همه چیز درباره هواپز | مزایا، معایب و نحوه استفاده از هواپز

همه چیز درباره هواپز | مزایا، معایب و نحوه استفاده از هواپز

همه چیز درباره هواپز | مزایا، معایب و نحوه استفاده از هواپز

 

پخت و پزهای امروزی با متنوع ترین وسایل و دستگاه ها امکان پذیر است. اما آیا استفاده از این دستگاه ها کیفیت غذا را سالم نگه می دارد یا تنها به ظاهر، غذایی با شکل و شمایل خوب به ما می دهد!

در اینبخش از سایت نازوب درباره فواید استفاده از هواپز و نحوه کار با آن اطلاعات جامع و مفیدی را گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

 

کاربرد هواپز چیست؟

امروزه شیوه های بسیاری برای پخت آرام و سالم غذا وجود دارد. تولید کنندگان و طراحان، این روز‌ها همه سعی شان این است که لوازمی را ارائه دهند که مردم بتوانند بدون استفاده از روغن یا آب غذا درست کنند و رژیم غذایی سالم تری داشته باشند. یکی از جدیدترین این لوازم، هواپز‌ها هستند. در ادامه بیشتر در مورد این محصول توضیح می دهیم.

 

هواپز چیست؟

هواپزها یکی از محصولات جدید که با پخت و پز مربوط می شود هستند. این وسیله دارای یک لامپ هالوژنی است و امواج نوری تولید می‌کند که حرارت پخت غذا را به وجود می آورد و همزمان یک فن هوا و گرما را در داخل ظرف به حرکت در می‌آورد تا بخشهای گوناگون غذا به صورت یکسان پخته شود.

پس وقتی که بخواهیم غذایی بدون روغن، مثل سیب زمینی، ماهی یا مرغ درست کنیم و البته نخواهیم مزه غذا را با آب پز کردن از دست بدهیم، می توانیم از بخارپز‌ها و جدیدا هواپزها استفاده کنیم.

 

هواپز‌ها را می‌توان مانند دستگاه‌های بخارپز دانست، با این فرق که هواپز‌ها در کارکرد و شیوه ی به وجود آوردن حرارت مختلف، توانسته اند طرفداران بسیاری جمع کنند.

سرعت پخت در این دستگاه نسبت به دیگر دستگاه‌های مشابه بیشتر است. مثلا یک مرغ درسته را در یک ساعت می‌توانید در این دستگاه بپزید.

 

همه چیز درباره هواپز | مزایا، معایب و نحوه استفاده از هواپز

مزایای استفاده از هواپز

 

فواید استفاده از هواپز

یکی از مهم‌ترین مزیت های هواپز‌ها نیاز نداشتن به روغن یا آب در طبخ غذاست. این ویژگی به کسانی که رژیم‌های خاص کم کالری یا گیاه‌خواری دارند خیلی کمک می‌کند.

 

مسئله ی دیگری که مورد توجه است پخت یکسان غذا‌ها و خوراکی هاست. شما بدون نیاز به اینکه منتظر بمانید تا روغن داغ شود و بی آنکه احتیاج باشد مواظب غذا باشید، می‌توانید به آسان ترین شیوه، سالم‌ترین غذاها را تهیه کنید.

همچنین احتمال سوختگی موضعی در غذا هم وجود ندارد و همان گونه که می‌دانید قسمت‌های سوخته در غذا‌ها بسیار زیان آور هستند.

 

هواپز‌ها تقریبا بدون محدودیت هستند. شما هر نوع خوراکی را از گوشت گرفته تا سبزی می‌توانید در هواپز طبخ کنید. تنها چیزی که تفاوت می‌کند زمان قرار گیری غذا در دستگاه است که طبیعتا درمورد گوشت طولانی‌تر است.

 

هواپز‌ها اغلب دارای دو طبقه هستند و این خود در تهیه غذا سرعت می دهد. شما می‌توانید دو نوع غذا را در طبقات متفاوت و به صورت همزمان بپزید و هم در مصرف برق و هم در وقتتان صرفه جویی کنید.

ما به شما توصیه می‌کنیم که سینی‌های دستگاه هواپز را قدری چرب کنید تا از چسبیدن غذا به آن‌ها پیشگیری شود. البته این فقط یک پیشنهاد است.

 

همیشه دقت کنید که اجزای گوناگون هواپز به راحتی قابل جداکردن و شستشو هستند.

 

برتری پخت با هواپز نسبت به دیگر شیوه ها به طور مثال پخت غذا در فر، این است که چون جریان هوا به طور کامل یکسان است، غذای شما مانند فر خشک نمی‌شود، پس روی غذا قدری برشته و درون آن آبدار و در اصطلاح غذا مغزپخت می‌شود.

 

چنانچه قدری خلاقیت به خرج دهید می بینید که هواپز‌ها محدود به پخت گوشت، مرغ یا سبزیجات نمی‌شوند. خیلی از مصرف کنندگان از این دستگاه برای خشک کردن میوه، پخت کیک، باز کردن یخ مواد فریز شده و … استفاده می‌کنند. بنابراین دستگاهی چندکاره هم هست.

 

همه چیز درباره هواپز | مزایا، معایب و نحوه استفاده از هواپز

تفاوت هواپز با بخارپز

 

فرق هواپز با بخارپز

این دو نوع دستگاه از نظر کاربرد خیلی شبیه به یکدیگر هستند در هر دوی این دو دستگاه می توانید غذاهای سالم ، رژیمی و بدون روغن تهیه کنید.

فقط فرقی که هواپز ها با بخار پز ها دارند در شیوه تولید حرارت و گرما و سرعت پخت غذا است، در واقع غذا درون هواپز ها با سرعت بیشتری نسبت به بخارپزها آماده می شوند،

نکته ی دیگری که در فرق هواپز و بخارپز وجود دارد در مورد روش تولید حرارت است که قبلا درباره آن توضیح دادیم که هواپز ها با کمک لامپ های هالوژنی این حرارت را تولید می کنند.

 

طرز استفاده از هواپز

مواد غذایی را در سبد مواد غذایی بگذارید

بسته به اندازه هواپز حجم سبد مواد غذایی می تواند بین 2 تا 10 لیتر باشد. در خیلی از موارد بسته به نوع مواد غذایی باید 1 تا 2 قاشق روغن به مواد غذایی خود اضافه کنید.

این کار به دستگاه کمک می کند تا ماده غذایی شما بهتر پخته شود و از طرفی بهتر برشته شود.

 

تنظیم درجه دمای هوا پز 

اغلب مدت زمانی که برای پخت ماده غذایی احتیاج است بسته به نوع آن از 5 تا 25 دقیقه طول می کشد. شما می توانید درجه دمای هواپز را از 350 تا 400 درجه فارنهایت تنظیم کنید.

 

پس از انجام همه این مراحل بگذارید زمان لازم برای پخت و سرخ شدن مواد غذایی بگذرد. نکته مهم این است که با وجود اینکه هوای گرم اطراف مواد غذایی داخل سبد به حرکت در می آید،

ولی در بعضی از مواد برای اینکه همه قسمت های ماده غذایی به طور پخته شود باید گاهی اوقات مواد غذایی مانند سیب زمینی یا گوشت را زیر و رو کنید تا تمام قسمت های آن به طور پخته شود.

 

همه چیز درباره هواپز | مزایا، معایب و نحوه استفاده از هواپز

 

موارد استفاده از هواپز

بخارپز کردن با هواپز 

داخل هواپزها می توان انواع غذاهای بخارپز شده را تهیه کرد ولی برای این کار احتیاج است تا مواد غذایی خود را داخل فویلی بچینید و قدری آب هم به ان اضافه کنید و آنگاه به خوبی فویل را دور مواد غذایی بپیچید و در داخل هواپز بگذارید.

 

سرخ کردن با هواپز 

برای سرخ کردن مواد غذایی در هواپز ها توصیه می کنم تا نخست بر روی سینی یا دیگ هوا پز خود مقدار خیلی کمی روغن بریزید و آنگاه مواد غذایی خود را بر روی آنان بگذارید، با این کار غذای شما به خوبی حالت سرخ شده پیدا می کند و از سلامت بیشتری هم برخوردار هستند.

 

یخ زدایی با هواپز 

برای یخ زدایی درون هواپز ها نیاز است تا درجه دستگاه خود را بر روی 100 درجه تنظیم کنید و حدود پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا به طور کامل آب موجود در بافت مواد غذایی در اثر یخ زدایی از بین برود و غذای شما گرم شود. 

 

معایب هواپز چیست؟

در واقع باید بگوییم که از زمان ورود هواپز ها به بازار چندان زمان زیادی نگذشته است به همین علت مشکلات زیادی در رابطه با هوا پز ها گزارش نشده است.

البته یکی از عیب های بسیار کوچکی که می توان بر روی هوا پز ها گذاشت طول کشیدن زمان پخت مواد غذایی با حجم زیاد می باشد. البته این بازده زمانی در مقایسه با فر می باشد.

ضمن آن این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که کیفیت مواد غذایی که درون هواپز پخته می شود نسبت به مواد غذایی پخته شده درون فر بالاتر است .

 

مطالب مرتبط:

مدل ظروف توری از جنس طلا و نقره (عکس)

بهترین ظروف برای پخت غذا

چگونگی پاک کردن جای انگشت روی ظروف استیل

معرفی بهترین ظروف برای تهیه چای

تزئینات ظروف در جشن ها + تصاویر


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان