ramazan
ramazan

طرز تهیه بشقاب رژیمی فاهیتا مکزیکی و کیش لورن فرانسوی

مجموعه : غذاهای رژیمی
طرز تهیه بشقاب رژیمی فاهیتا مکزیکی و کیش لورن فرانسوی

درود به دوستان گل بخش آشپزی پورتال جامع نازوب. The most delicious leaves به خوشمزه ترین برگ های! مقوی مجله نازوب خوش آمدید در پیج به دستور تهیه خوشمزه و متفاوت ترین بشقاب رژیمی مکزیکی و فرانسوی می پردازیم امیدواریم با تهیه متفاوت یک دستور غذایی برای شام یا ناهار علاوه بر پرانرژی بودن به کام شما عزیزان بجسبد. نوووووش جااااان

 

بشقاب رژیمی فاهیتا چیست؟

 

طرز تهیه بشقاب رژیمی فاهیتا مکزیکی و کیش لورن فرانسوی

 

بشقاب فاهیتا گیاهی غذای مکزیکی، بشقاب فاهیتا که از طعم های مختلف مانند:

پروتئین های گیاهی و سبزیجات پر شده یک غذای کامل، خوشمزه، بدون گوشت و در عین حال ساده است.

فاهیتا یا فجیتا(fajita)یک غذای خوشمزه مکزیکی است که از گوشت گریل شده با نان ترتیلا تهیه می شود این غذا را می توان با گوشت گاو، مرغ، میگو یا بدون گوشت طبخ کرد.

برای نسخه گیاهی این دستورپخت از سبزیجات گریل شده مثل پیاز، فلفل دلمه ای، ذرت، گوجه فرنگی و … استفاده می شود. به دلیل داشتن سبزیجات ترد و پروتئین های بدون چربی غنی از فیبر بوده و طبق ذائقه می توانید عطر و طعم زیادی به آن اضافه کنید.

در این دستورپخت در کنار فاهیتا کمی برنج سرو شده تا یک غذای کامل برای ناهار با سبزیجات باشد. این بشقاب از سیر، لوبیا سیاه، فلفل دلمه ای گریل شده، پیاز، ذرت گریل شده، برش هایی از لیمو و آووکادو پر شده است.
بشقاب فاهیتا با برنج – هر آنچه شما نیاز دارید

این ظرف مملو از مواد غذایی آبدار و سبزیجات است که در هر فروشگاه مواد غذایی محلی پیدا می شود. مانند: برنج، فلفل دلمه ای رنگی، پیاز قرمز، ذرت (یخ زده یا تازه)، لوبیای سیاه، ادویه جات (پاپریکا، پودر فلفل، سیر و پودر پیاز)، آووکادو(اختیاری)، جعفری، لیمو و روغن زیتون.

سبزیجات را به صورت نوارهای باریک برش بزنید.

طرفداران بشقاب های مملو از سبزیجات کم نیستند بشقابی پر از عطر و طعم که علاوه بر خوشمزه بودن عامل سلامت بدنمان هستند و بعد از غذا احساس سبکی و حس خوب خواهید داشت پس بهتره کمی از غذاهای چرب و پرکالری فاصله بگیریم و به رژیم سالم و پر تنوع گیاهی بیش تر توجه کنیم.

 

مطالب بیشتر: غذای رژیمی برای درمان ناتوانی جنسی

 

به دلیل رژیمی بودن این بشقاب تا چند روز می توان آن را نگه داشت تا به خوبی بتوان با دستور تغذیه و جدول برنامه پیش برویم؟ 

 مواد را حداکثر تا 3 روز به صورت جدا با پوشش و محافظ درب در یخچال نگهداری کنید.

مواد مورد نیاز بشقاب فاهیتا گیاهی

 

فلفل دلمه ای، خرد شده (قرمز ، سبز ، زرد) 4 عدد
پیاز قرمز، پوست کنده و خرد شده 1 عدد
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
ذرت 2 عدد یا 200 گرم ذرت تازه
برنج پخته شده 1 پیمانه
لوبیای سیاه 1 پیمانه

 

 لوبیا را برای کاهش زمان از قبل بپزید

پودر سیر 1 قاشق چایخوری
نمک

ادویه برای گریل سبزیجات

پودر فلفل قرمز 2 قاشق چایخوری
پاپریکا 1 قاشق چایخوری
پودر سیر و پودر پیاز 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

 

تزئین بشقاب فاهیتا

 

آووکادو، خرد شده 1 عدد
لیمو 1 عدد
گشنیز، خرد شده 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه بشقاب فاهیتا با سبزیجات گریل شد

 

اجاق گاز را با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید. فلفل و پیاز را با olive oil روغن زیتون، نمک، فلفل و ادویه طعم دارکنید و برای ۱۵ دقیقه در فر بپزید.

** در نیم های زمان گفته شده سبزیجات را برگردانید تا به طور یکسان پخته شود.

 

طرز تهیه بشقاب رژیمی فاهیتا مکزیکی و کیش لورن فرانسوی

 

لوبیا سیاه را روی گاز با نمک، پودر سیاه، کمی آب و روغن زیتون بپزید تا کاملا مغز پخت شوند.

 

طرز تهیه بشقاب رژیمی فاهیتا مکزیکی و کیش لورن فرانسوی

 

ذرت ها را بعد از پوست کندن و تمیز کردن به روغن زیتون آغشته کنید و با نمک، فلفل و آویشن مزه دار کنید و ذرت را در کاغذ فویل بپیچانید و روی گریل داغ قرار دهید تا همه طرف آن کباب شود. سپس ذرت های کباب شده را از فویل در بیاورید و داغ سرو کنید.

یا ذرت را به مدت ۵ دقیقه روی حرارت متوسط ذغال کباب کنید، به طور یکنواخت بپزید. سپس از چاقو استفاده کرده دانه های ذرت را جدا کنید.

 

می توانید از دانه های تازه ذرت استفاده کنید.

 

طرز تهیه بشقاب رژیمی فاهیتا مکزیکی و کیش لورن فرانسوی

 

در مرحله آخر بشقاب را با برنج پخته شده، پیاز و فلفل دلمه ای گریل شده، لوبیا سیاه پخته شده، ذرت کبابی، گشنیز، لیمو و در صورت تمایل آووکادو پر کنید.

 

طرز تهیه بشقاب رژیمی فاهیتا مکزیکی و کیش لورن فرانسوی

 

بهتری است خواص لوبیا سیاه را هم بدانید

لوبیا سیاه سرشاز از فیبر پروتئین و منبع غنی از املاح ویتامین هایی همچون ویتامین A، کلسیم، منگنز و آهن است این نوع لوبیا به خاطر جود آنتوسیانین آنتی اکسیدانی دارد و منبع فولیک اسید است با افزودن لوبیا سیاه به رژیم غذایی بدنتان را از انواع مواد مغذی بهره مند می سازید.

لوبیا سیاه را به رژیم غذایی هفتگی خود به دلیل دارا بودن مقدار فیبر بالا اضافه کنید که سبب کاهش کلسترول و سلامت قلبتان خواهد شد.

علت نفخ بعد از خوردن لوبیا

 

لوبیا سیاه قند پیچیده ای بنام الیگوساکارید دارد. بدن انسان هیچ آنزیمی ندارد که این قند را بطور طبیعی بشکند. بنابرین الیگوساکارید در سیستم گوارشی تخمیر می یابد و متان تولید می شود و موجب نفخ می شود.

بنابراین خیس کردن لوبیا در آب و پخت کامل آن می تواند از میزان الیگوساکارید و دیگر ترکیبات غیر قابل هضم لوبیا کم کند.
فلفل دلمه ای – رنگ های متفاوت، خواص متفاوت

فلفل دلمه ای یک سبزی بسیار کم کالری است و رنگ های مختلف آن خواص مختلفی را در خود دارند فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و B6 است همچنین این گیاه سرشار از فیبر، پروتئین و آهن می‌باشد.

رنگ‌های مختلف در فلفل دلمه‌ای، نشان‌دهنده مواد تشکیل‌دهنده متفاوت است. فلفل دلمه‌ای قرمز، لیکوپن بیشتر و فلفل دلمه‌ای سبز، کلروفیل فراوان‌تر دارد. رنگ نارنجی نشان‌دهنده بتاکاروتن و رنگ زرد معرف لوتئین و زآگزانتین در فلفل دلمه‌ای می‌باشد. هر کدام از این مواد خاصیت ویژه‌ای دارند…

 

بیشتر آشپزی کنید: 10 غذای رژیمی برای افراد چاق (دستور تهیه)

 

و همچنین در ادامه به دستور تهیه کیش لورن این غذای فرانسوی و خوشمزه می پردازیم.

 

کیش لورن (quiche lorraine) يکي از انواع کيش ها و غذاهاي اصيل فرانسوي و معروف ترين آنهاست که در فرانسه طرفداران زيادي دارد.کیش به طور کلی نوعی پای هست که با مواد میانی ترش یا شور پر میشود و پنیر،گوشت و سبزیجات مواد اولیه اصلی را تشکیل می دهند و در طعم ها و انواع مختلفی پخته و سرو می شود.

 

مواد لازم برای کیش لورن

 

ژامبون گوشت دودی :220 گرم
تخم مرغ :3 عدد
خمیر تارت
شیر :یک پیمانه
پنیر چدار :یک پیمانه
پیازچه :½ پیمانه
تره خرد شده :یک قاشق سوپ‎خوری
نمک :½ قاشق چای‎خوری
فلفل قرمز :½ قاشق چای‎خوری
جوز هندی :به مقدار لازم
روغن مایع :2 قاشق غذا خوری

 

طرز تهیه کیش لورن

 

طرز تهیه بشقاب رژیمی فاهیتا مکزیکی و کیش لورن فرانسوی

 

۱

ابتدا خمیر تارت را درست کنید، سپس خمیر را پهن و به شکل دایره‎ای 30 سانتی فرم دهید. سپس بر روی یک قالب فر به قطر 25 و با ارتفاع 4 سانتی‎متر قرار بدهید، خمیر را با دست روی کف و دیواره های قالب قرار دهید و حداقل نیم ساعت در فریزر نگه دارید.
۲

فر را از قبل روی دمای 175 درجه سانتی‎گراد گرم کنید.
۳

کاغذ روغنی را به شکل دایره ای به قطر 30 سانتی‎متر ببرید و روی خمیر کف و دیواره ها را با کاغذ روغنی بپوشانید. در این‎صورت کاغذ 5 سانتی‎متر بالاتر از لبه‎های قالب قرار خواهد گرفت. دو سوم قالب را با لوبیا یا نخود خشک پر کنید تا اجازه ندهد خمیر پف کند.
۴

قالب را برای 20 دقیقه در فر قرار دهید. سپس از فر خارج کنید، موادی که با آن روی خمیر را پر کردید بیرون بیاورید (راحت‎ترین شیوه برای انجام این کار این است که لبه‎های کاغذ را بلند کنید).

سپس با استفاده از چنگال، سوراخ‎های ریزی را در تمام قسمت های کف خمیر ایجاد کنید. کیش را دوباره به فر بازگردانید و برای 10 دقیقه دیگر آن را بپزید تا همه جای آن کمی قهوه‎ای طلایی شود. آن را از فر خارج کنید و کنار بگذارید.
۵

ژامبون گوشت را خرد و سرخ کنید (ژامبون بسته به ذائقه می تواند کمتر یا بیشتر استفاده شود). تابه بزرگی را روی شعله متوسط حرارت دهید. ورقه‎های ژامبون را در یک لایه در ته تابه بچینید و روغن را به آن اضافه کنید؛ گه گاهی ژامبون ها را برگردانید تا خوب سرخ شوند.
۶

پس از سرخ شدن ژامبون ها چربی اضافی آن ها را با دستمال آشپزخانه بگیرید.
۷

تخم مرغ‎ها را در کاسه‎ای بزرگ آنقدر هم بزنید تا کف کند و کرمی سفیدرنگ بدهد؛ سپس جوز هندی رنده شده، نمک، فلفل سیاه، تره و پیازچه را افزوده و کمی هم بزنید.

۸

شیر و خامه را به مخلوط بیافزایید و مواد را خوب و با درجه بالای همزن هم بزنید تا کمی هوا وارد آن ها شود. این کار بافت کیش را سبک و پفدار نگه می‎دارد. ژامبون و پنیر را روی خمیر کیش بچینید.
۹

در آخرین لحظه مخلوط تخم Chicken and milk مرغ و شیر را دوباره برای چند ثانیه شدیداً هم بزنید، سپس آن را به آرامی درون قالب بریزید.
۱۰

ژامبون و پنیر باید در مخلوط تخم مرغ و شیر معلق باشند، بنابراین ممکن است نیاز باشد به آرامی آن ها را کمی هم بزنید. همچنین تره‎ها و پیازچه که روی مخلوط شناور می‎شوند، باید به صورت برابر در سراسر سطح رویی قرار گیرند، بنابراین آن ها را با قاشق تنظیم کنید.
۱۱

فر را از قبل در دمای 175 درجه سانتی‎گراد گرم کنید.
۱۲

کیش را برای 30 تا 40 دقیقه در فر که از قبل گرم کردید، بپزید. بعد از 30 دقیقه با انگشت کمی مخلوط تخم مرغی (فیلینگ) را فشار دهید و چک کنید که چقدر پخته است. باید کمی شل و ول باشد. (وقتی سرد شود، خود را می‎گیرد).
۱۳

وقتی کیش به دمای اتاق رسید و سرد شد، قابل خوردن است یا اگر می‎خواهید بعداً آن را سرو کنید، آن را در فر در دمای ۹۰ درجه سانتی‎گراد کمی گرم کنید.

 

طرز تهیه بشقاب رژیمی فاهیتا مکزیکی و کیش لورن فرانسوی

 

نکات تکمیلی در مورد کیش لورین

1* کیش لورن جزو پیش غذا – پای و گراتن میباشد
2* زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۱ ساعت و 30 دقیقه
3*زمان پخت و انتظار آن در حدود 30 دقیقه میباشد.
4* کیش لورن را می توانید در وعده نهار – شام – پیش غذا – سرو کنید.

 

بسیاری معتقد هستند آشپزی یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که می توان انجام داد. ولی متاسفانه در کشور ما به دلیل گرانی بیش از حد مواد غذایی واقعا ذوق تهیه غذا با هر موادی کور میشه اما می توان با ساده ترین مواد لذت آشپزی را تجربه کنید سفره تان همیشه پر برکت و تنتون همیشه سلامت.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان