معرفی جزیره ی مارو و عکس های دیدنی از جزیره ی مارو در ایران

معرفی جزیره ی مارو و عکس های دیدنی از جزیره ی مارو در ایران

معرفی جزیره ی مارو و عکس های دیدنی از جزیره ی مارو در ایران

در این بخش از سایت نازوب قصد داریم شما را با یکی از زیباترین جزایر دیدنی کشورمان ایران آشنا کنیم. به گزارش نازوب جزیره ی مارو به دلیل وجود حیوانات و خزندگان خالی از سکنه است

 

جزیره مارو هرمزگان، تجربه‌ سفری تکرار نشدنی در دل خلیج فارس

 

جزیره ی مارو یکی از زیباترین جزایر ایران در استان هرمزگان است. جزیره ی مارو به موجب وجود حیوانات مختلفی نظیر مار، لاکپشت، دلفین، نهنگ و پرندگان دریایی، به منطقه ای حفاظتی تبدیل شده است. 

 

جزیره ی مارو یا نام اصلی جزیره شیدور

 

جزیره ی مارو، یکی از جزایر استان هرمزگان است که از زیر مجموعه های شهرستان ابوموسی به شمار می آید. طبق سخن های مردم عرب بومی هرمزگان، نام اصلی جزیره ی مارو، جزیره ی شیدور می باشد. 

 

جزیره ی مارو با مساحتی بالغ بر 1 کیلومتر مربع، در فاصله ی 5/1 کیلومتری جنوب شرق جزیره ی لاوان قرار دارد و با اشکالی ذوزنقه ای تشکیل دهنده ی 98 هکتار پناهگاه حیات وحش و 870 هکتار تالاب است. 

 

در قسمت های پشتی جزیره ی مارو، گیاهان شور پسندی وجود دارند که در برابر کم آبی به شدت مقاوم هستند. از گونه های گیاهی دیگری که در جزیره ی مرجانی مارو وجود دارند، می توان به اسفرزه، پا گربه ای، گل جالیزی، آفتاب پرست ساحلی، نوک لک  لکی، زلف پیر، درخت مسواک و چمن شور اشاره کرد.

 

جزیره ی مارو توده ای مرجانی دارد که با خاک رسی و شنی پوشیده شده است. این جزیره به جذابیت بین المللی شهرت دارد. در سال 1366 جزیره ی شیدور تحت محافظت و مراقبت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت. سپس در سال 1378 تالاب مارو در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت رسید. 

 

جزیره ی شیدور با نام های شتور، شتوار و مارون نیز شناخته می شود. Shidor Island is also known as Shtor, Shtvar and Marun.

 

معرفی جزیره ی مارو و عکس های دیدنی از جزیره ی مارو در ایران

 

علت نام گذاری جزیره ی شیدور به مارو وجود مارهای سمی در آن منطقه است

 

وجه تسمیه جزیره ی مارو

شواهد حاکی از آن دارند که علت نام گذاری جزیره ی شیدور به مارو، مارهای زنگی و سمی متعددی است که در شن های جزیره زندگی می کنند.

 

لازم به ذکر است که به موجب وجود مارهای زنگی، Maru Island جزیره ی مارو یک منطقه ی غیر مسکونی به شمار می آید.

 

جالب است بدانید که عدم حضور نورهای مصنوعی ساختمان ها و عدم آلودگی های هوا ناشی از اتومبیل های فرسوده، آسمان جزیره ی شیدور را پر از ستاره های پر نور ساخته است. 

 

معرفی جزیره ی مارو و عکس های دیدنی از جزیره ی مارو در ایران

به موجب وجود حیوانات مختلف در جزیره ی مارو یک منطقه ی حفاظتی شده است

 

جاذبه های دیدنی و جذاب جزیره ی مارو

جزیره ی مارو زیستگاه حیوانات مختلفی از حیات وحش ایران است. در واقع زاد و ولد حیوانات در این منطقه شکل می گیرد. بدین جهت، منطقه ی شیدور، یک منطقه ی حفاظتی محسوب می شود. 

 

علاوه بر این، در جزیره ی مارو هیچ گونه محدودیتی برای انجام فعالیت های ورزشی وجود ندارد. از بهترین ورزش هایی که در جزیره ی شیدور قابل اجرا هستند می توان به یوگا، ورزش های هوازی و پیاده روی اشاره کرد. 

 

حیوانات موجود در جزیره ی مارو

مرجان

جزیره ی مارو نوعی جزیره ی مرجانی به شمار می آید. مرجان ها موجودات زنده ای هستند که با 19 گونه ی دریایی، عنوان جذاب ترین آبزیان جزیره ی مارو را به خود اختصاص داده اند.  به طور  کلی حیات اکوسیستم دریا به وجود مرجان ها وابسته است.

 

لاکپشت

لاک پشت های جزیره ی مارو، به شدت از انسان ها واهمه دارند و در صورت شنیدن صداهای مختلف، محیط را ترک می کنند. 

 

لاک پشت های دریایی سبز و منقار عقابی جزیره ی مارو از جلبک های موجود در جزیره تغذیه می کنند. جالب است بدانید که در صورت نبود لاکپشت ها، جلبک های دریایی تکثیر می یابند و زمینه ی انقراض مرجان ها را به وجود می آورند. لذا شایسته است در طول بازدید از جزایر، به چرخه ی محیط زیست طبیعی لطمه ای وارد نکنید. 

 

معرفی جزیره ی مارو و عکس های دیدنی از جزیره ی مارو در ایران

لاک پشت یکی از حیوانات موجود در جزیره ی مارو است

 

پرندگان

در آسمان جزیره ی شیدور پرستو هایی با کاکل کوچک و بزرگ در پرواز هستند. در این باغ وحش طبیعی انواع گونه های پرستو نظیر پرستوی سفید، پشت تیره، معمولی، سسک دم دراز، چکاوک کاکلی مشاهده می شود. 

 

در فصل بهار، پرستو های مهاجر به جزیره ی مارو سفر می کنند و در اردیبهشت ماه، روند تخم گذاری را آغاز می کنند. در واقع آرامش و امنیت ساکن در جزیره ی شیدور سبب شده است تا این منطقه زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر باشد. 

 

بهتر است بدانید که از جزیره ی  شیدور با عنوان بهشت پرندگان شهرت دارد. 

 

اگرت یا قار ساحلی نیز در این منطقه ی حفاظت شده وجود دارد. اگرت ها پرندگانی بومی و جوجه آور هستند که با منقار هایی زرد مایل به سبز، پاهایی سیاه و پنجه هایی زرد در نزدیکی سواحل زندگی می کنند. این پرندگان در سد های مرجانی، سواحل سنگی، باتلاق های شور و مانداب ها قابل مشاهده هستند.

 

مار

یکی از خزندگانی که در جزیره ی مارو به وفور مشاهده می شود، مار سمی و افعی جعفری است. مار سمی جعفری، از نظر اندازه بسیار کوچک است و با پوزه ای کوتاه و گرد، با ارتعاش صدای “هیس گونه” هشدار خطر را می دهند. 

 

مار دریایی مارو از حلزون، قورباغه و وزغ موجود در جزیره تغذیه می کند. 

 

از جمله خزندگان جزیره ی مارو می توان به سوسمار دم دراز، اسکینگ علف زار جنوبی، اسکینگ ایرانی اشاره کرد. 

 

عقاب دریایی دم سفید

عقاب دریایی دم سفید با جثه ای بزرگ و حجیم، یکی از پرندگان شکاری در آسمان جزیره ی مارو است. این عقاب از ماهی، مردار(لاشه و گوشت جانوران مرده) و پرندگان در ساحل جزیره تغذیه می کنند. 

 

مناسب ترین زمان برای بازدید از جزیره ی مارو

در فصل بهار روند تخمک گذاری لاک پشت ها به صورت گسترده شکل می گیرد، لذا در این فصل ورود به جزیره ی مارو ممنوع تلقی می شود.

 

به موجب شرجی بودن آب و هوای قسمت جنوبی ایران، در فصل تابستان آب و هوای مارو بسیار گرم و طاقت فرسا می باشد. در نتیجه مناسب ترین زمان برای سفر به جزیره ی مارو، فصل های پاییز و زمستان است. 

 

معرفی جزیره ی مارو و عکس های دیدنی از جزیره ی مارو در ایران

 

مناسب ترین فصل برای بازدید از جزیره ی مارو فصل های Fall پاییز و زمستان است

 

غذاهای محلی در جزیره ی مارو

غذای منحصر به فرد و مخصوص جزیره ی مارو ماهی کبابی است. توجه داشته باشید که صید غیر اصولی ماهی ها زمینه ی تخریب اکوسیستم طبیعی را به وجود می آورد. بدین جهت شما می توانید به کافه های دنج نزدیک ساحل جزیره ی شیدور مراجعه کنید و طعم بی نظیر ماهی های کبابی جزیره را بچشید. 

 

لوازم مورد نیاز برای سفر به جزیره ی مارو

جزیره ی مارو، خالی از سکنه است و از تجهیزات رفاهی و خدماتی برخوردار نمی باشد. بدین جهت ضروری است تا مسافران تمام وسایل مورد نیاز خود را در هنگام سفر جمع آوری کنند. 

 

از سری لوازم مورد نیاز در راستای سفر به جزیره ی مارو می توان به لباس خنک، کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابی، چادر، زیر انداز، غذای کافی، جعبه کمک های اولیه، بطری آب و کیسه ی زباله اشاره کرد.

 

محدودیت های جزیره ی مارو در خصوص کمپ زدن باعث شده است تا در بندر های اطراف جزیره ی مارو، به خصوص در مقام و جزیره ی لاوان، the boat قایق های متعددی تعبیه شود تا مسافران ساعاتی از روز را به جزیره ی شیدور سفر کنند.

 

توجه داشته باشید که دسترسی به جزیره ی شیدور تنها از راه آبی امکان پذیر است، بررسی وضعیت جوی و طوفان بسیار حائز اهمیت است. 

 

معرفی جزیره ی مارو و عکس های دیدنی از جزیره ی مارو در ایران

دسترسی به جزیره ی شیدور تنها از راه آبی امکان پذیر است

 

جاذبه های گردشگری در نزدیکی جزیره ی مارو

جزیره ی لاوان

جزیره ی لاوان، یکی از جزایر خلیج فارس در استان هرمزگان است که به موجب صید مروارید های گران بها، با عنوان جزیره ی مروارید پنهان شهرت دارد. 

 

منطقه ی تجاری لاوان، یکی از مهمترین پایانه های صادرات نفت ایران است که به سبب شرکت های نفتی متعدد، از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار می باشد. 

 

لاوان نزدیک ترین جزیره به مارون است. برخی از تحلیل گران، علت انزوای جزیره ی مارو در سال های اخیر را به نشت مواد بنزینی از لاوان به مارو بر می شمارند. 

 

جزیره ی ابوموسی

جنوبی ترین جزیره ی خلیج فارس در استان هرمزگان، ابوموسی نام دارد. این جزیره با آب و هوایی گرم و مرطوب، جزو خوش آب و هواترین منطقه در خلیج فارس محسوب می شود. 

 

نخسین نامی را که برای این جزیره برگزیده اند، بوموسو نام داشته است. در دوره ی فرمانروایی زندیان، یکی از سرداران کریم خان زند به نام ابوموسی، نام جزیره را با عنوان ابوموسی متحول ساخت. 

 

جزیره ی ابوموسی یکی از مراکز تجاری صادر کننده ی نفت خام می باشد. این جزیره از شفاف ترین آب های ساحلی برخوردار است و جانورانی دریایی نظیر Snake fish مار ماهی، shark کوسه، شاه میگو و لاک پشت سبز دریایی را در خود جای داده است. 

 

بندر مقام

بندر مقام یکی از مسیر های ساحلی منحصر به فرد در استان هرمزگان است. در بندر مقام، جزیره ی مرجانی شیدور قرار دارد که با ساحلی سفید منظره ای تماشایی را به ارمغان آورده است. 

 

بندر مقام، زیر مجموعه ای از بخش شیب کوه در شهرستان بندر لنگه ی هرمزگان است که در ادوار گذشته مقر اصلی حکومت قبیله ی ماد بوده است.

 

در واقع سازه هایی نظیر مساجد، مدارس مقاطع مختلف، سالن های ورزشی قدیمی، مدرسه ی روزانه ی دینی، پارک ساحلی، اسکله و اصناف تجاری مختلف نشان از حکومت قبیله ی ماد دارند. 

 

معرفی جزیره ی مارو و عکس های دیدنی از جزیره ی مارو در ایران

بندر مقام یکی از مکان های دیدنی نزدیک به جزیره مارو است

 

نکات ضروری در خصوص سفر به جزیره ی مارو

همان طور که بیان کردیم جزیره ی مارو یک منطقه ی حفاظت شده است که پناهگاه حیوانات حیات وحش به شمار می آید. برای سفر به این جزیره، می بایست از سازمان حفاظت محیط زیست منطقه نامه ی ورود اخذ کنید و نکات بهداشتی ذیل را مورد توجه قرار دهید:

 

• از رها کردن زباله، مواد پلاستیکی و یک بار مصرف در محیط طبیعی پرهیز کنید.

• از شکار و صید صد های مروارید دار، خزندگان و ماهی ها خودداری کنید. 

• بازه ی زمانی بازدید از جزیره ی مارون را تنها به چند ساعت محدود کنید.

• از جمع آوری تخم لاکپشت های دریایی و birds پرندگان پرهیز نمایید

 

مسیر دسترسی به جزیره ی مارو

جزیره ی مارو در قسمت شرقی جزیره ی لاوان قرار دارد. گردشگران می توانند به ساحل لاوان مسافرت کنند و از امکانات رفاهی آن منطقه برخوردار شوند. سپس به کمک قایق های تعبیه شده در سواحل شرقی، به جزیره ی مارو حرکت کنند. 

 

علاوه بر این، فاصله ی میان شیراز تا بندر مقام معادل 456 کیلومتر است. شما می توانید از شیراز، به سمت فیروز آباد حرکت کنید. سپس به سیراف بروید و در مسیر عسلویه به سمت شهر پارسیان عازم سفر شوید. 

 

شما می توانید از شهر پارسیان به بندر مقام دسترسی پیدا کنید و به وسیله ی یکی از قایق های محلی، از راه دریایی به جزیره ی شیدور برسید.

 

آدرس:

بندر عباس- بندر تاریخی کنگ- بندر لنگه- بندر مقام- جزیره ی شیدور

 

سخن پایانی

همان طور که بیان کردیم جزیره ی شیدور یکی از جزایر استان هرمزگان است که با مساحتی بالغ بر 1 کیلومتر، از زیبایی های بکر و طبیعی منحصر به فردی برخوردار است. 

 

مار های گزنده و افعی متعددی در میان گیاه های موجود در جزیره، وجود دارند که سبب نام گذاری این منطقه، به نام مارون شده اند. علاوه بر این، جزیره ی مارون یا شیدور، از خزندگانی زیبا نظیر لاک پشت برخوردار است. 

 

لاک پشت های دریایی از جلبک های جزیره تغذیه می کنند و چرخه ی محیط زیست را متعادل می سازند. 

 

لازم به ذکر است که حضور مداوم انسان ها در زیستگاه طبیعی شیدور اکوسیستم حیوانات را مختل می سازد. لذا سعی کنید در بازه های زمانی مشخص و کوتاه برای بازدید از جزیره در منطقه ی مارون اطراق کنید و از کمپ های شبانه پرهیز نمایید. 

 

مطالب مرتبط :

خطرناک ترین جاده های ایران + عکس

جاذبه های گردشگری عجیب و ناشناخته ایران +تصاویر


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان