6 ویژگی کلیدی که یک اتاق خواب را برای استراحت کردن مناسب می سازد

6 ویژگی کلیدی که یک اتاق خواب را برای استراحت کردن مناسب می سازد

اتاق خواب فضای امنی است که پس از گذراندن یک روز سخت و خسته کننده می‌توان به آن پناه آورد و در آن خستگی را از بین برد؛ اما گاهی بعضی اشتباهات باعث می‌شوند آرامش از این فضا رخت ببندد و برود. برای اینکه بتوانید یک اتاق خواب آرامش بخش و زیبا داشته باشید، نکات این مقاله را رعایت کنید.

⦁ داشتن تهویه مناسب
میزان خواب مناسب برای افراد مختلف معمولا حدود هشت ساعت تخمین زده می‌شود؛ بعضی‌ها کمتر از این زمان می‌خوابند و بعضی بیشتر از این زمان. در هر کدام از این گروه‌ها که قرار می‌گیرید باید بدانید که در تمام طول شب هوای تنفس شما در اتاق باقی خواهد ماند و همین مسئله ممکن است باعث ایجاد رخوت یا کسالت در شما شود. به همین دلیل لازم است که اتاق خواب دارای تهویه مطبوع باشد.

 

6 ویژگی کلیدی که یک اتاق خواب را برای استراحت کردن مناسب می سازد

 

⦁ معمولا در فصل‌های گرم سال فروش انواع کولر گازی و اسپلیت رونق پیدا می‌کند که بسته به مدل‌های مختلفی که دارند، مثل مدل‌های ایستاده و بزرگ یا پرتابل و کوچک بخش مهمی از خنکا و تهویه فضا را فراهم می‌کنند. در فصل‌های سرد هم جریان هوا را می‌توان از بخش گرمایشی دستگاه‌ها فراهم کرد.
⦁ اگر در منطقه خوش آب و هوایی زندگی می‌کنید، می‌توانید شب‌ها کمی درز پنجره را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند. در غیر این صورت از دستگاه‌های تصفیه هوا کمک بگیرید.
⦁ اگر امکانش را دارید، شب‌ها در اتاق خواب را نبندید و به هوا اجازه محبوس ماندن ندهید.
⦁ هر روز صبح بعد از بیدار شدن مدتی پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای تازه وارد اتاق شود. نور و هوای تازه روحیه شما را بهتر و شما را آماده شروع روز خواهد کرد.

 

⦁ استفاده از رنگ‌های مناسب

 

6 ویژگی کلیدی که یک اتاق خواب را برای استراحت کردن مناسب می سازد

 

آرامش مهم‌ترین ویژگی یک اتاق خواب است و یکی از عناصری که می‌تواند منجر به ایجاد آرامش بیشتر شود، استفاده از رنگ‌های ملایم و آرامش بخش است، در این مطلب می‌توانید با بهترین رنگ‌ها برای دیوار اتاق آشنا شوید. تحقیقات نشان داده‌اند رنگ‌ها تاثیر بسیار جالبی بر روحیه افراد می‌گذارند؛ مثلا کسانی که از رنگ قرمز در پوشش‌شان استفاده می‌کنند، به نظر سرکش و عصیان گر می‌رسند و کسانی که سفید را انتخاب می‌کنند، روحیه‌شان آرام‌تر خواهد بود.
⦁ سعی کنید در اتاق خوابتان رنگ سه قسمت را به طور ویژه در نظر داشته باشید؛ دیوارها، روتختی و پرده‌ها. رنگ این بخش‌ها چون فضای بزرگی از اتاق را اشغال می‌کنند، تاثیر زیادی روی آرامش شما خواهد داشت.
⦁ در فضای اتاق خواب سعی کنید از رنگ‌های مهیج مثل قرمز، نارنجی و زرد استفاده نکنید. این رنگ‌ها به صورت ناخودآگاه باعث فعال شدن فکر می‌شوند و آرامش لازم را از شما می‌گیرند. همچنین رنگ مشکی رنگ خوبی برای آرامش شما نخواهد بود.

 

⦁ روشی برای راحتی بیشتر در اتاق مستر
اتاق خواب‌های مستر سرویس بهداشتی و حمام را در خودشان جا می‌دهند. از آنجایی که سرویس بهداشتی مقادیر زیادی رطوبت را در خودش قرار داده است؛ اولا مهم است که دارای هواکش بسیار قوی با مکش بالا باشد. در غیر این صورت باید پنجره داشته باشد و بهتر است در هوای سرد از بعضی گرم کن‌های کف برای این فضا استفاده کرد تا میزان رطوبت به حداقل برسد.
نکته مهم دیگر خود اتاق خواب است. اتاق خوابی که مستر باشد باید دارای یک سیستم تهویه مطبوع یا سیستم سرمایشی و گرمایشی بدون رطوبت باشد. برای مثال اگر اتاق خواب شما مستر است و احتمال ورود رطوبت از حمام به فضای اتاق وجود دارد، سیستم سرمایشی شما نباید مثل کولر آبی بر پایه آب باشد. در عوض استفاده از انواع کولر گازی و اسپلیت که فضا را مرطوب نمی‌کنند برای شما مناسب خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم محصولاتی مثل پکیج یا اسپلیت را از برند معتبری مثل ایران رادیاتور تهیه کنید که نمایندگی و خدمات پس از فروش دارند. گزینه‌های داخلی هم قیمت مناسبی دارند و هم در شرایط فعلی تحریم در صورت بروز مشکل می‌توانید روی خدماتشان حساب کنید.

⦁ نور را دست کم نگیرید
کیفیت خواب شبانه شما نسبت عکس با نور اتاق‌تان دارد؛ یعنی هر چه نور اتاق بیشتر باشد، کیفیت خوابتان پایین خواهد آمد. به همین دلیل است که رعایت موارد زیر می‌تواند منجر به احساس راحتی بیشتر در اتاق خواب شود:
⦁ استفاده از پرده‌های ضخیم می‌تواند مانع از ورود نور شدید به اتاق شود. اگر همسایه‌هایتان برای دکوراسیون خارجی ساختمان‌شان از نور پردازی استفاده کرده‌اند یا پنجره اتاق‌تان رو به اتوبان است و شب‌ها شاهد رقص نور ماشین‌ها هستید، در حق سلامت بدنتان لطف کنید و پرده‌های ضخیمی تهیه کنید که مانع ورود نور در طول تاریکی شب شود.
⦁ استفاده از پشت پرده‌ای نازک زیر پرده ضخیم باعث می‌شود بتوانید با حفظ حریم شخصی در طول روز از نور طبیعی خورشید کمک بگیرید.
⦁ استفاده از موبایل و سایر وسایل دارای نور مصنوعی قبل از خواب آرامش شما را به هم خواهد زد. سعی کنید از این وسایل داخل اتاق خواب استفاده نکنید.
⦁ بهتر است نور اتاق خواب بسیار ملایم باشد و بدن شما را برای خوابیدن آماده کند. نور قوی را به اتاق کار یا فضای آشپزخانه و سالن اختصاص دهید.
⦁ به خاطر داشته باشید استفاده از نور آبی و سفید می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود؛ پس بهتر است این نورها را با نور زرد ترکیب کنید.

 

⦁ تشک و بالش را بررسی کنید

 

6 ویژگی کلیدی که یک اتاق خواب را برای استراحت کردن مناسب می سازد

 

کالاهایی که برای خواب تهیه می‌کنید، شامل تشک، لحاف، ملحفه، بالش و کوسن می‌شود. تک تک این وسایل می‌توانند باعث ایجاد راحتی بیشتر شما شوند؛ اگر آن‌ها را بر اساس اصول زیر تهیه کرده باشید:
⦁ حتما قبل از خرید تشک و بالش، چند دقیقه‌ای بدون احساس خجالت در فروشگاه روی آن دراز بکشید و مطمئن شوید بدنتان روی آن احساس آرامش دارد.
⦁ لحاف و بالش شما نباید گرما را محبوس کنند و منجر به تعریق شما در طول شب شوند. بنابراین استفاده از اجناسی که ممکن است قیمت و کیفیت پایین‌تری داشته باشند را در اولین فرصت کنار بگذارید و سعی کنید با کمی هزینه بیشتر کالای خواب با کیفیت و دارای ضمانت پس از فروش تهیه کنید.
⦁ رنگ ملحفه‌های شما باید بسیار ملایم باشد و با دیدن‌شان احساس خوبی به شما دست دهد. این رنگ ممکن است برای هر شخص متفاوت باشد؛ اما معمولا تناژهای ملایم صورتی و سبز مغز پسته‌ای می‌تواند برای بیشتر افراد حس خوبی به دنبال داشته باشد.

 

⦁ اتاق خواب جای وسایل خواب است
به خاطر داشته باشید جای هر وسیله‌ای در اتاق خواب شما نیست. برای مثال بهتر است کتابخانه را در اتاق دیگری بگذارید و از قرار دادن آن در فضای اتاق خواب که تمام عناصر آن باید یادآور آرامش باشند پرهیز کنید. همچنین اگر امکانش را دارید، وسایل ورزشی خانگی مثل تردمیل و دوچرخه ثابت را در این فضا قرار ندهید. معمولا بهترین وسایل برای اتاق خواب تخت، میز توالت و صندلی آن و کمد لباس‌ها هستند؛ نسبت به قرار دادن بقیه وسایل بهتر است مراقبت بیشتری داشته باشید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان