آشنایی با بهترین جاهای دیدنی تبریز

آشنایی با بهترین جاهای دیدنی تبریز

جاهای دیدنی تبریز| آشنایی با بهترین جاذبه‌ها برای گشت‌و‌گذار در تبریز

شهر تبریز به لطف داشتن قدمتی کهن و طبیعتی بی‌نظیر، مقصدی فوق‌العاده برای تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی شمرده می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی این شهر بسیارند و عمر سفر کوتاه؛ به همین سبب آشنایی با بهترین و مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ای بی‌نظیر برای سفر خود چیده و از تمامی لحظات آن نهایت لذت را ببرید.

ما نیز به‌منظور ارائه راهنمایی کاربردی برای سفر به تبریز، به معرفی بهترین جاهای دیدنی تبریز پرداخته و در‌خصوص آن‌ها توضیح داده‌ایم. از‌ این‌رو چنانچه قصد سفر به این شهر دوست‌داشتنی را دارید، در این مطلب همراه ما باشید.

 

بازار تبریز | از بزرگ‌ترین بازار‌های سرپوشیده جهان

 

آشنایی با بهترین جاهای دیدنی تبریز

 

معرفی جاهای دیدنی تبریز را بازار تبریز آغاز می‌کنیم. بازار بزرگ تبریز را می‌توان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های سرپوشیده ایران و جهان معرفی کرد.

مساحت این بازار به بیش از ۱ مترمربع می‌رسد و همین امر سبب شده تا عنوان وسیع‌ترین مجموعه به‌هم‌پیوسته آجری در جهان را از آن خود کند. بازار تبریز متشکل از بخش‌های متعددی است.

بخش‌های مختلف این بازار شامل از ۵,۵۰۰ حجره، ۲۰ راسته، ۲۵ تیمچه و ۳۵ سرا، مدرسه، حمام، مسجد و کاروان‌سرا می‌شود. قدمت بازار بزرگ تبریز به‌طور دقیق مشخص نیست؛‌ اما بسیاری قدمت آن را به سده چهارم هجری قمری نسبت می‌دهند.

نکته جالب‌توجه این است که این بازار از گذشته‌های دور تا به امروز رونق خود را حفظ کرده و جزو مراکز تجاری مهم شهر تبریز شمرده می‌شود. در‌نهایت گفتنی است که نام این بازار در سال ۱۳۵۴، در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، بازار بزرگ تبریز

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

مسجد کبود | جلوه‌گر هنر معماری اسلامی در استان آذربایجان شرقی

 

آشنایی با بهترین جاهای دیدنی تبریز

 

مگر می‌شود از جاهای دیدنی تبریز سخن گفت و حرفی از مسجد کبود به میان نیاورد؟ این بنای پرشکوه، که در گذشته آن را با نام‌های گوی مسجد، مسجد شاه جهان و عمارت مظفریه می‌شناختند، نمونه‌ای برجسته از معماری اسلامی در استان آذربایجان شرقی بوده و هنر دست معماران ایرانی را به‌زیبایی به رخ جهانیان می‌کشد.

از خصوصیات برجسته معماری و تزئینات این بنا می‌توان به کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی، نقش و نگارهای اسلیمی و طراحی نوین هندسی اشاره کرد. قدمت این بنای پر‌شکوه و زیبا به قرن نهم هجری قمری، دوران پادشاهی قراقویونلو‌ها، باز‌می‌گردد.

مسجد کبود در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر تبریز جای خوش کرده و گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند. درنهایت خوب است بدانید که نام این مسجد در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت، جنب پارک خاقانی، مسجد کبود

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

ارگ علیشاه | از ارزشمند‌ترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی تبریز

 

آشنایی با بهترین جاهای دیدنی تبریز

 

از دیگر جاذبه‌های تاریخی تبریز که ارزش بازدید بالایی دارند، می‌توان به ارگ علیشاه اشاره کرد. ارگ علیشاه که با نام ارگ تبریز نیز شناخته می‌شود، در‌واقع بقایای مسجدی عظیم است که قدمت آن به سال ۷۲۴ هجری قمری باز می‌گردد.

این بنا با وجود آنکه در طول تاریخ، تحت تأثیر آسیب‌های طبیعی و حوادث تاریخی قرار گرفته، اما همچنان استوار مانده و هموار سنگری مستحکم بر شهر تبریز بوده است.

نکته دیگر در‌خصوص بنای ارگ علیشاه این است که در طول تاریخ کاربری‌های مختلف داشته و جزو بناهای مهم شهر شمرده می‌شد.

به‌عنوان مثال این بنا در دوران سلطنت قاجاریه به انبار غلات و ابار مهمات نظامی تغییر کاربری داد و در ادامه برای امنیت بیشتر، حصاری دور آن کشیدند. از آن زمان به بعد مسجد علیشاه با نام ارگ علیشاه شناخته می‌شد.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، نزدیکی محدوده میدان ساعت، ارگ علیشاه

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

مسجد جامع تبریز | از کهن‌ترین بنا‌ها و جاهای دیدنی تبریز

در معرفی بهترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز، نام مسجد جامع تبریز را نباید از قلم انداخت. مسجد جامع تبریز که با نام‌های مسجد جمعه و مسجد جامع کبیری نیز شناخته می‌شود، از قدیمی‌ترین بنا‌های تاریخی شهر تبریز بوده و قدمت آن به دوران حکومت پادشاهان سلجوقی، یعنی قرن‌های پنجم تا ششم هجری بازمی‌گردد.

چنانچه در‌خصوص معماری این بنای پر‌شکوه و ارزشمند بپرسید، باید بگوییم که بنای مسجد جامع تبریز در ابتدا به‌صورت مسجدی یک‌ایوانه بود و بعد‌ها به مسجدی دو‌ایوانه تغییر شکل داد.

بنا بر ادعای بسیاری از باستان‌شناسان، سازندگان این بنا از سبک و اصول ساخت کاخ فیروزآباد برای طراحی و احداث مسجد جامع تبریز استفاده کرده‌اند.

در محراب این مسجد کتیبه‌ای با تزئینات گچبری به چشم می‌خورد که بررسی‌ها باستان‌شناسی نشان می‌دهند که قدمت این کتیبه به دوران فرمانروایی ایلخانان مغول باز‌می‌گردد.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز، مسجد جامع تبریز

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

موزه آذربایجان | از قدیمی‌ترین موزه‌های استان آذربایجان شرقی و ایران

چنانچه اهل موزه‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهر تبریز، بازدید از موزه آذربایجان را از دست ندهید. این موزه جزو قدیمی‌ترین موزه‌های استان آذربایجان شرقی و ایران شمرده می‌شود و پس از موزه ملی ایران، دومین موزه باستان‌شناسی مهم کشور است.

هر‌ساله بیش از صد هزار گردشگر خارجی و داخلی از موزه آذربایجان بازدید می‌کنند. بنای موزه ۳ طبقه دارد و مساحت آن در مجموع به ۲۴۰۰ متر‌مربع می‌رسد.

در این موزه می‌توانید از آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در ایران بازدید کنید. به بیان دقیق‌تر موزه آذربایجان دارای مجموعه‌ای ارزشمند متشکل از ۱۲ هزار قطعه اشیاء عتیقه و هنری است.

تا‌کنون بیش از ۲۳۰۰ قطعه از اشیاء این موزه به ثبت رسیده‌اند. از‌این‌رو چنانچه آشنایی با دنیای گذشتگان برایتان جذاب است، در میان جاهای دیدنی تبریز، موزه آذربایجان، مقصدی بی‌نظیر برای شما خواهد بود.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود، موزه آذربایجان تبریز

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

مقبره الشعرا | از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی تبریز

مگر می‌شود از جاهای دیدنی تبریز سخن گفت و حرفی از مقبره الشعرا به میان نیاورد؟ این بنا را می‌توان به‌عنوان یادبودی از شاعران و ادیبان مدفون در گورستان خرساب و همچنین نمادی از شهر تبریز معرفی کرد که ارزش بازدید بسیاری دارد.

مقبره الشعرا قدمتی ۸۰۰‌ساله دارد. در طول این ۸۰۰ سال، بیش از ۴۰۰ شاعر، ادیب، عارف و رجال نامدار در این مقبره مدفون شده‌اند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شاعرانی همچون اسدی طوسی، خاقانی، شروانی و شهریار اشاره کرد.

این مقبره همچنین به‌عنوان موزه شهر و ادب آذربایجان نیز شناخته می‌شود؛‌ از‌این‌رو بازدید از آن هم فال است و هم تماشا! چراکه می‌توانید ضمن حضور در مدفن شاعران و ادیبان بزرگ و بازدید از معماری بی‌نظیر بنای مقبره، با شعرای نامی و آثار آن‌ها نیز آشنا شوید. در‌نهایت گفتنی است که نام مقبره الشعرا در سال ۱۳۷۳ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف، تکیه حیدر، در کنار بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی، مقبره الشعرا

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

پارک ائل گلی | از بهترین پارک‌ها و جاهای دیدنی تبریز

در معرفی جاهای دیدنی تبریز از ارزشمند‌ترین آثار تاریخی و موزه‌های این شهر سخن گفتیم، اکنون زمان آن رسیده تا به معرفی پارکی تفریحی در این شهر بپردازیم که مقصدی بی‌نظیر برای گذراندن ساعاتی مفرح و دلنشین است.

پارک ائل گلی جزو بهترین پارک‌های تبریز شمرده می‌شود و به‌لطف قدمت زیاد و زیبایی بی‌انتهایی که دارد، جزو نماد‌های شهر نیز به‌شمار می‌آید. این اپارک در منطقه‌ای کوهستانی جای خوش کرده است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های پارک ائل گلی می‌توان به دریاچه‌ای وسیع و زیبا و همچنی عمارتی پر‌شکوه و تماشایی اشاره کرد. این پارک همچنین امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی دارد که شامل چندین رستوران و غذا‌خوری، چندین هتل، امکان قایق‌سواری، مینی‌گلف، مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، فضای مخصوص کمپ، غرفه‌های فروش خوراکی و درشکه سواری می‌شوند.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی، پارک ائل گلی

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

 

کوه عون بن علی (کوه عینالی) | از بهترین جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی تبریز

در شمال شهر تبریز رشته‌کوهی به چشم می‌خورد که خاکی سرخ دارد و ارتفاع بلند‌ترین نقطه آن به بیش از ۱۹۶۰ متر می‌رسد. این رشته‌کوه عینالی نام دارد و بسیاری آن را با نام رشته‌کوه عون بن علی می‌شناسند.

در سال‌های اخیر تفرجگاهی روی این کوه برپا شده تا از گردشگران به بهترین شکل در این محل میزبانی شود. از جمله امکانات و جاذبه‌ّای تفرجگاه کوه عینالی می‌توان به نطقه صخره‌ای برای تمرین صخره‌نوردان مبتدی، یادمان شهدای گمنام، تندیس استاد شهریار و سایر نام‌آوران شهر تبریز، تله‌کابین، آبشار مصنوعی و… اشاره کرد.

چنانچه قصد بازدید از این جاذبه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های گرم سال را برای این کار انتخاب کنید.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، اتوبان پاسداران، کوه عون بن علی (کوه عینالی)

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

در این مطلب به معرفی بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز پرداختیم، چنانچه قصد سفر به این شهر دوست‌داشتنی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با سایر جاذبه‌های این شهر، بهترین رستوران های تبریز، بهترین اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در تبریز و همچنین سوغات تبریز، سری به مجله گردشگری سفرزون بزنید؛‌ چرا‌که با کسب اطلاعات بیشتر در‌خصوص مقصد سفر می‌توانید برنامه‌ای بی‌نظیر برای سفر خود ریخته و ایام به‌یاد‌ماندنی و دلپذیری را تجربه کنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان