ramazan
ramazan

علائم خلط خونی یا سل در کودکان چیست

علائم خلط خونی یا سل در کودکان چیست

 

مهم ترین نکته این است که بررسی شود خونریزی هموپتزی است و با خونریزی های خارج ریوی مثل خونریزی از بینی و خونریزی گوارشی و اینها با هم اشتباه نشود.

دکتر محمدرضا بلورساز با اشاره به اینکه خروج خون همراه با سرفه یا خلط خونی رنگ را “هموپتزی” می گویند گفت: شدت این عارضه به صورت از دست رفتن ناچیز خون در یک عفونت حاد گرفته تا خونریزی شدید و کشنده ای که در اثر تخریب جدار عروق بزرگی همچون نئوپلاسم و یا یک عفونت عمیق و مخرب ریوی مانند برونشکتازی، سل ریوی حفره ای و یا یک آسپرژیلوما ایجاد شده، متغیر است.

وی گفت: اگرچه سل زمانی شایع ترین علت هموپتزی بود ولی در حال حاضر علل این عارضه متنوع و متفاوت است. در بالغین شایع ترین علل خلط خونی، برونشیت، برونکوژنیک کارسینوما، سل و برونشکتازی است و در کودکان هموپتزی بیشتر به علت عفونت، تروما به علت عوارض تراکئوستومی (لوله گذاری) یا آسپیراسیون جسم خارجی است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال علایم بیماری را خونریزی از رگه های خون در خلط تا خونریزی شدید متغیر دانست و افزود: اگرچه این مشکل در اکثر موارد خفیف و خود محدود شونده است ولی ضایعات به علت آنومالی های عروق ریوی و بیماری های مادرزادی قلب تهدید کننده حیات است.

بلورساز با تاکید بر اینکه تخمین میزان خون از دست رفته برای ارزیابی کلینیکی این بیماران مفید است یادآور شد: از دیگر علل هموپتزی می توان به علل قلبی عروقی (مالفورماسیون های شریانی وریدی، آمبولی ریوی)، واسکولیت ها (بیماری های اتوایمیون و بیماری آنتی بادی علیه غشاء پایه گلومرولی)، توکسین (کوکائین، پنی سیلامین)، بدخیمی ها و علل ایدیوپاتیک، کیست برونکوژنیک، تلانژکتازی چند گانه و دوپلیکاسیون مری اشاره کرد.

تشخیص قطعی عارضه با بررسی منشاء خونریزی

وی خاطر نشان کرد: مهم ترین نکته این است که بررسی شود خونریزی هموپتزی است و با خونریزی های خارج ریوی مثل خونریزی از بینی و خونریزی گوارشی و اینها با هم اشتباه نشود. هماتمز ممکنست با هموپتزی به خصوص در اطفال اشتباه شود. رنگ هموپتزی قرمز روشن است و با خلط همراه است اما هماتمز قرمز تیره یا قهوه ای رنگ است و اغلب با تکه های غذا بروز می کند. هموپتزی، قلیایی، اما هماتمز، اسیدی است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بررسی انجام شده گفت: نتایج یک بررسی انجام شده طی 5 سال بر روی 52 بیمار در بیمارستان مسیح دانشوری قابل توجه بود، به طوری که از نظر توزیع سنی بیشترین فراوانی مربوط به گروه سنی بالای 10 سال بود (43 مورد، 82.7 درصد) از نظر توزیع جنسی 5.61 درصد موارد مذکر بودند. از نظر علت ایجاد عارضه، در این مطالعه بیشترین فراوانی مربوط به بیماری سل با 10 مورد (19.2درصد) بود. پس از آن بدخیمی ها (6 مورد)، هموپتزی ایدیوپاتیک (6 مورد) و سینوزیت (5 مورد) در رتبه بعدی قرار داشتند.

بلورساز افزود: در این مطالعه 6 مورد مرگ (11.5 درصد) گزارش شد و علل آن شامل 2 مورد کانسر ریه، یک مورد آمفیزم لوبار مادرزادی، یک مورد آلوئولار پروتئینوزیس، یک مورد کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک و یک مورد ترومبوآمبولی ریه مزمن بوده است.

پیگیری بیماری به شدت علایم بستگی دارد

وی تصریح کرد: پیگیری بیماری به علت و شدت هموپتزی بستگی دارد و بیمار باید از اهمیت مراجعه بعدی به پزشک مطلع شود. اگر علت زمینه ای هموپتزی مشخص نباشد، باید بیمار 2 تا 3 سال بعد از درمان اولیه بررسی شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال با تاکید بر اینکه هموپتزی یافته شایعی در کودکان نیست، خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت بیماری، در کودکان باید نشانه ها جدی گرفته شود و بیمار به محض بروز علایم بستری شود و تا تشخیص نهایی تحت نظر باشد.

بلورساز افزود: بررسی علل با علائم همراه بیماری، یافته های آزمایشگاهی و رادیولوژیک، همچنین روش های تشخیصی و درمانی مزتبط است که در برخورد با هموپتزی پزشک را در تشخیص زودرس و درمان موثر یاری می کند.

این فوق تخصص بیماری های آسم و آلرژی گفت: درمان هموپتزی درمان طبی و در صورت نیاز جراحی است و در هر صورت ارزیابی سیستمیک و سریع تمام بیمارانی که به علت هموپتزی بستری می شوند ضروری است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان