ramazan
ramazan

دستور تهیه انواع دسر پاناکوتا

دستور تهیه انواع دسر پاناکوتا

پاناکوتا Panacota چیست؟

پاناکوتا هم مانند تیرامیسو یک دسر سنتی ایتالیایی است که ترجمه لغوی آن به معنای “خامه پخته شده” (Cooked cream) است. به طور سنتی پاناکوتا فقط با خامه درست می‌شد؛ با این حال، با تغییر ذائقه‌ها و دور شدن مردم از غذاهای سنگین، سرآشپزها معمولا در دستور تهیه این دسر مقداری شیر اضافه می‌کنند تا دسری سالم‌تر و سبک‌تر بسازند.

نکات طرز تهیه پاناکوتا

• پاناکوتا را می‌توانید به صورت قالبی درست کنید و بعد از آماده شدن آن را از درون قالب دربیاورید.
• اگر دوست داشته باشید می‌توانید پاناکوتا را در لیوان‌های کوچکی بریزید و روی آن را با میوه‌های تازه و انواع توت سرو کنید.
• اگر می‌خواهید پاناکوتا از نظر طعم و بافت کالری سبک‌تر باشد می‌توانید برای تهیه آن از شیر کم چرب و خامه کم چرب استفاده کنید.
• همچنین اگر رژیم گیاهخواری دارید می‌توانید پاناکوتا را با شیر سویا، شیر بادام یا شیر نارگیل نیز درست کنید. به جای خامه لبنی هم در دستور تهیه پاناکوتا وگان باید از خامه گیاهی استفاده کنید.
• برای درست کردن پاناکوتا باید خامه و شیر و شکر و ژلاتین را روی حرارت با هم مخلوط کنید. برای مخلوط شدن این مواد با هم باید صبر داشته باشید و دقت کنید که دمای شعله گاز زیاد نباشد، و شیر جوش نیاید.
• اگر لایه‌های شیر و خامه پاناکوتای شما بعد از چند ساعت ماندن در یخچال، از هم جدا شد، احتمالا ژلاتین به خوبی درون شیر حل نشده. همچنین نباید هنگامی که دمای شیر و خامه خیلی بالاست آن‌ها را داخل ظرف مورد نظر بریزید.
• بعد از اینکه شیر را از روی حرارت برداشتید کمی هم بزنید تا از حرارت بیوفتد و بعد داخل لیوان یا ظرف مورد نظر بریزید.

 

طرز تهیه انواع پاناکوتا

پاناکوتا نسکافه

مواد لازم
 
1. 1 لیوان شیر
2. 1 بسته پودر نسکافه
3. 100 گرم خامه
4. 2 ق غ شکر
5. 1 ق غ ژلاتین
6. 1 فنجان آب

مراحل

1. ابتدا شیر و شکر و پودر نسکافه رو روی حرارت قرار میدیم و باهم مخلوط میکنیم
2. بعد ژلاتین و آب رو بنماری میکنیم و به مواد قبلی اضافه میکنیم و یکم رو حرارت هم میزنیم و بعد دو دقیقه زیر شعله رو خاموش میکنیم
3. خامه رو هم میزنیم و به مواد قبلی اضافه میکنیم و خوب مخلوط میکنیم
4. کف ظرف رو چرب میکنیم و موادمون رو توش میریزیم
5. حدود ۲۴ ساعت باید تو یخچال بمونه تا خودشو بگیره.
6. نوش جان:)

پاناکوتا شکلاتی

مواد لازم برای دو نفر

1. 3 لیوان شیر
2. شکر یک و نیم لیوان
3. 2 قاشق غ پودر کاکائو
4. 2 قاشق غ ژلاتین
5. 4 تکه شکلات تخته ای
6. وانیل مقدار خیلی کمی
7. 100 گرم خامه صبحانه

مراحل

1. ابتدا یک لیوان ازشیری رو که داریم با ژلاتین مخلوط کرده و روی بخار غیر مستقیم آب گذاشته تا کاملا شفاف بشه
2. سپس باقیمانده ی شیر رو به همراه شکر، پودر کاکائو و وانیل و شکلات تخته ای رنده شده را در ظرفی ریخته
3. سپس همه ی مواد رو روی حرارت گذاشته و کم کم مخلوط کنید تا شکر کاملا حل بشه و مایع یکدست بشه
4. حالا چند قاشق از مایع کاکائو رو به خامه اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم تا یکدست بشه
5. حالا مایع رو کنار میذاریم تا از داغی بیفته بعد از اینکه مایع مقداری خنک شد خامه رو بهش اضافه میکنیم و خوب خوب مخلوط میکنیم تا مایعی کاملا یکدست بدست بیاد
6. حالا ته قالب مورد نظر رو چرب کرده و مایع رو داخل قالب ریخته و برای چند ساعت(حدود سه چهار ساعت) قالب رو به یخچال منتقل کنید تا دسرمون کاملا خودشو بگیره و آماده بشه نوش جان💖

پاناکوتا وانیلی

مواد لازم برای 8 نفر

1. 1 لیتر شیر
2. 100 گرم شکر
3. 4 ق غ پودر ژلاتین
4. 6 ق غ آب سرد
5. نوک قاشق وانیل

مراحل

1. شیر غلیظ شده و شکر را در یک شیرجوش بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. آن را هم بزنید و وقتی شکر خوب حل شد، شیر جوش را از روی حرارت بردارید و عصاره ی وانیل را به آن اضافه کنید.
اگر از وانیل طبیعی استفاده می کنید، دانه ها را از غلاف وانیل بتراش
2. شیر غلیظ شده را در یک شیرجوش بریزید و روی حرارت قرار بدهید و هم بزنید و وقتی شکر خوب حل شد شیرجوش را از روی حرارت بردارید و وانیل را اضافه کنید
3. مقدار بسیار کمی روغن بی بو و مزه ی گیاهی درون هشت عدد قالب فرنی (یا هر ظرف دیگری مثل فنجان های کوچک) بمالید
4. پودر ژلاتین را در آب سرد بریزید و بگذارید بین ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند.
5. مخلوط پاناکوتای بسیار گرم را روی ژلاتین بریزید و آنقدر هم بزنید تا ژلاتین کاملا در آن حل شود.
مخلوط پاناکوتای حاضر شده را در فنجان ها یا ظرف هایی که آماده کردید بریزید و برای حداقل دو ساعت در یخچال قرار دهید.
6. اگر می خواهید پاناکوتا را برگردانید، بهتر است بیش از ۴ ساعت یا کل شب آن را سرد کنید.
7. اگر وقت شما تنگ است، آن ها را به جای قالب درون لیوان های دلخواه خودتان درست کنید و بدون برگرداندن سرو کنید.
8. برای برگرداند دسر پاناکوتا کافی است یک چاقوی تیز را دور تا دور ظرف بچرخانید و لبه های دسر را از ظرف جدا کنید و سپس آن ها را برگردانید.
اگر به جای پودر ژلاتین از ورقه های ژلاتینی استفاده می کنید، ۲۵۰ گرم یا حدود ۶ برگ از آن را در یک لیتر آب سرد نرم کنید، آن ها را از آب خارج کنید و مانند مورد ۴ به مخلوط اضافه کنید.

 پاناکوتا سه رنگ

مواد لازم برای 2 تا 3 نفر

1. 100 گرم خامه صبحانه
2. 2 لیوان شیر
3. 2 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین
4. 1/2 پیمانه شکر
5. 1/2 قاشق چایخوری وانیل
6. چند قطره رنگ خوراکی قرمز

مراحل

برای تهیه پاناکوتا سه رنگ کاسه مناسبی را بردارید و نصف لیوان شیر سرد را در کاسه بریزید و پودر ژلاتین را اضافه نمایید نیازی به هم زدن نیست برای مدت زمان پنج دقیقه صبر نموده تا به حالت اسفنجی در آید .
در مرحله بعد قابلمه مناسبی را بردارید و مابقی شیر و به همراه شکر در فابلمه ریخته و رو شعله ملایم قرار دهید و هم بزنید تا شکر حل گردد.
خامه را به روش بن ماری ( روی کتری در حال جوشیدن قرار می دهید ) گرم و شل نمایید حواستان باشد خامه نجوشد . البته میتوان یک دقیقه در ماکروفر گذاشت. حالا خامه را به قابلمه شیر روی گاز بیافزایید و بعد وانیل را بریزید و هم بزنید .
کاسه شیر و ژلاتین را به روش بن ماری گرم و روان گردانید برای گذاشتن در ماکروفر سی ثانیه کافی است.سپس ژلاتین را به قابلمه شیر اضافه نموده و هم بزنید حرارت را خاموش نمایید و مواد را از صافی بگذرانید و به سه قسمت مساوی تقسیم نمایید به یک قسمت رنگ کمتری بریزید که صورتی شود و به قسمت دیگر رنگ بیشتر اضافه نمایید تا صورتی تر گردد و قسمت آخر سفید بماند.
حالا ظرف سرو را بردارید لیوان بلند بهتر است یک لایه را بریزید و نیم ساعت در فریزر گذاشته تا به اصطلاح خودش را بگیرد بعد از فریزر خارج نموده و لایه بعدی بریزید و دوباره نیم ساعت در فریزر قرار دهید و در آخر لایه آخر ریخته و همان کار را تکرار نمایید سپس برای سه ساعت در یخچال بگذارید .
برای تزئین هم می توان از ترافل رنگی و گل فوندانت و برگ شکلاتی یا با رنگ سبز استفاده نمود برای تهیه برگ شکلاتی برگ نعنا را در داخل شکلات که به روش بن ماری آب شده قرار دهید و روی کاغذ روغنی گذاشته تا خشک گردد.

پاناکوتا توت فرنگی

مواد لازم

1. 1 پیمانه خامه
2. یک سوم پیمانه شیر
3. دو سوم پیمانه شکر
4. 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین
5. 1 قاشق مرباخوری وانیل
6. نصف بسته ژله توت فرنگی
7. قالب سیلیکونی قلب

مراحل

اول شیر رو داخل یه ظرف شیشه ای بریزید و ژلاتین رو بهش اضافه کنید.بعد مخلوط شیر و ژلاتین رو بذارید روی کتری یا توی ماکروفر تا ژلاتین حل بشه .خامه ، شکر و وانیل رو در یه قابلمه ریخته و مخلوط کنید.
بعد بزارید روی شعله خیلی کم فقط در حدی که مایع گرم بشه و شکر توی خامه حل بشه.بعد از اینکه ژلاتین در شیر حل شد ، شیر رو به خامه اضافه کنید.قالب رو چرب کنید و نصف مایع رو داخل قالب بریزید. تقریبا یک سوم قلبها رو پر کنید .حدود 45 دقیقه داخل یخچال یا 20 – 25 دقیقه داخل فریز بزارید تا خودشو بگیره.
نکته: قبل از ریختن مایع داخل قالب یک سینی زیر قالب بزارید چون قالب های سیلیکونی انعطاف زیادی دارن.
نصف بسته پودر ژله رو با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه بدین کمی خنک بشه . زمانی که پاناکوتا بست روشون یه لایه ژله بریزید .یه مقدار از ژله رو نگهدارید برای انتهای کار … ( داخل قالب ، شکل قلب گود داریم که بعدا می خوایم با این ژله اونو پر کنیم ).دوباره به یخچال انتقال بدید و بذارید ژله ببنده. من چون از ژله دکتر اوتکر استفاده کردم 5 دقیقه گذاشتم ببنده اما ژله های ایرانی زمان بیشتری نیاز دارن.حالا مقدار باقی مونده پاناکوتا رو روی ژله بریزید و دوباره بزارید تا ببنده. اینبار مدت بیشتری لازمه حدودا” 4-3 ساعت داخل یخچال بذارید تا حسابی ببنده.

 پاناکوتا انار

مواد لازم

1. 1 لیوان شیر
2. 2 بسته ژله انار
3. 1 لیوان دانه انار
3. 2 لیوان آب جوش
4. 400 گرم خامه صبحانه
5. 1 قاشق غذا خوری شکر
6. 1 قاشق چای خوری وانیل

مراحل

برای تهیه پاناکوتا انار ابتدا آب را درون ظرفی بریزید و بگذارید بجوشد، سپس ژله انار را در ظرفی بریزید، آب جوش را به آن اضافه کرده، در روی بخار کتری قرار دهید تا با حرارت دانه های ژله باز شود،شیر را درون ظرفی بریزید در روی حرارت قرار دهید، پودر ژلاتین، شکر و وانیل را به آن اضافه کرده تا حل شود،خامه و عسل را داخل ظرف پیرکس بریزید، روی بخار آب قرار دهید، خامه را هم بزنید، وقتی خامه داغ شد و احساس کردید به دمای جوشیدن می خواهد برسد، شیر و ژلاتین و شکر حل شده را درون ظرف خامه بریزید، مواد مخلوط شده را از روی حرارت بردارید تا خامه نجوشد.

لیوان هایی که برای دسر آماده کرده اید را در کاپ کیک و یا در ظرفی به طور کج قرار دهید، تا نیمه مواد را داخل لیوان ها بریزید و درون یخچال قرار دهید تا تا بسته شود، لیوان ها را از یخچال بیرون آورید، انار داخل آن ها بریزید،
در مرحله بعدی تهیه پاناکوتای انار, دو لیوان آب سرد درون ژله بریزید، به آرامی ژله انار را درون لیوان ها بریزید، سپس داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سرد و بسته شوند، بعد از بسته شدن ژله از یخچال بیرون آورید چند عدد انار روی آن ها بریزید، می توانید این کار را برعکس نیز انجام دهید، ابتدا ژله و انار را داخل لیوان بریزید، داخل یخچال قرار دهید بعد از بسته شدن شیر، ژلاتین و خامه را روی آن بریزید، این کار بستگی به سلیقه شما همراهان گرامی دارد.

پاناکوتا موز

مواد لازم

1. 1 پیمانه شیر(بهتره که پر چرب باشه)
2. 1 پیمانه خامه
3. یک سوم پیمانه شکر
4. 2 قاشق غذاخوری آب جوش
5. 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین
6. 1 عدد موز

مراحل

خامه و شیر را درون قابلمه کوچک و مناسبی بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید.موزهای خرد شده را اضافه کنید. لطفا همزدن رو فراموش نکنید.وقتی این مخلوط جوش آمد, بعد از یکی دو جوش, شکر را اضافه کنید.(در این مرحله می توانید کمی از مواد را بچشید و میزان کمی و زیادی شکر را متوجه شوید, بهتر است شکر را یکباره نریزید )
وقتی شکر حل شد, ظرف را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.دراین مرحله دو قاشق آب جوش را درون کاسه کوچکی بریزید و ژلاتین را درون آن حل کنید, ژلاتین را تا زمانی که حل و شفاف نشده هم بزنید.
مخلوط ژلاتین را به ترکیب شیر و خامه اضافه کنید و خوب هم بزنید.دسر شما اماده است, درون ظرف مورد نظر خود بریزید( این ظرف می تونه قالب مخصوص دسرهای شما, قالب های سیلیکونی یا اصلا ظرف کوچک شیشه ای باشد) و حداقل پنج, شش ساعتی درون یخچال قرار دهید.

 

طرز تهیه دسر پاناکوتای پسته و کیوی

پاناکوتا دسر ایتالیایی

طرز تهیه ی پاناکوتا توت فرنگی

 

Recipe for a variety of panna cotta desserts

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان