌دهنده شیشه است.

تاکنون شیشه‌های اسپینی تنها درون آلیاژهای خاصی مشاهده شده‌اند. اکنون محققان دریافتند این حالت ماده به طور طبیعی در عنصر نئودیمیم ایجاد می‌شود. برای تفکیک این حالت جدید از آنچه در آلیاژها رخ می‌دهد از عنوان «خود القا» برای نام‌گذاری این حالت استفاده شد.

عنصر نئودیمیم به دلیل داشتن خواص مغناطیسی عجیب، شناخته شده است. محققان از طریق بررسی این عنصر با استفاده از میکروسکوپ تونلی روبشی (STM) دریافتند اسپین اتم‌های این عنصر با سرعت‌های مختلف در حال چرخش مارپیچی هستند و در نتیجه شکل مارپیچ دائما در حال تغییر است. تکنیک STM امکان مشاهده ساختار و تشخیص قطب شمال و جنوب هریک از اتم‌ها را به طور مستقل فراهم می‌کند و با استفاده از آن می‌توان رفتار ماده را در سطح اتمی با دقت فوق‌العاده‌ای مشاهده کرد.

به گفته محققان بر اساس آنچه در این تحقیقات مشخص شده است، احتمالا عناصر دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به حالت شیشه اسپینی خودالقا درآیند. به اعتقاد محققان رفتار اسپینی اتم‌ها در این حالت شباهت زیادی به رفتار نورون‌ها دارد و می‌توان از این حالت ماده برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی بهره گرفت.

اکنون حالت شیشه اسپینی خودالقا، در کنار سایرحالت‌های غیرعادی ماده مانند ابرجامدها، کریستال‌های زمان و شاره‌های دارای جرم منفی قرار می‌گیرد و دنیای حالت‌های عجیب ماده را بیش از پیش گسترش می‌دهد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

 

کشف علت درخشش فوق العاده نور آبی دریای چین

یکی از پدیده‌های طبیعی جالبی که در امتداد سواحل دریای چین شرقی اتفاق می‌افتد، درخشش نور آبی فلوئورسنت در سراسر سطح دریاست.

این دریا بخشی از آب‌های غربی اقیانوس آرام است که بین چین و تایوان قرار دارد.

 

مقاوم ترین ماده در برابر حرارت کشف شد! حالت جدید ماده

 

شاید با دیدن تصاویر این پدیده خارق‌العاده این طور به نظر برسد که این نورها یک انیمیشن هستند ولی این پدیده که به “اشک‌های آبی‌” معروف است، یک پدیده کاملا طبیعی است.

وجود این نور آبی تا مدت‌ها ناشناخته بود ولی دانشمندان با بررسی‌های بیشتر نتایج جدیدتری راجع به علت ایجاد این پدیده پیدا کردند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که پدیده “اشک‌های آبی” به طرز شگفت‌انگیزی ناشی از وجود نوعی جلبک است.

این جلبک “نوکتیلوکا سینتیلنس قرمز”(red Noctiluca scintillans) نام دارد و به” درخشش دریا” معروف است.

جلبک “نوکتیلوکا سینتیلنس قرمز” میکروارگانیسمی تک‌ سلولی است که شکلی شبیه به بادکنک دارد و جزو گونه‌های “چرخان‌تاژک‌داران”(داینوفلاژله‌ها) است.

این موجودات ریز، هنگام پریشانی، تابش “زیست‌تابی” از خود ایجاد می‌کنند.

زیست‌تابی پدیده‌ای است که طی آن موجودات زنده در اثر واکنش‌های شیمیایی در بدن آن‌ها به تولید و انتشار نور می‌پردازند.

هرچه‌ قدر میزان این جلبک‌ها در آب بیشتر باشد، نور بیشتری هم تولید می‌کنند.

جلبک “نوکتیلوکا سینتیلنس قرمز” با پدیده “کشند سرخ” جلبک‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌هایی که می‌تواند اکسیژن آب را کاهش دهند و شرایطی سمی برای دیگر آبزیان به وجود آورند، مرتبط است.

پدیده کشند سرخ یا آب‌سرخه یک پدیده دریایی است که بر اثر ازدیاد جمعیتی انفجار گونهٔ گروهی از جلبک‌ها اتفاق می‌افتد.

ردیابی شکوفه‌های این جلبک‌ها کار آسانی نیست زیرا غیرقابل پیش‌بینی هستند.

محققان دانشگاه ملی اقیانوسی تایوان، دانشگاه کالیفرنیا جنوبی و چند دانشگاه دیگر در چین با استفاده از حسگرهای مخصوصی در ماهواره‌های ناسا و ایستگاه فضایی بین‌المللی، تغییرات رنگ آب دریا را بررسی کردند.

این محققان هزار تصویر را که در بازه زمانی ۱۷ ساله گرفته شده بودند بررسی کردند.

این تیم تحقیقاتی توانستند الگوهای رنگی جلبک “نوکتیلوکا سینتیلنس قرمز” را شناسایی کنند و دریافتند که این پدیده و ایجاد Light in the water  نور در آب می‌تواند در فواصلی دورتر از ساحل و در آب‌هایی گرم‌تر از آنچه که قبلا تصور می‌شده، اتفاق بیفتد.

تصاویر ماهواره‌ای همچنین نشان داده که این شکوفه‌ها در حال افزایش هستند.

محققان معتقدند هنوز اطلاعات زیادی راجع به این پدیده وجود دارد که کشف نشده‌اند.

این پدیده در ماههایی از سال در سواحل چابهار هم قابل مشاهده است.

 

سیاره ای که فلزات اطراف جو آن شناورند!!

نقل از نیواطلس، گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی دانشگاه ییل، سیاره‌ای در فاصله ۴۵۶ میلیون سال نوری از زمین را یافته‌اند که جو آن به علت گرمای سوزان این سیاره حاوی فلزات مذاب و تبخیر شده است.

 

مقاوم ترین ماده در برابر حرارت کشف شد! حالت جدید ماده

 

این سیاره به نام MASCARA-۲ b در صورت فلکی Cygnus قرار دارد و هر ۳.۵ روز یک بار به دور ستاره‌ای آبی رنگ به نام KELT-۲۰ می‌گردد. محققان سیاره یادشده را مشتری داغ لقب داده‌اند. البته ابعاد این سیاره دو برابر سیاره مشتری بوده و فاصله آن از ستاره‌ای که به دورش می چرخد تنها ۸ میلیون کیلومتر است و همین مساله موجب داغی شدید آن شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دمای جو این سیاره به رقم بی سابقه ۱۷۲۷ درجه سانتیگراد می‌رسد.

محققان تصور نمی‌کردند سیاره‌ای در این ابعاد بزرگ بتواند در نزدیکی یک ستاره زنده و به شدت گرم به حیات خود ادامه دهد. از جمله فلزات تبخیر شده شناسایی شده در جو این سیاره می‌توان به آهن، منیزیم و کروم اشاره کرد.

 

کشف عجیب اولین سکونتگاه انسان در خرم آباد! + عکس

کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

کشف یک اشتباه بزرگ در قرآن! لطفا بخوانید و بدانید

کشف عجیب یک شکل هندسی جدید! + عکس

 

The most heat-resistant material was discovered! New state of matter

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان