ramazan
ramazan

راه های طلایی برای پرورش خلاقیت کودکان

راه های طلایی برای پرورش خلاقیت کودکان

کودک خلاق آینده ای روشن تر نسبت به هم سن و سالانش دارد. والدین همانطور که در رشد و آموزش کودکان تأثیر دارند میتوانند روی خلاقیت او نیز اثر بگذارند. در ادامه مطالب به ویژگی کودکان خلاق و راه های پرورش خلاقیت اشاره شده است. از همراهی شما عزیزان متشکرم.

 

ویژگی های کودکان خلاق

* عادت به وارسی منابع مختلف.
* جسارت در گفتار زیاد.
* طرح سوالات عجیب و غریب.
* کنجکاوی زیاد برای سردرآوردن از امور.
* اشتیاق به صحبت درباره ی کشفیات با دیگران.
* شور و نشاط و مشغولیت های شدید جسمانی.
* دقت و توجه شدید در گوش دادن، مشاهده کردن یا انجام دادن کاری.
* با دقت و اشتیاق به پیرامون خود نگریستن.
* توانایی ابداع بازی های جدید و تغییر در بازی ها.
* قیاس در صحبت های خود.

چه زمانی انگیزه (Motivation) و خلاقیت کودک در محیط خانه از بین می رود؟

– تاکید بیش از حد والدین بر هوش و حافظه کودک
– ایجاد رقابت میان کودکان
– تاکید افراطی بر جنسیت کودک
– قرار دادن قوانین خشک و دست و پا گیر در منزل
– عدم آشنایی والدین با مفهوم واقعی خلاقیت (Creativity)
– انتقاد مکرر از رفتارهای کودک
– بیهوده شمردن تخیلات کودک
– عدم شناسایی علایق درونی کودک
– عدم وجود حس شوخ طبعی در محیط منزل
– تحمیل نقش بزرگسالان به کودک برای افزایش خلاقیت کودک باید چه کنیم؟
– حرکت کودک را تحقیر نکنیم، کودکی که احساس حقارت کند دست به خلاقیت نمی‌زند.
– محیط مناسبی برای انجام کارهای خلاق آنها فراهم نمایید.
– امکانات و وسایلی در اختیار آنها قرار دهید تا به وسیله ی آنها خلاقیت های خود را ابراز نمایند: وسایل موسیقی، نقاشی، طراحی.
– کارهای خلاق کودک را تشویق کنید و آنها را در معرض نمایش قرار داده و از ارزیابی بیش از حد آنان خودداری کنید.
– با کودک خود شوخ طبع و مهربان باشید.
– استعداد فقط سهم کوچکی از خلاقیت است و تمرین و نظم بخشیدن به آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.
– امکان شرکت در فعالیت ها و کلاس های ویژه را برای آنان فراهم نمایید.
– به عنوان بزرگسال خود به انجام کارهای خلاق بپردازید و اجازه دهید کودکان شما شاهد کارهای خلاق شما باشند و بیاموزند.
– بازی های ابتکاری نقش مهمی در فعالیت ثمربخش و خلاقانه کودک ایفا می کند. مربی نباید موضوع بازی را به کودک تحمیل کند. او در این صورت حس ابتکار و نیروی ابتکار و تخیل و استقلال را از آنها سلب می کند. بسیار مهم است که بازی‌ها قالبی نباشد و راه را برای ابتکار کودکان بگشاید.

راه پرورش خلاقیت کودک

۱۵ راه پرورش خلاقیت در کودکان

۱. به تخیلاتش بال و پر بدهید

اگر حین بازی یا انجام کارها کودک شما می گوید من پرواز میکنم و با تخیلات خودش شما را شگفت زده می کند, شما نیز با او همراه شوید. او را حین بازی ها و انجام کارها جدی بگیرید.

۲. از بی نظمی نهراسید

همه ما کودکان مرتب و تمیز را ترجیح می دهیم ولی تا کودک بی نظم نباشد آفریننده نیز نخواهد بود. اجازه بدهید پس از انجام کارهایش به مرتب کردن محیط بپردازد.

۳.قوانین را به عهده او بگذارید

هنگام بازی بگذارید او قوانین را تعیین کند و انتظار نداشته باشید همواره تابه قوانین شما باشد. با قوانین او کنار بیایید.

۴.وسایل را مهیا کنید

اگر میخواهید هم کودک خاتقی داشته باشید و هم خانه ای مرتب, وسایل آسایش را مهیا کنید. بطور مثال با چسباندن کاغذ های بزرگ روی دیوار اجازه دهید او روی دیوار نقاشی کند و یا از رنگ های انگشتی استفاده کنید.

۵. کاردستی

کاردستی ها علاوه بر افزایش مهارت های فیزیکی کودک به رشد خلاقیت او نیز کمک می کنند. وسایل مورد نیاز را آماده کنید و ابتدا از او بخواهید با ایده های خودش یک کاردستی زیبا خلق کند.

۶. نقاشی

دنیای نقاشی بچه ها متعلق به آن ها است. نقاشی کشیدن آسان ترین راه نمایش ایده ها و تخیلات آن ها است بنابراین به نقاشی های آن ها بیشتر توجه کنیم و امکانات لازم برای تقاشی کردن کودکانمان را فراهم کنیم.

۷. موسیقی

همه کودکان از شنیدن موسیقی لذت می برند و سعی می کنند آوایی که شنیده اند را تکرار کنند. یک ابزار موسیقی کودکانه مانند طبل یا شیپور های کوچک, پیانو های اسباب بازی, ساز دهنی و… برای آن ها تهیه کنید. به صدا در آوردن سازها یکی دیگر از روش های ابراز حالات درونی کودکان است.

۸. سوال های بی پایان

حق دارید اگر گاهی از سوالات بی پایان کودکانتان کلافه شوید ولی همین سوال های کودکانه تاثیر بسزایی در رشد خلاقیت کودکان دارد بنابراین حوصله پیشه کنید و با صبوری به سوالات آن ها پاسخ دهید.

۹.رقصیدن

یکی دیگر از ره های پرورش خلاقیت, حرکات موزون با موسیقی های مختلف است. این کار کودک را به خلق حرکات جدید وا می دارد و به او در حفظ تعادل بدنش نیز کمک می کند.

۱۰. داستان ها

خواندن داستان ها را هدفمندتر کنیم و اجازه دهیم کودک هم در این داستان سرایی شرکت کند. نیمی از داستان را تعریف کنید و نیمه بعدی را به او بسپارید تا داستان را پایان دهد. به نحوه داستان سرایی او ایراد نگیرید و مشتاقانه گوش دهید تا او هم با لذت بیشتری داستان را برای شما تعریف کند.

۱۱.خمیربازی

خمیربازی علاوه بر افزایش مهارت های دستی کودک فرصتی برای خلق ایده های جدید برای او به ارمغان می آورد. ترکیب رنگ ها و ساختن هر آنچه در ذهن دارد یکی از راه های پرورش خلاقیت در کودک است. هنگام خمیر بازی از سفره های نایلونی به عنوان بستر کار استفاده کنید تا مرتب کردن محیط پس از بازی راحت تر باشد.

۱۲.اسباب بازی های ساختنی

اسباب بازی هایی مانند مکعب های چوبی یا سازه هایی که به یکدیگر متصل می شوند یکی از بهترین انواع اسباب بازی ها هستند. این سازه ها برای مجسم کردن ایده هایی که کودکان در ذهن دارند بسیار مناسب هستند.

۱۳.پاداش به تلاش ها

پس از هر تلاشی به کودک پاداش دهید. مهم نیست در خلق یا مجسم کردن ایده هایش چقدر موفق عمل کرده است, او به این تشویق یا پاداش برای ادامه راه نیاز دارد. منظور از پاداش حتما خوراکی یا اسباب بازی یا … نیست. لبخند و توجه و عبارات محبت آمیز بهترین پاداش برای کودکان است.

۱۴.شما بپرسید

کنجکاوی کودکتان را برانگیزید. در هر محیطی یا هر شرایطی می توانید با مطرح کردن سوالاتی او را به تفکر وا دارید. با دیدن عکس یک فیل از او بپرسید: میدانی غذای فیل ها چیست؟ یا می توانی حدس بزنی آن ها چطور می خوابند؟ و …

۱۵.اشتباه کنید

کودک را از اشتباهاتی که برایش خطر جانی ندارد دور نکنید. هر اشتباه یک تجربه و یک درس است و یا شاید یک مسئله و یک فرصت برای حل مسائل پیش آمده.

راه های از بین بردن خلاقیت در کودکان

۱. کلاس نقاشی

شاید تعجب کنید ولی painting class کلاس نقاشی با آموزش هایی که درباره نحوه کشیدن و رنگ کردن به کودکان می دهد فرصت خلق آثاری که تماما از ذهن و خلاقیت آن ها نشات گرفته باشد را از آن ها میگیرد.

۲. کاردستی های از پیش تعیین شده

زمان درست کردن کاردستی می توانید به آن ها کمک کنید ولی ایده اولیه را به عهده خود کودک بگذارید. وقتی ایده هم از شما باشد خلاقیت جایی برای ابراز وجود نخواهد داشت.

۳.بازی ها و قوانین از پیش تعیین شده

در زمان بازی کودکان تنها بازیکن یک بازی نباشند. بازی هایی که قوانین خاصی دارند او را مجبور به پیروی می کنند و فرصت خلق ایده را از او میگیرند.

۴.نادیده گرفتن استعدادها

اگر فقط روی یکی از استعدادهای کودک تمرکز کنید استعدادهای دیگر او را که شاید اولویت بیشتری هم داشته باشد را نخواهید دید. برای مثال اگر روی انعطاف بدن کودک خود و استعدادش در ژیمناستیک تمرکز کنید شاید متوجه استعداد بالای او در نقاشی نشوید. با ذهن باز به کودک خود نگاه کنید.

۵.کلاس های متنوع

خستگی کودک که ناشی از حضور در کلاس های مختلف باشد اجازه خلق هر ایده ای را از او سلب می کند. کودک تا ۶ سالگی اکثر زمان خود را باید صرف بازی کردن کند. با کلاس های متنوع او را خسته نکنید.

۶.مقایسه

مقایسه کردن کودکان با یکدیگر سبب ندیدن استعدادهای کودک و سرکوب احساسات و خلاقیت او می شود. کودک را با خودش در سنسن پایین تر مقایسه کرده و از توانایی های او تعریف کنید تا اعتماد بنفس وی را افزایش دهید.

۷.نشنیده گرفتن

به حرف ها و سوالات کودک هرچند از نظر شما خسته کننده باشد, گوش فرا دهید. نتیجه این توجه و دقت به سخنان کودکتان را در رشد هوش و خلاقیت او خواهید دید.

۸.داستان فقط برای خواب

داستان را فقط به زمان خواب موکول نکنید. داستان سرایی برای کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۹.مرتب و منظم

اگر دائما به فکر نظافت و تمیزی کودک هستید علاوه بر القای مشکل وسواس به کودک ابتکار عمل را نیز از او میگیرید. بگذارید با لمس کردن و بهم ریختن محیط در ذهنش ایده پردازی کند.

۱۰.هشدارهای پشت سر هم

بایدها و نبایدها و هشدارهای پشت سر هم نه تنها او را می ترساند بلکه از کشف محیط اطراف و کسب تجربه باز می دارد.

برای بهبود خلاقیت کودک خود و استعدادیابی او می توانید به موسسه فرزندان برتر مراجعه نمائید، موسسه فرزندان برتر یکی از بهترین و کامل ترین موسسات در حوزه فعالیت های مرتبط با استعدادیابی و خلاقیت در کودکان است. شما می توانید بازخوردهای مناسب از این موسسه را در صفحه پروفایل آن ها مشاهده کنید.

 

Golden ways to nurture children’s creativity


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان