ramazan
ramazan

انشاء و مقاله روز نیروی هوایی 19 بهمن

مجموعه : مقاله و تحقیق
انشاء و مقاله روز نیروی هوایی 19 بهمن

انشاء و مقاله روز نیروی هوایی 19 بهمن

عشق است بر آسمان پریدن
هر لحظه به هر نفس دریدن
گفتم که دلا مبارکت باد
بر حلقه عاشقان رسیدن

 

به نام خدا

انشاء درباره ی روز نیروی هوایی

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به‌ اختصار: نهاجا نام دارد، یکی از 4 نیروی زیرمجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که مسئولیت حفاظت از مرزهای هوایی و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران را برعهده دارد.

ریشه‌های شکل‌گیری نیروی هوایی در ایران، به دوره سلطنت احمدشاه قاجار بازمی‌گردد، که با کوشش نخست‌وزیر وقت؛ رضاخان سردار سپه، در سال 1303 نیروی هوایی شاهنشاهی ایران تأسیس شد.

 

انشاء و مقاله روز نیروی هوایی 19 بهمن

 

نیروی هوایی در دوره سلطنت محمدرضا شاه، توسعه یافت و با وقوع انقلاب 1357 نام آن به فرم کنونی تغییر پیدا کرد.
در خلال جنگ ایران و عراق و در پی اعمال تحریم‌های بین‌المللی، ناوگان نیروی هوایی ارتش به شدت آسیب دید و هم‌اکنون بر پایه آمار غیررسمی، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 345 فروند هواپیمای جنگنده در اختیار دارد و به عنوان نهمین نیروی هوایی جهان شناخته می‌شود.
در حال حاضر سرتیپ خلبان حمید واحدی، فرماندهی نیروی هوایی ارتش را برعهده دارد.

 

تاریخچه
مقالهٔ اصلی: نیروی هوایی شاهنشاهی ایران

 

انشاء و مقاله روز نیروی هوایی 19 بهمن

 

نیروی هوایی در سال 1303 و به کوشش نخست‌وزیر وقت، رضاخان سردار سپه بنیان‌گذاری شد. در خرداد 1303 حکم عمومی قشون، تحت شمار 222 برای تأسیس نیروی هوایی صادر گردید و سرهنگ احمد نخجوان به ریاست ستاد آن، انتخاب شد.

نیروی هوایی ارتش هم‌اکنون 14 پایگاه هوایی نظامی در اختیار دارد. از این تعداد، شمار 11 پایگاه در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی و با مشارکت ایالات متحده آمریکا ساخته شدند.

 

وقایع مهم 19 بهمن و علت نامگذاری روز نیروی هوایی

 

نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی در 19 بهمن سال 57، به دنبال شایعات کودتای ارتش، به ملت پیوستند و سندی از حماسه و ایمان را با حضور در محضر رهبر انقلاب به ثبت رساندند؛ به همین خاطر به آن روز نیروی هوایی می گویند.

در 19 بهمن 57 حرکت متهورانه ی نظامیان نیروی هوایی از گام های بلندی به شمار می رفت که در جریان انقلاب، حکومت پهلوی را نابود کرد.

 

انشاء و مقاله روز نیروی هوایی 19 بهمن

 

روز نیروی هوایی از مناسبت هایی به شمار میرود که در دهه فجر نامگذاری شده است.

علت نام گذاری این روز بخاطر بیعت همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی( ره) و انقلاب اسلامی بود.

نهاجا به عنوان نام مستعار این نیرو محسوب میشود و شعار این نیرو« بلند آسمان جایگاه من است» می باشد.

 

تاریخچه نیروی هوایی

 

انشاء و مقاله روز نیروی هوایی 19 بهمن

 

نیروی هوایی در سال 1303 و به کوشش نخست‌ وزیر وقت، رضاخان سردار سپه بنیان‌گذاری شد.

نیروهای هوایی ارتش بـه رغم تمام تبلیغات رژیم طاغوت در برهه ای حساس با شجاعت و آگاهی در روز نوزدهم بهمن ماه 1357 علیه ظلم و ظلم طغیان كرد و بـه صفوف اسلام و مردم پیوست و ملت را در ادامۀ مبارزه دلگرم تر كرد.

یکی از گام های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه کن ساختن حکومت پهلوی شد، حرکت متهورانه ی نظامیان نیروی هوایی در 19 بهمن 57بود.
به همین منظور این روز، روز نیروی هوایی نامگذاری شد.

 

در سال 1386 (2007 میلادی) ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که نخستین پایگاه نظامی خود، پس از انقلاب 57 را، در نزدیکی شهر بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، در شرق ایران راه‌اندازی کرده‌است.

از 14 پایگاه هوایی فعال در ایران، دو پایگاه امیدیه و زاهدان، پس از تغییرات ساختاری در نیروی هوایی ارتش، به نیروی پدافند هوایی ارتش واگذار شدند و پایگاه دوشان‌تپه تهران نیز، پایگاه آموزشی می‌باشد.

 

گُردان پهپادی

 

انشاء و مقاله روز نیروی هوایی 19 بهمن

 

در اسفندماه سال 1393 نیروی هوایی ارتش، اقدام به راه‌اندازی گردان‌های رزمی پهپادی، در کلیه پایگاه‌های هوایی نمود. نخستین دوره خلبانان پهپاد نیز به صورت آکادمیک آموزش دیدند.

به گفته فرمانده پهپاد نیروی هوایی ارتش، از پهپاد در ماموریت‌های شناسایی، مراقبت، مشاهده صحنه نبرد، جمع‌آوری اطلاعات، انجام پروازهای رزمی، اجرای جنگ الکترونیک، عملیات فریب، عملیات‌های انتحاری، شکاری رهگیر، آموزشی و پشتیبانی فرماندهی، استفاده می‌شود.

همچنین در کلیه مأموریت‌هایی که می‌خواهند نیروی انسانی به صورت مستقیم درگیر نشود، پهپادها به‌عنوان مکمل پروازهای جنگنده‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

جنگ ایران و عراق

 

نیروی هوایی ارتش ایران در سالهای پس از وقوع انقلاب، در جریان آزادسازی کردستان از اشغال احزاب تجزیه طلب، جنگ ایران و عراق و مقابله با نیروهای طالبان، همچنین عقب راندن کشتی‌های اکتشافی جمهوری آذربایجان از میدان‌ها نفتی مورد مناقشه در دریای خزر و نیز در عملیات منجر دستگیری عبدالمالک ریگی، حضوری فعال داشت.

 

 

نیرویی خستگی‌ ناپذیر

که گام‌ هایش همیشه محکم و استوار است

روز نیروی هوایی بر دلاور مردانش مبارک

 

دلم با تو پریدن در هوای باز می خواهد…

 

 



برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان