ramazan
ramazan

فوت و فن کوزه گری در سرخ کردن و طعم دار کردن ماهی خوشمزه

فوت و فن کوزه گری در سرخ کردن و طعم دار کردن ماهی خوشمزه

ماهی یکی از غذاهای دریایی است که بسیار مفید و خوشمزه هستند Very useful and tasty البته هرکسی باب میلش نیست ولی خب کسانی که علاقه ماهی خوش طعم و خوش مزه دارند با ما همراه باشند تا فوت و فن اصول درست کردن ماهی را برایتان بگوییم.

 

 

مزه دار کردن ماهی

 

فوت و فن کوزه گری در سرخ کردن و طعم دار کردن ماهی خوشمزه

 

استفاده از انواع ادویه یا زعفران

 

راحت‌ترین روش طعم دار کردن ماهی، غلتاندن ماهی در مخلوطی از ادویه‌ها Roll the fish in a mixture of spices و زعفران است. برای این کار می‌توانید از ادویه‌های دلخواه استفاده کنید، اما مخلوطی از پودر سیر، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و زعفران یکی از معروف‌ترین ترکیب‌ها برای مرینیت کردن ماهی است. این مواد را می‌توانید به تنهایی استفاده کرده یا از مخلوط آن‌ها با آرد سفید یا آرد سوخاری استفاده کنید.

 

استفاده از سرکه سفید برای طبخ ماهی

 

طعم دار کردن ماهی با سرکه سفید چند مزیت دارد. اول اینکه باعث ترد شدن ماهی می‌شود و ثانیاً بوی بد ماهی را کاملاً از بین می‌برد، اما طعم اصلی ماهی را تغییر نمی‌دهد.

این روش بهتر از طعم دار کردن ماهی با آبلیمو است، چراکه هنگام سرخ کردن ماهی، قند موجود در آبلیمو می‌سوزد و باعث تیره شدن رنگ ماهی می‌شود، در حالی که اگر ماهی را با سرکه سفید مزه دار کنید، این اتفاق نخواهد افتاد و رنگ ماهی بعد از سرخ شدن عوض نمی‌شود.

برای این کار در یک کاسه آب، نصف لیوان سرکه سفید و یک قاشق مرباخوری نمک بریزید و ماهی‌ها به مدت یک ساعت در آن قرار دهید.

سپس ماهی‌ها را از داخل محلول درآورده و آن را یک حوله یا دستمال به خوبی خشک کنید و در پایان آن را به‌ تنهایی، با آرد یا آرد سوخاری سرخ کرده و میل کنید!

 

بیشتر بدانید: ترفندهای رفع تندی شوری ترشی و تلخی غذا + اصول آشپزی

 

استفاده از سس باربیکیو و فلفل دلمه‌ای

 

اگر طعم سس باربیکیو را با مرغ و گوشت می‌پسندید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این سس را نیز امتحان کنید! مرینیت کردن ماهی با این سس بوی ماهی را کاملاً از بین می‌برد و طعم جدید و مطبوعی به ماهی اضافه می‌کند. اگر کودکی دارید که طعم ماهی را دوست ندارد، این روش بهترین روش برای شماست.

برای این کار دو قاشق سوپ‌خوری سس باربیکیو Two tablespoons of barbecue sauce را با پوره یک عدد فلفل دلمه‌ای مخلوط کنید و ماهی را در آن بخوابانید. سپس پوست زرد یک عدد لیمو ترش تازه را روی مواد رنده کنید و یک ساعت به ماهی فرصت دهید تا مزه دار شود.

سپس ماهی‌ها را از این ترکیب جدا کرده و درصورت تمایل آن را در پودر سوخاری بغلتانید و سپس سرخ و نوش جان کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید!

 

مزه دار کردن ماهی با لیمو و پیاز

 

برای این کار ماهی درسته یا قطعات ماهی را در مخلوطی از پیاز خردشده و آبلیموی تازه، نمک و فلفل قرار دهید. بهتر است ماهی بیشتر از نیم‌ ساعت در این مخلوط نماند.

این روش کاملاً بوی زهم ماهی را می‌گیرد و ماهی را طعم دار می‌کند اما اشکال این روش همانطور که گفته شد، تغییر رنگ ماهی به دلیل استفاده از لیمو است. البته، این تغییر رنگ فقط ظاهری است و طعم ماهی طعم‌دارشده با این روش بسیار خوشمزه و لذیذ خواهد بود.

 

طعم دار کردن ماهی با سس کچاپ تند

 

کسانی که غذاهای تند و مکزیکی با ذائقه‌شان سازگار است، حتماً از طعم این مدل ماهی استقبال خواهند کرد! برای خواباندن ماهی در این مواد، پنج قاشق سس کچاپ تند را با یک قاشق نمک و یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

سپس ماهی‌ها را درون مواد قرار داده و یک ساعت صبر کنید تا ماهی‌ها به خوبی مزه دار شوند. بعد از یک ساعت ماهی‌ها را با حرارت بسیار ملایم سرخ کرده یا در فر گریل کنید.

توجه داشته باشید که مزه دار کردن ماهی با رب انار نیز یکی دیگر از روش‌هاست که مانند روش بال بوده و با جایگزین کردن سس کچاب با رب انار صورت می‌گیرد.

 

فوت و فن سرخ كردن ماهي

 

فوت و فن کوزه گری در سرخ کردن و طعم دار کردن ماهی خوشمزه

 

برای سرخ کردن ماهی از چه روغنی باید استفاده کرد

این روزها مردم برای سرخ کردن ماهی از روغن های مختلفی استفاده می کنند اما باید بگویم که چند مسئله هست که موجب تخریب روغن می شود و باعث می شود تا شما نتوانید از روغن برای سرخ کردن ماهی استفاده کنید.

اولین گزینه پاشیدن نمک در روغن است که بسیاری از آشپزها در هنگام سرخ کردن ماهی بر روی ماهی که در حال سرخ شدن است نمک می پاشند، که این امر باعث تخریب روغن می شود یا به دفعات دیده شده که فرد در حین سرخ کردن ماهی از روغن های گیاهی استفاده می کند برای مثال زمانی که ماهی را در ماهیتابه برای سرخ کردن قرار می‌دهند بر روی ماهی روغن زیتون می ریزد که با روغن سرخ کردنی مخلوط شده Mixed frying oil و باعث تخریب روغن سرخ کردنی میشود.

یکی دیگر از مسائلی که در تخریب روغن نقش مستقیم ایفا می کند، دفعات تعداد خاموش و روشن شدن اجاق گاز Turn off and on the stove می باشد برای مثال آشپز گاز را روشن کرده و ماهیتابه + روغن را روی آن قرار دهید تا روغن گرم شود ولی به دلایلی دوباره خاموش می کنم و بعد از چند دقیقه دوباره تصمیم به گرم کردن روغن میگیرد، این تعداد دفعات باعث تخریب روغن می شود.

در نهایت بهتر است بگوییم که شما برای اینکه بتوانید بهترین روغن را برای سرخ کردن یک ماهی استفاده کنید باید روغن آفتابگردان را در اختیار داشته باشید. یکی از فوت و فن سرخ كردن ماهي همین است چون دارای کیفیت بسیار مناسبی است و می تواند بر روی طعم ماهی شما تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.

 

ماهی را در چه درجه حرارتی سرخ کنیم

 

افراد برای سرخ کردن ماهی ظرافت بسیار خاصی را به خرج می دهند برای مثال باید بدانید که میزان درجه حرارت روغن برای سرخ کردن ماهی چقدر است چون اگر ماهی را در روغنی که هنوز داغ نشده قرار دهید، روغن به داخل ماهی نفوذ کرده و باعث می‌شود تا ماهی از طعم خوبی برخوردار نشود.

اما اگر روغن خیلی داغ باشد و ماهی را در درون آن قرار دهید در همان ابتدای کار قسمت روی آن می سوزد و باعث شود تا در هنگام صرف ماهی شما از خوردن آن را لذت نبرید، در نتیجه در هنگام سرخ کردن ماهی باید از یک حرارت معتدل استفاده کنید، توجه داشته باشید که در هنگام سرخ شدن ماهی نمک Frying salted fish بر روی آن نپاشید چون باعث می شود تا روغن به بیرون ریخته شود، البته باعث تخریب روغن هم خواهد شد.

 

فوت و فن کوزه گری در سرخ کردن و طعم دار کردن ماهی خوشمزه

 

ماهی را در چه نوع ظرفی سرخ کنیم

 

یکی از فوت و فن سرخ كردن ماهي استفاده از ظرف آلومینیومی برای سرخ کردن ماهی To fry fish می باشد که استفاده از این ظرف باعث می شود تا ماهی در بهترین شرایط ممکن سرخ شود.

البته ظرف آلومینیومی در لذیذ شدن طعم ماهی نقش بسیار مثبتی را ایفا می کند. توجه داشته باشید که برای سرخ کردن ماهی از ظروف آهنی و مسی استفاده نکنید زیرا روند تخریب روغن را سریعتر می کند.

 

اطلاعات بیشتر: فوت و فن و اصطلاحات جالب آشپزی

 

 

بهترین ماهی برای خوردن

 

فوت و فن کوزه گری در سرخ کردن و طعم دار کردن ماهی خوشمزه

 

۱. ماهی سالمون

 

بحثی وجود دارد در مورد این‌که ماهی سالمون وحشی گزینه‌ی بهتری است یا ماهی سالمون پرورشی. ماهی سالمون پرورشی به طور قابل‌توجهی ارزان‌تر است، اما ویتامین‌ها و مواد معدنی کم‌تری دارد و کالری و چربی اشباع آن در هر وعده بیش‌تر است. ماهی سالمون یک گزینه‌ی عالی برای رژیم غذایی شما به طور کلی است، اما اگر بودجه‌ی شما اجازه می‌دهد، نوع وحشی این ماهی را انتخاب کنید.

 

۲. ماهی کاد یا ماهی روغن

 

این ماهی سفید فلس‌دار بهترین ماهی برای خوردن است زیرا یک منبع عالی فسفر، نیاسین و ویتامین ۱۲ B- است. ۸۵ گرم ماهی روغن به صورت بخارپز حاوی ۱ گرم چربی و ۱۵ تا ۲۰ گرم پروتئین دارد و کالری آن کم‌تر از ۹۰ است.

 

۳. ماهی قباد یا شاه ماهی

 

شاه‌ماهی که در ایران با نام ماهی قباد آن را می شناسیم نوعی ماهی چرب شبیه به ساردین Fatty similar to sardines است و به خصوص در حالت دودی عالی می‌شود. ماهی دودی پر از سدیم است، بنابراین آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

 

۴. ماهی گالیت یا خروس ماهی

 

گالیت نوعی ماهی گرمسیری است و به هر شیوه‌ای که آماده و طبخ شود نتیجه رضایت‌بخش خواهد بود. این ماهی که به زبان صیادن بوشهری دورادو یا انفلوس هم نامیده می شود دارای کم‌تر از ۱ گرم چربی است، اما هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی از آن ۲۰ گرم پروتئین دارد.

 

۵. ماهی خال مخالی

 

این نوع ماهی در مقایسه با ماهی‌های کم‌چربی، غنی از چربی‌های سالم است. به طور خاص، ثابت شده‌است که ماهی خال‌مخالی فشار خون را پایین می‌آورد و شکل‌گیری رسوب را در شریان‌ها کاهش می‌دهد.

 

۶. ماهی لوتی یا ماهی سوف حاجی

 

یکی دیگر از ماهی‌های سفید، ماهی لوتی است که در ایران به ماهی سوف حاجی شهرت دارد و در شمال ایران فراوان است. این ماهی که بعد از ماهی سفید شمال , پرخریدارترین ماهی است بافت و گوشت آن سفید و نرم است و می‌تواند از اقیانوس یا آب شیرین باشد.

 

۷. قزل‌آلای رنگین‌کمان

 

ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در واقع گزینه‌ی امن‌تری در مقایسه با نوع وحشی این ماهی است، زیرا در برابر آلودگی محافظت می‌شود. بنا به تحقیقات صورت گرفته، این ماهی یکی از بهترین گونه‌های ماهی از نظر تاثیر زیست محیطی است که می‌توانید بخورید.

 

۸. ساردین

 

ساردین که در عین حال نوعی ماهی چرب محسوب می‌شود، ویتامین‌های فراوانی Plenty of vitamins دارد. نسخه‌ی کنسرو شده‌ی این ماهی به راحتی در دسترس است و در واقع مغذی‌تر هم است به این دلیل که کل ماهی را از جمله استخوان و پوست آن را مصرف می‌کنید. سعی کنید سالادتان را با یک قوطی کنسرو ساردین تزیین کنید!

 

۹: ماهی کفال

 

مطابق با تحقیقات انجام‌شده این ماهی شمال یکی دیگر از ماهی‌های خوش‌طعم و پر از فایده است. این ماهی دارای یک بافت سفت ولی لایه لایه است و عطر و طعم زیادی دارد و مردم در شمال کشورمان این ماهی را دودی و شور میکنند یا به شکل سرخ شده و کبابی طبخ می کنند.

 

۱۰. ماهی تیلاپیا

 

تیلاپیا نوعی ماهی سفید با آمار تغذیه‌ای عالی است. این ماهی یکی از انواع ماهی‌های کم چرب موجود است به این ترتیب که در هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی از آن ۲ گرم چربی و ۲۶ گرم پروتئین وجود دارد. البته مدتهاست افسانه های ناخوشایند زیادی درباره این ماهی در بازار ایران شایع است که با توجه به بررسی های وزارت بهداشت و پخش عمده آن در بازار به نظر نمی رسد که این شایعه ها درست باشند.

 

روش تشخیص ماهی تازه و کهنه

 

فوت و فن کوزه گری در سرخ کردن و طعم دار کردن ماهی خوشمزه

 

ماهی نامرغوب و کهنه

 

بو: ماهی در شرایط بد معمولا بوی بدی دارد بوی بد گاهی اوقات بوی آمونیاک می دهد.

پوست: ماهی در شرایط بد، پوست بسیار نرم Very soft skin  دارد که به راحتی ازگوشت آن جدا می شود.

چشم ها: ماهی در شرایط بد چشم های گود، قرنیه کرم و مردمک سفید دارد، انگار که آب مروارید دارند.

آبشش: آبشش ماهی پشت سر آن است و در شرایط بد، آن ها زرد یا خاکستری هستند

شکم: اولین منطقه آسیب دیده است؛ ماهی در شرایط بد، متورم، شل، تو رفته خواهد بود.

 

ماهی خوب و تازه

 

بو: ماهی تازه بوی جلبک دریایی می دهد و تمام مواد مغذی را دارد.

پوست: برعکس آنچه در بالا ذکر شد، ماهی تازه رنگ با طراوت، براقی دارد.

چشم ها: ماهی تازه چشم های برآمده و مردمک سیاه درخشانی دارد.

آبشش ها: آبشش ماهی وقتی تازه هستند، بسته به نوع ، تمیزی ، درخشندگی به رنگ صورتی یا قرمز خواهند بود.

شکم: گوشت شکم آن سفت است و لغزنده نیست.

 

بیشتر بخوانید و ببینید: رایج ترین اشتباهات در آشپزی را بدانید

 

ویژگی های ماهی تازه

 

چشم های ماهی باید شفاف باشد.

زمانی که ماهی را با انگشت فشار می دهیم نباید با فشار ما در داخل بماند یعنی بعد از اینکه انگشتمان را بر داشتیم گوشت ماهی دوباره به سمت بیرون حرکت کند.

گوشت ماهی تازه صورتی کم رنگ و براق است.

ماهی تازه گوشتی تقریبا مرطوب و لطیف The meat is almost moist and tender دارد.

فلس های ماهی باید محکم به بدن ماهی چسبیده باشد.

بخش های مختلف ماهی به خصوص شکم ماهی نباید شل باشد و حالت افتادگی نباید داشته باشد.

اول از همه به یاد داشته باشید که تا حد امکان ماهی را از فروشگاههای معتبر و یا محل فروش مرغ و ماهی که اصول بهداشتی را رعایت می کند خریداری کنیم بعد از ان به این نکته ها در هنگام خرید ماهی دقت کنیم.

 

Pottery trick in frying and flavoring delicious fish

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان