بوتاکس چیست؟ / بوتاکس برای چه کسانی ممنوعه

بوتاکس چیست؟ / بوتاکس برای چه کسانی ممنوعه

بوتاکس امروزه به عنوان یک زیبایی و رفع چین و چروک Beauty and wrinkle removal خیلی بین افراد چه مرد و چه زن رواج پیدا کرده است. اکنون ممکن است بعضی از افراد درباره بوتاکس هیچ اطلاعاتی نداشته باشند و حتی نمیدانند بوتاکس برای چه ناحیه از بدن کاربرد دارد به خاطره همین نازوب به کمک شما عزیزان آمده و بوتاکس و عوارض آن Botox and its side effects را برای شما خواهد گفت. در ادامه مطلب لطفا با ما همراه باشید.

 

 

تاریخچه ی بوتاکس

 

بوتاکس چیست؟ / بوتاکس برای چه کسانی ممنوعه

 

بوتاکس و تزریق بوتاکس یک پروتئین خالص طبیعی به نام سم بوتولینوم است. بوتاکس یا سم بوتولینوم ماده ای است که بیش از یک قرن از شناخته شدن آن می گذرد و بیش از ۵۰ سال است که از این روش برای اهداف پزشکی استفاده می شود. در دهۀ ششم قرن بیستم اولین اقدامات برای آماده سازی سم بوتولینیوم جهت مصرف درمانی آغاز شد . در سال ۱۹۷۳ اولین بار استفاده از بوتاکس بر روی میمون آزمایش شد.

در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار بوتاکس جهت اصلاح ” لوچی چشم” بر روی انسان بکار گرفته شد . سپس برای درمان اسپاسم پلک، تنبلی چشم، بلوفاسپاسم (ناتوانی در حرکت پلک ها در جهتی مشخص) و دیستونی گردن به کار برده شد.

بوتاکس در سال ۲۰۰۲ برای اصلاح خطوط بین دو چشم Correct lines between two eyes تایید شد . ۱۱ میلیون بیمار از آن زمان با این روش درمان شده اند. در سال ۲۰۰۴، این روش برای درمان عرق کردن بیش از حد مورد تایید قرار گرفت . در سال ۲۰۱۰ نیز، از بوتاکس برای درمان سردردهای میگرنی استفاده شد.

اولین بار استفاده از این روش برای اصلاح چین و چروک های پیشانی به سال ۱۹۸۹ بر می گردد. اما موسسه FDA که مهمترین موسسه نظارت بر غذا و دارو می باشد مجوز استفاده از بوتاکس برای رفع چین و چروکهای پیشانی را در سال ۲۰۰۲ صادر کرده است. هم اکنون درمان با این روش در آمریکا روشی است که بیشترین استفاده را از نظر زیباسازی صورت دارد . هنرپیشه های هالیوودی بیشترین مصرف کنندگان بوتاکس هستند.

 

 

بوتاکس و زیبایی

 

بوتاکس چیست؟ / بوتاکس برای چه کسانی ممنوعه

 

با افزایش سن در نقاط مختلف صورت خطوط چروک Wrinkles on different parts of the face ظاهر می شوند . این خطوط بویژه در ناحیه پیشانی ، خط اخم و خطوط دور چشم بعلت انقباض عضلانی بوده و اگر بموقع درمان شود، مانع از تبدیل خطوط موقت انقباض به خطوط دائم که در حالت استراحت هم وجود دارند می شوند. با تزریق بوتاکس می توان از انقباض این عضلات و ایجاد چروک پیشگیری کرده و چروکهای موجود را درمان نمود و چهره ای زیباتر، شادابتر و جذابتر ایجاد کرد.

از دیگر موارد استفاده بوتاکس در زیبایی می توان به بالا بردن ابرو ( لیفت ابرو ) و همچنین برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست نیز نام برد. بوتاکس در اصل به خاطر اینکه خاصیت فلج‌کنندگی دارد، بیشتر برای قسمت فوقانی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

مکانیزم اثر بوتاکس چیست؟

 

ماهیچه‌ها برای فعالیت و شروع انقباض باید از اعصاب دستور بگیرند. فرمان عصبی بواسطه ماده ای شیمیایی بنام استیل کولین به ماهیچه می‌رسد. این روش از ترشح این ماده جلوگیری مینماید. این عمل مشابه ان است که عصب یک ماهیچه موقتا قطع شود.

در این حالت عضله دیگر منقبض نشده و ضعیف میشود و باعث صاف شدن جای چین‌وچروک Smoothing wrinklesمی‌شود. یا به عبارتی دیگر تزریق بوتاکس در عضلات، فعالیت عضلانی را فلج کرده و خطوط ناشی از انقباض عضلات روی چهره را کم می‌کند. به همین دلیل چهره شاداب‌تر به نظر می‌رسد.

 

 

آیا فلج شدن عضله همیشگی است؟

 

خیر. اثر این دارو بین ۲ تا ۶ ماه می‌باشد و پس آن ترشح استیل کولین مجددا آغاز شده و عضله شروع به حرکت و انقباض می‌کند.

 

 

تزریق بوتاکس برای چه افرادی مجاز نیست:

 

بوتاکس چیست؟ / بوتاکس برای چه کسانی ممنوعه

 

• افرادی که سن آنها زیر ۱۸ سال است .

• افرادی که در دوران حاملگی یا شیر دهی هستند .

• افرادی که بیماری های قلبی عروقی حاد دارند .

• افرادی که بیماری ام اس یا نارسایی کلیه دارند .

• افرادی که عفونت های فعال دارند یا از نظر ایمنی بدنشان ضعیف است .

• افرادی که بیماری اختلالات انعقادی Coagulation disorders دارند.

• افرادی که به پروتئین گاو حساسیت دارند.

• کسانی که بیماری عفونی و التهابی در صورت و اطراف آن دارند .

• کسانی که از دارو های ضد انعقاد خون استفاده می کنند .

• کسانی که در دو هفته اخیر واکسیناسیون انجام داده اند .

• کسانی که سابقه حساسیت به این دارو را دارند

 

 

کاربردهای بوتاکس را به دودسته می توان تقسیم کرد:

 

کاربردهای درمانی:

درمان سردرد های مانند میگرن

درمان تعریق زیاد ( زیر بغل، کف دست ، کف پا )

درمان غیر قرینگی صورت

درمان اسکارهای دردناک

 

کاربردهای زیبایی:

 

بوتاکس چیست؟ / بوتاکس برای چه کسانی ممنوعه

 

رفع چین و چروکهای حرکتی و متوقف کردن پیشرفت چروکهای ثابت مثلا در پیشانی،دور چشم،خط اخم

بالا بردن ابروها

کاهش نمایش لثه هنگام خندیدن

بالا بردن نوک بینی

بهبود افتادگی قسمت تحتانی صورت در کنار تزریق فیلرها و چربی

کاهش خطوط عرض گردن

کاهش چینهای عمودی گردن

بهبود چین های چانه

 

 

مزایای بوتاکس :

 

روش موثر تزریق بوتاکس جهت جوانسازی و زیباسازی پوست صورت و بدن دارایی مزایایی چون

1)عدم نیاز به بستری و بیهوش شدن

2)روشی غیرتهاجمی

3)هزینه کمتر نسبت به جراحی های زیبایی

4)عدم وجود دوره ی نقاهت

5)درد بسیار کم

6)راحتی بیمار پس از انجام تزریقات بوتاکس

7)مشاهده ی نتیجه عمل بلافاصله پس از تزریق

 

 

عوارض بوتاکس :

 

بوتاکس عملی ایمن و کم‌خطر است اما فقط در صورتی که کار را به دست پزشکی متخصص و مجرب بسپارید و میزان تزریق و شرایط عمل مناسب باشد. اگر پزشک، تخصص و مهارت کافی Sufficient expertise and skills نداشته باشد، امکان نامتقارن شدن صورت، افتادگی ماهیچه‌ها و … وجود دارد.

اگر تزریق به‌درستی انجام شود، احتمال وقوع عوارض جانبی به صفر خواهد رسید اما درهرحال، گاهی زخم یا قرمزی کوچکی در ناحیه‌ی تزریق مشاهده می‌شود که پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

در موارد نادر، عوارض شدیدترِ بوتاکس به‌صورت مشکلاتی در:

1) بلع

2)حرف زدن

3) تنفس

ظاهر می‌شود. اگر چنین عوارضی برای‌تان رخ داد، حتما خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. البته این عوارض جانبی به‌ندرت ظاهر می‌شوند، به‌ویژه اگر میزان و دُز کافی تزریق شده باشد. این عمل خیلی ساده است، به‌طوری‌که حتی می‌توانید در هنگام استراحت میان کار، این تزریق را انجام بدهید و بدون اینکه کسی متوجه چیزی بشود، سریع به کار و زندگی خود بازگردید.

 

 

نقاط قابل تزریق بوتاکس

 

بوتاکس چیست؟ / بوتاکس برای چه کسانی ممنوعه

 

تزریق بوتاکس بین ابروها و خطوط پیشانی

 

اولین عاملی که می تواند چهره ی شما را عصبی و خسته تر از حد طبیعی نشان دهد، خطوطی عمودی بین ابرو ها یا همان خط اخم است که البته در مواقع عصبانیت و خستگی خود را بیشتر نشان می دهد. تزریق بوتاکس می تواند این عامل ناخوشایند در صورت شما را از بین ببرد و چهره ای مهربان تر و با نشاط تر از شما نشان دهد. اصولا برای این منظور از فیلتر های پوست نیز استفاده می شود.

خطوط افقی پیشانی یا همان خطوط تعجب نیز از دیگر نقاط صورت است که می توان برای کاهش آن ها از تزریق بوتاکس استفاده کرد. این خطوط، معمولا افراد را مسن تر نشان می دهد که این امر برای خیلی از افراد، ناخوشایند و نامطلوب می باشد. گفتنی است که افزایش سن تنها عامل ایجاد خطوط تعجب نیست، بلکه عواملی مانند تاثیر گذاری نور آفتاب و سیگار نیز می توانند آن را ایجاد کنند.

 

استفاده از بوتاکس در اطراف چشم ها و ابرو ها

 

اطراف چشم ها نیز از دیگر مناطقی هستند که می توان به کمک بوتاکس در آن ها به جوان سازی صورت کمک کرد. خطوطی که در گوشه های خارجی چشم ایجاد می شوند و به خطوط پنجه کلاغی معروف هستند، با افزایش سن به وضوح در چهره دیده می شوند.

تزریق بوتاکس نقش قابل قبولی در کاهش آنها خواهد داشت. جهت تزریق بوتاکس با قیمت مناسب و کمترین هزینه می توانید به بهترین کلینیک تزریق بوتاکس در تهران مراجعه نمایید. هم چنین افرادی که تمایل دارند چشم هایشان درشت تر جلوه کند می توانند با استفاده از بوتاکس در پلک برای افرادی که افتادگی پلک دارند People with drooping eyelids مناسب است، سبب بالا رفتن آن و در نتیجه درشت تر نشان دادن چشم ها شوند.

تزریق این ماده در از بین بردن پف زیر چشم ها نیز اثر گذار است. در مورد ابرو ها نیز به کمک این روش درمانی آرایشی می توان در زیبایی چهره، تغییراتی ایجاد کرد. چرا که به کمک این روش ابرو ها به سمت بالا رفته و فاصله ی بیشتری با چشم ها پیدا می کنند.

 

تزریق بوتاکس بالای بینی و اطراف لب

 

بوتاکس چیست؟ / بوتاکس برای چه کسانی ممنوعه

 

خطوط بالای بینی که با نام خطوط خرگوشی شناخته می شوند، به کمک تزریق بوتاکس، تا حد قابل قبولی تحلیلی می روند. اطراف لب که نقش مهمی در لبخند هر فرد و جذابیت صورت آن دارند، با تزریق بوتاکس و مصرف پرکننده های دیگر، حالتی بهتر و زیباتر به خود می گیرند.

 

تزریق بوتاکس در فک، گردن و چانه

 

در کنار افزایش سن، عوامل ژنتیکی و همچنین فعالیت های زیاد عضلات صورت Excessive activity of facial muscles ، چین و چروک هایی را روی گردن به وجود می آورد. استفاده از بوتاکس در این مواد هم می تواند مفید واقع شود. هم خطوط عمودی و هم خطوط افقی ایجاد شده روی این قسمت از بدن، با این روش، کاهش می یابند.

به منظور تحلیل بردن خطوط افقی موجود در گردن، مقدار کمی بوتاکس را در بالا و پایین چین ها تزریق می نمایند. ترکیب این روش با روش های دیگر مانند پر کننده های پوست، نتیجه ی بهتری را ایجاد خواهد کرد.

ماهیچه های چانه نیز که با این روش تحت درمان قرار می گیرند، صاف تر می شوند و اثرات فرو رفتگی در آن ها، که ظاهری نه چندان جالب به چهره ی فرد می دهند، به این طریق تا حد زیادی از بین می روند و حالت چهره اصلاح می شود. همچنین استفاده از بوتاکس، سبب ریلکس شدن ماهیچه های چانه می شود و بدین ترتیب از حرکت زیاد آن ممانعت می کند.

 

 

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس:

 

تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، محل تزریق را ماساژ ندهید و حتی کرم نمالید. تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، حمام نکنید و از سونا و جکوزی و استخر هم استفاده نکنید. تا 24 ساعت بعد از تزریق، پیاده روی و ورزش نکنید. تا 4 ساعت بعد از تزریق، دراز نکشید و طولانی مدت خم نشوید. تا 2 ساعت بعد از تزریق، با عضلات صورت کار کنید و محلهای تزریق را کمپرس سرد نمایید.

 

تزریق بوتاکس به طور دائم چه عوارضی دارد/ سم بوتولینوم

آموزش بوتاکس در خانه

مدت تاثیر هر بار تزریق بوتاکس چقدر است

سم بوتاکس از چه طریقی به مغز می رسد

 

What is Botox? / For whom Botox is prohibited

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان